Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast har Sverige verkligen stoppat utlandsresorna av den anledningen? Sverige har väl stoppat utlandsresorna p.g.a. andra länders restriktioner och ovilja att släppa in svenskar. Då har man bedömt att det inte är lämpligt att åka dit.

Från början? Det var stopp på både in- och utresor. Först lite försiktiga för att sedan stoppa helt.

Jag frågade EN gång, en mening i ett inlägg, som du har hakat upp dig på. Sedan har jag förklarat för dig hur det är här, hur flera som befinner sig här uppfattar det också. Om det gör att du har fel så visst, du har fel om du hävdar att folk åker utomlands lika mycket i år som vanligt och att det inte är fler som turistar nu. Och nej, jag har ingen statistik, be mig inte ta fram det.
Och här har vi problemet, jag har inte med ett ord diskuterat vilken balansen mellan folk som åker utomlands och de från andra länder som turistar här är likvärdigt med utlandsresenärer och turister spelar det mindre roll för någon somklagade på att folk turistar utomlands och inte i sitt hemland. Hur balansen är vet ingen av oss. Vi kan möjligen ha koll i vår bekantskapskrets och de områden vi rör oss i, inte om man inte har tillgång till statistik.

Du tilldelar alltså en åsikt till mig och talar om att jag har fel i den åsikten som svar när jag försöker förklara vad jag menar med att det jämnar ut sig om det är balans.

Och här har vi problemet, jag har inte med ett ord diskuterat vilken balansen mellan folk som åker utomlands och de från andra länder som turistar här är likvärdigt med utlandsresenärer och turister spelar det mindre roll för någon somklagade på att folk turistar utomlands och inte i sitt hemland. Hur balansen är vet ingen av oss. Vi kan möjligen ha koll i vår bekantskapskrets och de områden vi rör oss i, inte om man inte har tillgång till statistik.

Du tilldelar alltså en åsikt till mig och talar om att jag har fel i den åsikten som svar när jag försöker förklara vad jag menar med att det jämnar ut sig om det är balans.
Du har rätt.
Vi vet ingenting egentligen.

Alltså nu har jag varit i Norrland i 2 veckor och jäklar vad dåliga folk är på att hålla avstånd här jämfört med Stockholm. Det är verkligen en enorm skillnad. Visst att inte alla i Stockholm är duktiga men här var det skillnad, känns som att de flesta lever på som om inget hänt och betydligt fler äldre (riskgrupper) ute i samhället som om allt är som vanligt. Varit så alla gånger vi varit på och i affärer.

Alltså nu har jag varit i Norrland i 2 veckor och jäklar vad dåliga folk är på att hålla avstånd här jämfört med Stockholm. Det är verkligen en enorm skillnad. Visst att inte alla i Stockholm är duktiga men här var det skillnad, känns som att de flesta lever på som om inget hänt och betydligt fler äldre (riskgrupper) ute i samhället som om allt är som vanligt. Varit så alla gånger vi varit på och i affärer.
Det är likadant på flera ställen här i södra Sverige. Många väldigt gamla personer ute och rör på sig, och som inte verkar bry sig alls om att hålla avstånd tyvärr.... :(

Såg på nyheterna igår, om trängseln på västkusten.
Framförallt unga som intervjuades verkade inte bry sig särskilt. Blir så frustrerad!
Jag vill också kunna träffa och umgås med min familj. Genom att andra skiter i restriktionerna och tar lätt på dom kommer det dröja ännu längre innan det går.

På den positiva sidan verkar det just nu trots det ändå gå ganska bra i Sverige. Och det är glädjande. Hoppas det fortsätter så.
Resten av världen däremot..
Jag är ändå väldigt glad att bo i Sverige. Det känns ändå som att vi är på väg åt rätt håll.
Å andra sidan kanske det spelar mindre roll om resten av världen går på knäna.

Jag är medlem i en facebookgrupp som har i princip enbart amerikanska medlemmar. En person gjorde nu ett inlägg där hon skrev att hennes son som går i kindergarten ska ha ansiktsmask på sig i skolan, och ska ha en extra med sig i sin ”book bag”. Hon frågade efter hur folk brukar förvara dessa på bästa sätt.

Utan att gå in på om masker i sig är bra eller inte, HUR ska detta funka på ett vettigt sätt i Kindergarten? Om lärare ska ta på och av och kontrollera masker på sexåringar dagarna i ända kan det ju inte bli mycket annan verksamhet...

Jag är medlem i en facebookgrupp som har i princip enbart amerikanska medlemmar. En person gjorde nu ett inlägg där hon skrev att hennes son som går i kindergarten ska ha ansiktsmask på sig i skolan, och ska ha en extra med sig i sin ”book bag”. Hon frågade efter hur folk brukar förvara dessa på bästa sätt.

Utan att gå in på om masker i sig är bra eller inte, HUR ska detta funka på ett vettigt sätt i Kindergarten? Om lärare ska ta på och av och kontrollera masker på sexåringar dagarna i ända kan det ju inte bli mycket annan verksamhet...
Tja, den här hör väl egentligen hemma i memes-tråden, men samtidigt illustrerar den inlägget ovan rätt bra...

__children.jpg

Vart i Norrland har du varit? Norrland består av halva Sverige så lite mer specifikt hade uppskattats.

Jag tycker folk överlag är duktiga på att hålla avstånd där jag bor, även om man får påminna nåt skolbarn nån gång..

Vart i Norrland har du varit? Norrland består av halva Sverige så lite mer specifikt hade uppskattats.

Jag tycker folk överlag är duktiga på att hålla avstånd där jag bor, även om man får påminna nåt skolbarn nån gång..
I min del av Norrland fungerar det också bra.
Lite ungdomar runt 15-20 som är obetänksamma. Men annars mest en massa smidighet folk emellan tycker jag.

betydligt fler äldre (riskgrupper) ute i samhället som om allt är som vanligt
Det behöver inte vara proportionerligt fler av 70+arna som är ute. Det kan bero på att befolkningen är såpass mycket äldre (speciellt om det inte är någon av de större städerna du varit i) att det ser så ut.

Jag vet mycket väl hur stort Norrland är, min poäng var att jag blev överraskad över att folk beter sig annorlunda än i Stockholm. Upplevde samma när vi var iväg kring midsommar också så det är inte en engångsgrej.
Där jag lagt märke till hur svårt det är att komma undan folk i kö, affär osv har det varit i (Gävle), Härnösand, Kramfors och Sollefteå.

I min del av Norrland fungerar det också bra.
Lite ungdomar runt 15-20 som är obetänksamma. Men annars mest en massa smidighet folk emellan tycker jag.

Det behöver inte vara proportionerligt fler av 70+arna som är ute. Det kan bero på att befolkningen är såpass mycket äldre (speciellt om det inte är någon av de större städerna du varit i) att det ser så ut.
Men det ska ju inte spela någon roll hur många äldre som bor i en stad? Det är ju särskilt viktigt att praktisera social distancing om man tillhör riskgrupp oavsett om man bor i Stockholm eller valfri ort på landsbygden.
Oavsett, ville jag bara poängtera att jag blev förvånad men det är bara min personliga erfarenhet och i verkligheten kanske det ser helt annorlunda ut.

Såg detta nyss:

"De senaste två veckorna har Sverige haft en underdödlighet, det vill säga att färre än normalt dött.
Sverige fick en tydlig överdödlighet i mars när spridningen av coronaviruset tog vid, men under förra veckan hade 14 av landets 21 regioner en underdödlighet.
Det rapporterar Ekot och hänvisar till siffror från SCB.
– Om själva dödligheten, hur många som avlidit under det första halvåret, ser vi att det är ungefär lika många som det varit varje år sedan 2015, förutom 2019 som var ett undantag eftersom vi då hade den lägsta dödligheten på 43 år, säger Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen till Ekot. "

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka