Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr så kommer smittspridning före sjukhusinläggningarna och sjukhusinläggningarna före dödsfallen, båda med förskjutningar på veckor. Så det är fullt normalt att en initial smittspridning kan öka utan att dödstal gör det.

Men jag tror som du, att vi just nu suger upp de snälla Covid-fallen i statistiken, de som inte syntes tidigare.
Fast det är knappast en initial spridning med tanke på att pandemin pågått några månader, fast det verkar du enig om ;)

Sverige har ju nu blivit utpekat av WHO som ett "särskilt riskland" dvs ett av de länder i Europa där sprindningen ökar som mest. Problemet är ju bara att här HAR vi börjat testa mycket mer, vi testar typ 40 % mer nu än för ett par veckor sedan. Vilket såkklart innebär att antalet bekräftade fall har ökat. Men antalet dödsfall per dag och antalet sjukhusinläggningar per dag minskar stadigt och det finns inte längre någon överdödlighet i landet. Då kan man ju ifrågasätta påståendet att spridningen ökar...

Tegnell kommenterar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/who-pekar-ut-sverige-som-sarskilt-riskland-hor-tegnells-svar

Ja, men precis? Den senaste informationen som bl.a. FHM gått ut med är ju att det är de lindriga fallen som fångas upp (först) nu, när åtminstone en del regioner har öppnat upp för att även testa lindriga fall/fall i primärvården. Vilket inte gjorts tidigare.

Men att kurvorna över allvarligt sjuka (i behov av sjukhus-/IVA-vård) och döda samtidigt sjunker stadigt.

Ja exakt. Den här bilden talar ju ganska tydligt för att ökningen av antalet positiva tester inte återspeglar en ökning av antalet fall i landet. OM det skulle ha varit så så skulle det ju innebära att viruset har blivit väldigt mycket ofarligare den senaste tiden eftersom andelen som får allvarlig sjukdom nu är så mycket mindre, och det hade ju varit positivt.

(allvarliga fall är de som har behövt sjukhusvård. Källa Fohm veckorapport v 24)

1593156458025.webp

Idag kändes det som att nästan alla glömt bort allt när det gäller försiktighet och hålla avstånd. Kändes som att många turister kommit hit nu också, och värre lär det bli. Försökte hålla avstånd i butiken men trots att det fanns möjlighet (alltså tillräckligt med utrymme) så struntade de flesta i det. Jag tycker det är jobbigt att folk är så närgångna i vanliga fall och ännu värre nu. Får börja handla på morgonen precis när affären öppnar och se om det går bättre, för det här var sjukt jobbigt.

Idag kändes det som att nästan alla glömt bort allt när det gäller försiktighet och hålla avstånd. Kändes som att många turister kommit hit nu också, och värre lär det bli. Försökte hålla avstånd i butiken men trots att det fanns möjlighet (alltså tillräckligt med utrymme) så struntade de flesta i det. Jag tycker det är jobbigt att folk är så närgångna i vanliga fall och ännu värre nu. Får börja handla på morgonen precis när affären öppnar och se om det går bättre, för det här var sjukt jobbigt.

Men det har känts okej att handla ”som vanligt” tidsmässigt i butiker tills nu? Vad skönt ändå. Minns knappt hur sånt var :p

Jag håller med! Jag var på biltema idag vid lunch och tänkte att det skulle vara få människor där då.

Fel hade jag! Det var smockat! Så det blir att lägga om tiderna för besök helt klart.

Men det har känts okej att handla ”som vanligt” tidsmässigt i butiker tills nu? Vad skönt ändå. Minns knappt hur sånt var :p
Nä, har undvikit tiden när folk slutar jobbet t.ex. Men efter att liftarna stängde i början av april har det känts ok att handla, blivit irriterad på vissa ibland men majoriteten har hållit avstånd och verkat tänka sig för. Men nu var det precis som innan corona, folk skulle helst stå på mig kändes det som :down:.

Nä, har undvikit tiden när folk slutar jobbet t.ex. Men efter att liftarna stängde i början av april har det känts ok att handla, blivit irriterad på vissa ibland men majoriteten har hållit avstånd och verkat tänka sig för. Men nu var det precis som innan corona, folk skulle helst stå på mig kändes det som :down:.
Jag har noterat samma sak här. Finns såklart många som fortfarande håller avstånd också, men de senaste dagarna verkar många också ha ”glömt” vad som gäller och att hålla avstånd i köer och butiker verkar inte alls vara lika självklart längre.

Blev skitirriterad idag på Ica. Bred gång och hamnade bakom två pensionärer som definitivt var 70+. De behöver också handla men för sjutton varför en fredag vid 17tiden? Försökte ju hålla avstånd men det är inte lätt när de går i slalom i bredd och helt plötsligt tvärnitar placerar vagnen vid hyllan och sig själva i bredd utanför och virrade allmänt runt. Tillslut trängde jag mig mellan dem, kanske var lite fult men kan ju inte vänta hur länge som helst (och ja de hade sett mig och nej det gick inte att gå runt).

Samma känsla här också - i livsmedelsbutikerna. Men på lite mindre ställen typ bageriet, fiskaffären, sushirestaurangen etc är det i stället väldigt ordentligt och folk väntar lydigt utanför dörren på sin tur så snart det är risk för trängsel och/eller står med rejäla avstånd i kön.

Det verkar som att ju större butik, desto mer skiter man i att hålla avståndet till de andra som är där. Trots att större butik också brukar innebära avsevärt mycket mer folk som samlas. Och avstånd som avstånd liksom, två meter borde ju vara tämligen konstant oavsett om man handlar sushi eller mjölk, potatis och bröd?

Mina 80+grannar känner sig uppenbart besvärade över att jag ännu sköter deras Ica-handlande en gång i veckan, trots att de överkompenserar mig med choklad och blommor och presentkort och kakor. Och trots att jag är uppriktig när jag säger att det ÄR inga problem och att jag har absolut tid och ork till att packa ihop deras saker också när jag ändå handlar själv, utan att det behöver betalas av på något sätt.

Känner nästan att jag behöver argumentera mig till att "få lov" att fortsätta handla åt dem nu, men ska lägga upp det som att de får stå ut med mig i vart fall över semesterperioden, när här är ännu mer trängsel än vanligt med semesterbesökare, och när det ser ut som det gör i livsmedelsaffärerna. Så länge rekommendationerna ligger fast, vilket de ju lär fortsätta göra. Och har vi nu lyckats begränsa riskerna så här länge, så vore det ju onödigt att tappa det genom att de ska in och trängas på Ica Maxi för någon liter mjölk.

Samma känsla här också - i livsmedelsbutikerna. Men på lite mindre ställen typ bageriet, fiskaffären, sushirestaurangen etc är det i stället väldigt ordentligt och folk väntar lydigt utanför dörren på sin tur så snart det är risk för trängsel och/eller står med rejäla avstånd i kön.

Det verkar som att ju större butik, desto mer skiter man i att hålla avståndet till de andra som är där. Trots att större butik också brukar innebära avsevärt mycket mer folk som samlas. Och avstånd som avstånd liksom, två meter borde ju vara tämligen konstant oavsett om man handlar sushi eller mjölk, potatis och bröd?

Mina 80+grannar känner sig uppenbart besvärade över att jag ännu sköter deras Ica-handlande en gång i veckan, trots att de överkompenserar mig med choklad och blommor och presentkort och kakor. Och trots att jag är uppriktig när jag säger att det ÄR inga problem och att jag har absolut tid och ork till att packa ihop deras saker också när jag ändå handlar själv, utan att det behöver betalas av på något sätt.

Känner nästan att jag behöver argumentera mig till att "få lov" att fortsätta handla åt dem nu, men ska lägga upp det som att de får stå ut med mig i vart fall över semesterperioden, när här är ännu mer trängsel än vanligt med semesterbesökare, och när det ser ut som det gör i livsmedelsaffärerna. Så länge rekommendationerna ligger fast, vilket de ju lär fortsätta göra. Och har vi nu lyckats begränsa riskerna så här länge, så vore det ju onödigt att tappa det genom att de ska in och trängas på Ica Maxi för någon liter mjölk.

Det är märkligt, men jag har noterat liknande. I de små lanthandlarna, där det är supertrångt by design, är det noga och alla beter sig enligt reglemente. Men på stormarknaderna fortsätter en del att tränga sig och inte alls hålla bra avstånd.

Vi var tre personer inne på systemet igår, ändå lyckades det bli trängsel..... :rage: Jag fattar inte hur det ska vara så SVÅRT att inte flåsa någon annan i nacken när man står i kassakö. Det finns ju för bövelen STORA rosa pluttar på golvet som visar var man ska stå....... :arghh:

Min personliga tro är att de personer som står 30 cm ifrån personen som står framför dem i kön, är att detta är samma personer som kör supernära bilen framför för att man inbillar sig att man ska komma snabbare fram på det viset........ O_o

Har de någon sorts system med "en ut, en in" i affärerna i Sverige, eller är det fritt att gå in som man vill? Här har alla mataffärer (och de flesta andra butiker också) en anställd som står vid ingången och ser till att inte släppa in mer än x antal personer i butiken just för att undvika trängsel.

Har de någon sorts system med "en ut, en in" i affärerna i Sverige, eller är det fritt att gå in som man vill? Här har alla mataffärer (och de flesta andra butiker också) en anställd som står vid ingången och ser till att inte släppa in mer än x antal personer i butiken just för att undvika trängsel.

På systemet funkar det så. Har inte sett det någon annanstans, men i lanthandlarna är det väldigt noga med att inte släppa in så att det blir minsta trängsel. Fast ingen anställd, utan vi lantisar verkar behäftade med mer respekt för samhällsinformation än andra och trivas med att stå ute i solen en stund och vänta på vår tur.....

Andra butiker har "trängselvärdar" och annat, men jag har inte sett någon agera.

Det finns dock mycket skyltning kring att hålla avstånd, och markeringar vid köer osv - så alla borde kunna vara medvetna och inte trängas.

Vår webhallbutik har en skylt utanför Och inne där det står ”max 20 personer i butiken”.
Trots det har vi fått, på eget initiativ stå utanför och vänta eftersom butiken är knökfull. Inne säger något.
Jag förstår verkligen inte vitsen med att skriva något man som butik skiter i själv.

Två mindre ställen jag har varit på senaste dagarna har begränsning i antalet kunder inne i butiken (max fyra/ett sällskap) Systemet och Ikea i vår stad har kört med kö utanför vid hög belastning, och kövärdar som vaktar. Har jag sett när jag passerat alltså - jag är alldeles för nojig för att våga gå in på någotdera annat än på väldigt konstiga tider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka