Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rent teoretiskt så kan de ju varit sjuka först den tredje gången, men det lär ju vara en felmarginal där.

Jag har en släkting som var i Italien på sportlovet. Han blev sjuk och testades då (när alla fortfarande testades) positivt. Hans fru som var på samma resa, bor i samma hus och hade exakt samma symptom testade negativt. Fast det trodde inte ens läkaren på..
Ja så kan det absolut vara! Men det är viktigt att ha koll på hur ofta det blir negativt trots att det borde vara positivt. Utan att man vet det så går det ju inte att säga så mkt om testade och positiva.

Min största sorg är min morfar. Han är 94 år och bor på äldreboende. Han är inte akut döende men väldigt tydligt att det sakta men säkert bara går åt ett håll och han har blivit markant sämre under våren. Telefonkontakt funkar inte, och han mår väldigt dåligt av att vara så isolerad, förstår inte riktigt varför vi inte kan komma på besök. Känns verkligen som att både han och vi förlorar hans sista tid och han har verkligen ingen glädje i livet nu. (Äldreboendet är dock jättebra, det är verkligen inte de som är problemet).

Hade det inte varit för riskerna det inneburit för personal och övriga boende hade man ju nästan velat strunta i allt och träffa honom. Känns ju helt meningslöst nu ändå...
Jag sitter i en väldigt liknande situation med min mormor, 98 år gammal. Hon har varit ganska ängslig och förvirrad det senaste året med mycket hallucinationer och ångest, men de här senaste månaderna har det verkligen eskalerat något alldeles otroligt. Hon får liksom aldrig ro, trots maxdos mediciner och ibland även lugnande sprutor. Besök från mamma och oss barnbarn brukar kunna lugna henne lite och bidra med någon slags förankring till verkligheten, men det är ju inte ett alternativ just nu. Men även hon bor på ett alldeles fantastiskt boende där personalen är helt fenomenala, så vi försöker trösta oss med att hon är i bästa möjliga händer :heart

Antikroppstesten är relativt säkra men det måste gått minst 3 veckor sedan insjuknandet. Så de kan ju ha testat för tidigt men det tredje var i rätt tidsspann.
"Aktivt virus"-testet ger säkrast svar 72h efter första symptomet. Då är det inte så många som testar, utan de flesta testar först när de varit sjuka ganska länge och behöver söka sjukhusvård.
Samtidigt är inte heller antikroppstest helt säkra heller. Flertalet på min mammas jobb testades i FHM regi för kartläggning etc. och mammas kollega fick positivt på antikroppar. Hon hade dock inte varit sjuk under våren eller haft några symptom. Nåväl, resten av kollegans familj testade sig privat pga av detta och de fick alla negativt. Detta gjorde att kollegan testade sig också privat och fick då negativt på antikroppstestet.

Testet som gjordes i FHM regi var blodprov i fingerspetsen (mindre mängd blod tas) och det privata testet var blodprov i armvecket (en lite större mängd blod tas). Så frågan är ju hur säkra testerna är. Som jag dock förstår det är blodprov i armvecket det säkraste testet då mer blod tas då. Detta test tar dock längre tid att göra (några minuter extra).

Från ett helt lekmana perspektiv känns dock testerna man tar med "bomullspinnar" i näsan/halsen som mest osäker men så kanske det inte är.

Samtidigt är inte heller antikroppstest helt säkra heller. Flertalet på min mammas jobb testades i FHM regi för kartläggning etc. och mammas kollega fick positivt på antikroppar. Hon hade dock inte varit sjuk under våren eller haft några symptom. Nåväl, resten av kollegans familj testade sig privat pga av detta och de fick alla negativt. Detta gjorde att kollegan testade sig också privat och fick då negativt på antikroppstestet.

Testet som gjordes i FHM regi var blodprov i fingerspetsen (mindre mängd blod tas) och det privata testet var blodprov i armvecket (en lite större mängd blod tas). Så frågan är ju hur säkra testerna är. Som jag dock förstår det är blodprov i armvecket det säkraste testet då mer blod tas då. Detta test tar dock längre tid att göra (några minuter extra).

Från ett helt lekmana perspektiv känns dock testerna man tar med "bomullspinnar" i näsan/halsen som mest osäker men så kanske det inte är.
Ja det verkar finnas mycket oklarheter. Sjukhuspersonal som testat sig för antikroppar har inte påvisat antikroppar, trots test tagna i rätt tidsintervall och att de tidigare testat positivt för aktivt virus. Och tvärtom. Kanske får inte alla insjuknade antikroppar efteråt? Kanske ska testen i dagsläget inte användas för att bedöma enskilda personer?

Det är olika tester. De med bomullspinnar är för pågående infektion, inte antikroppar. Snabbtest (stick i fingret) är mindre säkert än de som tar några dagar att analysera (blodprov i armvecket) och de ssenare ger därför bättre vägledning på individnivå. För att testa på populationsnivå (som FHM är intresserade av) duger snabbtesten eftersom man kan kompensera för lägre validitet i beräkningarna.

Läste någon artikel att av 49 000 test (kommer inte ihåg varifrån det var) så hade 6000 varit positiva. Så uppenbarligen är det ju väldigt många som har symptom eller tror att de har det men som inte är Corona. Även om man har svårt att föreställa sig det just nu :p
Du förutsätter att alla som testas tror att de har Covid -19 vilket knappast är fallet. Folk testas för att utesluta att de har Covid, för att folk de varit nära har sjukdomen, för att de är oroliga för att de har sjukdomen osv. Jag tror att det är en minoritet (alltså mindre än 50% inte nödvändigtvis en liten andel) som på allvar tror att de har Covid-19 bland de testade. Sen är problemet att det gäller att man är i rätt fas av sjukdomen för att det ska ge ett positivt svar och att provet är rätt taget.

Jag har inte riktigt fattat om det är meningen man även ska gå kolla antikroppar när man har haft konstaterad Covid-19 (snart 8 veckor sen)?
Om det är bra göra det, när ska jag i så fall ta testet? Nu eller efter sommaren?

Man kan filosofera över vad ett säkert test är. För mig är det säkert när det visar vad som avses, alltså om man har antikroppar eller inte. Det säger dock långt ifrån allt om immunitet.

Det verkar som folk är immuna efter genomgången sjukdom, åtminstone om man testats för det. Jag har inte hört om folk som insjuknat på nytt, men det verkar högst tveksamt att antikroppstesterna fångar upp alla som är immuna, kanske är det andra försvarsmekanismer som går in, det är inte bara antikroppar som kan försvara oss mot sjukdomar.

Du förutsätter att alla som testas tror att de har Covid -19 vilket knappast är fallet. Folk testas för att utesluta att de har Covid, för att folk de varit nära har sjukdomen, för att de är oroliga för att de har sjukdomen osv. Jag tror att det är en minoritet (alltså mindre än 50% inte nödvändigtvis en liten andel) som på allvar tror att de har Covid-19 bland de testade. Sen är problemet att det gäller att man är i rätt fas av sjukdomen för att det ska ge ett positivt svar och att provet är rätt taget.
Många arbetsplatser har ju också testning på bred front, vilket sannolikt fångar upp många som inte är smittade. Speciellt så här på våren när väldigt många har hösnuva som de vill utesluta är COVID om de t ex arbetar inom vård eller serviceyrke.

Nej det förutsätter jag inte. Jag skrev var det väldigt många som har har symptom (som skulle kunna vara covid) eller tror att de har det som testar negativt.

Mitt inlägg handlade mest om att även om det första man tänker vid symptom är Corona så är det vanligast att det är något annat.

Min största sorg är min morfar. Han är 94 år och bor på äldreboende. Han är inte akut döende men väldigt tydligt att det sakta men säkert bara går åt ett håll och han har blivit markant sämre under våren. Telefonkontakt funkar inte, och han mår väldigt dåligt av att vara så isolerad, förstår inte riktigt varför vi inte kan komma på besök. Känns verkligen som att både han och vi förlorar hans sista tid och han har verkligen ingen glädje i livet nu. (Äldreboendet är dock jättebra, det är verkligen inte de som är problemet).

Hade det inte varit för riskerna det inneburit för personal och övriga boende hade man ju nästan velat strunta i allt och träffa honom. Känns ju helt meningslöst nu ändå...

Det känner jag igen fran min mormor, hon har visserligen haft viruset och min moster far besöka henne igen. Men min moster vagar ända inte riktigt, viruset cirkulerar i bostadsomradet där mormor bor och min mosters man är i riskgrupp sa min moster är ända rädd för att ta hem ngt. Sen är alla aktiviteter mormor brukar ga pa inställda och hon är ända mer eller mindre isolerad. Mormor är dement men älskar att träffa människor och är väldigt social sa att i stort sätt bara träffa hemtjänsten 4ggr/dag är inte det liv mormor trivs med. Hon är ocksa fortfarande lite för svag efter viruset för att klara av sina dagliga promenader och mormor älskar att promenera.

Läste någon artikel att av 49 000 test (kommer inte ihåg varifrån det var) så hade 6000 varit positiva. Så uppenbarligen är det ju väldigt många som har symptom eller tror att de har det men som inte är Corona. Även om man har svårt att föreställa sig det just nu :p

Ja, verkligen!
Två av mina kollegor som jag jobbar ganska nära, kontoren bredvid mitt, har det nämligen - men tydligen inte jag då :D

Ja, verkligen!
Två av mina kollegor som jag jobbar ganska nära, kontoren bredvid mitt, har det nämligen - men tydligen inte jag då :D
Min svärmor blev sjuk i covid nu i juni, först hemmaliggande 10 dagar och sedan 6 dygn på sjukhus (ej respirator dock, bara dropp och syrgas) och hennes man klarade sig från att bli sjuk. Trots delat hem. Så man behöver inte bli smittad bara för att man är nära varandra. Han har dubbla riskfaktorer dessutom.

Han har dubbla riskfaktorer dessutom.
Egentligen inte svar till dig utan bara en reflektion. Att man är i en riskgrupp behöver det egentligen betyda att man har lättare för att bli sjuk. Är det inte vanligen så att man löper större risk om man blir sjuk?
Skönt att svärmors man klarade sig från att bli sjuk :)

Egentligen inte svar till dig utan bara en reflektion. Att man är i en riskgrupp behöver det egentligen betyda att man har lättare för att bli sjuk. Är det inte vanligen så att man löper större risk om man blir sjuk?
Skönt att svärmors man klarade sig från att bli sjuk :)
Riskfaktorer som innebär försämrat/nedsatt immunförsvar medför att man har lättare att bli sjuk.
Så alla är väldigt lättade att han inte blev sjuk! :)

Det var det jag menade med 'vanligen' :) kunde specat bättre
Aha! Jo det stämmer säkert.
Riskgrupp säger en del läkare (de jag känner) är ett uttryck för hur mycket mer sjukvårdsresurser det kan behövas om en person i en riskgrupp blir sjuk jämfört med en som inte är riskgrupp. Dvs fler typer av läkare kan behöva delta i behandlingen av patienten, mer prover, mer övervakning, personaltäthet, längre vårtid osv. Det innebär inte per automatik att fler dör, men riskerna är såklart större när det blir komplicerad och lång vård.

Jag läste att det finns två olika varianter på att mota Covid19 för kroppen. Antingen vanliga antikropar som syns på testerna eller nån T-cells variant som inte syns på de testerna

Jag läste att det finns två olika varianter på att mota Covid19 för kroppen. Antingen vanliga antikropar som syns på testerna eller nån T-cells variant som inte syns på de testerna
Tror det finns 6 st olika immunresponser på covid som alla samverkar, man har inte enbart det ena eller andra. Finns någon studie från Yale som visar att kvinnor verkar ha ett robustare T-cellsförsvar som inte försvagas med stigande ålder, medans män har högre nivåer av proinflammatoriska cytokiner. Kvinnor som har lika höga nivåer av det försämrades istället i sjukdomen över tid.

Nej det förutsätter jag inte. Jag skrev var det väldigt många som har har symptom (som skulle kunna vara covid) eller tror att de har det som testar negativt.

Mitt inlägg handlade mest om att även om det första man tänker vid symptom är Corona så är det vanligast att det är något annat.
Och jag påtalar att det finns massor av andra skäl att testa än att man Corona eftersom du inte berörde den biten alls. Det går inte att utläsa hur många som tror de kan ha Corona av antalet testade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka