Covid-19 del 13

I min omgivning har flera varit rejält sjuka, om än inte i behov av sjukhusvård. Men det handlar om 5-7 dagar så helt under isen att man knappt kan kommunicera alls utan mest sängliggande, vilket är något helt annat än många andra sjukdomar jag är van vid.

Farhågan att drabbas av långtidssymptom har vida gått förbi farhågan att drabbas av livshotande tillstånd för de flesta tycker jag,
Oj, den bilden känner jag inte igen. Är din omgivning vaccinerad?
De flesta jag känner till blir lätt sjuka i linje med det som kommuniceras från folkhälsomyndigheten. Många får lätt förkylning och kanske lite feber/trötthet men att inte kunna kommunicera på en vecka, så illa har jag inte hört att det blivit för någon (senaste månaderna..)

I min omgivning har flera varit rejält sjuka, om än inte i behov av sjukhusvård. Men det handlar om 5-7 dagar så helt under isen att man knappt kan kommunicera alls utan mest sängliggande, vilket är något helt annat än många andra sjukdomar jag är van vid.

Farhågan att drabbas av långtidssymptom har vida gått förbi farhågan att drabbas av livshotande tillstånd för de flesta tycker jag,
Jag vet också folk som har varit rejält sjuka, dock var det under våren och sommaren förra året. Inte nu. På min arbetsplats är merparten dessutom vaccinerade. Det kanske också gör skillnad?

Jag vet också folk som har varit rejält sjuka, dock var det under våren och sommaren förra året. Inte nu. På min arbetsplats är merparten dessutom vaccinerade. Det kanske också gör skillnad?

(Jag känner ingen som är ovaccinerad som varit sjuk, mest för att jag inte känner någon som är ovaccinerad mig veterligen.)

Jag känner ocksa flera dubbel och trippelvaccinerade som varit ordentligt sjuka senaste veckorna (i stil med rejäl influensa) men fler som inte haft ngn symptom alls eller som en normal förkylning.

Vet också en del som varit rätt bra sjuka.
Jag hade covid våren 2020, rätt lindrigt.
Har covid nu, som vaccinerad, och denna gången har det inte alls varit kul faktiskt. Lite liggsårs-varning typ för orkar verkligen inte mycket alls innan kroppen säger NEJ.

Nu när ingen får testa sig så är det inte heller så lätt att veta. Asymptomatiska eller med lindriga symptom lär aldrig få veta om det var covid de hade.

Har flera test på lager så testade sonen nu, som har hög feber och hosta. Japp, positivt.
Sambon fick sin tredje dos så sent som några dagar sen.

Jag står dock lite vilsen nu. Hittar inte hur det är med rekommendationer för tidigare riskgrupp, med att lämna prov vid symtom tex.
Innan 9 februari vet jag att jag skulle kontakta vården om jag testade positivt (har dock inte testat mig än då inga symtom), men nu?

Har flera test på lager så testade sonen nu, som har hög feber och hosta. Japp, positivt.
Sambon fick sin tredje dos så sent som några dagar sen.

Jag står dock lite vilsen nu. Hittar inte hur det är med rekommendationer för tidigare riskgrupp, med att lämna prov vid symtom tex.
Innan 9 februari vet jag att jag skulle kontakta vården om jag testade positivt (har dock inte testat mig än då inga symtom), men nu?
Jag hittar på 1177 för Region uppsala att har man symptom och kraftigt nedsatt immunförsvar pga sjukdom eller behandling så ska man testa sig.

Hur känns det i Sverige nu när alla restriktioner varit borta ett litet tag?

Österrikes regiering medelade igar att i stort sätt alla restriktioner kommer försvinna 5 mars, vi kommer "bara" behöva bära fpp2 masker i mataffär, post, apotek, bank och hos läkare. Inom sjukvard och äldrevard kommer lite starkare restriktioner vara kvar tillsvidare. Hur det kommer se ut inom skolan kommer utbildningsministern ge besked om inom ngr dagar. Men klart är att barnen/ungdomarna from mandag inte kommer behöva ha mask pa sig när dom sitter pa sin plats. Det ser mina barn fram emot.

Jag är delad, det ska bli skönt men samtidigt känns det lite obehagligt. Jag vet inte om jag längre vet hur det är att leva "normalt". Inte för att jag är den som springer ute pa krogen, discon osv men ända.

Här testas ju barnen 3 ggr/v i skolan och är det fler än en positiv inom 48h maste barnen ha hemmaundervisning i 5 dagar. Det är enormt stressande har jag märkt, testdagarna tittar jag pa telefonen hela tiden om det kommer ngt samtal fran skolan. Känslan att närsomhelt kan det kortfristigt bli hemmaundervisning. Den här veckan har barnen sportlov men da känns det stressande ist att barnen inte testas, tänk om dom är symtomlöst positiva och vi smittar ngn.

Vad som händer med vaccinationsplikten aterstar att se, men den känns inte längre som nödvändigt men det är nog svart för regeringen att backa om det.
Jag har egentligen levt större delen precis som vanligt under pandemin, sett till att jag inte sprang på krogen eller gjorde en massa sociala grejer innan heller. Skillnaden har varit att jag jobbat hemifrån och kommer nu behöva jobba halvtid från kontoret, vilket känns bajs för mig personligen men egentligen inte på grund av smittan utan mer för att jag trivs mycket bättre hemma och får mer gjort.

Dock kommer jag avvakta ett tag till med att boka klipptid och åka till Ikea och såna grejer tills man ser att smittan är mer under kontroll.

Senaste veckorna har jag bara hört om några få fall i min bekantskapskrets ( tur? ) Vet inte. Den som varit sjukast är 6 åring med rejält hög feber.

Senaste veckorna har jag bara hört om några få fall i min bekantskapskrets ( tur? ) Vet inte. Den som varit sjukast är 6 åring med rejält hög feber.
Man testar ju inte längre så kanske därför?

Eller man kan ju snabbtestat hemma såklart, väldigt många runt mej gör det och har tester 'på lager' hemma ifallatt.

Jag har tvärt om många i min närhet som fortsätter testa positivt på antigen eller pcr (shit, visst heter det så?! minneslucka :D). Och de blir sjuka nog att inte kunna jobba/gå skola på några dagar. I jobbfallet så märks det helt klart av i form av förlorad kapacitet och längre ledtider.

Man testar ju inte längre så kanske därför?

Eller man kan ju snabbtestat hemma såklart, väldigt många runt mej gör det och har tester 'på lager' hemma ifallatt.
Tänker överlag att jag inte hört så många som ens är förkylda/sjuka överlag 😅 Men vi kanske haft så pass hård smittspridning här ett tag så de saktar av lite men nu är de sportlovsvecka nästa vecka så ja kan nog explodera lite då.

Då är det ju det som gäller. Oavsett riskgrupp
Fast på FOHM står att riskgruppen jag tillhör ska ta test, hittade jag nu när jag letade.
Och det är uppdaterat 16/2 i år. Frågan är bara personalen på sjukhuset vet var jag ska vända mig.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ning-och-smittsparning/testning-for-covid-19/

Patienter eller gravida kvinnor i behov av vård och behandling, eller som har kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling av sjukdom
ikon-vard-och-omsorg-patient.png
Testa dig så snart som möjligt vid symtom på covid-19. Tala med din läkare, barnmorska eller vårdpersonalen.

Tänker överlag att jag inte hört så många som ens är förkylda/sjuka överlag 😅 Men vi kanske haft så pass hård smittspridning här ett tag så de saktar av lite men nu är de sportlovsvecka nästa vecka så ja kan nog explodera lite då.
Här är det oerhört många sjuka, både förkylda och covid,
Det är kanske lite olika över landet.

Även jag har betydligt fler personer i min närhet som testat positivt sista två veckorna. Innan dess hade jag faktiskt bara hört två personer i min omedelbara närhet (två kollegor) som haft covid, den ena fick det dessutom tidigt innan någon ens var vaccinerad. Bara senaste veckan har tre personer som jag känner väl testat positivt.

Men de flesta jag känner har antingen jobb som inte går att utföra alls hemifrån eller har en partner som har det och har testat positivt (då lär ju den andra personen också vara positiv om hen får symptom) så det kanske är större chans att man fortfarande testar sig än om man lever ensam/med någon som också kan jobba hemifrån vid symptom.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 109
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar