Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag påtalar att det finns massor av andra skäl att testa än att man Corona eftersom du inte berörde den biten alls. Det går inte att utläsa hur många som tror de kan ha Corona av antalet testade.

Jag har varken sagt något emot det eller påstått att man kan utläsa hur många som tror att de har Corona från antalet testade. Du missade mitt "eller" helt enkelt. Även om du också påtalade en massa andra skäl så var ditt påstående om att jag förutsatte att alla som testade sig trodde att de hade Covid felaktigt.

Sen tror jag också att det är väldigt väldigt vanligt att första tanken när man börjar känna sig lite förkyld är "oh no hoppas det inte är Corona!" Men det innebär ju inte att när man väl tar testet att man rationellt tror att man har det.

Detta var intressant att läsa, det gör mig fundersam också.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sverige-och-norden-lika-drabbade

Jag har skummat igenom rapporten det hänvisas till, och det enda det står om jämförelse med andra länder i den är att av de som dött är andelen som är över 70 år lika i de nordiska länderna. Det säger ju väldigt lite om äldreboenden eftersom absoluta majoriteten av de som är över 70 inte bor på äldreboenden

Sen kanske det är så ändå att de olika ländernas äldreboenden lyckats lika bra (eller dåligt), men det framgår inte av rapporten vad jag hittade iaf.

Det var en väldigt selektivt vald statistik. Förstår inte riktigt relevansen, annat än att vi har en liknande åldersfördelning som grannländer bland döda.

Sen har de ju rätt i mycket; äldrevården satsas mer på än någonsin tidigare så bilderna som ibland målas upp om att den försämras är skeva.
Det jag tycker är relevant med detta är att det från politiskt håll ibland hävdats att "vi har så höga dödstal i Sverige eftersom viruset slagit så hårt mot äldreboenden här". Och det stämmer ju då inte - vi har inte oproportionerligt stor andel äldre bland våra döda än vad våra nordiska grannländer har. Däremot är det totala antalet döda väldigt mycket större, och det beror ju på att smittspridningen varit större.

Trots alla fina ord om att stärka äldreomsorgen och skjuta till pengar så är det ingen ändring iallafall på min arbetsplats. Sparkrav på några miljoner ligger kvar för i år trots att jag misstänker att covid inneburit en hel del merkostnader i form av sjukskrivningar och material 😖🙄..

Det är olika tester. De med bomullspinnar är för pågående infektion, inte antikroppar. Snabbtest (stick i fingret) är mindre säkert än de som tar några dagar att analysera (blodprov i armvecket) och de ssenare ger därför bättre vägledning på individnivå. För att testa på populationsnivå (som FHM är intresserade av) duger snabbtesten eftersom man kan kompensera för lägre validitet i beräkningarna.
Då är jag med, tack för förklaringen! :)

Min svärmor blev sjuk i covid nu i juni, först hemmaliggande 10 dagar och sedan 6 dygn på sjukhus (ej respirator dock, bara dropp och syrgas) och hennes man klarade sig från att bli sjuk. Trots delat hem. Så man behöver inte bli smittad bara för att man är nära varandra. Han har dubbla riskfaktorer dessutom.

Nej, så är det så klart :) men det känns ju troligare att det skulle vara covid om man blir sjuk när man vet med sig att man träffat sjuka personer, än om man varit isolerad hemma t ex. Här uppmanas man till att testa sig vid minsta symptom nu, så jag tänkte att det kanske var lika bra. Upptäckte även att min senaste journalanteckning utöver cellprov var från 2009. Har varit lyckligt lottad att slippa sjukvård!

Skönt att det gick bra för svärmor och att hennes man klarade sig!

De fina orden om äldreomsorgen är omsatt i praktiken. Kostnaden per brukare har ökat stadigt sedan 1980, oavsett färg på regeringar vid makten. Det satsas alltså mer än dubbelt så mycket per brukare idag än 1980 i jämförbara priser och kurvan har inga hack till dags dato. Så ur den aspekten har SKR rätt, att det är fel att tala om försämringar.

De fina orden om äldreomsorgen är omsatt i praktiken. Kostnaden per brukare har ökat stadigt sedan 1980, oavsett färg på regeringar vid makten. Det satsas alltså mer än dubbelt så mycket per brukare idag än 1980 i jämförbara priser och kurvan har inga hack till dags dato. Så ur den aspekten har SKR rätt, att det är fel att tala om försämringar.

Just äldreomsorg verkar inte vara så bra för överlevnaden i Covid-19. Läste en artikel igår som pekar på ett samband mellan antal platser på äldreboenden per capita och dödlighet bland äldre i Covid-19. Alltså ju fler platser på äldreboenden, desto högre dödlighet. Egentligen rätt logiskt om man antar att man i de länder som har färre platser på äldreboenden i större utsträckning har de äldre boende i sina barns familjer, och att de där antagligen exponeras för betydligt färre nära kontakter (dvs familjen) än på ett boende (dvs personalen).

Ramlade över en på FB som på allvar tror att pandemin är ett påhitt och att folk som blivit dåliga i covid-19 egentligen är sjuka pga 5G-master....
Behöver jag säga att människan är vaccinmotståndare?
Virus i sig tycks inte existera heller enligt denne, åtminstone kan virus inte spridas på annat sätt än med vaccin.... :crazy:

Jag upplever fortfarande att människor här är rätt så försiktiga.

Är i storstan några gånger i månaden pga tandläkarbesök, deras mottagning ligger i ett rätt så stort köpcentrum och till och med där håller människor ett bra avstånd. Jag själv får just nu panik av för mycket folk överlag, lite lätt klaustrofobisk om jag på något vis blir trängd. Tvättar händerna som en tok och spritar händerna så fort jag är klar hos tandläkaren eller innan jag går dit.

Ja, alltså, det var rätt intressant att läsa personens sida. Men samtidigt skrämmande.

Jag förstår det.

Kanske ska säga till min 94åriga mormor som suttit isolerad ensam i fyra månader att det är lugnt, detta är masternas fel?

Dessa vaccinmotståndare har jag svårt för. Jag själv skulle absolut vaccinera mig mot covid-19, om vaccinet är ordentligt testat. Är vaccinerad mot allt annat som barn så why not.

Och jag horde i dag en kvinna i 60-ars aldern som allvarligt forklarade att den enda orsaken att Covid-19 okar stadigt har i USA ar for att vi testar manga fler. :banghead:

Jag har ingen koll på om man börjat testa mer nu men det låter ju på dig som att man inte har det? Men oavsett om det ökar på ställen där samhället börjar öppnas upp är det ju en ganska klar koppling.

Sverige har ju nu blivit utpekat av WHO som ett "särskilt riskland" dvs ett av de länder i Europa där sprindningen ökar som mest. Problemet är ju bara att här HAR vi börjat testa mycket mer, vi testar typ 40 % mer nu än för ett par veckor sedan. Vilket såkklart innebär att antalet bekräftade fall har ökat. Men antalet dödsfall per dag och antalet sjukhusinläggningar per dag minskar stadigt och det finns inte längre någon överdödlighet i landet. Då kan man ju ifrågasätta påståendet att spridningen ökar...

Sverige har ju nu blivit utpekat av WHO som ett "särskilt riskland" dvs ett av de länder i Europa där sprindningen ökar som mest. Problemet är ju bara att här HAR vi börjat testa mycket mer, vi testar typ 40 % mer nu än för ett par veckor sedan. Vilket såkklart innebär att antalet bekräftade fall har ökat. Men antalet dödsfall per dag och antalet sjukhusinläggningar per dag minskar stadigt och det finns inte längre någon överdödlighet i landet. Då kan man ju ifrågasätta påståendet att spridningen ökar...

Ja, men precis? Den senaste informationen som bl.a. FHM gått ut med är ju att det är de lindriga fallen som fångas upp (först) nu, när åtminstone en del regioner har öppnat upp för att även testa lindriga fall/fall i primärvården. Vilket inte gjorts tidigare.

Men att kurvorna över allvarligt sjuka (i behov av sjukhus-/IVA-vård) och döda samtidigt sjunker stadigt.

Så vaknar man till nyheten att WHO pekar ut Sverige som ett riskland där vården riskerar att komma att belastas till bristningsgränsen. Och nyheten om hur många äldre som ringer stödlinjer p.g.a. ökad psykisk ohälsa i isoleringen. :(

Tyvärr så kommer smittspridning före sjukhusinläggningarna och sjukhusinläggningarna före dödsfallen, båda med förskjutningar på veckor. Så det är fullt normalt att en initial smittspridning kan öka utan att dödstal gör det.

Men jag tror som du, att vi just nu suger upp de snälla Covid-fallen i statistiken, de som inte syntes tidigare.

Konspirationsteorierna med primära delar kring 5G-master, vaccin med mind control, kolloidalt silver mm, verkar mer spridda än jag först trott. Har hört personer som jag tidigare trott vara verklighetsförankrade och förhållandevis välutbildade resonera övertygat i de riktningarna, vilket känns skrämmande och alarmerande. Litet på samma nivå som att tro att man blir friskare om man äter albinos, imho.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka