Jag menade om du var intresserad av om själva smittspridningen var högre så är det en möjlighet att kolla på hur det ser ut i andra länder, som testat mer. Totalt sett är vi avgjort inte i ett lika dåligt läge, folk är vaccinerade, man vet hur man behandlar covid-patienter och det finns mer behandlingar att ge som förkortar tiden gemene man behöver sjukhusvård.
Nja, jag är inte så intresserad av att jämföra olika varianter av viruset, det verkar vara rätt klart att omikron är mer smittsam. Det jag är intresserad av är att jämföra hur illa läget är nu, jämfört med tidigare under pandemin. Om vi var 9 på en tiogradig skala i april 2020, har vi nu gått från en 4:a till en 6:a eller till en 12:a, om du förstår hur jag menar.
Dels förstås för att kalibrera mitt eget beteende, men också för att jag tycker att det är intressant med det kommunikativa perspektivet från myndigheter och politiker och hur olika vi som mottar informationen tolkar den. Det är en verkligt svår utmaning att hitta rätt i, och jag tycker att det är intressant att följa.