Covid-19 del 13

Det här håller jag verkligen med om!
Varför i hela friden har det inte hänt något inom vården på dessa 2 år?

Intressant krönika på ämnet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...vi-later-vinterkraksjuka-inskranka-demokratin
Notera gärna siffrorna covid - influensa...

Jag (som är riskgrupp) börjar också ifrågasätta om all isolering och nedstängning är rätt väg att gå? Det finns ju ett problem som börjar bli problematiskt med all isolering och det är att man inte exponeras för några sjukdomar alls, vilket i längden kommer att leda till att man blir ännu sjukare av t.ex en vanlig förkylning än tidigare. Men eftersom vårdbehovet då också blir större igen, men vården har inte hängt med, vad händer då med de som blir sjukare än vanligt?
Apropå sista stycket, om att bli känsligare för infektioner. Vad gäller covid så är det liksom en risk för långtidscovid även med en mild genombrottsinfektion, och varje infektion med covid kan öka risken för autoimmuna sjukdomar. Det är inte bara en influensa liksom.
 
Jag tycker det är har blivit otroligt tydligt att det inte är såhär folk vill leva, vi har inte vant oss vid att leva såhär, inte ens i Sverige som ändå varit mer öppet. Jag är själv hyfsat introvert och mitt liv har inte ändrats så enormt som vissa andras men jag är också urless faktiskt.
 
Jag tycker det är har blivit otroligt tydligt att det inte är såhär folk vill leva, vi har inte vant oss vid att leva såhär, inte ens i Sverige som ändå varit mer öppet. Jag är själv hyfsat introvert och mitt liv har inte ändrats så enormt som vissa andras men jag är också urless faktiskt.
Nej, men vad ska göras då? Det blir ju på samma vis som att ignorera klimatkrisen?
 
Och alla grupper du nämnde kan också bestå av en person som kan bli svårt sjuk? Ödets ironi liksom. Det går inte att blanda äpplen med päron, den reella risken för infektion försvinner inte för att andra risker också finns?

Jag argumenterar inte för att samhället skall stängas ner, eller att skolor ska göra det. Det är inte roligt med deltagartak och när kulturlivet inte kan vara lika öppet, det borde kanske förekommas med andra mindre restriktioner som inte påverkar livet lika stort.

Nu fattar jag inte vad du menar över huvud taget.

Självklart kan de grupper jag listade även omfatta människor som är känsliga för Covid. Det jag vänder mig mot är det som jag tycker väl stora fokus på att skydda just dessa med hårda restriktioner som påverkar alla. När så många andra efter två år med pandemin kan vara på bristningsgränsen och faktiskt bli svårt sjuka psykiskt och fysiskt - men inte i just Covid.
 
Nej, men vad ska göras då? Det blir ju på samma vis som att ignorera klimatkrisen?

Fast vad tycker du ska göras? Jag har själv en sjukdom utlöst av infektion, och jag har absolut en förhöjd risk att bli permanent sämre om jag får covid men jag tycker ändå inte att lösningen är att tvinga hela världen in i en situation som alla mår dåligt av. Ja det kanske hade räddat mig då för 20 år sedan men det är inte rimligt för det, att skydda oss från alla infektioner är inte rimligt eller ens önskvärt.
 
Apropå sista stycket, om att bli känsligare för infektioner. Vad gäller covid så är det liksom en risk för långtidscovid även med en mild genombrottsinfektion, och varje infektion med covid kan öka risken för autoimmuna sjukdomar. Det är inte bara en influensa liksom.
Långtidscovid är ett nytt begrepp, men fenomenet att får långvariga, ibland bestående men av en kraftig infektionssjukdom är knappast okänd. Nu är det många som blivit sjuka och därmed många som drabbats (både av långtidscovid och nosebo).

Källa på att Covid kan öka risken för autoimmuna sjukdomar, men influensa och andra infektioner inte kan göra det, alltså jag är övertygad om att både och kan orsaka det, men kanske i olika grad.

"Bara" influensa orsakar död och postinfluensa. Du får det att låta som om Covid är världens undergång och influensa en mild förkylning. Vi vet för övrigt inte hur det går med omikron som orsakar lindrigare sjukdomsförlopp enligt de flesta undersökningar.
 
En av vara skolor ar nu stangd. Det ar en special skola som inte har sa himla manga elever eller larare ... Jag vet inte om de har for fa larare eller om det var ett utbrott bland elever. Jag misstanker det senare da inte alla elever visste om att de har ett extra "lov" den har veckan :angel: arskurs 4 visste ... mina highschool (gymnasie) elever visste inte.
 
Nu fattar jag inte vad du menar över huvud taget.

Självklart kan de grupper jag listade även omfatta människor som är känsliga för Covid. Det jag vänder mig mot är det som jag tycker väl stora fokus på att skydda just dessa med hårda restriktioner som påverkar alla. När så många andra efter två år med pandemin kan vara på bristningsgränsen och faktiskt bli svårt sjuka psykiskt och fysiskt - men inte i just Covid.
Men såhär, i början av pandemin så pratade jag om min medicins förhöjda risker för allvarlig covid-infektion med någon som svarade med att risken för en kvinna att misshandlas i hemmet är högre. Vilket i praktiken "bara" innebär att en kvinna på medicineringen har en ökad risk för att bli misshandlad i hemmet OCH allvarlig sjukdom. Vidare så kan man även vara deprimerad och självmordsbenägen TROTS att man är i en riskgrupp.

Jag tycker att det känns viktigt att extra sårbara individer kan få så stor chans att delta i både undervisning, något sorts socialt liv utanför familjen och att delta på saker. Och då menar jag inte bara riskgrupper, jag tycker att man ska värna om att hålla smittan nere just därför.
 
Jag har inte nämnt att vi behöver hårdare eller fler restriktioner, men vi behöver bättre följsamhet på de vi har, långt mycket bättre än i dag. Minska smittspridningen, färre sjuka osv.

Visst, men vem ska lova när det tar slut? Jag menar, vem som helst kan ju räkna ut ATT de tar slut, vi lever inte i Ryssland liksom. Och vi är vuxna, tänka längre än näsan räcker borde vi kunna.

Jag förstår uppgivenheten, men vad är det du vill ha och av vem?

Vad jag skulle vilja ha av regeringen är ett löfte om att sjukvården förändras till det bättre, på olika vis. Det vill jag höra nu. Jag struntar i löften om att restriktionerna kommer ta slut, för det förstår jag redan, men sjukvården har gått på knäna i många år och har monterats ner väldigt länge, vi behöver göra tvärtom. Det skulle jag vilja höra endera dag nu, att man tar tag i, det är det absoluta viktigaste.

Som jag skrev så efterfrågar jag inte ett datum för när pandemin är slut, utan att det ska gå att prata om när det kan vara rimligt att inte längre stänga in oss pga smittspridning utan att då bli bemött med att man inte tänker på svaga och sjuka. Det är ju inte IDAG jag efterfrågar det, utan någon gång i framtiden.

Jag tycker att vi någon gång i framtiden måste acceptera att magsjuka, RS och andra virus kommer att spridas igen, om än att vi naturligtvis ska göra vad vi kan för att minska spridning - men inte gå så långt att vi måste jobba hemma, inte träffa någon utanför familjen, inte gå på gym, bio, konserter osv. Det är allt jag begär.
 
Långtidscovid är ett nytt begrepp, men fenomenet att får långvariga, ibland bestående men av en kraftig infektionssjukdom är knappast okänd. Nu är det många som blivit sjuka och därmed många som drabbats (både av långtidscovid och nosebo).

Källa på att Covid kan öka risken för autoimmuna sjukdomar, men influensa och andra infektioner inte kan göra det, alltså jag är övertygad om att både och kan orsaka det, men kanske i olika grad.

"Bara" influensa orsakar död och postinfluensa. Du får det att låta som om Covid är världens undergång och influensa en mild förkylning. Vi vet för övrigt inte hur det går med omikron som orsakar lindrigare sjukdomsförlopp enligt de flesta undersökningar.
Nej, såklart är det inte okänt. Tänker inte helt osökt på EBV.

OBS jag har inte påstått att andra infektioner inte kan bidra till en sådan risk också. Det här är en av de senare studierna som tar upp covid och autoimmuna sjukdomar https://translational-medicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12967-021-03184-8

Skulle inte folk försöka minimera riskerna med covid skulle jag inte understryka dem. Jag försöker inte påskina att det inte finns risker med andra sjukdomar. OCH de flesta undersökningar med omikron visar ändå att ett ett större antal förmodligen kommer besöka sjukhusvård ändå, trots att den kanske inte skapar lika allvarlig infektion som delta, eftersom att den är så oerhört smittsam.
 
Men såhär, i början av pandemin så pratade jag om min medicins förhöjda risker för allvarlig covid-infektion med någon som svarade med att risken för en kvinna att misshandlas i hemmet är högre. Vilket i praktiken "bara" innebär att en kvinna på medicineringen har en ökad risk för att bli misshandlad i hemmet OCH allvarlig sjukdom. Vidare så kan man även vara deprimerad och självmordsbenägen TROTS att man är i en riskgrupp.

Jag tycker att det känns viktigt att extra sårbara individer kan få så stor chans att delta i både undervisning, något sorts socialt liv utanför familjen och att delta på saker. Och då menar jag inte bara riskgrupper, jag tycker att man ska värna om att hålla smittan nere just därför.
Det vore bra om vi kan hålla smittan nere utan att andra grupper blir drabbade, tyvärr är det ett önsketänkande just nu. Vi är snart inne på det tredje året av nedstängningar just för att skydda svaga grupper. Man kan ju inte räkna bort grupper som får problem med en restriktioner bara för att de vissa gånger överlappar varandra som när det gäller risken att bli misshandlad i hemmet och ökad risk för Covid. Det kan vara ökad risk för misshandel i hemmet och och psykisk sjukdom som var för sig ökar risken med karantän.

Vi behöver tänka på alla, inte bara de med ökad risk för infektion.
 
Men såhär, i början av pandemin så pratade jag om min medicins förhöjda risker för allvarlig covid-infektion med någon som svarade med att risken för en kvinna att misshandlas i hemmet är högre. Vilket i praktiken "bara" innebär att en kvinna på medicineringen har en ökad risk för att bli misshandlad i hemmet OCH allvarlig sjukdom. Vidare så kan man även vara deprimerad och självmordsbenägen TROTS att man är i en riskgrupp.

Jag tycker att det känns viktigt att extra sårbara individer kan få så stor chans att delta i både undervisning, något sorts socialt liv utanför familjen och att delta på saker. Och då menar jag inte bara riskgrupper, jag tycker att man ska värna om att hålla smittan nere just därför.
Och detta ska då ske genom fortsatta restriktioner för alla? Restriktioner som i förlängningen kan påverka många människor så att de blir extra sårbara fast på ett annat sätt?
 
Tre veckor till så vet vi rätt bra om omikron har lägre dödstal. Och om varenda kotte blev smittad 😅.

Jag tror vi klarar av en vända till av hårdare restriktioner (den vi är i nu). Men jag tror det kommer vara betydligt värre för folkhälsan om vi inte får en sommar i frihet.

Jag tror till och med att det finns viss risk att vanligtvis så timida svenska folket velt sonika kommer skita i restriktioner när sommarsolen kommer. Och det tror jag vi i såna fall gör rätt i.

Det mentala välmåendet är så oerhört viktigt för immunförsvaret.
 
Jag tycker att det känns viktigt att extra sårbara individer kan få så stor chans att delta i både undervisning, något sorts socialt liv utanför familjen och att delta på saker. Och då menar jag inte bara riskgrupper, jag tycker att man ska värna om att hålla smittan nere just därför.

Jag förstår inte vad du menar här? Restriktionerna innebär ju att jag (som inte är i riskgrupp) måste utföra mitt jobb utan att träffa mina kollegoreller chef, inte kan syssla med mina fritidsaktiviteter och intressen, inte ska träffa mina vänner, inte ta mig med kollektivtrafiken bort från mitt bostadsområde - hur skulle detta göra att sårbara individer KAN göra det?
 
Och detta ska då ske genom fortsatta restriktioner för alla? Restriktioner som i förlängningen kan påverka många människor så att de blir extra sårbara fast på ett annat sätt?
Nu är det väl inte mycket att orda om, när det ökat så fasligt? Men om vi pratar i en potentiell framtid med restriktioner så skulle det ju förhoppningsvis gå att genomföra med mindre ingripande saker än exempelvis deltagartak.
 
Jag förstår inte vad du menar här? Restriktionerna innebär ju att jag (som inte är i riskgrupp) måste utföra mitt jobb utan att träffa mina kollegoreller chef, inte kan syssla med mina fritidsaktiviteter och intressen, inte ska träffa mina vänner, inte ta mig med kollektivtrafiken bort från mitt bostadsområde - hur skulle detta göra att sårbara individer KAN göra det?
Du kan ju visst träffa dina vänner och åka kollektivt? Rådet att arbeta hemifrån finns ju förstås. Vad gäller fritidsintressen vet jag inte hur omöjliga de är att genomföra.

Får man ner spridningen så blir det mindre risker att exempelvis åka kollektivt?
 
Det vore bra om vi kan hålla smittan nere utan att andra grupper blir drabbade, tyvärr är det ett önsketänkande just nu. Vi är snart inne på det tredje året av nedstängningar just för att skydda svaga grupper. Man kan ju inte räkna bort grupper som får problem med en restriktioner bara för att de vissa gånger överlappar varandra som när det gäller risken att bli misshandlad i hemmet och ökad risk för Covid. Det kan vara ökad risk för misshandel i hemmet och och psykisk sjukdom som var för sig ökar risken med karantän.

Vi behöver tänka på alla, inte bara de med ökad risk för infektion.

Ja, jag tänker att det kommer att finnas ungdomar som gått igenom ett helt gymnasium under dessa förutsättningar. Vilket kommer att påverka hela deras framtida yrkesliv, och även den kunskap och de erfarenheter de behöver ha med sig för att klara sig bra som samhällsmedborgare.
 
Nej, såklart är det inte okänt. Tänker inte helt osökt på EBV.

OBS jag har inte påstått att andra infektioner inte kan bidra till en sådan risk också. Det här är en av de senare studierna som tar upp covid och autoimmuna sjukdomar https://translational-medicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12967-021-03184-8

Skulle inte folk försöka minimera riskerna med covid skulle jag inte understryka dem. Jag försöker inte påskina att det inte finns risker med andra sjukdomar. OCH de flesta undersökningar med omikron visar ändå att ett ett större antal förmodligen kommer besöka sjukhusvård ändå, trots att den kanske inte skapar lika allvarlig infektion som delta, eftersom att den är så oerhört smittsam.
Okej, tack för förtydligandet, det var inte så jag uppfattade dit inlägg.

Angående smittsamheten så råder det delade meningar om att omikron skulle vara smittsammare än delta, enligt en dansk studie (eller artiklar om den), bland annat denna https://www.folkbladet.nu/2021-12-31/studie-lagre-skydd-mot-omikron-bakom-okningen, så beror den ökade smittspridningen på att omikron tar sig förbi vaccinet/immunitet i större utsträckning och inte att den i sig är mer smittsam.
 
Som jag skrev så efterfrågar jag inte ett datum för när pandemin är slut, utan att det ska gå att prata om när det kan vara rimligt att inte längre stänga in oss pga smittspridning utan att då bli bemött med att man inte tänker på svaga och sjuka. Det är ju inte IDAG jag efterfrågar det, utan någon gång i framtiden.

Jag tycker att vi någon gång i framtiden måste acceptera att magsjuka, RS och andra virus kommer att spridas igen, om än att vi naturligtvis ska göra vad vi kan för att minska spridning - men inte gå så långt att vi måste jobba hemma, inte träffa någon utanför familjen, inte gå på gym, bio, konserter osv. Det är allt jag begär.
Menar du att det finns långtgående planer på att det kommer vara så här i många många år framöver? Jag ser inte framtiden så nattsvart som du ser. Jag är rätt säker på att Covid-19 tids nog lär bli lika jobbigt och okomp0licerat för de allra flesta av oss som ett vanligt förkylningsvirus, jag tror till och med att det inte alls är jättelångt fram i och med omikronvarianten nu. Jag tror inte alls att vi behöver vaccinera andra än riskgrupper som med influensa och lunginflammation, eller att vi behöver ha restriktioner eller extra covidavdelningar, säkert året ut, men jag tror det kommer bli bättre.

Detta viruset ser jag ändå positivt på! Helt utan att någon behöver tala om för mig hur länge vi behöver ha restriktioner osv.

Jag ser däremot ingen ljusning i sikte vad gäller vår sjukvård. DÄR behöver verkligen regeringen steppa upp! Det är värre än covid! Om de gör det kommer även covid att kunna hanteras mycket enklare av vården.

Dessutom accepterar jag att virus sprids, det är inte positivt att de inte gör det. Vi har inte ställt in vården pga de här normala virusarna tidigare och jag tror att vi lär återkomma till att inte ställa in pga de här virusarna igen. Men det gäller att vi får bukt på det vi har nu.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
103 858
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 341
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
106 719
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp