Covid-19 del 13

Runt omkring upplever jag att det är manga fler som är sjuka i Covid nu än det brukar vara när säsongsinfluensan är som värst, i alla varianter av sjukdom fran inga symtom till sängliggande. En skillnad upplever jag nu och det är att barn verkar bli mer sjuka av omikron än dom blivit av tidigare varianter.

Ja, så är det. Kanske har pandemin på något sätt väckt en större medvetenhet kring smittspridning i större generell kontext.

(Säsongen 2017/2018 slutenvårdades 11000 personer med säsongsinfluensa - är väl i "storleksordning" som nu kanske (?) - varav runt 1100 avled)

Jag är nog mer kanske inne på att vi nu har hittat metoder som begränsar smittspridningen och kanske borde några av dessa metoder appliceras vissa perioder på året när smittspridning av sjukdomar initialhärjar som värst, för att skydda sjukvården och medmänniskor.

Vi har också fått upp medvetenheten kring långtidseffekter av infektion; som tidigare också funnits men där covid-19 har en ganska hög andel drabbade.
Jag tvivlar på att det blir populärt att de nya normala blir olika former av isolering. De flesta accepterar det säkert i extremfall men regelbundet med delar av vart år är högst tveksamt. Vi kan inte skydda alla från allt. Och många som dör av infektioner är äldre och sjukliga där det är frågan om vilken infektion snarare än om, vi kommer alla att du som bekant, det är en del av livet.

Det är rimligare att avpassa antalet vårdplatser efter behovet än att anpassa behovet efter antalet vårdplatser. Givetvis är det rimligt med begränsningar om det är ett extra svårt år. Risken är också uppenbar att isolering föder behov av isolering. Om färre utsätts för en infektion så är det färre som blir immuna och risken för att nästa säsong blir värre, ska vi isolera oss för att vi isolerade oss förra säsongen? Och sen nästa?

Kan något land nämnas i EU där vårdplats-snittet är så förhägrande bra där inte pandemin har utmanat sjukvården stenhårt och därför föranlett restriktioner?
Österrike ligger i topp i Europa (världen?) när det gäller antal vardplatser men det har inte hjälpt. Det verkar ända som att läget pa vanliga avdelningar har varit tuff men inte extremt. Däremot pa intensiven har det varit pa gränsen, men begränsningen har främst varit brist pa personal.

Runt omkring upplever jag att det är manga fler som är sjuka i Covid nu än det brukar vara när säsongsinfluensan är som värst, i alla varianter av sjukdom fran inga symtom till sängliggande. En skillnad upplever jag nu och det är att barn verkar bli mer sjuka av omikron än dom blivit av tidigare varianter.
Ja så blir det när folk inte är immuna, tidigare sjukdom och vaccin har denna gången bara skyddat delvis. Frågan är hur det blir nästa säsong? Om inte coronaviruset muterar alltför mycket så kommer vi troligen vara skyddad i stor utsträckning liksom vi är för andra infektioner.

Ja så blir det när folk inte är immuna, tidigare sjukdom och vaccin har denna gången bara skyddat delvis. Frågan är hur det blir nästa säsong? Om inte coronaviruset muterar alltför mycket så kommer vi troligen vara skyddad i stor utsträckning liksom vi är för andra infektioner.
Ja, det blir intressant att se. Det har man ju även sätt, när det har varit influensavirus har det ju varit en stor skillnad pa om det varit en virusstam som nyligen var eller en som var för länge sen.
För 2ar sen, precis innan covid var det extremt manga förskolebarn som blev sjuka här men väldigt fa vuxna. Da sag man tydligt vilka som hade träffat pa den virusstammen tidigare.

Men hur det här coronaviruset kommer bete sig är svart att veta men jag hoppas att vi kan se ljuset i tunneln nu.

Jag tvivlar på att det blir populärt att de nya normala blir olika former av isolering. De flesta accepterar det säkert i extremfall men regelbundet med delar av vart år är högst tveksamt. Vi kan inte skydda alla från allt. Och många som dör av infektioner är äldre och sjukliga där det är frågan om vilken infektion snarare än om, vi kommer alla att du som bekant, det är en del av livet.

Det är rimligare att avpassa antalet vårdplatser efter behovet än att anpassa behovet efter antalet vårdplatser. Givetvis är det rimligt med begränsningar om det är ett extra svårt år. Risken är också uppenbar att isolering föder behov av isolering. Om färre utsätts för en infektion så är det färre som blir immuna och risken för att nästa säsong blir värre, ska vi isolera oss för att vi isolerade oss förra säsongen? Och sen nästa?

Med några av dessa metoder, menar jag just några av de mer rimliga och i akuta faser av hög smittspridning.

Att införa lockdowns som återkommande metod ser inte jag som rimligt.

Jag tycker det är rimligt att kunna ta till enkla metoder utan särskild kostnad för att inte behöva skala upp sjukvården för några veckors eventuella extremfall som normalläge. De vårdpengarna kan vi satsa på annan typ av vård.

Med några av dessa metoder, menar jag just några av de mer rimliga och i akuta faser av hög smittspridning.

Jag tycker det är rimligt att kunna ta till enkla metoder utan särskild kostnad för att inte behöva skala upp sjukvården för några veckors eventuella extremfall som normalläge. De vårdpengarna kan vi satsa på annan typ av vård.

Som vilka metoder?

Som vilka metoder?

De jag nämnde förut; rekommendation om att de som kan arbeta hemifrån utan att det försämrar deras arbetsresultat väsentligt gör det, handsprit i offentliga lokaler och på arbetsplatser, rekommendation om att hålla ned antalet sociala kontakter, hygienråd i allmänhet, stanna hemma vid sjukdom, och tydlig information om att smittspridning pågår/startat. Under de få veckor varje år då man kan förvänta sig att smittspridningen är ganska extrem.

Vilka enkla metoder utan särskild kostnad som fungerar tänker du på? Hålla avstånd i affärer och liknade går i och för sig hyfsat gratis om det inte är för mycket folk, men frågan är hur mycket det hjälper, smittspridning i affärer mellan kunderna har väl knappast varit så värst avgörande så frågan är om det ens märks som enda metod.

De jag nämnde förut; rekommendation om att de som kan arbeta hemifrån utan att det försämrar deras arbetsresultat väsentligt gör det, handsprit i offentliga lokaler och på arbetsplatser, rekommendation om att hålla ned antalet sociala kontakter, hygienråd i allmänhet, stanna hemma vid sjukdom, och tydlig information om att smittspridning pågår/startat. Under de få veckor varje år då man kan förvänta sig att smittspridningen är ganska extrem.

Det kostar att vara hemma när man är sjuk, mitt lönekuvert blir i vart fall smalare om det inte blir påfyllning - för de med litet ekonomiskt utrymme tar det på levnadsstandarden. Det är många som jobbar förkylda eller tar en ipren för att stå på benen. Nu hoppas jag att det blir ändringar så att vi kan slippa karensdagen, och det hela året, så att vi generellt minskar sjuknärvaron. Ska arbetsresultaten inte gå ner alls för att vara kostnadsneutral så blir det få som kan vara hemma och det kostar fortfarande på det sociala planet. Jag tror att många kommer att jobba delvis hemifrån i framtiden i och för sig men att dra ner till 0 från 2/3 dagar i veckan på kontoret periodvis varje år låter inte direkt gratis, det finns mycket mervärde i att träffas öga mot öga regelbundet.

Att hålla ner antalet sociala kontakter kostar välmående, i synnerhet för ensamstående. Jag tror inte att restaurang och nöjesbranschen är eniga om att minskat antal sociala kontakter är gratis. Deras verksamhet bygger på sociala kontakter.

Förväntar du dig extrem smittspridning alla år förresten? Varför informera om det delar av varje år annars? Vid extrem smittspridning är jag med på att det behövs åtgärder, men du talade om delar av året tidigare. Extrem smittspridning har jag inte upplevt mer än under pandemin. Att det finns perioder under vinterhalvåret med hög sjukfrånvaro har vad jag vet betecknats som normalt när det är en topp i influensan eller vinterkräksjukan.

Sammantaget var det inte många av dina förslag som var gratis okej, information och handsprit är ganska billigt men resten kostar.

Hur länge har ni som troligtvis haft omikron varit sjuka? Blev sjuk i lördags med väldigt ont i halsen och feber. Börjar bli bättre men hostar en hel del..
Fick kraftig huvudvärk söndag kväll, täppta bihålor måndag och hosta tisdag. Det mesta börjar ge med sig, hostar fortfarande en del och är väldigt matt men helt klart fräschare idag än igår.

Hur länge har ni som troligtvis haft omikron varit sjuka? Blev sjuk i lördags med väldigt ont i halsen och feber. Börjar bli bättre men hostar en hel del..
Blev sjuk i fredags. Är "frisk" nu. Dock fortfarande tät i bihålorna, har lite svårt att ta djupa andetag och har inte försökt träna än.
Sambon blev sjuk förra tisdagen och börjar vara frisk nu.

Vet ju inte om det är
Omikron men sannolikt.. sambo och barn snabbt hög feber i söndags, barnet ”friskt” på måndag men hosta kvar idag. Sambon hög feber sö-må, hostar. Jag hög feber tisdag och matt och småfebrig onsdag. Idag bättre men huvudvärk och hosta.. endast testat med snabbtest.

Om någon har varit nära ngn som testat positivt men inte hör till familj ska denne inte testas utan symptom eller?

Jag testade negativt på ett snabbtest, men fick positivt på pcr. Verkar mkt vanligt. Hade absolut inte litat på ett negativt snabbtest.

Är du negativ på pcr och är symtomfri verkar det enligt riktlinjerna som att du ska gå till jobbet
Testade negativt även på pcr så har handlat men på icke rusningstid pga förkylt barn (som stannat i bilen). Barnet har testat negativt på salivtest. Men nu har min mamma också testat positivt på både hemmatest och pcr efter att ha passat barnet i måndags.

Tolkar det som att jag har immunitet just nu. Tyvärr ingen praktiskt möjlig tid för dos 3 förrän om en dryg vecka

Nu var det inte riktigt min poäng alls.

Tesen i artikeln var (om jag inte missförstått) att man kunde räkna ut i förväg att vården skulle bli enormt hårt ansatt eftersom vi har så få vårdplatser per capita.

Jag tycker det haltar rejält, då länder med mycket högre antal vårdplatser per capita haft det lika illa eller än värre.

Den heliga graalen vårdplatser per capita verkar inte vara det som ser till att vården klarar en pandemi.

Att vården har utmaningar är vi överens om. Med den exploderande förväntan över hur mycket vård som ska kunna utföras hänger inte de accelererande satsningarna av skattemedel med. Sedan kan det också vara så att vården prioriterat vårdplatser (lokal + utrustning + personal) för lågt. Ett tecken skulle kunna vara att andra länder prioriterar annorlunda.

Nja, tesen var inte direkt att man skulle kunnat räkna ut på förhand hur covid skulle drabba vården. På förhand visste man ju inget alls om covid. Det forskaren som uttalar sig i artikeln säger är att Sverige ligger i botten av EU när det gäller antalet vårdplatser per capita, och att man skurit ner ner väldigt mycket från en tidigare högre nivå. Detta gör att det inte fanns några marginaler när covid, eller vad annat som kunde kommit, kom.

I artikeln resoneras det lite mer om att en viss neddragning är rimlig pga bättre vård och annan form, samt att det ser olika ut över landet, men jag ville begränsa klippen från artikeln eftersom jag redan citerat stora stycken. AB brukar låsa sina artiklar efter ett tag, men om den fortfarande är öppen så kan du läsa mer där.

Ny studie visar att nedstängningar nästan inte haft nån effekt på dödsfallen men har orsakat stor skada i samhället.

Ny studie: Nedstängningar räddade nästan inga liv

https://www.aftonbladet.se/a/XqOlj7
Fast det är för tidigt att uttala sig, vi är inte ens ute ur den här vågen (sista?) eftersom restriktionerna kom mycket senare och inte var lika hårda har vi haft väldigt många flera smittade den här omgången. Men de har inte blivit lika sjuka, eller dött i samma utsträckning. Vaccin, muterat (snällare) virus, är troligen orsaken till det.

Hade lika många blivit smittade förra vintern kan jag säga att vi hade haft en situation där folk fått ligga och dö på trappan till sjukhuset för det var fullt, och det var hemskt.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 110
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Katthår