Då faller hela vitsen med att bära mask om du ändå inte försöker minska ev smittspridning och du kan lika gärna strunta i den.Ok, men det känns som en låg risk som jag är villig att acceptera
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då faller hela vitsen med att bära mask om du ändå inte försöker minska ev smittspridning och du kan lika gärna strunta i den.Ok, men det känns som en låg risk som jag är villig att acceptera
Då faller hela vitsen med att bära mask om du ändå inte försöker minska ev smittspridning och du kan lika gärna strunta i den.
Då faller hela vitsen med att bära mask om du ändå inte försöker minska ev smittspridning och du kan lika gärna strunta i den.
NYC är sannolikt ett av tre områden i världen där halten immuna människor är som allra högst, möjligtvis är NYC det område med den allra högsta halten.Och enligt denna logiken, borde inte NYC återigen se en stor uppgång av nya fall?, enligt vänner dom bor där, bär mer eller mindre aööa nu mask när de lämnar sitt hus. Istället har de ju väldigt "platta" siffror.
NYC är sannolikt ett av tre områden i världen där halten immuna människor är som allra högst, möjligtvis är NYC det område med den allra högsta halten. Denna logik gör override på annan logik.
Fast nej - där håller jag inte med. Budskapet är ju att man ska bära mask för att skydda andra - alltså från ens utandningsluft. Så om många bär mask, så minskar antalet virus partiklar i luften, och så också minskar (inte försvinner) smittspridningen.
Frågan är alltså vilken risk som är större - den totala mängden viruspartiköar i luften från allas utandning utan mask, eller att jag skulle bli sjuk av en viruspartikel som fastnat på min mask.
Kring DET har jag verkligen inte sett någon forskning, men som sagt, tillräckligt många personer med medicinsk utbildning rekommenderar ansiktsmasker för stt minska smittspridning och jag tycker det finns tillräckligt mycket anekdotisk bevisföring (generellt lägre smittspridning i kulturellt maskbärande länder, och gradvis införande av masklag i tyska städer) för stt det ska verka troligt, så jag följer glatt de nya lagarna och gör vad jag kan (t.ex. har jag bytt kollektivtrafiken mot cykel) för att minska smittspridningen.
Det handlar inte om pris eller svårighet för min del utan om riskbedömning. Fungerar en mask så samlar den upp virus och då ska m man inte röra vid den när den är på då rör man ju vid det uppsamlade viruset och ökar risken för andra om man råkar röra något och efteråt bör den hanteras som biologiskt riskavfall så inte någon råkar komma i kontakt med den.Jag forstar inte riktigt kritiken mot tygmasker.
Saklart ar de inte lika effektiva som sjukvardsmasker, de gor ju inte ens samma jobb (skydda bararen vs skydda andra), och ja, vi har saklart inte massa forsking pa omradet an, men det ar varken svart eller dyrt att ta pa sig en mask i kollektivtrafiken eller i butikerna, och enligt mig at det ett enkelt satt att visa hansyn till sina medmanniskor.
Ja, jag forvarar min mask i fickan, och anvander samma mask mer an en gang, men jag gottar mig ju bara i mina egna baciller, sa det tycker jag inte ar nagot problem.
Efter vad jag forstar sa tros viruset vara mer luftburet anda, och aven om saklart tygmasker inte filtrerar virus, sa kanns det rimligt (jag har inte spenderat massa tid med att detaljlasa den senaste forskningen) att masker hjalper att minska "the viral load", alltsa mangden viruspartiklar i luften, vilket verkar ha stort inflytande pa smittspridning och hur sjuka folk blir.
Aven om masker bara skuller minska smittspidningen med 10%, sa blir det ju valdigt fort valdigt manga folk som slipper att bli sjuka, och for den chansen bar jag garna mask.
Fast det är tveksamt om antalet viruspartiklar i luften minskar. Det är ju inte så att folk har på sig skydden korrekt och byter dem ofta. Det är snarare att man släpar med sig viruspartiklarna. Om de sedan stannar i andningsskyddet trots att man petar på det är tveksamt, Det finns vad jag vet inte undersökningar om hur de verkligen fungerar i verkliga livet med den typ av hantering som folk ägnar sig åt.Fast nej - där håller jag inte med. Budskapet är ju att man ska bära mask för att skydda andra - alltså från ens utandningsluft. Så om många bär mask, så minskar antalet virus partiklar i luften, och så också minskar (inte försvinner) smittspridningen.
Frågan är alltså vilken risk som är större - den totala mängden viruspartiköar i luften från allas utandning utan mask, eller att jag skulle bli sjuk av en viruspartikel som fastnat på min mask.
Kring DET har jag verkligen inte sett någon forskning, men som sagt, tillräckligt många personer med medicinsk utbildning rekommenderar ansiktsmasker för stt minska smittspridning och jag tycker det finns tillräckligt mycket anekdotisk bevisföring (generellt lägre smittspridning i kulturellt maskbärande länder, och gradvis införande av masklag i tyska städer) för stt det ska verka troligt, så jag följer glatt de nya lagarna och gör vad jag kan (t.ex. har jag bytt kollektivtrafiken mot cykel) för att minska smittspridningen.
Det handlar inte om pris eller svårighet för min del utan om riskbedömning. Fungerar en mask så samlar den upp virus och då ska m man inte röra vid den när den är på då rör man ju vid det uppsamlade viruset och ökar risken för andra om man råkar röra något och efteråt bör den hanteras som biologiskt riskavfall så inte någon råkar komma i kontakt med den.
Rätt använd och en modell som fungerar så är ansiktsskydd kanon, men det är förmodligen en bråkdel som hanterar dem korrekt och ens har skydd som är testade och godkända.
Fast jag är inte villig att riskera mitt eget mående för att rädda andra från min smitta (Om jag nu är smittbärare utan att veta) Och jag använder skydd.
Risken att jag ska bli smittad om jag inte använder skyddet rätt blir ju större men jag kanske smittar andra sämre.
Och jag gör det samma, och väljer att lyssna på rekommendationer och här i Sverige så rekommenderas man att stanna hemma om man är sjuk och annars hålla avstånd. Jag behöver dock ingen expert som talar om för mig att om man samlar upp virus i ett skydd så försvinner de inte för världen. Hanterar man då skyddet fel så stannar de inte för evigt i det. Det är inte raketteknologi.Ja, det handlar om en riskbedömning, och jag har hittiös inte sett något om att maskbärande faktiskt skulle öka smittspridning, och jag väljer att lyssna på rekommendationerna från medicinska experter som gör denna riskbedömningar från en mycket större kunskapsbas än vad jag har.
Ja och inmanglad har man ju definitivt blivit när man läser en bok och två personer kramar om varandra tänker, "men så får man ju inte göra nu"Med tanke på att Sverige
1. Haft relativt öppet
2. Väldigt få bär munskydd
så borde svenskar som nationalitet vara utrotad vid det här laget om lockdown och maskbärande är de två huvudingredienserna i att få ner smitta.
Nu är trenden tydligt nedåtgående (än så länge) medan länder som har strikt maskkrav och även i olika varianter haft lockdown börjat öka (lite) igen. För mig räcker liksom det som "bevis". Och logiken i att hålla instruktionerna till få och enkla och som ger störst effekt och mangla in det i huvudet hos folk.
Och jag gör det samma, och väljer att lyssna på rekommendationer och här i Sverige så rekommenderas man att stanna hemma om man är sjuk och annars hålla avstånd. Jag behöver dock ingen expert som talar om för mig att om man samlar upp virus i ett skydd så försvinner de inte för världen. Hanterar man då skyddet fel så stannar de inte för evigt i det. Det är inte raketteknologi.
Alltså, nej.. Det är inte luftburet. Det sprids via pyttesmå vätskedroppar, som kan färdas kortare sträckor i luften. Aerosol är typ vätskedimma.Efter vad jag forstar sa tros viruset vara mer luftburet anda, och aven om saklart tygmasker inte filtrerar virus, sa kanns det rimligt (jag har inte spenderat massa tid med att detaljlasa den senaste forskningen) att masker hjalper att minska "the viral load", alltsa mangden viruspartiklar i luften, vilket verkar ha stort inflytande pa smittspridning och hur sjuka folk blir.
Alltså, nej.. Det är inte luftburet. Det sprids via pyttesmå vätskedroppar, som kan färdas kortare sträckor i luften. Aerosol är typ vätskedimma.
WHO har sagt ungefär så här
Visa bifogad fil 54775
Klippt från den här artikeln https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoQv9q/wold-sagar-forskarnas-larm-larvigt där professor Agnes Wold konstaterar att om det varit en luftburen smitta hade epidemin sett ut på ett helt annat sätt.