I väntan på mindre allvarliga varianter så är det i mina ögon rimligt att försöka hålla nere smittotalen och ha någon form av restriktioner.
Förhoppningsvis kommer också uppdaterade vaccin som kommer vara ännu bättre, och framförallt så vore det bra med fler antivirala behandlingar som fungerar bra. De senare skulle kunna göra enormt stor skillnad för riskgrupper med dåligt vaccinsvar, redan idag så kan man rekommenderas att det sätts in vid positiv diagnos oavsett om symtomen är lindriga. Men då krävs det också att man fortsätter att testa och upprätthålla den kapaciteten, så att det skyddet finns där. Förbättras detta finns det mindre skäl för ingripande restriktioner skulle jag tro. Att råda folk att skydda sig ordentligt mot en luftburen smitta med andningsskydd och bättre ventilation skulle förmodligen också kunna hjälpa till, det i kombination med att vaccinera fler barn skulle förmodligen på sikt kunna göra att skolor kan hålla öppet. Vidare så är väl det allmänna rådet att undvika trängsel i kollektivtrafik något som jag inte ser något problem med att ha kvar under tid. Sådana mindre ingripande saker borde kunna påverka möjligheten för att hålla igång mycket av samhället över tid.