Covid-19 del 13

Återigen, jag argumenterar inte för att stänga samhället.

Att inte resa, utöva mina hobbies, träffa mina vänner, inte spontant kunna gå ut på restaurang, pub m.m, att sköta mitt jobb under krispremisser under 2 år snarare än utifrån vad medarbetarna behöver. Jag tycker absolut att dessa inskränkningar i våra liv kan ses som delvis nedstängningar även om inte strikta utegångsförbud införts. Mitt liv har delvis stängts ner pga restriktionerna, så vill du ha kvar restriktionerna (eller t o m öka dem) så fortsätts mitt och andras liv att vara delvis nedstängt. Jag förstår situationen och kommer såklart att kämpa på med att stå ut ett tag till, men man kan inte heller alltid låta en liten grupps behov sätta nivån för hur alla i samhället ska leva.

Med det sagt, så är jag för att vidta åtgärder och tycker inte att det är fel det som görs nu (annat än fortfarande mycket skeptisk till tanken på vaccinpass i större skala). Men inte för hur lång tid som helst.

Att inte resa, utöva mina hobbies, träffa mina vänner, inte spontant kunna gå ut på restaurang, pub m.m, att sköta mitt jobb under krispremisser under 2 år snarare än utifrån vad medarbetarna behöver. Jag tycker absolut att dessa inskränkningar i våra liv kan ses som delvis nedstängningar även om inte strikta utegångsförbud införts. Mitt liv har delvis stängts ner pga restriktionerna, så vill du ha kvar restriktionerna (eller t o m öka dem) så fortsätts mitt och andras liv att vara delvis nedstängt. Jag förstår situationen och kommer såklart att kämpa på med att stå ut ett tag till, men man kan inte heller alltid låta en liten grupps behov sätta nivån för hur alla i samhället ska leva.

Med det sagt, så är jag för att vidta åtgärder och tycker inte att det är fel det som görs nu (annat än fortfarande mycket skeptisk till tanken på vaccinpass i större skala). Men inte för hur lång tid som helst.
Det är väl inte så enkelt som att jag vill ha kvar restriktioner. Ser man till andra länder så verkar det som att de behöver vara kvar mindre länge ju tidigare man sätter in dem. Så skulle önska mer träffsäkerhet snarare, att inte agera efter saker hänt. Då tar det längre tid att rida ut.

Jag älskar också att just gå på konserter och en stor del av mitt liv sen jag har varit tonåring har kretsat kring det, så det har vi gemensamt. Men jag tycker absolut att det är rimligt att tumma på nöjen för andras säkerhets skull. Det har ju hållits konserter, även om man inte alltid kunnat ha lika många i publiken eller behövt vaccinationspass.

Men alltså, då blir väl följdfrågan hur många som blir allvarligt sjuka eller avlider som man vill offra för att få sina friheter exakt som man vill ha dem?

Men med det resonemanget kommer vi alltid vara isolerade.....
Magsjuka dödar, influensa dödar, lunginflammation dödar, HPV virus dödar osv osv.

Fast nu rör det sig om något väldigt mycket mer smittsamt som bevisligen är dödligare.

Influensa är en av våra vanligaste dödsorsaker men det är svårt att mäta denna dödlighet. Det beror på att det är komplikationer till influensa och inte influensainfektionen i sig som de flesta dör av. Influensainsjuknandet kan hos den äldre vara milt och ganska atypiskt från början och inte märkas. Det vanligaste som man avlider av är en efterföljande bakteriell lunginflammation, men hjärtinfarkt eller hjärtsvikt är också vanligt. Därför går det inte att räkna antalet dödsfall på grund av influensa direkt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/

Men du undrade hur många vi ska offra för att leva fritt? Genom åren har det ju varit många som dött i influensa och magsjuka bland de med sämre immunförsvar/äldre, så ganska många offras till "vardags"....

Fast nu rör det sig om något väldigt mycket mer smittsamt som bevisligen är dödligare.
Lek med tanken att vi faktiskt kommer att få leva med viruset för alla framtid - vilket är högst troligt, att vi på några års sikt biffar upp sjukvården för att möta behovet, ska vi då för all framtid i perioder under senhösten/tidig vår stänga ner samhället och införa restriktioner för att skydda riskgrupper eller kan vi leva som vanligt medan riskgrupperna skyddar sig?

Om Omikron är dödligare än influensa vet vi faktiskt inte än.

Ska vi fortsätta stänga ned samhället för förhållandevis få personer? Ska vi fortsätta stänga ned samhället pga bristfällig sjukvård? För influensa? RS-virus? Alltså jag vet att det låter hårt, men det kommer ALLTID finnas personer som drabbas, men fortfarande så är det otroligt många fler som blir smittade än som blir smittade + behöver sjukhusvård.
Jag har läst hit och vet inte om det har tagits upp ännu, men något som jag tänker på, som patient och med tanke på att jag jobbar på en vårdcentral, är alla som behöver vård som får stå tillbaka pga vård som blir inställd, personal som blir omplacerad till covidavdelning (vi fick på jobbet ett meddelande från ögonmottagningen SUS Lund/Malmö om att deras personal delvis förflyttas till covidavdelning) och pga personal som är sjuka.

Det handlar inte bara om IVA eller covidavdelningar alls, utan det sträcker sig i hela vårdautomaten. Där jag jobbar har vi ännu inte hämtat oss från första perioden, så att säga, när vi fick ställa in årsbesök och liknande, vi tar ikapp så mycket vi kan, precis som alla andra vårdcentraler. OCH kämpar emot sjukdomar och ledighet hos personalen.

Så när man tänker hur trött man är på pandemin och "åhnej, inte fler restriktioner", så bör man ha i åtanke att de "förhållandevis få" personerna egentligen en enorm mängd människor som blir drabbade när smittspridningen är som den är.

Sjuka och skadade människor drabbas när det bara är akutsjukvård som "fungerar". Det är vad man offrar när man gnäller över fler restriktioner, tycker att man inte behöver stanna hemma, att vi behöver lyfta näsan från "bara" sjukvårdens perspektiv, att det är ok att gå på fester, ut och shoppa, inte använda munskydd i kollektivtrafiken osv osv.

Vad spännande!
Jag pratar inte med folk om jag åker kollektivt eller när jag storhandlar. Men det kanske är jag som är en osocial jäkel. Det normala är kanske att prata med folk och vara social i sådana situationer?

941 är väl siffran nu? Ökat med ca 100% sedan 26e december. Det är nog själva ökningen som är bakgrunden till restriktionerna.
Jag går på besök hos dietist=munskydd är krav och där pratar jag. Jag besöker psykolog hos synenheten=munskydd är krav och där pratar jag. Vi har krav att ha det på när vi rör oss på jobbet bland patienter och där träffar jag på kollegor=pratar med dem, tex min chef i dag.

Och ja, det är normalt att hälsa på busschaufförerna och tågvärdarna man möter varje gång man åker, så det gör jag också, även när jag har munskydd.

Lek med tanken att vi faktiskt kommer att få leva med viruset för alla framtid - vilket är högst troligt, att vi på några års sikt biffar upp sjukvården för att möta behovet, ska vi då för all framtid i perioder under senhösten/tidig vår stänga ner samhället och införa restriktioner för att skydda riskgrupper eller kan vi leva som vanligt medan riskgrupperna skyddar sig?

Men om du nu leker med tanken, är du då villig att acceptera höga dödstal varje år?

TILLS vi har "biffat" upp sjukvården kan det ju vara bra med restriktioner som folk behöver följa.....

TILLS vi har "biffat" upp sjukvården kan det ju vara bra med restriktioner som folk behöver följa.....

Jag tror att det vore bättre med högre efterlevnad av de rekommendationer vi redan har, och en diskussion om det, snarare än krav på fler och hårdare restriktioner. Och för att folk ska orka anstränga sig för att efterleva restriktionerna så tror jag att det är en viktig parameter att man vet när de kommer att ta slut. Inte i tid, för det kan såklart ingen veta, men att det finns någon vardag igen då vi kommer att acceptera sjukdom och död som vi gjorde innan pandemin. Men när det blir för mycket av "så länge någon dör eller sjukvården har det tufft så måste vi stanna hemma" gör att folk blir uppgivna. För sårbara människor hade det svårt även innan pandemin, så även sjukvården.

Men om du nu leker med tanken, är du då villig att acceptera höga dödstal varje år?

Vi får väl se snart hur många som dog 2021. Snittet brukar vara runt 92000 pers. 2020 låg siffran på 98000 personer. 2002 dog 95000 personer. Lägsta siffran på 20 år är annars strax under 89000 personer och det var 2019. När vi gick in i 2020 fanns det alltså en stor grupp personer som fortfarande levde enbart för att de haft turen att 2019 var ett milt influensaår. Medelvärdet för de två åren (2019-2020) var då på ca 93500 personer, vilket är lägre än medelvärdet för åren 2001-2002 (ca 94400 pers). Så jag vet inte om jag tycker att såå många fler dött under pandemin än annars. Siffrorna blir helt andra om man räknar dem över lite längre tid än bara en månad eller ett år.

Länk: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Där står också: "Under andra halvan av 1940-talet föddes det väldigt många barn i Sverige vilket gör att vi kan vänta oss att antal döda per år kommer att öka de närmsta tjugo åren."

Men det ska bli väldigt intressant att se hur siffrorna för 2021 ser ut när de kommer ut.

Vi får väl se snart hur många som dog 2021. Snittet brukar vara runt 92000 pers. 2020 låg siffran på 98000 personer. 2002 dog 95000 personer. Lägsta siffran på 20 år är annars strax under 89000 personer och det var 2019. När vi gick in i 2020 fanns det alltså en stor grupp personer som fortfarande levde enbart för att de haft turen att 2019 var ett milt influensaår. Medelvärdet för de två åren (2019-2020) var då på ca 93500 personer, vilket är lägre än medelvärdet för åren 2001-2002 (ca 94400 pers). Så jag vet inte om jag tycker att såå många fler dött under pandemin än annars. Siffrorna blir helt andra om man räknar dem över lite längre tid än bara en månad eller ett år.

Länk: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Där står också: "Under andra halvan av 1940-talet föddes det väldigt många barn i Sverige vilket gör att vi kan vänta oss att antal döda per år kommer att öka de närmsta tjugo åren."

Men det ska bli väldigt intressant att se hur siffrorna för 2021 ser ut när de kommer ut.
Samtidigt så sjönk medlivslängden 2020: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2021/stor-minskning-av-medellivslangden-under-2020/

Men visst, det har som tur är sett bättre ut 2021. Men det har också fastslagits att covid kom in på äldreboenden under våren 2020 pga. den höga samhällspridningen, nu börjar det hända igen. Spelar inte det någon roll?

Influensa är en av våra vanligaste dödsorsaker men det är svårt att mäta denna dödlighet. Det beror på att det är komplikationer till influensa och inte influensainfektionen i sig som de flesta dör av. Influensainsjuknandet kan hos den äldre vara milt och ganska atypiskt från början och inte märkas. Det vanligaste som man avlider av är en efterföljande bakteriell lunginflammation, men hjärtinfarkt eller hjärtsvikt är också vanligt. Därför går det inte att räkna antalet dödsfall på grund av influensa direkt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/

Men du undrade hur många vi ska offra för att leva fritt? Genom åren har det ju varit många som dött i influensa och magsjuka bland de med sämre immunförsvar/äldre, så ganska många offras till "vardags"....

Det handlar om att detta är en pandemi som rimligen behandlas annorlunda än exempelvis endemiska sjukdomar. Målet med restriktioner och andra åtgärder är att vi ska komma ur pandemin (gärna med någon form av anständighet i behåll). På sikt kommer vi förhoppningsvis att behandla förekomst av Covid-19 som andra säsongsinfluensor där utbrott inte föranleder några restriktioner, men där är vi inte än.

Jag tror att det vore bättre med högre efterlevnad av de rekommendationer vi redan har, och en diskussion om det, snarare än krav på fler och hårdare restriktioner. Och för att folk ska orka anstränga sig för att efterleva restriktionerna så tror jag att det är en viktig parameter att man vet när de kommer att ta slut. Inte i tid, för det kan såklart ingen veta, men att det finns någon vardag igen då vi kommer att acceptera sjukdom och död som vi gjorde innan pandemin. Men när det blir för mycket av "så länge någon dör eller sjukvården har det tufft så måste vi stanna hemma" gör att folk blir uppgivna. För sårbara människor hade det svårt även innan pandemin, så även sjukvården.
Jag har inte nämnt att vi behöver hårdare eller fler restriktioner, men vi behöver bättre följsamhet på de vi har, långt mycket bättre än i dag. Minska smittspridningen, färre sjuka osv.

Visst, men vem ska lova när det tar slut? Jag menar, vem som helst kan ju räkna ut ATT de tar slut, vi lever inte i Ryssland liksom. Och vi är vuxna, tänka längre än näsan räcker borde vi kunna.

Jag förstår uppgivenheten, men vad är det du vill ha och av vem?

Vad jag skulle vilja ha av regeringen är ett löfte om att sjukvården förändras till det bättre, på olika vis. Det vill jag höra nu. Jag struntar i löften om att restriktionerna kommer ta slut, för det förstår jag redan, men sjukvården har gått på knäna i många år och har monterats ner väldigt länge, vi behöver göra tvärtom. Det skulle jag vilja höra endera dag nu, att man tar tag i, det är det absoluta viktigaste.

Nej det är jag inte, och inte vill jag acceptera isolering, bristande utbildning mm som har varit följden av några års isolering/halvisolering. Jag tror att det i längden kostar betydligt fler liv med att leva i olika former av karantän. Rent krasst måste vi alla dö, om det är Corona, influensa eller vinterkräksjuka spelar mindre roll och jag föredrar att folk verkligen får leva din tid vi har.

Din tur...

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 109
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar