Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är inte hela planen att alla utom riskgrupperna ska få Corona på sikt? Men i ett jämt flöde så vården hinner med? Och att det är därför de lättat upp på reserestriktionerna. För att vi är där att vi kan det. Och att det är därför de också sagt en meter distans mellan sällskapen för restauranger och inte mer som det var innan. Därmed inte sagt att vi ska slicka på varandras händer och andas in varandras hostar. Eller iaktta största försiktighet med de i riskgrupper. Tills ett ev vaccin kommer.

Jag bor förvisso i en icke turistig stad men här håller man ofta jättebra avstånd och visar hänsyn i affärer. En och en annan sorglös person finns men det finns det ju alltid. Likaså personer som inte förstår skriven text, men de finns ju också i samhället.
Nej, folkimunitet genom att folk blir smittade är ingen plan i sig, det är snarare en sjukdoms natur att sprida sig - planen är att hålla ner spridningen. Däremot ligger det i sjukdomars natur att sprida sig och sjukdomen ger immunitet så blir resulatet flockimmunitet om man inte lyckas stoppa spridningen helt och immuniteten är långvarig. Sen kan vaccin komma att hjälpa till att skapa flockimmunitet.

Vill man hindra att folk blir immuna ( så länge immuniteten nu varar) så får man ha en total lock-down.

Jag arbetar med bla efterlevnadsuppdrag (Alltså ”mäta trängsel” i offentliga miljöer osv och massor av annat i en kommun i skåne) Där kan vi säga att det är så otroligt mycket turism, det är faktiskt nära absurt. Och då är vi ändå en turistkommun i vanliga fall också men nu snackar vi mycket mer, mer än dubbelt.
Det är svenskar, norrmän, tyskar, danskar och faktiskt många schweizare. Men det är så mycket att vi måste beställa extra tömningar av sopkärl osv.

I min lilla stad i Skåne så är det jättemycket folk på stan de gånger jag varit där. Folk sitter på uteserveringar, går på stan, varje parkbänk är upptagen, folk på picknickfiltar osv. De flesta håller bra avstånd men det är så mycket mer folk än det brukar vara! Som sagt, det är svårt att hitta en ledig parkbänk när det är fint väder!

Så du menar att om 1000 svenskar reser utomlands och 1000 turister kommer hit så är det ändå fler som kommer till Sverige än turistar utomlands?

Min åsikt ät alltså om det är lika många jämnar det ut sig och är smittrycket likvärdigt så spelar folks nationalitet mindre roll så länge folk kommer från länder i närheten så det är lätt att ta sig hem.

Hur balansen är vet jag inte dock, men där jag rört mig har jag inte stött på fler människor än det brukar vara och betydligt färre utländska turister än vanligt i den mån jag kan avgöra nationalitet. I och för sig har jag inte koll mer än där jag rört mig men det gäller ju alla.
Hrm. Men om, säg, 1000 Stockholmare åker till Spanien och 1000 danskar kommer till Småland så jämnar det väl inte ut sig? Samma antal människor i Sverige, men det kommer att vara trängre än normalt i Småland. Det är väl det som är problemet, att vissa områden överbefolkas på sommaren. Österlen, Gotland, Öland är självklara exempel, men också området där jag bor eftersom det är populärt för danskar och tyskar att äga fritidshus här. Tro mig, det märks tydligt att det är extra mycket folk här just nu.

Hrm. Men om, säg, 1000 Stockholmare åker till Spanien och 1000 danskar kommer till Småland så jämnar det väl inte ut sig? Samma antal människor i Sverige, men det kommer att vara trängre än normalt i Småland. Det är väl det som är problemet, att vissa områden överbefolkas på sommaren. Österlen, Gotland, Öland är självklara exempel, men också området där jag bor eftersom det är populärt för danskar och tyskar att äga fritidshus här. Tro mig, det märks tydligt att det är extra mycket folk här just nu.

Fast då är inte problemet att de kommer över gränsen. Samma trängsel hade uppnåtts om Stockholmarna kommit direkt - då också med mer smitta i bagaget.

Visst är det så. Det stora problemet är inte vilka som kommer. Det stora problemet är den helt onödiga trängsel som uppstår pga resandet i sommar. Och det är väldigt märkbart tyvärr.

Ok. Jo, kvällstidningsrubrikerna och sociala medier återspeglade inte direkt det budskap FHM gav när de tog bort rekommendationerna om att inte alls resa inrikes. ”Fritt fram för resande” / ” nu drar vi till Gotland för festande” stod det emedan budskapet var ”Alla rekommendationer kvarstår, men det är nu tillåtet att resa inrikes. Kontrollera noga situationen dit du reser. Avstå om det inte är säkert. Håll avstånd. Friheten att resa är helt avhängig förmågan att undvika trängsel.”

Ibland känner man (om det inte vore absurt) att polisen skulle ha makt att skicka hem dem som inte sköter sig i karantän istället med en fin bot att kontemplera över.

Så du menar att om 1000 svenskar reser utomlands och 1000 turister kommer hit så är det ändå fler som kommer till Sverige än turistar utomlands?

Min åsikt ät alltså om det är lika många jämnar det ut sig och är smittrycket likvärdigt så spelar folks nationalitet mindre roll så länge folk kommer från länder i närheten så det är lätt att ta sig hem.

Hur balansen är vet jag inte dock, men där jag rört mig har jag inte stött på fler människor än det brukar vara och betydligt färre utländska turister än vanligt i den mån jag kan avgöra nationalitet. I och för sig har jag inte koll mer än där jag rört mig men det gäller ju alla.
Jag är på intet sätt dum i huvudet, men jag börjar fundera åter igen, om du tror jag är det på fullt allvar. Nej om 1000 åker och 1000 kommer hit är det inte fler och ingenstans har jag skrivit det, jag har dock skrivit att fler stannar hemma men samma mängd kommer hit, så det är fler som är ute och turistar i Sverige- både svenskar och från andra länder. Hur många gånger vill du att jag skriver det så att du förstår det? Andra i tråden har skrivit det också.

Här i Skåne är det överlag fler människor ute och rör på sig samtidigt som människorna är svenskar som hemestrar och danskar och tyskar tex som vanligt. Det blir inte 1000 bort och 1000 till utan 0 bort och 1000 till, alltså fler, det märks.

Jag tycker att nationaliteten spelar roll just eftersom svenskar inte åker utomlands så här är då fler än vanligt. Att stanna hemma, oavsett i vilket land man bor i, denna sommaren kan inte vara svårt, så att vi inte släpar runt smittan åter igen. Smittan spreds trots allt pga ressor. Jag minns redan i början av pandemin när smittan spreds i de asiatiska länderna, så hade jag en diskussion med en kompis. UD avrådde inte från resor så för henne var det fritt fram att resa så klart, medan jag ansåg att man skulle tänka och stanna hemma eftersom det krävs en smittad person för att sprida viruset, så bara för att det inte var i Spanien just när hon skulle åka så betydde inte det att en sjuk inte var där två timmar efter. Man får väl för fan tänka och lära av vad som hänt lite grann? Länderna finns kvar efter denna pandemin.

Jag är på intet sätt dum i huvudet, men jag börjar fundera åter igen, om du tror jag är det på fullt allvar. Nej om 1000 åker och 1000 kommer hit är det inte fler och ingenstans har jag skrivit det, jag har dock skrivit att fler stannar hemma men samma mängd kommer hit, så det är fler som är ute och turistar i Sverige- både svenskar och från andra länder. Hur många gånger vill du att jag skriver det så att du förstår det? Andra i tråden har skrivit det också.
Det är det jag menar med att det jämnar ut sig om det är så att det kommer samma antal turister till Sverige som åker härifrån, vilket du frågat om här:

Vad är det som jämnar ut sig? Det verkar vara som om fler svenskar stannar hemma och även turistar hemma, tex här i Skåne, samtidigt som det är många danskar och tyskar här i Skåne, typ lika många som vanligt. Det är mer folk ute, det är inte "sommar-/semestertomt" som det brukar, utan snarare en massa folk.

Och jag försökt svara på, ett antal gånger med till slut övertydliga exempel. Jag påtalade även i minst ett inlägg att jag inte vet hur läget, hur balansen är mellan de som kommer hit och turistar och svenskar som åker utomlands. Du tycks veta hur det ligger till, kan du peka på din källa?

Senast ändrad:
Läste precis i en fb-grupp om överfulla djurparker i Skåne. Parkering full och långa köer för att komma in.... :(

Köer kan väl i och för sig vara bra, om man ska försöka se det positivt. D.v.s. om avstånd hålls och köbildningen beror på att det är begränsat hur många som kan komma in och röra sig (obehindrat) på begränsad yta samtidigt.

(Sen kan jag inte heller förstå nöjet i att åka till sådana platser just nu, men det verkar å andra sidan vara mycket jag inte förstår sett till hur många andra semestrar ...)

Det är det jag menar med att det jämnar ut sig om det är så att det kommer samma antal turister till Sverige som åker härifrån, vilket du frågat om här:

Och jag försökt svara på, ett antal gånger med till slut övertydliga exempel. Jag påtalade även i minst ett inlägg att jag inte vet hur läget, hur balansen är mellan de som kommer hit och turistar och svenskar som åker utomlands. Du tycks veta hur det ligger till, kan du peka på din källa?
Jag vet vad du menar och jag skriver det igen, här i Skåne är det inte "sommartomt" som det brukar vara. Jag är min egen källa, jag har inga mått på antal som åkt utomlands men har egna ögon att se med och har faktiskt rätt till att tycka att det rent faktiskt finns fler människor ute och rör sig i sommarSverige än vad de brukar, och jag har även läst det i artiklar lite här och där, om tex Österlen. Jag har en vän som beskrev samma sak när hon var ute och rörde på sig, ytterligare en vän som insåg samma sak i den delen av Skåne där hon var och en familjemedlem som åkte till en stad och reagerade på samma sak. Bara för att jag inte har någon specifik enligt dig godkänd källa betyder inte det att jag har fel. Googla, finns säkert några att hitta, jag minns inte var jag har läst om trängsel i Simrishamn tex.

Du behöver inte upprepad dig, det är bara löjligt, jag fattar din balans, men jag har gång efter annan upprepat att i år stämmer den inte eftersom det är fler människor som rör sig ute, både svenskar och utlänningar.

Jag vet vad du menar och jag skriver det igen, här i Skåne är det inte "sommartomt" som det brukar vara. Jag är min egen källa, jag har inga mått på antal som åkt utomlands men har egna ögon att se med och har faktiskt rätt till att tycka att det rent faktiskt finns fler människor ute och rör sig i sommarSverige än vad de brukar, och jag har även läst det i artiklar lite här och där, om tex Österlen. Jag har en vän som beskrev samma sak när hon var ute och rörde på sig, ytterligare en vän som insåg samma sak i den delen av Skåne där hon var och en familjemedlem som åkte till en stad och reagerade på samma sak. Bara för att jag inte har någon specifik enligt dig godkänd källa betyder inte det att jag har fel. Googla, finns säkert några att hitta, jag minns inte var jag har läst om trängsel i Simrishamn tex.

Du behöver inte upprepad dig, det är bara löjligt, jag fattar din balans, men jag har gång efter annan upprepat att i år stämmer den inte eftersom det är fler människor som rör sig ute, både svenskar och utlänningar.
Jag upprepade mig efter som du frågade och sen fortsatte att ifrågasätta och tala om att jag hade fel.

Jag upprepade mig efter som du frågade och sen fortsatte att ifrågasätta och tala om att jag hade fel.
Jag frågade EN gång, en mening i ett inlägg, som du har hakat upp dig på. Sedan har jag förklarat för dig hur det är här, hur flera som befinner sig här uppfattar det också. Om det gör att du har fel så visst, du har fel om du hävdar att folk åker utomlands lika mycket i år som vanligt och att det inte är fler som turistar nu. Och nej, jag har ingen statistik, be mig inte ta fram det.

Om smittlägetvär det samma spelar det väl ingen roll om turisten kommer från Stockholm eller Tyskland?

Och som det ser ut i dagsläget så är smittrycket större i Sverige än i omvärlden så då vinner vi på att byta turister.

På vilket vis spelar det roll om det till Malmö kommer danskar ( färre mil) än tyskar eller stockholmare ( fler mil) som turister? Du skriver att antalet mil spelar roll och det får jag inte ihop hur det skulle påverka.

Nä, det spelar ingen roll var turisten kommer ifrån. Det har jag aldrig, aldrig påstått. Jag menar att detta turistutbyte som sker, är onödigt, oavsett var turisten kommer ifrån.
Man kan hoppa över sin semester ett år, speciellt om man vet med sig att det blir trångt dit man tänkt sig att åka.

Vi har inte åkt till Norrland och Östersund av den anledningen, trots att vi har stuga där.

Jag tror att milen spelar roll då du knappast turistar i ditt eget län även om det givetvis finns undantag men då kan man ju fundera på om det klassas som turist. Ju längre du reser desto längre sprider du ju eventuellt viruset. Annars skulle ju resorna utomlands inte blivit stoppade.

Nä, det spelar ingen roll var turisten kommer ifrån. Det har jag aldrig, aldrig påstått. Jag menar att detta turistutbyte som sker, är onödigt, oavsett var turisten kommer ifrån.
Man kan hoppa över sin semester ett år, speciellt om man vet med sig att det blir trångt dit man tänkt sig att åka.

Vi har inte åkt till Norrland och Östersund av den anledningen, trots att vi har stuga där.

Jag tror att milen spelar roll då du knappast turistar i ditt eget län även om det givetvis finns undantag men då kan man ju fundera på om det klassas som turist. Ju längre du reser desto längre sprider du ju eventuellt viruset. Annars skulle ju resorna utomlands inte blivit stoppade.

Fast har Sverige verkligen stoppat utlandsresorna av den anledningen? Sverige har väl stoppat utlandsresorna p.g.a. andra länders restriktioner och ovilja att släppa in svenskar. Då har man bedömt att det inte är lämpligt att åka dit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka