Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror snarare ökningarna beror på att man släppt på karantänen och en del inte håller avstånd. Resandet i sig spelar förmodligen mindre roll, det är nära personkontakter som sprider smitta, inte att att förflytta sig.

Var kommer uppgifterna om ökat antal sjuka i Stockholm? Det har minskat drastiskt och ser ut att plana ut om man kollar folkhälsomyndigheten. Denna veckan är dock inte fullständig så det kan möjligen öka något. Sen är frågan hur många man provtar och vilka grupper...
Nyhet från igår, angående Stockholm:

"Antalet personer i behov av sjukvård för covid-19 har minskat under en lång tid i Region Stockholm – fram till denna vecka. Nu har det i stället skett en liten ökning.

– Vi vet inte om det kommer bestå, men vi fortsätter att följa det, säger Ebba Sparrelid, chefläkare i Region Stockholm.

När det var som allra värst var över 1 100 patienter med covid-19 i behov av sjukvård i regionen. Den siffran har sakta men säkert sjunkit under lång tid, och är nu nere på under 100 patienter. Men denna vecka har det för första gången vänt igen, från 72 till 88 patienter, enligt den senaste lägesrapporten från regionen. (TT)"

Jag tror inte heller att ökningen just nu i vissa andra länder nödvändigtvis beror på resande. Men om nya fall uppstår i ett land och resande in i och ut ur landet tillåts, lär det ju vara stor risk att smittan sprids vidare till andra regioner/länder?

Jag tycker inte barn har något på en hästklinik att göra oavsett corona. En olycka sker så väldigt lätt och det är ju fler hästar/ponnyer där än ens egen.
Det beror väl på vilken ålder och vilken relation barnet har till hästen och varför den är på kliniken. Behöver man ta bort den så spelar åldern nog mindre roll, för behovet att få ta farväl och barn över 13-14 år är ofta den som kan både hantera hästen/ponnyn, normalt ansvarar för den och kan svara på frågor och kan oftast uppföra sig.

Alltså nu har jag varit i Norrland i 2 veckor och jäklar vad dåliga folk är på att hålla avstånd här jämfört med Stockholm. Det är verkligen en enorm skillnad. Visst att inte alla i Stockholm är duktiga men här var det skillnad, känns som att de flesta lever på som om inget hänt och betydligt fler äldre (riskgrupper) ute i samhället som om allt är som vanligt. Varit så alla gånger vi varit på och i affärer.
Här (Åre) var det ok tills turisterna började komma. Nu är det extremt mycket folk och de flesta struntar totalt i avstånd. Det är som att en semesterresa gör att folk tycker allt är som vanligt igen.

Nyhet från igår, angående Stockholm:

"Antalet personer i behov av sjukvård för covid-19 har minskat under en lång tid i Region Stockholm – fram till denna vecka. Nu har det i stället skett en liten ökning.

– Vi vet inte om det kommer bestå, men vi fortsätter att följa det, säger Ebba Sparrelid, chefläkare i Region Stockholm.

När det var som allra värst var över 1 100 patienter med covid-19 i behov av sjukvård i regionen. Den siffran har sakta men säkert sjunkit under lång tid, och är nu nere på under 100 patienter. Men denna vecka har det för första gången vänt igen, från 72 till 88 patienter, enligt den senaste lägesrapporten från regionen. (TT)"

Jag tror inte heller att ökningen just nu i vissa andra länder nödvändigtvis beror på resande. Men om nya fall uppstår i ett land och resande in i och ut ur landet tillåts, lär det ju vara stor risk att smittan sprids vidare till andra regioner/länder?
Tack för uppgiften om smittan.

Smittan finns redan i alla eller åtminstone nästan alla länder så om någon reser ut eller in ur ett land spelar då för modligen lika stor roll som om någon går till en lokal affär eller åker in till centralorten i området.

Fast jag bor i Norge och tycker mest det är tidningar och nyhetsrapporteringen som kritiserat Sveriges strategi. Det är ingen jag känner som bryr sig mer än att dom tycker det är läskigt att det skiljer sig så mycket i antal dödsfall och det gör väl att man undrar men det är ingen som jag pratat med som öppet kritiserat något men kan ju iof vara dels för att jag inte pratar med så särskilt många ändå lr för det dom vet jag är svensk och inte vill in i en diskussion :p men min uppfattning är att tidningar är rätt skickliga på att trycka upp artiklar som ska generera klicks, inte så mycket om vad som reflekterar gemene mans åsikter.

Jag tycker mer att dom som frågat något har varit för det man är orolig, visar omtanke och prövar förstå hur läget i Sverige egentligen är och hur det är för dom som bor där. Tycker det är rätt trist när media vinklar det så det känns som man ställer länder mot varandra i någon form för tävling om vem som hanterat det här bäst och hur "dåliga" andra är.

Vi har kört med norsk bil genom Sverige på väg ner till Skåne, kanske ni sett oss 👋👋☺ (fyi träffar bara närmsta familjen ute i trädgården, håller oss i stugan och håller ordentligt avstånd i mataffären när vi e här) Vi gick inte ut ur bilen förrän vi kom fram till Skåne, var inte helt enkelt med mini men det gick. Jag känner att jag mår så mkt bättre nu när vi är här, förstod det nog inte innan men var nog lite nere mentalt när vi inte visste när vi skulle kunna träffa min familj. Är väldigt tacksam för att vi kan vara här 🙏😊
Ja att sätta länder emot varandra som ju görst är verkligen trist. Denna pandemin har verkligen visat att det finns länder som sätter sig själv allra först utan en tanke på andra istället för att tänka att detta är något vi alla har och alla bekämpar och berörs av och inte förrän det är över för alla är det verkligen just över.

Jag tänkte att vi skulle tälta i år, jag och barnen, ett bra sätt att semestra lite på. Det blir inte så. Det kryllar av folk i skogarna också så antingen får ungarna slå upp ett tält i trädgården här eller så får tältet ligga i förrådet till nästa sommar. Faktum är att detta året ligger nästan allt på is, och det dör man väl inte av. Det kommer fler år. Och gör det inte det får det väl vara så.

Här (Åre) var det ok tills turisterna började komma. Nu är det extremt mycket folk och de flesta struntar totalt i avstånd. Det är som att en semesterresa gör att folk tycker allt är som vanligt igen.
Det är lite så jag tänker. Glesbygd med få fall och alla känner alla så man är lite mer familjär och håller kanske ett inbördes kortare avstånd då det varit få fall under ett par månader, sen kommer semestern och massor med turister som väljer att upptäcka Sverige istället för att åka utomlands stressar ihjäl renkalvar, trängs i fjällen, på stränder och i butiker för de har semester och är odödliga.

https://www.expressen.se/kvallspost...6XAbPI_ip1CRc-obRB9ywJhHuR8fPLPBZ--g7oW533qGw

Tydligen är danskar inte sådär noga med avstånd heller om man kollar klippet i artikeln. Men så har de ju levt i en nedstängd bubbla och kanske tror att allt är fritt fram nu. Sommar och semester tar inte fram det bästa i människor verkar det som, oavsett var man kommer ifrån.

Vad gäller Ströget så får de väl begära ersättning från sin regering som beslöt om en total nedstägning, ekonomin måste ju bli hårt ansträngd vid sådana tillfällen vilket regeringen borde veta om när de fattade beslutet.

https://www.expressen.se/kvallspost...6XAbPI_ip1CRc-obRB9ywJhHuR8fPLPBZ--g7oW533qGw

Tydligen är danskar inte sådär noga med avstånd heller om man kollar klippet i artikeln. Men så har de ju levt i en nedstängd bubbla och kanske tror att allt är fritt fram nu. Sommar och semester tar inte fram det bästa i människor verkar det som, oavsett var man kommer ifrån.

Vad gäller Ströget så får de väl begära ersättning från sin regering som beslöt om en total nedstägning, ekonomin måste ju bli hårt ansträngd vid sådana tillfällen vilket regeringen borde veta om när de fattade beslutet.

Ännu en gång, jag skulle knappast säga att vi i Dk har levt i en nedstängd bubbla. Inte om man jämför med typ Spanien, uk, Frankrike mm. Och som där också står i artikeln har butikerna på ströget haft det tufft länge.
Det blir lite tröttande när man absolut inte får kritisera Sverige i tråden (Och absolut inte om man inte är bosatt i Sverige) men det är fritt fram att komma med nedlåtande kommentarer om alla andra länder.

Klippet är filmat på ett av de allra största turiststråken i Köpenhamn, skulle tippa på att 80 % av folket där är turister så det är väl samma problem som i Sverige som nämnts längre upp i tråden att folk inte tycker Corona smittar under semestern. :grin::meh:

Ännu en gång, jag skulle knappast säga att vi i Dk har levt i en nedstängd bubbla. Inte om man jämför med typ Spanien, uk, Frankrike mm. Och som där också står i artikeln har butikerna på ströget haft det tufft länge.
Det blir lite tröttande när man absolut inte får kritisera Sverige i tråden (Och absolut inte om man inte är bosatt i Sverige) men det är fritt fram att komma med nedlåtande kommentarer om alla andra länder.

Klippet är filmat på ett av de allra största turiststråken i Köpenhamn, skulle tippa på att 80 % av folket där är turister så det är väl samma problem som i Sverige som nämnts längre upp i tråden att folk inte tycker Corona smittar under semestern. :grin::meh:
Visst får man kritisera Sverige, men man får då även tåla kritik åt andra hållet. Eller så låter länder bli att kritisera varandra helt och hållet eftersom detta är relativt ny situation och svårt för oss alla och något sätt måste den lösas på, en fördel med olika sätt att försöka lösa den på är ju att i slutändan kan man se vilken metod som fungerade bättre och sämre och varför och vid nästa pandemi har man något att gå efter som fungerar.

Kan inte påstå att pandemin har hjälpt butikerna på Ströget heller precis, oavsett deras situation tidigare.

Och angående klippet så vet jag att det är turiststråk, skrev också att sommar och semester inte tar fram det bästa av oss oavsett var vi kommer ifrån.

Givetvis får du kritisera Sverige, problemet i tråden är att många kritiserat Sverige utifrån mer eller mindre uppdiktade fakta och då handlar det mest om att korrigera fakta vilket är tröttsamt. Hela tråden är annars full av diverse kritik om hur diverse Svenskar gör i olika sammanhang utan att jag sett att det är problem.

Jag tycker nog generellt att de flesta är bättre på att hålla avstånd nu än i vanliga fall, även om man inte håller sig 2 meter bort. Men om man tänker att det är utandningsluften man ska hålla sig borta från, så är ju 2 meter tilltaget med rejäl marginal.

Men det är tydligen så att coronafallen här i regionen ökar bland personal u serviceyrken på turistorterna. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...inom-serviceyrken-pa-turistorter-i-kalmar-lan Och det är kanske inte så förvånande...

Jag tycker nog generellt att de flesta är bättre på att hålla avstånd nu än i vanliga fall, även om man inte håller sig 2 meter bort. Men om man tänker att det är utandningsluften man ska hålla sig borta från, så är ju 2 meter tilltaget med rejäl marginal.

Men det är tydligen så att coronafallen här i regionen ökar bland personal u serviceyrken på turistorterna. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...inom-serviceyrken-pa-turistorter-i-kalmar-lan Och det är kanske inte så förvånande...

Fast om det totalt i region Kalmar rapporterades 14 nya fall förra veckan, då kan ju inte den här ”ökningen inom serviceyrken på turistorter” vara mer än någon enstaka person?

"Titta mamma! Ett flygplan!" hojtade yngsta avkomman idag när vi var ute. Och det är ju sant, flygkorridorerna över oss är så tomma och det är så tyst i luftrummet att ett flygplan är värt att titta en gång extra på. Gott om turister i området har vi dock, och vi har höjt på ögonbrynen när det dykt upp en tysk, en dansk samt en norsk bil i veckan.

Fast om det totalt i region Kalmar rapporterades 14 nya fall förra veckan, då kan ju inte den här ”ökningen inom serviceyrken på turistorter” vara mer än någon enstaka person?
Stämmer det med 14 fall och som de skriver en liten ökning (och total minskning för länet) så känns det som man letar Coronanyheter.

Visst får man kritisera Sverige, men man får då även tåla kritik åt andra hållet. Eller så låter länder bli att kritisera varandra helt och hållet eftersom detta är relativt ny situation och svårt för oss alla och något sätt måste den lösas på, en fördel med olika sätt att försöka lösa den på är ju att i slutändan kan man se vilken metod som fungerade bättre och sämre och varför och vid nästa pandemi har man något att gå efter som fungerar.

Kan inte påstå att pandemin har hjälpt butikerna på Ströget heller precis, oavsett deras situation tidigare.

Och angående klippet så vet jag att det är turiststråk, skrev också att sommar och semester inte tar fram det bästa av oss oavsett var vi kommer ifrån.

Man får gärna kritisera Danmark strategi, vi vet ju ännu inte vad som i sista ände visar sig vara mest framgångsrikt och det är säkert inte samma som fungerar för alla länder. Och självklart har pandemier påverkat butikerna på ströget, det hade den gjort oavsett om det hade varit Lockdown eller ej. Och de får precis som många andra verksamheter ekonomisk hjälp i form av olika hjälppaket. Överordnat sett menar ekonomer att den danska ekonomin ser förnuftig ut, till trots för Corona, Lockdown mm.

Givetvis får du kritisera Sverige, problemet i tråden är att många kritiserat Sverige utifrån mer eller mindre uppdiktade fakta och då handlar det mest om att korrigera fakta vilket är tröttsamt. Hela tråden är annars full av diverse kritik om hur diverse Svenskar gör i olika sammanhang utan att jag sett att det är problem.

Jag förstår fullt ut att man bliver trött på att gång på gång förklara Sveriges strategi, jag försöker också förklara den här i Dk om folk frågar. Men där har varit många tillfällen i trådarna där utlandssvenskar snabbt får ett mer eller mindre nedlåtande svar om man försöker förklara eller är positiva för deras lands strategi. Trådarna är dock för långa för att jag ska ha tid att leta efter konkreta exempel och det kan också vara att man som utlandssvensk reagerar annorlunda på det som skrivs. Det är dock otroligt tröttsamt att vid nästan varje diskussion blir alla andra länder med någon form för lockdown klumpat ihop och folk utgår från utegångsförbud och stränga restriktioner à la Frankrike eller Spanien, har levt instängda/i en bubbla/håller inte i längden att hålla folk inne. Det är sällan någon lyssnar på den form av lock down som har varit i t.ex. Norge och Danmark, vilken jag personligen jag tycker är betydligt närmare den svenska vägen än den franska. Så det är precis som det är tröttsamt för er att korrigera fakta är det tröttsamt att som inte boende i Sverige också behöva höra på diverse argument och sanningar som byggs på diverse mer eller mindre vinklade artiklar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka