Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var kanske samma kvinna, hon skulle med ett SJ-tåg mot Stockholm :angel:

Men jag förstår inte, är folk på något vis immuna mot information? Jag kan förstå att man kanske hellre vill tro att munskydd skyddar till viss del, det är helt ok för min del, men huuuur kan man ha missat hur miserabelt skydd ett munskydd på hakan är? Jag tror inga länder förespråkar att sätta munskydden på hakan någonsin.
Jag såg/passerade/köad (med avstånd) en farbror med munskydd "på hakan" när jag var på apoteket för att hämta receptbelagd hästsalva igår.

Vad tänker folk med egentligen?

Jag har dålig koll på hur många som faktiskt åker utomlands. Är det ungefär lika många så jämnar det ut sig. Vi märker mest av turister som kommer hit och inte de som lämnar landet.
Vad är det som jämnar ut sig? Det verkar vara som om fler svenskar stannar hemma och även turistar hemma, tex här i Skåne, samtidigt som det är många danskar och tyskar här i Skåne, typ lika många som vanligt. Det är mer folk ute, det är inte "sommar-/semestertomt" som det brukar, utan snarare en massa folk.

Jag såg/passerade/köad (med avstånd) en farbror med munskydd "på hakan" när jag var på apoteket för att hämta receptbelagd hästsalva igår.

Vad tänker folk med egentligen?
Jag såg en man i mataffären med "hemgjort munskydd", dvs en stor vit halsduk som han hade virat runt ansiktet. Med den på verkade han trygg med att kryssa sig fram mellan folket i kassaköerna..... :nailbiting: :meh:

Eftersom fallen i Österrike (långsamt men man vill förhindra snabbare) införs maskkrav igen på fler ställen, bla mataffären. Känns ändå helt ok, uppenbarligen kan "ingen" här hålla avstånd och det är väl mest därför det införs igen, för att påminna.

Vi är just nu på en liten rundresa i landet, sen ngr dagar i Wien. Väldigt lite folk, stan är nästan tom på turister. På vår camping är det ungefär hälften mot vad det brukar, blandat österrikare, tyskar och holländare. Men jg har inte sett eller hört en enda norsk, dansk eller svensk.

Jag arbetar med bla efterlevnadsuppdrag (Alltså ”mäta trängsel” i offentliga miljöer osv och massor av annat i en kommun i skåne) Där kan vi säga att det är så otroligt mycket turism, det är faktiskt nära absurt. Och då är vi ändå en turistkommun i vanliga fall också men nu snackar vi mycket mer, mer än dubbelt.
Det är svenskar, norrmän, tyskar, danskar och faktiskt många schweizare. Men det är så mycket att vi måste beställa extra tömningar av sopkärl osv.

Vad är det som jämnar ut sig? Det verkar vara som om fler svenskar stannar hemma och även turistar hemma, tex här i Skåne, samtidigt som det är många danskar och tyskar här i Skåne, typ lika många som vanligt. Det är mer folk ute, det är inte "sommar-/semestertomt" som det brukar, utan snarare en massa folk.

Jag försökte svara men insåg att jag bara skrev en ny version av det du citerar, vad är det du inte förstår? Men alltså åker 10.000 åker utomlands och 10.000 som kommer från andra länder och turistar så jämnar det ut sig för att vara extremt konkret.

Jag har dålig koll på hur många som faktiskt åker utomlands. Är det ungefär lika många så jämnar det ut sig. Vi märker mest av turister som kommer hit och inte de som lämnar landet.

Jag försökte svara men insåg att jag bara skrev en ny version av det du citerar, vad är det du inte förstår? Men alltså åker 10.000 åker utomlands och 10.000 som kommer från andra länder och turistar så jämnar det ut sig för att vara extremt konkret.
Vad är det du inte förstår?! Det jämnar ju inte ut sig! Eftersom det finns FLER människor här, förutom danskar och tyskar som vi vanligtvis ser så är här fler människor som turistar här i Skåne. Det rör sig fler människor ute just nu än normalt på sommaren.

Fast det är ju inte antalet som är här eller där som spelar roll väl? Det är de mil man reser som spelar roll. Att man byter personer, DET spelar roll. Att det blir trängre, spelar roll Om inte avståndsregeln kan/vill uppfyllas.

Fast det är ju inte antalet som är här eller där som spelar roll väl? Det är de mil man reser som spelar roll. Att man byter personer, DET spelar roll. Att det blir trängre, spelar roll Om inte avståndsregeln kan/vill uppfyllas.

Om smittoläget skiljer sig åt, så förlorar den part som haft lägre smitt-tryck som får tillbaka fler smittade än om de stannat i sin region. Om man byter personer, blir det väl inte trängre?

Vad är det du inte förstår?! Det jämnar ju inte ut sig! Eftersom det finns FLER människor här, förutom danskar och tyskar som vi vanligtvis ser så är här fler människor som turistar här i Skåne. Det rör sig fler människor ute just nu än normalt på sommaren.
Så du menar att om 1000 svenskar reser utomlands och 1000 turister kommer hit så är det ändå fler som kommer till Sverige än turistar utomlands?

Min åsikt ät alltså om det är lika många jämnar det ut sig och är smittrycket likvärdigt så spelar folks nationalitet mindre roll så länge folk kommer från länder i närheten så det är lätt att ta sig hem.

Hur balansen är vet jag inte dock, men där jag rört mig har jag inte stött på fler människor än det brukar vara och betydligt färre utländska turister än vanligt i den mån jag kan avgöra nationalitet. I och för sig har jag inte koll mer än där jag rört mig men det gäller ju alla.

Om smittlägetvär det samma spelar det väl ingen roll om turisten kommer från Stockholm eller Tyskland?

Och som det ser ut i dagsläget så är smittrycket större i Sverige än i omvärlden så då vinner vi på att byta turister.

På vilket vis spelar det roll om det till Malmö kommer danskar ( färre mil) än tyskar eller stockholmare ( fler mil) som turister? Du skriver att antalet mil spelar roll och det får jag inte ihop hur det skulle påverka.

Är inte hela planen att alla utom riskgrupperna ska få Corona på sikt? Men i ett jämt flöde så vården hinner med? Och att det är därför de lättat upp på reserestriktionerna. För att vi är där att vi kan det. Och att det är därför de också sagt en meter distans mellan sällskapen för restauranger och inte mer som det var innan. Därmed inte sagt att vi ska slicka på varandras händer och andas in varandras hostar. Eller iaktta största försiktighet med de i riskgrupper. Tills ett ev vaccin kommer.

Jag bor förvisso i en icke turistig stad men här håller man ofta jättebra avstånd och visar hänsyn i affärer. En och en annan sorglös person finns men det finns det ju alltid. Likaså personer som inte förstår skriven text, men de finns ju också i samhället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka