Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag som kan vara ganska principfast även i vanliga fall har aldrig känt mig som en större paragrafryttare än de här senaste månaderna alltså. Det har varit en... intressant upplevelse. Jag tror att jag har lärt mig en hel del om mig själv, om vi nu ska försöka plocka något positivt ur det hela.

Jag känner lite likadant, har lärt mig en del om mig själv, men kanske mest om människorna i min omgivning.

Känner samma, har bekant som ska åka utomlands, charter, och jag känner bara :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
En bekant till mig kom hem till Finland för att träffa släkt och vänner. Hen bor vanligtvis i London. Men de var ju inte bara hemma hos familjen. Nej, de åkte till grannstäder a, åt ute på restaurang, shoppade. Alltså vilka jävla idioter.

Min stad har haft noll fall i någon/några månad/er kanske. Folk är ändå sjukt noga, håller avstånd, tvättar händer, håller noga hygien och gör förändringar i vardagen.
Jag har en FB-bekant som kuskar runt med hela familjen i Italien på semester. Bild på bild från uteserveringar i olika städer och jag bara :eek:

😪😪 Jag förstår inte varför folk måste resa just nu. Varför inte ta detta utmärkta tillfälle att upptäcka sin hemort?!

Jag känner lite likadant, har lärt mig en del om mig själv, men kanske mest om människorna i min omgivning.

😪😪 Jag förstår inte varför folk måste resa just nu. Varför inte ta detta utmärkta tillfälle att upptäcka sin hemort?!
Jag har varit ute på vägarna idag och kört ca 8 mil hemifrån. Mötte hysteriskt många bilar med danska och tyska skyltar. Såg också en norsk bil. Det känns som om södra Sverige har sin vanliga invasion av turister från Danmark och Tyskland faktiskt. Jag ser ingen skillnad.

Ja alltid. Folk förstår inte att man står i kö om man håller adekvat avstånd till personen framför. Idag fick jag för första gången frågan om jag stod i kö, första gången! De flesta går bara och ställer sig framför, så dumt.

Jag har varit i Skåne ett bra tag nu och i Skåne är folk generellt sämre på att hålla avstånd än i Stockholm, inte minst danskarna. Jag har så många gånger tänkt att jag borde hosta och säga ”ursäkta, jag kommer från Stockholm” för att se vad som händer...

Jag bor i Skåne har hållit mig i Skåne hela tiden under pandemin. Jag tänkte precis på att i just köerna är folk duktiga på att hålla avstånd. Har faktiskt aldrig varit med om att någon ställt sig för nära. Det är i resten av affären det är svårt. När folk får runt och samlar ihop det de ska köpa som det är svårt att hålla avståndet.

Jag bor i Skåne har hållit mig i Skåne hela tiden under pandemin. Jag tänkte precis på att i just köerna är folk duktiga på att hålla avstånd. Har faktiskt aldrig varit med om att någon ställt sig för nära. Det är i resten av affären det är svårt. När folk får runt och samlar ihop det de ska köpa som det är svårt att hålla avståndet.
Jag tycker att ett av de svåraste ställena är när man står och packar sina varor. Då tycker jag att man ofta kommer alldeles för nära varandra.

@Seabaz Jag är lite nyfiken på hur det är i Australien nu? Har ni återgått till striktare restriktioner igen (för viss släpptes det lite på dem?) nu när antalet fall ökar igen? Och hur går diskussionen om anledningen till att fallen ökat igen?

@Seabaz Jag är lite nyfiken på hur det är i Australien nu? Har ni återgått till striktare restriktioner igen (för viss släpptes det lite på dem?) nu när antalet fall ökar igen? Och hur går diskussionen om anledningen till att fallen ökat igen?
Det är jag också! Tänkte på @Seabaz tidigare i dag just med tanke på hur det verkar vara i Australien nu.

Jag är skånebo jag också och har vid två tillfällen varit i Nyköping under pandemin. En gång i april och en gång nu i juli. Jag tycker inte alls att skåningarna är sämst på avstånd osv. Det hålls faktiskt bra avstånd generellt i köer och på andra ställen när man väntar på något/någon. Åt på restaurang i torsdag, vet inte hur det var på uteserveringen, men det var ok inne tyckte jag.
I Nyköping i april var folk vääääldigt duktiga med avstånd, nu i juli var de lite slappare, men fortfarande såg man att de allra flesta tänkte på hur de förhöll sig till andra hela tiden. Hamnade i kassan i en affär när jag skulle köpa något att äta, framför en ungdom som stor mig i hälarna, men då bakom baxade jag min rullkorg bakom mig.

Visst händer det att det står folk nära, men det är inte så ofta ändå.

En sak som jag själv tycker är jobbigt är att jag själv har svårt med att bedöma avstånd ibland. I dag tex skulle jag gå av bussen gick jag efter en man, det var helt naturligt, vi skulle ju av på samma ställe, faktiskt in i samma affär också, men just i avstigningsmomentet var det svårt att hålla avstånd. Det invanda, gamla tog över. När vi klivit av var det inga problem. Det är lite jobbigt när jag kommer på sådana tillfällen. Jag menar ju inte att vara nära, men kan ju tolkas som det ändå. Jag missbedömer avstånd väldigt lätt, jag har ett halvt synfält, det är inte alltid så lätt att se och de där tejpen på golven i köområdena i affärerna är jättebra, för då kan jag hålla avstånd utan att själv behöva fundera på hur långt jag egentligen står ifrån min nästa så att säga. Fler sådan hade behövts!

Jag har varit ute på vägarna idag och kört ca 8 mil hemifrån. Mötte hysteriskt många bilar med danska och tyska skyltar. Såg också en norsk bil. Det känns som om södra Sverige har sin vanliga invasion av turister från Danmark och Tyskland faktiskt. Jag ser ingen skillnad.
Jag måste erkänna att jag blir lite irriterad ändå. Danskar, tyskar och norrmän som är så snabba med att kritisera Sveriges strategi. Varför stannar de inte hemma i sina trygga länder då?
Gick inte arbetsgivarna ut i Danmark med att deras anställda blev avskedade om de åkte till Sverige på semestern? Kanske många som vill förlora jobbet! :angel:

Jag måste erkänna att jag blir lite irriterad ändå. Danskar, tyskar och norrmän som är så snabba med att kritisera Sveriges strategi. Varför stannar de inte hemma i sina trygga länder då?
Gick inte arbetsgivarna ut i Danmark med att deras anställda blev avskedade om de åkte till Sverige på semestern? Kanske många som vill förlora jobbet! :angel:
Jag blir också lite provocerad. Det känns som att det är väldigt onödigt att åka till ett annat land, turista som vanligt, och bidra till trängseln, men jag antar att de danskar och tyskar som har fritidshus i Sverige har svårt för att låta bli att åka hit.

Det som förundrar mig också är att det i våras fanns ett stort antal svenska invånare som tyckte att det var KATASTROF att Sverige inte stängde skolorna. Samma människor verkar nu glatt ha släppt all oro under sommarlov och semestertider och åker med sina familjer och trängs med andra familjer på alla möjliga ställen......

Kör 30 mil Dalarna till Mälardalen idag. Väldigt få utländska bilar, mer än hälften är baltiska hantverksbilar. Cabotage-trafiken är i princip väck.

Har spridit Mälardalssmitta till exakt noll människor under den här turen.

Jag blir också lite provocerad. Det känns som att det är väldigt onödigt att åka till ett annat land, turista som vanligt, och bidra till trängseln, men jag antar att de danskar och tyskar som har fritidshus i Sverige har svårt för att låta bli att åka hit.

Det som förundrar mig också är att det i våras fanns ett stort antal svenska invånare som tyckte att det var KATASTROF att Sverige inte stängde skolorna. Samma människor verkar nu glatt ha släppt all oro under sommarlov och semestertider och åker med sina familjer och trängs med andra familjer på alla möjliga ställen......
Ja, hemestra betyder ju inte att bete sig som vanligt och trängas med folk, tycker jag, men det verkar vara svårt för en del att låta bli. Österlen och Öland och Gotland ska tydligen ha det tufft med turister har jag förstått.

Jag förstår att man gärna vill till sina sommarställen även om man är dansk eller tysk, men allvarligt talat, det är mycket jag vill men som inte går nu, borde man inte fundera två gånger istället för bete sig som vanligt?

Att åka utomlands just nu har jag överhuvudtaget svårt att förstå, oavsett om det är svenskar som åker till Danmark eller Italien eller om det är danskar som åker till Sverige. Utomlands är utomlands, på något vis borde man respektera människor i vardera land och låta de få hantera den här pandemin utan turister just nu. Det spreds ju med turister från början, tänker jag. Det borde vara helt stängda gränser, förbjudet att åka från Sverige och förbjudet att åka till.....

Min spaning är att detta med de som gnäller över Sveriges strategi dels tycker att vi borde gjort en mycket kraftigare lockdown - stängt skolor mm plus att de är väldigt pro munskydd och verkar inte ha fattat att ettvanligt munskydd skyddar omgivningen men inte dom själva, samt inte heller fatta vilken äcklig smitthärd munskydden är om man nu är smittad (och egentligen borde vara hemma och inte alls vistas ute)

Min spaning är att detta med de som gnäller över Sveriges strategi dels tycker att vi borde gjort en mycket kraftigare lockdown - stängt skolor mm plus att de är väldigt pro munskydd och verkar inte ha fattat att ettvanligt munskydd skyddar omgivningen men inte dom själva, samt inte heller fatta vilken äcklig smitthärd munskydden är om man nu är smittad (och egentligen borde vara hemma och inte alls vistas ute)
Hahaha, jag var på väg att garva rakt ut åt en person för någon vecka sedan! Hon stod med ett munskydd neddraget över hakan och fipplade med sin telefon! Jag bet mig i läppen och gick bara förbi, men det är ju så dumt att det är svårt att låta bli att skratta åt det!

De har lättat på restriktionerna. Det är ok att åka till egen stuga/hus samt att regioner med <20 nya tillfälle den senaste veckan /100 000 invånare också är ok. Det uppdateras varje torsdag. Övriga ställen så gäller fortfarande rekommendationen om 14 dagars karantän när man kommer hem och vissa arbetsgivare ser det som grund till uppsägning om man blir sjuk efter att ha rest till ett område där resor avrådes.

De har lättat på restriktionerna. Det är ok att åka till egen stuga/hus samt att regioner med <20 nya tillfälle den senaste veckan /100 000 invånare också är ok. Det uppdateras varje torsdag. Övriga ställen så gäller fortfarande rekommendationen om 14 dagars karantän när man kommer hem och vissa arbetsgivare ser det som grund till uppsägning om man blir sjuk efter att ha rest till ett område där resor avrådes.
Rent krass borde de som bor i Danmark kanske stanna i Danmark ändå och inte fara till Sverige.

Att det är okej att åka till eget fritidshus är lite konstigt, tycker jag. Man inbillar sig väl ändå inte att folk handlar alla mat som behövs i Danmark, åker non-stop till stugan, och sedan sitter där under hela semestern? Jag ser ju danskar överallt. I mataffären, på den loppisen jag "flydde" ifrån, osv.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka