Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är givetvis knepigt. Men för all del - med en mask rätt använd så kan den säkert förhindra nån annan att bli smittad- själv tror jag ju inte på det eftersom folk inte kan använda dom på rätt sätt och de blir potentiella smitthärdar värre än att gå utan mask.
Hur skulle det smitta mer? Antingen bär personen på viruset själv och är då smittad oavsett eller sa kommer det utifrån och då hade personen blivit smittad utan mask

exakt och är man sjuk så ska man vara hemma.

Jag tror att maskerna är ett politiskt utspel för att verka handlingskraftig, PLUS att det säkert finns nån som tjänar grova pengar på att gemene man ska köpa sig en jävla massa såna
Jag tror maskerna är ett sätt att "kompensera" för när vara hemma inte fungerar för folk i realiteten.

Tänk på de timanställda i omsorgen som inte kunde nyttja möjligheten att vara hemma med ersättning och vad det troligen betytt för smittspridningen. Och då har vi det förmodligen generöst i vårat system jämfört med andra länder även i Europa.

Hur skulle det smitta mer? Antingen bär personen på viruset själv och är då smittad oavsett eller sa kommer det utifrån och då hade personen blivit smittad utan mask
Du samlar ihop en massa virus i masken, åtminstone om den fungerar, och bär det med dig i en miljö där det lättare överlever än om den finns i luften och faller ner. Byter du sen inte mask ofta och dessutom gör som många, både rör vid den och tar av den ibland så kan viruset sprdas den vägen.

Om nån som är smittad har en mask så lär ju masken bli en riktig smitthärd, som petas på i tid och otid, som inte byts i tid osv. Som är en riktig smitthärd oavsett om den sitter på människan eller är använd och ligger och är snuskig.

Du samlar ihop en massa virus i masken, åtminstone om den fungerar, och bär det med dig i en miljö där det lättare överlever än om den finns i luften och faller ner. Byter du sen inte mask ofta och dessutom gör som många, både rör vid den och tar av den ibland så kan viruset sprdas den vägen.
Ja men då blir frågan om det ar större risk att sprida smittan via kontakt eller luft. De flesta undviker att röra saker ute nu ändå men det är svårt att veta hur man ska andas rätt i en tunnelbanevagn.

Många av de jag ser med mask, har en fantastisk förmåga att pilla med den mest hela tiden, och smittrisken är inte lägre om händerna hela tiden far runt i ansiktets slemhinnor. Jag tror att det är svårt att bedöma den totala effekten av maskanvändande eller inte. Det finns så många indirekta parametrar, som att mask dels sänker viljan att hålla avstånd - samtidigt som mask kan funka som en påminnelse om situationen osv.

Jag tror maskerna är ett sätt att "kompensera" för när vara hemma inte fungerar för folk i realiteten.

Tänk på de timanställda i omsorgen som inte kunde nyttja möjligheten att vara hemma med ersättning och vad det troligen betytt för smittspridningen. Och då har vi det förmodligen generöst i vårat system jämfört med andra länder även i Europa.

Rätt stor skillnad på att ha mask på jobbet och när man går till affären kan jag tycka.

Rätt stor skillnad på att ha mask på jobbet och när man går till affären kan jag tycka.
Jag tänkte snarast på att folk som "borde" varit hemma rör sig ute i samhället i större utsträckning. Och att det gör beslutsfattare mer benägna att vilja göra något som ska motverka effekten av det.

Kan också tänka mig att man blir mer benägen att besluta om munskyddskrav när lockdownregler lättas för att det framstår/känns som att gå till en lägre skyddsnivå snarare än "ingen" skyddsnivå.

https://www.cam.ac.uk/research/news...erings-do-not-lead-to-false-sense-of-security

" Existing limited evidence suggests that wearing face coverings to protect against COVID-19 does not lead to a false sense of security and is unlikely to increase the risk of infection through wearers foregoing other behaviours such as good hand hygiene, say researchers from the University of Cambridge and King’s College London. "
Jag hörde någonstans Tegnell säga att det finns en studie om förlederna med munskydd, är detta den enda som finns?

Personligen struntar jag i om folk går med mun och näsa täckta eller inte, men det är jävligt skrattretande när människor är så korkade att de står med sitt munskydd på hakan, kliar sig i ansiktet och fippla med mobilen.

Jag hörde någonstans Tegnell säga att det finns en studie om förlederna med munskydd, är detta den enda som finns?

Personligen struntar jag i om folk går med mun och näsa täckta eller inte, men det är jävligt skrattretande när människor är så korkade att de står med sitt munskydd på hakan, kliar sig i ansiktet och fippla med mobilen.
Det finns många studier gjorda på maskers effektivitet.

En bra sammanfattning av vad forskarna vet i dagsläget är sammanfattat i denna metaanalys på 172 studier angående covid, avstånd, masker.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext#sec1

Det råder väl ingen som helst tvekan om att ansiktsskydd skyddar mot smitta. Annars skulle det ju exempelvis inte användas inom vården.

Men det är ju inte det frågan handlar om, utan om det på samhällsnivå är rimligt att anta att hela befolkningen
1) Använder masken på ett korrekt sätt
2) Inte vaggar in befolkningen i en falsk trygghet. Att ansiktsmasker inte får folk att hålla mindre anstånd och göra aktiviteter som de annars inte gjort.

Jag är ytterst tveksam till båda.

https://www.cam.ac.uk/research/news...erings-do-not-lead-to-false-sense-of-security

" Existing limited evidence suggests that wearing face coverings to protect against COVID-19 does not lead to a false sense of security and is unlikely to increase the risk of infection through wearers foregoing other behaviours such as good hand hygiene, say researchers from the University of Cambridge and King’s College London. "
"While none of the studies was designed to assess risk compensation or looked at social distancing, their results suggest that wearing masks does not reduce the frequency of hand washing or hand sanitising."
Spontant så tänker jag det är mycket troligare att det sker riskkompensering mellan mask-distansiering än mellan mask-handtvätt. Det är ju två olika metoder som båda tar sikte på utandning/luftspridning från andra människor. Medan handtvätten mer fångar andra spridningsvägar och fungerar kompletterande till paret mask-distans.

Och den eventuella, osäkra effekten att folk distanserar sig mer från maskbärare än från andra, är den överförbar till om alla bär mask? Då blir ju situationen att det inte går att göra någon skillnad så då kanske avståndet är lika mot alla som innan.

Det råder väl ingen som helst tvekan om att ansiktsskydd skyddar mot smitta. Annars skulle det ju exempelvis inte användas inom vården.

Men det är ju inte det frågan handlar om, utan om det på samhällsnivå är rimligt att anta att hela befolkningen
1) Använder masken på ett korrekt sätt
2) Inte vaggar in befolkningen i en falsk trygghet. Att ansiktsmasker inte får folk att hålla mindre anstånd och göra aktiviteter som de annars inte gjort.

Jag är ytterst tveksam till båda.
Tack för att du la till det jag trodde alla förstod, i mitt inlägg. :o

Att vården använder det för att det skyddar mot smitta är ju en sak, de använder ju inte samma skydda hela tiden och kan ju använda det på rätt sätt, har inte sett sjukvårdspersonal med ett munskydd på hakan tex.

Om jag inte minns fel så sa Tegnell att det finns en studie som olika länder hänvisar till när de anser att invånarna ska använda munskydd när de är ute, men att det bara egentligen finns just den studien på området. Därför anser inte folkhälsomyndigheten i Sverige att vi ska ha munskydd eftersom de inte anser det finns bevis nog för att det ska fungera som skyddande nog, utan snarare som att det riskera att göra mer skada än nytta.

"While none of the studies was designed to assess risk compensation or looked at social distancing, their results suggest that wearing masks does not reduce the frequency of hand washing or hand sanitising."
Spontant så tänker jag det är mycket troligare att det sker riskkompensering mellan mask-distansiering än mellan mask-handtvätt. Det är ju två olika metoder som båda tar sikte på utandning/luftspridning från andra människor. Medan handtvätten mer fångar andra spridningsvägar och fungerar kompletterande till paret mask-distans.

Och den eventuella, osäkra effekten att folk distanserar sig mer från maskbärare än från andra, är den överförbar till om alla bär mask? Då blir ju situationen att det inte går att göra någon skillnad så då kanske avståndet är lika mot alla som innan.
Och nu, när set pratas så mycket om semesterfirare och andra som slarvar med avstånd, att folk börjar "tröttna" och bete sig som om pandemin är över, om man har mask eller inte känns nästan som om det kvittar då också. Orkar folk inte hålla avstånd längre så tror jag inte att maskens vara eller inte verkar avskräckande längre, om inte själva tanken på pandemin och viruset i sig gör det.

Det finns många studier gjorda på maskers effektivitet.

En bra sammanfattning av vad forskarna vet i dagsläget är sammanfattat i denna metaanalys på 172 studier angående covid, avstånd, masker.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext#sec1
"For the general public, evidence shows that physical distancing of more than 1 m is highly effective and that face masks are associated with protection, even in non-health-care settings, with either disposable surgical masks or reusable 12–16-layer cotton ones, although much of this evidence was on mask use within households and among contacts of cases. Eye protection is typically underconsidered and can be effective in community settings."

Det låter som det bara gäller om rätt sorts mask används. Och som att distansering är klart bättre.

Jag undrar kring hur mycket undersökningen väger in folks praktiska bruk till vardags och olika varianter på bra/dålig hantering. Det verkar inte som så mycket av underlaget berör situationer av typen "folk ute på stan".

Tack för att du la till det jag trodde alla förstod, i mitt inlägg. :o

Att vården använder det för att det skyddar mot smitta är ju en sak, de använder ju inte samma skydda hela tiden och kan ju använda det på rätt sätt, har inte sett sjukvårdspersonal med ett munskydd på hakan tex.

Om jag inte minns fel så sa Tegnell att det finns en studie som olika länder hänvisar till när de anser att invånarna ska använda munskydd när de är ute, men att det bara egentligen finns just den studien på området. Därför anser inte folkhälsomyndigheten i Sverige att vi ska ha munskydd eftersom de inte anser det finns bevis nog för att det ska fungera som skyddande nog, utan snarare som att det riskera att göra mer skada än nytta.

De flesta jag sett med mask har inte haft sjukvårdsmasker utan damm/målarmasker... gärna skitiga efter att ha använts länge. Min lekmannagissning är att de absolut inte hjälper utan snarast stjälper...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka