Detta! Tycker jag ofta missas helt i debatten (i den mån jag ens orkar följa den). Att troligen ALLA restriktioner OCKSÅ har konsekvenser, vissa som rentav riskerar att leda till andra allvarliga hälsoproblem (inte minst isoleringen/ensamheten många vittnar om, eller ökat våld i hemmet när kvinnor blir i praktiken nästan inlåsta med sina våldsamma partners ...).
Det är så lätt att sitta i sin priviligierade bubbla (min tolkning av många högljudda röster) och kräva både det ena och det andra. Stäng alla skolor, inför krav och förbud för ditt och datt - och vad låta polisen bötfälla, fängsla alla som bryter mot ett förbud? Är det bara helt acceptabelt och inget att över huvud taget ifrågasätta i ett öppet samhälle?
Missförstå mig rätt: Jag säger inte på något sätt emot att vi har en global enorm jävla kris, ett virus som i sig drar med sig enorma massor av lidande i sitt kölvatten, och att åtgärder givetvis måste införas (och att vi alla måste hjälpas åt) för att bekämpa smittspridningen, men så jävla ENKELT som många får det att låta - är det verkligen det?
Det är lätt när man bor i ett land med en absolut inkompetent regering - det tar sig naturligt att ens första reaktion blir att ifrågasätta alla regeringens uttalanden