Men om nu samtalet börjat glida över till att många inte tycker att det är rimligt att det snart vore rimligt att låta smittan löpa fritt oavsett konsekvenser, så känns det värt att understryka att vi inte har så extremt inskränkande restriktioner i Sverige. Och att det vore bättre om folk följde dem halvdant än att tänka att vi inte ska ha några.
Ja, jag är glad över att leva i Sverige.
Jag har inte skrivit något om att ta bort alla restriktioner och låta smittan löpa fritt. Jag har påtalat att de restriktioner vi har medför inskränkningar i människors liv och får många att må sämre än i sitt vanliga liv, även om de står ut eftersom de vill bidra till en minskad smittspridning och värnar om de sårbara som kan dö av covid. Dvs precis det syfte som är med att införa restriktioner och allmänna råd.
Men jag tycker du är inkonsekvent, om då å ena sidan vill ha bättre efterlevnad, och ibland även ropat på skarpare förhållningregler, men samtidigt tycker att det är upp till var och en om man ska följa restriktionerna eller inte. Eller kanske lite naiv, om du inte insett hur mycket restriktionerna faktiskt påverkar folk.
Du är väldigt fokuserad på din egen patientgrupp, men det finns också andra som mår dåligt i detta. Det är ju liksom ingen tävling i vem som mår mest dåligt, men alla perspektiv behöver vägas in. Särskilt vid diskussioner om att vi skulle ha kvar restriktionerna i 10 år till om inte viruset skulle bli mildare...