Covid-19 del 13

Fast det är för tidigt att uttala sig, vi är inte ens ute ur den här vågen (sista?) eftersom restriktionerna kom mycket senare och inte var lika hårda har vi haft väldigt många flera smittade den här omgången. Men de har inte blivit lika sjuka, eller dött i samma utsträckning. Vaccin, muterat (snällare) virus, är troligen orsaken till det.

Hade lika många blivit smittade förra vintern kan jag säga att vi hade haft en situation där folk fått ligga och dö på trappan till sjukhuset för det var fullt, och det var hemskt.

Nu diskuterar du äpplen och päron och en fiktiv smitta som vi aldrig hade.

Vet inte, artikeln var låst, jag antog att vi pratade om covid.

Den var inte låst när jag länkade till den.

I studien så gick de igenom andra studier som gjorts för att försöka komma fram till om nedstängningar räddat liv eller inte. De kom fram till att nedstängningar nästan inte räddat några liv alls. Däremot har de kostat otroligt mycket! T.ex. är det många barn i U-länder som inte fått gå i skolan på 2 år. Detta kommer påverka dessa barn negativt under hela deras liv. För att bara nämna en sak. Enligt studien som gjordes av tre forskare där bl.a. Johns Hopkins var inblandat så kom de fram till att nedstängningarna kostade väldigt mycket men räddade mycket få liv. Det kommer (enligt dem) ta lång tid att reparera skadorna som nedstängningarna orsakade. I vissa fall är skadorna livslånga som i fallet med barnen som inte fått gå i skolan på 2 år.

I studien så gick de igenom andra studier som gjorts för att försöka komma fram till om nedstängningar räddat liv eller inte. De kom fram till att nedstängningar nästan inte räddat några liv alls. Däremot har de kostat otroligt mycket! T.ex. är det många barn i U-länder som inte fått gå i skolan på 2 år. Detta kommer påverka dessa barn negativt under hela deras liv. För att bara nämna en sak. Enligt studien som gjordes av tre forskare där bl.a. Johns Hopkins var inblandat så kom de fram till att nedstängningarna kostade väldigt mycket men räddade mycket få liv. Det kommer (enligt dem) ta lång tid att reparera skadorna som nedstängningarna orsakade. I vissa fall är skadorna livslånga som i fallet med barnen som inte fått gå i skolan på 2 år.
Tack för referat.
Tittar man på olika länder så blir det olika outcome. Jag tror inte att vi kan dra slutsatser om Sverige innan vi får en egen genomgång.

Jag triggade bara för det sista har det varit mycket "nedstängning hjälper inte" och "vaccinet funkar inte, för jag blev sjuk ändå" och "corona är inte värre än vanlig förkylning" och "allting var i onödan"

Man har glömt förra vintern, eller så var man så lyckligt lottad att man inte såg hur det var. Människor som kippade efter luft, rader av sövda i utrymmen inte anpassade för detta, anhöriga som inte fick hälsa på trots att vi inte visste om deras nära skulle överleva natten, och jag konstaterade fler dödsfall på en vecka än jag vanligtvis gör på flera månader.

Hade vi skitit i restriktioner så alla blivit sjuka samtidigt (vilket jag hört flera röster uttrycka att det hade varit bästa vägen) så hade vi inte haft syrgas så det räckt. Det handlar inte om belastning, vi hade gjort allt för att räcka till, men när grejerna är slut så är det slut.

Nu diskuterar du äpplen och päron och en fiktiv smitta som vi aldrig hade.
Vi hade nog haft den om vi inte stängt ner alls. Jag tar den här typen av undersökningar med en nypa salt. Man behöver göra en massa antagande som kanske inte stämmer. Det är mest en gissningslek.

Alla länder har olika förutsättningar och har hanterat det olika. I Sverige är det mest konstigt att tala om att barn inte fått gå i skolan på 2 år.

Tack för referat.
Tittar man på olika länder så blir det olika outcome. Jag tror inte att vi kan dra slutsatser om Sverige innan vi får en egen genomgång.

Jag triggade bara för det sista har det varit mycket "nedstängning hjälper inte" och "vaccinet funkar inte, för jag blev sjuk ändå" och "corona är inte värre än vanlig förkylning" och "allting var i onödan"

Man har glömt förra vintern, eller så var man så lyckligt lottad att man inte såg hur det var. Människor som kippade efter luft, rader av sövda i utrymmen inte anpassade för detta, anhöriga som inte fick hälsa på trots att vi inte visste om deras nära skulle överleva natten, och jag konstaterade fler dödsfall på en vecka än jag vanligtvis gör på flera månader.

Hade vi skitit i restriktioner så alla blivit sjuka samtidigt (vilket jag hört flera röster uttrycka att det hade varit bästa vägen) så hade vi inte haft syrgas så det räckt. Det handlar inte om belastning, vi hade gjort allt för att räcka till, men när grejerna är slut så är det slut.

Studien är inte bara gjord på Sverige utan på nedstängningar i stort. Man ser nedstängningen ungefär som en medicin och sen har man utvärderat hur bra "medicinen" nedstängning var för att skydd mot död i covid-19. Enligt deras slutsatser så hade det en mycket liten effekt mot död i covid-19.

Jag tycker att vi ska lära oss vad som funkat i den här pandemin och vad som inte funkat. Nu har några forskare kommit fram till att nedstängningar inte var så bra som många trott att de var. Sånt är ju bra att veta inför framtida pandemier.

De har inte tittat specifikt på nedstängningarnas effekt på smittspridningen men säger att smittspridning och död har gått hand i hand. Om nedstängningarna hade varit jättebra på att stoppa smittspridningen så hade dödsfallen också minskat som en effekt av nedstängningen. Men det har man inte kunnat se i den här studien.

Ingen säger något allmänt om restriktioner utan den här studien har enbart tittat på nedstängningar d.v.s. de lockdowns många andra länder (inte Sverige) har haft.

Vi hade nog haft den om vi inte stängt ner alls. Jag tar den här typen av undersökningar med en nypa salt. Man behöver göra en massa antagande som kanske inte stämmer. Det är mest en gissningslek.

Sverige hade aldrig en nedstängning/lockdown. Studien har inte tittat alls på restriktioner i stort utan enbart på nedstängning/lockdown. Något Sverige inte haft.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har lite svårt att se hur nedstängningarna inte skulle ha fungerat. Jag menar, vi har fått nedgång i antal inlagda och smittade mitt i värsta säsongen beroende på hur nedstängningarna har sett ut.

Sen kan det ju vara så att folk inte har följt reglerna i vissa länder och att de därför inte har fungerat - men det har ju inte med nedstängningarna att göra i sig.

Sverige hade aldrig en nedstängning/lockdown. Studien har inte tittat alls på restriktioner i stort utan enbart på nedstängning/lockdown. Något Sverige inte haft.
Nog har Sverige haft nedstängningar, det är en flytande skala där. Nedstängning är en restriktion om än långrgående, men då vet vi att det inte är relevant alls för Sverige.

Någon som har koll på det där med att bli återsmittad av covid om man haft det tidigare?
Min son (12 år) testade positivt precis före jul, näst intill symptomfri. Han är vaccinerad med 2 sprutor. Nu har han fått förkylningssymptom och han har en klasskompis som har covid just nu. Men, är det ens teoretiskt möjligt att sonen har covid nu, när han hade det - eller iaf testade positivt - för 5 veckor sedan? Och OM vi skulle testa honom (pcr), hur stor är risken att han testar positivt pga sin förra infektion?
han får göra ett snabbtest i morgon, men tillförlitligheten där är ju tveksam, särskilt på negativt svar...

Någon som har koll på det där med att bli återsmittad av covid om man haft det tidigare?
Min son (12 år) testade positivt precis före jul, näst intill symptomfri. Han är vaccinerad med 2 sprutor. Nu har han fått förkylningssymptom och han har en klasskompis som har covid just nu. Men, är det ens teoretiskt möjligt att sonen har covid nu, när han hade det - eller iaf testade positivt - för 5 veckor sedan? Och OM vi skulle testa honom (pcr), hur stor är risken att han testar positivt pga sin förra infektion?
han får göra ett snabbtest i morgon, men tillförlitligheten där är ju tveksam, särskilt på negativt svar...
Om han hade deltaversionen före jul (vilket är hyfsat troligt så är det mycket möjligt att bli smittad av omikron, vaccin/tidigare sjukdom skyddar dåligt mot smitta men väl mot allvarlig sjukdom.

Min lillebror har haft både deltavarianten Maj 2021och nu strax efter nyår omikron varianten. Elitidrottare så testas inför matcher med jämna mellanrum.

Sambon fick positivt PCR-svar (förkyld) och jag negativt (symtomfri nu, lite huvudvärk och trötthet två dagar). Båda tog dos 3 för ca 2 veckor sedan. Sambon har varit sjuk sedan i tisdags, men ingen feber utan förkylning bara. Hon kände dock av halsen lite redan måndag kväll när jag tänker efter. Känns som att med omikron så har i princip alltid alla i hushållet blivit sjuka, jämfört med tidigare under pandemin.

Får se om jag blir sjuk kommande dagar då. Dag 5 sedan symtomdebut hos sambon idag. Hur lång tid har det tagit för er andra innan ni eller någon annan i hushållet blivit sjuka i covid?

Sambon fick positivt PCR-svar (förkyld) och jag negativt (symtomfri nu, lite huvudvärk och trötthet två dagar). Båda tog dos 3 för ca 2 veckor sedan. Sambon har varit sjuk sedan i tisdags, men ingen feber utan förkylning bara. Hon kände dock av halsen lite redan måndag kväll när jag tänker efter. Känns som att med omikron så har i princip alltid alla i hushållet blivit sjuka, jämfört med tidigare under pandemin.

Får se om jag blir sjuk kommande dagar då. Dag 5 sedan symtomdebut hos sambon idag. Hur lång tid har det tagit för er andra innan ni eller någon annan i hushållet blivit sjuka i covid?

För mig dröjde det en vecka från att sambon fick symtom tills att jag fick symtom.

Hoppas du slipper eller får väldigt milda symtom!

Sambon testade positivt tisdag morgon, jag fredag. Har dock hört folk som har klarat sig upp mot två veckor..

Det tog 5 dagar innan sambon fick lindriga symptom, testade negativt på snabbtest men var uppenbart vad det var. Sen tog det 9 dagar innan barnen blev sjuka.

Min systers familj har just genomgått Corona. Tog nästan 14 dagar innan hennes man blev sjuk. Då var alla andra redan friska. Började med ett av barnen sen vandra de vidare runt hela familjen.

Stor risk att testa positivt pga förra infektionen, men omöjligt att veta om han har covid eller inte nu. Ni får hantera det som om det är covid för säkerhets skull 😊

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 109
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar