Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Självklart håller man sej isolerad tills man får provsvar.Hamnade i en diskussion.
En person är förkyld, testar sig och tar sen på munskydd och handlar på apotek och affär.
I min värld gör man inte det och det står särskilt att man inte får hämta test när man har symtom.
Personen jobbar inom vården och anser att munskydd gör det ok.
Vore det så så skulle man ju kunna säga att alla med Covid kan handla bara man har munskydd.?
Vet person som testat sitt högstadiebarn pga symtom men släppt iväg hen till skolan ändå. Provsvar positivt och det slutade med att skolan fick stänga..Självklart håller man sej isolerad tills man får provsvar.
Nåt annat är nog bara nonchalans..
det är ju inte direkt några nyheter, det har ju varit samma direktiv i två års tid....
Sambon fick positivt PCR-svar (förkyld) och jag negativt (symtomfri nu, lite huvudvärk och trötthet två dagar). Båda tog dos 3 för ca 2 veckor sedan. Sambon har varit sjuk sedan i tisdags, men ingen feber utan förkylning bara. Hon kände dock av halsen lite redan måndag kväll när jag tänker efter. Känns som att med omikron så har i princip alltid alla i hushållet blivit sjuka, jämfört med tidigare under pandemin.
Får se om jag blir sjuk kommande dagar då. Dag 5 sedan symtomdebut hos sambon idag. Hur lång tid har det tagit för er andra innan ni eller någon annan i hushållet blivit sjuka i covid?
Det har nu gått 8 dagar sedan sambo fick symtom, jag känner fortfarande inget och fick som sagt negativt PCR-svar i fredags. Får se hur veckan blir om jag blir sjuk. Sambon mår bättre men är inte helt hundra ännu.Sonen blev hemringd från skolan förra måndagen pga huvudvärk, testades på tisdagen och positivt svar på onsdagen. Sen var han pigg och frisk from torsdagen.
Jag tog snabbtest på på torsdagen som var negativt, men gjorde ett riktigt test på fredagen för chefen ville det (jobbar på äldreboende och skulle jobbat i dag) men på lördag vaknar jag med rejäl halsont och lite snuvig, får positivt svar strax efter lunch och då kommer också febern.
Idag är jag feberfri men snorig, hostig och slut i kroppen. Är på den nivån att jag bli andfådd och helt slut av att gå till köket och värma en matlåda i micron.
Uff, krya!Sonen blev hemringd från skolan förra måndagen pga huvudvärk, testades på tisdagen och positivt svar på onsdagen. Sen var han pigg och frisk from torsdagen.
Jag tog snabbtest på på torsdagen som var negativt, men gjorde ett riktigt test på fredagen för chefen ville det (jobbar på äldreboende och skulle jobbat i dag) men på lördag vaknar jag med rejäl halsont och lite snuvig, får positivt svar strax efter lunch och då kommer också febern.
Idag är jag feberfri men snorig, hostig och slut i kroppen. Är på den nivån att jag bli andfådd och helt slut av att gå till köket och värma en matlåda i micron.
Jag har förstått det som att du ska vara hemma om du känner dig sjuk eller har förkylningssymptom? Men i och med att det inte längre går att testa sig och att hemmatesten är opålitliga är det svårt att veta om man har covid eller inteNu kan man inte längre testa sig för Covid i min region, vad är rekommendationerna då? Ska man vara hemma 5 dagar så fort man får minsta symptom? Eller ska man bara vara hemma om man känner sig sjuk?
Samma hos oss (förutom sjukvårdpersonal mfl). Står att man ska vara hemma tills man känner sig frisk, på ett annat ställe står det att man ska ha två dagar som är symptomfria och feberfria.Nu kan man inte längre testa sig för Covid i min region, vad är rekommendationerna då? Ska man vara hemma 5 dagar så fort man får minsta symptom? Eller ska man bara vara hemma om man känner sig sjuk?
Nu kan man inte längre testa sig för Covid i min region, vad är rekommendationerna då? Ska man vara hemma 5 dagar så fort man får minsta symptom? Eller ska man bara vara hemma om man känner sig sjuk?
Fast pandemin är "bättre" på så sätt att den har blivit mindre farligt än den var för ett år sen. Men den är definitivt kvar.Sydsvenskan rapporterar från klubbfestandet i natt. En av festarna utbrister ”-Jag vill fira att det blivit bättre med pandemin.”.
Men pandemin är inte bättre. Restriktionerna är borta, pandemin skenar.
Sydsvenskan rapporterar från klubbfestandet i natt. En av festarna utbrister ”-Jag vill fira att det blivit bättre med pandemin.”.
Men pandemin är inte bättre. Restriktionerna är borta, pandemin skenar.
Fast pandemin är "bättre" på så sätt att den har blivit mindre farligt än den var för ett år sen. Men den är definitivt kvar.
Situationen är kaotisk för många. I Lomma är så många borta från hemtjänsten att brukarna inte får mat och mediciner. Omvårdnad finns inte ens på kartan.Fast pandemin är "bättre" på så sätt att den har blivit mindre farligt än den var för ett år sen. Men den är definitivt kvar.
Vilket är något som kanske förbättras när man släpper klassningen som pandemi och folk bara är hemma när de är sjuka.Situationen är kaotisk för många. I Lomma är så många borta från hemtjänsten att brukarna inte får mat och mediciner. Omvårdnad finns inte ens på kartan.
” Gamla som blir utan mat, mediciner och annan hjälp.
Lommas äldreomsorg går på knäna när 40 procent av de hemtjänstanställda är sjuka eller sitter i familjekarantän.
– Vi har stått inför en situation som vi aldrig tidigare stått inför, säger socialnämndens ordförande Susanne Borgelius (M).”
” Ansträngt inom vården
Att samhället nu öppnar upp betyder dock inte att det är fest och glam som gäller på alla plan.
– Vården är fortsatt ansträngd. Det är framför allt bemanningen man har problem med. Det är många sjuka eller hemma med sjuka barn, säger Eva Melander, smittskyddsläkare Region Skåne.”
Www.SDS.se
Det pågår en demonstration i Ottawa för närvarande. En (begränsad) konvoj av lastbilar har åkt för att protestera att transporter mellan USA och Kanada kräver vaccination, ca 15% av förarna är inte vaccinerade. En hel del demonstranter har slutit upp. Man måste beundra deras uthållighet. Det är -22 och har snöat en hel del, Ottawa har plogat begränsat pga lastbilarna.
Sitt hemma tills du är frisk, men med "restsymptom"? Det är inte dags att gå till jobbet sjuk liksom, den tiden är förbi och bör aldrig komma tillbaka.Fråga från mördarsnigeln Rudolf. Jag har åkt på en ickig vinterförkylning och trots att jag är i det närmsta säker på att det inte är covid är jag naturligtvis i självkarantän. Frågan är, mina förkylningar är alltid av modell seeeeg som melass på vintern. Enligt reglerna/rekommendationerna är det väl tre dagar utan symtom, men då får jag sitta hemma i tre veckor.
Hur göra?