Det är inte underligt att vi klumpar ihop alla länder med lock-down med tanke på att den generella åsikten om Sverige är att Sverige gjort annorlunda än "alla" andra länder som har lockdown och har fått ta mycket skit för det. Du verkar ha följt tråden och då vet du att flertalet är fullt medvetna om att lock-down ser mycket olika ut och vi har diskuterat synvinkeln att Sveriges strategi inte skiljer sig så mycket från övriga nordiska länder. Åsikten att Danmark skulle haft utegångsförbud som Italien eller Spanien har jag inte noterat.Man får gärna kritisera Danmark strategi, vi vet ju ännu inte vad som i sista ände visar sig vara mest framgångsrikt och det är säkert inte samma som fungerar för alla länder. Och självklart har pandemier påverkat butikerna på ströget, det hade den gjort oavsett om det hade varit Lockdown eller ej. Och de får precis som många andra verksamheter ekonomisk hjälp i form av olika hjälppaket. Överordnat sett menar ekonomer att den danska ekonomin ser förnuftig ut, till trots för Corona, Lockdown mm.
Jag förstår fullt ut att man bliver trött på att gång på gång förklara Sveriges strategi, jag försöker också förklara den här i Dk om folk frågar. Men där har varit många tillfällen i trådarna där utlandssvenskar snabbt får ett mer eller mindre nedlåtande svar om man försöker förklara eller är positiva för deras lands strategi. Trådarna är dock för långa för att jag ska ha tid att leta efter konkreta exempel och det kan också vara att man som utlandssvensk reagerar annorlunda på det som skrivs. Det är dock otroligt tröttsamt att vid nästan varje diskussion blir alla andra länder med någon form för lockdown klumpat ihop och folk utgår från utegångsförbud och stränga restriktioner à la Frankrike eller Spanien, har levt instängda/i en bubbla/håller inte i längden att hålla folk inne. Det är sällan någon lyssnar på den form av lock down som har varit i t.ex. Norge och Danmark, vilken jag personligen jag tycker är betydligt närmare den svenska vägen än den franska. Så det är precis som det är tröttsamt för er att korrigera fakta är det tröttsamt att som inte boende i Sverige också behöva höra på diverse argument och sanningar som byggs på diverse mer eller mindre vinklade artiklar.
Innan du kritiserar hur folk i tråden ser på lock-down i Danmark är det bäst du väger in samtliga inlägg och inte enstaka som eventuellt fått det om bakfoten. Den generella bilden är betydligt mer nyanserad än att alla länder har gjort lika och att Danmark har haft utegångsförbud. Jag tror inte en enda har skrivit något åt det hållet men jag kan ha missat det. Jag känner inte alls igen den bild du målar upp här.