Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
nu har sj tagit bort tom stol bredvid
Nja, det där stämmer nog inte riktigt, va?
De gör det möjligt för sällskap som reser tillsammans att boka biljetter tillsammans. Men, det är fortfarande så att de har en hel del platser som inte går att boka just för att de resande ska sitta separerade.
1592760040385.webp

Men var det verkligen gratis? Var det inte så att man skulle köpa biljett även om man inte behövde visa upp den? Som här alltså?

Nej det var inte gratis. I Stockholm är det lite olika i vanliga fall. På vissa trafikslag visar man biljett varje gång man stiger på, och på andra enbart vid kontroller. Nu under våren har det inte varit några kontroller alls, vilket en del utnyttjat som ”gratis”.

OT jag undrar om Stockholms kommun/region kommer behöva höja skatten nästa år pga det stora underskottet i år. Infrastruktur kostar vansinniga pengar.

Alla (stat o kommun) vill nog det, men det lär bli svårt att få igenom med så hög arbetslöshet.
Jag tror att vi kommer att se mer av punktskatter (smygskatter) istället :down:

Ja, men ffa för mindre och fattigare kommuner med redan hög kommunalskatt gissar jag att det kommer vara nödvändigt särskilt som de redan har ett rejält underskott. Vi får se hur mycket staten kommer gå in och skjuta till. Men ja, det blir nog en del mindre höjningar här och där. Sedan tror jag vi kan se oss om i månen efter höjd a-kassa och FK kommer stramas åt ytterligare.

Ja, alltså, som arbetssökande med viss "funktionsnedsättning" (värkig kropp och nån form av kronisk trötthet, mm) har man ju inte direkt ökat sina chanser att hitta en anställning.
(men jag har i alla fall kommit in på den YH-utbildning jag sökte! :banana:)

Trafikverket rapporterar iaf om en lugn trafikhelg (men långa köer lokalt). Kring Stockholm var det 15 % mindre trafik igår än en vanlig söndag, trots att det var hemvändardag efter midsommar.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/mindre-trafik-an-vanligt-i-midsommar/
Och precis som jag nämnde i ett tidigare inlägg, så nämns köer på vägen mot Öland... 🙄
Men visst, det är väl bra om det är en förhållandevis lugn trafikhelg i resten av landet.

Och precis som jag nämnde i ett tidigare inlägg, så nämns köer på vägen mot Öland... 🙄
Men visst, det är väl bra om det är en förhållandevis lugn trafikhelg i resten av landet.

Är ju lite konstigt skriven ingress. Man skriver att det var köer lokalt längs E22 mot Öland och exemplet som tas är broöppning vid Göta kanal. Visserligen "mot" Öland men ganska långt därifrån.

Och den säger ju inte heller något om hur trafiken var jämfört med en vanlig midsommar även om det var mer än en vanlig helg? Att det blir mer trafik till populära midsommarfirarställen än en vanlig helg är nog ofrånkomligt.

Det jag hörde på radion midsommaraftons fm var att det var trafik där men betydligt mindre än vanligt. Eftersom jag var många mil bort så vet jag ju inte om det stämmer men ser ingen orsak till att de skulle ljuga

Är ju lite konstigt skriven ingress. Man skriver att det var köer lokalt längs E22 mot Öland och exemplet som tas är broöppning vid Göta kanal. Visserligen "mot" Öland men ganska långt därifrån.

Och den säger ju inte heller något om hur trafiken var jämfört med en vanlig midsommar även om det var mer än en vanlig helg? Att det blir mer trafik till populära midsommarfirarställen än en vanlig helg är nog ofrånkomligt.
Nu blir det lite off topic kanske, men för mig är det bara ett bevis på den stockholmsfixering som finns i media. Och E22 är "vägen som stockholmarna använder för att ta sig till Öland".
Den trafik jag själv såg mot ön var på Rv 25, från väster. Och en och annan lär väl komma söderifrån också...

Nu blir det lite off topic kanske, men för mig är det bara ett bevis på den stockholmsfixering som finns i media. Och E22 är "vägen som stockholmarna använder för att ta sig till Öland".
Den trafik jag själv såg mot ön var på Rv 25, från väster. Och en och annan lär väl komma söderifrån också...

Stockholmsperspektivet i media säger jag inget emot, även om om omvänt också gäller i bemärkelsen att det är bra många fler än stockholmare som använder E22 för att ta sig till Öland.

Men oavsett säger det ju inget om hur trafiken var jämfört med en vanlig midsommar på tex rv 25 som du nämner. Att det var mer än en vanlig helg är någon ingen förvånad över.

Stockholmsperspektivet i media säger jag inget emot, även om om omvänt också gäller i bemärkelsen att det är bra många fler än stockholmare som använder E22 för att ta sig till Öland.
Jag håller med dig om att det är en ganska snäv bild. Men inte desto mindre vanlig.
Teknikens världs sida kan man läsa detta:
1592843609630.webp

Och jag kan inte riktigt låta bli att koppla det till att till och med statsministern har sagt att landsbygden behöver ha tillgång till service så att stadsborna kan utnyttja det när de kommer dit på semester. Dvs E22 är till för mälardalsbor som vill fira midsommar på öland och vi andra kan få använda den övriga tider på året. (ja, jag är rätt less på den inställningen, men det är väl därför den vägen är så lågt prioriterad vad gäller utbyggnad och mitträcke osv...)
Men oavsett säger det ju inget om hur trafiken var jämfört med en vanlig midsommar på tex rv 25 som du nämner. Att det var mer än en vanlig helg är någon ingen förvånad över.
Den trafikmängd jag själv mötte på vägen hem från stan var fullt jämförbar med trafikmängden inför vilken midsommarhelg som helst, något annat år.

Min moster bor i Gränna och jag pratade med henne häromdagen, hon sa att det varit massor folk där, som vilken midsommar/sommarhelg som helst. Vakter stog vid ingangen till mataffären och systembolaget och släppte in ngr i taget. Min moster tycker att det känns väldigt obehagligt, hon behöver ju handla mat men inte handla med massor folk fran överallt.

Jag tror att man öppnat gränser/släppt pa restriktionerna för tidigt, här i Österrike har man inte (än) sett en allmän ny spridning men det kommer "clustersmittor", tex efter en sammankomst i Salzuburg med 28 personer, av dom är nu 15 posetivt testade. Det visar hur fort det kan ga.

Jag håller med dig om att det är en ganska snäv bild. Men inte desto mindre vanlig.
Teknikens världs sida kan man läsa detta:
Visa bifogad fil 53062
Och jag kan inte riktigt låta bli att koppla det till att till och med statsministern har sagt att landsbygden behöver ha tillgång till service så att stadsborna kan utnyttja det när de kommer dit på semester. Dvs E22 är till för mälardalsbor som vill fira midsommar på öland och vi andra kan få använda den övriga tider på året. (ja, jag är rätt less på den inställningen, men det är väl därför den vägen är så lågt prioriterad vad gäller utbyggnad och mitträcke osv...)

Den trafikmängd jag själv mötte på vägen hem från stan var fullt jämförbar med trafikmängden inför vilken midsommarhelg som helst, något annat år.
forts på ot om vägar...

Fast nu tar du ju saker ur sitt sammanhang. Artikeln du länkar till handlar om var belastningen från trafik till och från midsommarfiranden kommer vara som störst, inte vägens syfte i största allmänhet. Att vägen beskrivs som att den tar folk från Mälardalen till firanden på Öland är ju precis det jag menar, Stockholm och Mälardalen är inte synonyma.

Jag har ingen aning om vilket citat från statsministern du syftar på. Men jag är inte heller den som brukar försvara statsministern ;) Vad jag däremot vet är att Trafikverket baserar sina investeringar i sitt befintliga vägnät på dels hierarki, och dels belastning (antal trafikrörelser). Om trafikrörelserna beror på arbetspendlande lokalbefolkning eller turister är mindre viktigt. Det är mindre kul för det mesta (iaf när man är någon som vill förhandla med Trafikverket). Men E22 hade nog haft sämre standard om den inte användes av turister oavsett.

Det brukar ju sägas att tiden går fort när man har roligt, men jag undrar jag om den ändå inte går rätt fort när man har tråkigt också... För mig känns det helt ofattbart att det snart är juli - hela det här året har liksom bara försvunnit i ett töcken av uttråkning, stress, oro och frustration.

Jag tror att det för min del beror väldigt mycket på att jag liksom inte riktigt har något som förankrar mig till verkligheten, något som ger mig en anledning att hålla koll på datum eller fundera över vilken månad det är. Alla hållpunkter som jag normalt skulle ha haft - om det så är resor, besök, jobbevenemang, födelsedagsfirande eller annat - har liksom försvunnit och dagarna bara går utan att något händer. Alls. Midsommar var väl undantaget, men förutom det känner jag mig rätt snuvad på 2020 såhär långt.

Bara lite funderingar från mig, vet inte om det är någon annan som upplever det likadant?

Det brukar ju sägas att tiden går fort när man har roligt, men jag undrar jag om den ändå inte går rätt fort när man har tråkigt också... För mig känns det helt ofattbart att det snart är juli - hela det här året har liksom bara försvunnit i ett töcken av uttråkning, stress, oro och frustration.

Jag tror att det för min del beror väldigt mycket på att jag liksom inte riktigt har något som förankrar mig till verkligheten, något som ger mig en anledning att hålla koll på datum eller fundera över vilken månad det är. Alla hållpunkter som jag normalt skulle ha haft - om det så är resor, besök, jobbevenemang, födelsedagsfirande eller annat - har liksom försvunnit och dagarna bara går utan att något händer. Alls. Midsommar var väl undantaget, men förutom det känner jag mig rätt snuvad på 2020 såhär långt.

Bara lite funderingar från mig, vet inte om det är någon annan som upplever det likadant?

En del när det gäller upplevelser och inställda planerade resor. Konsertsommaren slutade också i noll och intet. Lost year. Men många delar av livet har fungerat som normalt och det har åstadkommits massor trots avsaknad av resor och vissa av de där speciella grejerna man vill kunna göra.

Jobbet och barnens skolgång (utom äldsta dotterns) har trots det hela fungerat ganska normalt.

Japp. Trots att jag har jobbat på som vanligt, och att arbetsplatsen (skola) har haft öppet igenom det hela. Men det är precis som om allting har smugit sig på - som en eftertanke. Saker som brukar planeras in i minsta detalj långt i förväg har liksom bara "ploppat upp" helt plötsligt, och alla har sett helt förvirrade ut. Är det redan? Ska vi göra det nu?

Jag håller med om "töcken". Kanske inte så mycket uttråkning, som förvirring och "bakgrundsoro". Jag har aldrig känt någon panik - och tycker inte att folk runt mig har gjort det heller - men en långvarig konstant "bakgrundsoro" och stress på lägre nivå har funnits där sedan mars. Knepigt. Undrar när känslan ska lyfta? Det är liksom en "javisst, ja"-känsla som kommer över en lite då och då. Många dagar vaknar jag, kliver upp och tänker inte på corona alls. Sedan kommer det. "Javisst, ja". DET finns kvar...... :(

En del när det gäller upplevelser och inställda planerade resor. Konsertsommaren slutade också i noll och intet. Lost year. Men många delar av livet har fungerat som normalt och det har åstadkommits massor trots avsaknad av resor och vissa av de där speciella grejerna man vill kunna göra.

Jobbet och barnens skolgång (utom äldsta dotterns) har trots det hela fungerat ganska normalt.
Ja alltså hade jag inte haft jobbet kvar så hade jag nog blivit komplett galen vid det här laget. Det är det enda i mitt liv som har fungerat hyfsat normalt (förutom att jag jobbar hemifrån på heltid) och bidragit med någon slags struktur i vardagen de senaste månaderna.
Japp. Trots att jag har jobbat på som vanligt, och att arbetsplatsen (skola) har haft öppet igenom det hela. Men det är precis som om allting har smugit sig på - som en eftertanke. Saker som brukar planeras in i minsta detalj långt i förväg har liksom bara "ploppat upp" helt plötsligt, och alla har sett helt förvirrade ut. Är det redan? Ska vi göra det nu?

Jag håller med om "töcken". Kanske inte så mycket uttråkning, som förvirring och "bakgrundsoro". Jag har aldrig känt någon panik - och tycker inte att folk runt mig har gjort det heller - men en långvarig konstant "bakgrundsoro" och stress på lägre nivå har funnits där sedan mars. Knepigt. Undrar när känslan ska lyfta? Det är liksom en "javisst, ja"-känsla som kommer över en lite då och då. Många dagar vaknar jag, kliver upp och tänker inte på corona alls. Sedan kommer det. "Javisst, ja". DET finns kvar...... :(
Ja, bakgrundsoro var ett bra sätt att beskriva det på. Jag har definitivt känt mig mer nere och ängslig de senaste 2-3 veckorna dock. Förmodligen beror det på en kombination av att vi varit i lockdown så otroligt längre här borta nu, att min brors bröllop närmar sig vilket drar med sig sin beskärda del av oro och frustration, samt att jag träffat samma 5-6 personer, gått runt i samma lägenhet, samma kvarter, och gjort ungefär samma saker i drygt tre månader nu. Jag tyckte inte det var så farligt i början, men nu börjar hopplösheten sätta in allt mer. Jag borde kanske försöka ta lite semester, men samtidigt känns det som bortkastade semesterdagar eftersom jag fortfarande måste hålla mig inom 8 km från mitt boende och eftersom jag redan nu blir uttråkad efter bara en långhelg.

Både och skulle jag säga. Jag känner verkligen igen mig i det du skriver om att året har försvunnit. Mycket har ställts in och några planer går knappt att ha. Jag har inte riktigt någon koll på om något hände för två veckor eller två månader sen. Jag har också gått omkring med en med oro i kroppen. Jag har blivit väldigt selektiv med vilken media jag följer. Jag ser till att vara uppdaterad såklart men klarar inte av alla dessa spekulationer och sensationsrubriker.

Men jag kan också se positiva bieffekter av allt det här i det lilla. Att vi har tvingats ställa in allt (visserligen roligt) flängande om vårhelgerna och istället upptäckt fem olika naturreservat i närheten. Att vi kommit väldigt nära våra grannar när vi hjälpt varandra med saker och ting. Att vi blivit ruskigt strukturerade i våra handlingsvanor och verkligen fått ner konsumtionen till det som är nödvändigt på riktigt. (Menar såklart inte att något av detta uppväger det negativa, såklart!)

Personligen har jag ändå varit lyckligt lottad. Ingen i närmaste familjen har ännu varit sjuk, ingen har blivit av med jobbet eller liknande. Jag har kunnat jobba på som vanligt men hemifrån. Men pandemin har också varit väldigt nära hela tiden då jag har två nära vänner som slitit dag och natt på IVA. Herregud vilka hjältar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka