Litet på samma nivå som att tro att man blir friskare om man äter albinos, imho.
Litet på samma nivå som att tro att man blir friskare om man dricker klorin, menar du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Litet på samma nivå som att tro att man blir friskare om man äter albinos, imho.
Det är ju egentligen inte så konstigt när presidenten säger samma sak.Och jag horde i dag en kvinna i 60-ars aldern som allvarligt forklarade att den enda orsaken att Covid-19 okar stadigt har i USA ar for att vi testar manga fler.
Fast det är knappast en initial spridning med tanke på att pandemin pågått några månader, fast det verkar du enig omTyvärr så kommer smittspridning före sjukhusinläggningarna och sjukhusinläggningarna före dödsfallen, båda med förskjutningar på veckor. Så det är fullt normalt att en initial smittspridning kan öka utan att dödstal gör det.
Men jag tror som du, att vi just nu suger upp de snälla Covid-fallen i statistiken, de som inte syntes tidigare.
Nej, mitt exempel var generellt för en återstartad smittspridning, inte läget i Sverige just nu.Fast det är knappast en initial spridning med tanke på att pandemin pågått några månader, fast det verkar du enig om
Sverige har ju nu blivit utpekat av WHO som ett "särskilt riskland" dvs ett av de länder i Europa där sprindningen ökar som mest. Problemet är ju bara att här HAR vi börjat testa mycket mer, vi testar typ 40 % mer nu än för ett par veckor sedan. Vilket såkklart innebär att antalet bekräftade fall har ökat. Men antalet dödsfall per dag och antalet sjukhusinläggningar per dag minskar stadigt och det finns inte längre någon överdödlighet i landet. Då kan man ju ifrågasätta påståendet att spridningen ökar...
Ja, men precis? Den senaste informationen som bl.a. FHM gått ut med är ju att det är de lindriga fallen som fångas upp (först) nu, när åtminstone en del regioner har öppnat upp för att även testa lindriga fall/fall i primärvården. Vilket inte gjorts tidigare.
Men att kurvorna över allvarligt sjuka (i behov av sjukhus-/IVA-vård) och döda samtidigt sjunker stadigt.
Idag kändes det som att nästan alla glömt bort allt när det gäller försiktighet och hålla avstånd. Kändes som att många turister kommit hit nu också, och värre lär det bli. Försökte hålla avstånd i butiken men trots att det fanns möjlighet (alltså tillräckligt med utrymme) så struntade de flesta i det. Jag tycker det är jobbigt att folk är så närgångna i vanliga fall och ännu värre nu. Får börja handla på morgonen precis när affären öppnar och se om det går bättre, för det här var sjukt jobbigt.
Jag håller med! Jag var på biltema idag vid lunch och tänkte att det skulle vara få människor där då.Idag kändes det som att nästan alla glömt bort allt när det gäller försiktighet och hålla avstånd. Kändes som att många turister kommit hit nu också, och värre lär det bli. Försökte hålla avstånd i butiken men trots att det fanns möjlighet (alltså tillräckligt med utrymme) så struntade de flesta i det. Jag tycker det är jobbigt att folk är så närgångna i vanliga fall och ännu värre nu. Får börja handla på morgonen precis när affären öppnar och se om det går bättre, för det här var sjukt jobbigt.
Nä, har undvikit tiden när folk slutar jobbet t.ex. Men efter att liftarna stängde i början av april har det känts ok att handla, blivit irriterad på vissa ibland men majoriteten har hållit avstånd och verkat tänka sig för. Men nu var det precis som innan corona, folk skulle helst stå på mig kändes det som .Men det har känts okej att handla ”som vanligt” tidsmässigt i butiker tills nu? Vad skönt ändå. Minns knappt hur sånt var
Jag har noterat samma sak här. Finns såklart många som fortfarande håller avstånd också, men de senaste dagarna verkar många också ha ”glömt” vad som gäller och att hålla avstånd i köer och butiker verkar inte alls vara lika självklart längre.Nä, har undvikit tiden när folk slutar jobbet t.ex. Men efter att liftarna stängde i början av april har det känts ok att handla, blivit irriterad på vissa ibland men majoriteten har hållit avstånd och verkat tänka sig för. Men nu var det precis som innan corona, folk skulle helst stå på mig kändes det som .
Idag kändes det som att nästan alla glömt bort allt när det gäller försiktighet och hålla avstånd. Kändes som att många turister kommit hit nu också, och värre lär det bli. Försökte hålla avstånd i butiken men trots att det fanns möjlighet (alltså tillräckligt med utrymme) så struntade de flesta i det. Jag tycker det är jobbigt att folk är så närgångna i vanliga fall och ännu värre nu. Får börja handla på morgonen precis när affären öppnar och se om det går bättre, för det här var sjukt jobbigt.
Samma känsla här också - i livsmedelsbutikerna. Men på lite mindre ställen typ bageriet, fiskaffären, sushirestaurangen etc är det i stället väldigt ordentligt och folk väntar lydigt utanför dörren på sin tur så snart det är risk för trängsel och/eller står med rejäla avstånd i kön.
Det verkar som att ju större butik, desto mer skiter man i att hålla avståndet till de andra som är där. Trots att större butik också brukar innebära avsevärt mycket mer folk som samlas. Och avstånd som avstånd liksom, två meter borde ju vara tämligen konstant oavsett om man handlar sushi eller mjölk, potatis och bröd?
Mina 80+grannar känner sig uppenbart besvärade över att jag ännu sköter deras Ica-handlande en gång i veckan, trots att de överkompenserar mig med choklad och blommor och presentkort och kakor. Och trots att jag är uppriktig när jag säger att det ÄR inga problem och att jag har absolut tid och ork till att packa ihop deras saker också när jag ändå handlar själv, utan att det behöver betalas av på något sätt.
Känner nästan att jag behöver argumentera mig till att "få lov" att fortsätta handla åt dem nu, men ska lägga upp det som att de får stå ut med mig i vart fall över semesterperioden, när här är ännu mer trängsel än vanligt med semesterbesökare, och när det ser ut som det gör i livsmedelsaffärerna. Så länge rekommendationerna ligger fast, vilket de ju lär fortsätta göra. Och har vi nu lyckats begränsa riskerna så här länge, så vore det ju onödigt att tappa det genom att de ska in och trängas på Ica Maxi för någon liter mjölk.
Har de någon sorts system med "en ut, en in" i affärerna i Sverige, eller är det fritt att gå in som man vill? Här har alla mataffärer (och de flesta andra butiker också) en anställd som står vid ingången och ser till att inte släppa in mer än x antal personer i butiken just för att undvika trängsel.
Två mindre ställen jag har varit på senaste dagarna har begränsning i antalet kunder inne i butiken (max fyra/ett sällskap) Systemet och Ikea i vår stad har kört med kö utanför vid hög belastning, och kövärdar som vaktar. Har jag sett när jag passerat alltså - jag är alldeles för nojig för att våga gå in på någotdera annat än på väldigt konstiga tider.Har de någon sorts system med "en ut, en in" i affärerna i Sverige, eller är det fritt att gå in som man vill? Här har alla mataffärer (och de flesta andra butiker också) en anställd som står vid ingången och ser till att inte släppa in mer än x antal personer i butiken just för att undvika trängsel.