Covid-19 del 13

Fråga från mördarsnigeln Rudolf. Jag har åkt på en ickig vinterförkylning och trots att jag är i det närmsta säker på att det inte är covid är jag naturligtvis i självkarantän. Frågan är, mina förkylningar är alltid av modell seeeeg som melass på vintern. Enligt reglerna/rekommendationerna är det väl tre dagar utan symtom, men då får jag sitta hemma i tre veckor.

Hur göra?
Du ska känna dig frisk, pigg och vara feberfri 48h. Lite snorig, eller kvarvarande hosta är okej.

106 nya dödsfall på ett dygn. Ungefär som när pandemin var som värst. Men nu verkar det bara vara jag som läser siffrorna och tycker att det är illa.

Inte ens här verkar tråden klara mer än sida 3 längre.
Fast det är väl rapporterade på en viss dag? Vi får ju inte rapporter var dag och siffrorna släpar en hel. Nu verkar det vara ca 40/dygn mot värsta tiden med ca 100. Givetvis är det illa men det är inte i närheten när det var som värst.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Positivt hemtest och utan symtom = ok gå till jobbet. Tycker det känns sisådär faktiskt. Men kanske man inte smittar om man inte har symtom :confused:.

Det är lite sjukt egentligen
Fast någonstans måste ju samhället fortsätta. Innan begränsningarna minskades här hade vi åtta av tio inneboende personal i karantän i tio dagar, inte En Enda påvisade minsta symptom utan det första positiva testet kom när en i personalen skulle resa hem och givetvis testades. Där fick de sitta, fullt friska människor, inlåsta i minst tio dagar och ingen vet ens om de smittar egentligen.

Vi åste ju någonstans komma till en punkt då vi slutar testa och går på faktisk sjukdom istället.
Jag undrar hur många som under "influensasäsong" skulle ha testat positivt på flunsan utan symptom om liknande test fanns och var obligatoriskt, och hur samhället skulle fungera i så fall.

Fast någonstans måste ju samhället fortsätta. Innan begränsningarna minskades här hade vi åtta av tio inneboende personal i karantän i tio dagar, inte En Enda påvisade minsta symptom utan det första positiva testet kom när en i personalen skulle resa hem och givetvis testades. Där fick de sitta, fullt friska människor, inlåsta i minst tio dagar och ingen vet ens om de smittar egentligen.

Vi åste ju någonstans komma till en punkt då vi slutar testa och går på faktisk sjukdom istället.
Jag undrar hur många som under "influensasäsong" skulle ha testat positivt på flunsan utan symptom om liknande test fanns och var obligatoriskt, och hur samhället skulle fungera i så fall.
Jag är inte emot öppnande,speciellt inte då jag levt som vanligt genom hela pandemin, men då ska man heller inte testa.

Hur känns det i Sverige nu när alla restriktioner varit borta ett litet tag?

Österrikes regiering medelade igar att i stort sätt alla restriktioner kommer försvinna 5 mars, vi kommer "bara" behöva bära fpp2 masker i mataffär, post, apotek, bank och hos läkare. Inom sjukvard och äldrevard kommer lite starkare restriktioner vara kvar tillsvidare. Hur det kommer se ut inom skolan kommer utbildningsministern ge besked om inom ngr dagar. Men klart är att barnen/ungdomarna from mandag inte kommer behöva ha mask pa sig när dom sitter pa sin plats. Det ser mina barn fram emot.

Jag är delad, det ska bli skönt men samtidigt känns det lite obehagligt. Jag vet inte om jag längre vet hur det är att leva "normalt". Inte för att jag är den som springer ute pa krogen, discon osv men ända.

Här testas ju barnen 3 ggr/v i skolan och är det fler än en positiv inom 48h maste barnen ha hemmaundervisning i 5 dagar. Det är enormt stressande har jag märkt, testdagarna tittar jag pa telefonen hela tiden om det kommer ngt samtal fran skolan. Känslan att närsomhelt kan det kortfristigt bli hemmaundervisning. Den här veckan har barnen sportlov men da känns det stressande ist att barnen inte testas, tänk om dom är symtomlöst positiva och vi smittar ngn.

Vad som händer med vaccinationsplikten aterstar att se, men den känns inte längre som nödvändigt men det är nog svart för regeringen att backa om det.

Österrikes regiering medelade igar att i stort sätt alla restriktioner kommer försvinna 5 mars, vi kommer "bara" behöva bära fpp2 masker i mataffär, post, apotek, bank och hos läkare. Inom sjukvard och äldrevard kommer lite starkare restriktioner vara kvar tillsvidare. Hur det kommer se ut inom skolan kommer utbildningsministern ge besked om inom ngr dagar. Men klart är att barnen/ungdomarna from mandag inte kommer behöva ha mask pa sig när dom sitter pa sin plats. Det ser mina barn fram emot.

Jag är delad, det ska bli skönt men samtidigt känns det lite obehagligt. Jag vet inte om jag längre vet hur det är att leva "normalt". Inte för att jag är den som springer ute pa krogen, discon osv men ända.

Här testas ju barnen 3 ggr/v i skolan och är det fler än en positiv inom 48h maste barnen ha hemmaundervisning i 5 dagar. Det är enormt stressande har jag märkt, testdagarna tittar jag pa telefonen hela tiden om det kommer ngt samtal fran skolan. Känslan att närsomhelt kan det kortfristigt bli hemmaundervisning. Den här veckan har barnen sportlov men da känns det stressande ist att barnen inte testas, tänk om dom är symtomlöst positiva och vi smittar ngn.

Vad som händer med vaccinationsplikten aterstar att se, men den känns inte längre som nödvändigt men det är nog svart för regeringen att backa om det.

För min del är det ingen markant skillnad. Det är mer folk på t.ex. köpcentrum. Men folk i min närhet har inte blivit sjukare. Jag jobbar några dagar på kontoret jämfört med hemma på heltid. Men vi ska återgå successivt så de stora mötena sker delvis på plats och delvis digitalt så att alla inte sitter i samma rum redan nu. Skolan har meddelat att vi inte längre behöver meddela om en elev har covid-19. Men att man ska stanna hemma om man har symptom. I sjukvården är det fortfarande munskydd som gäller vid besök.

Ingen skillnad. Jag lever som jag har gjort under pandemin ändå. Håller avstånd, tvättar händer, handlar på udda tider. Vet inte hur andra gör.

Med tanke på att så många blir sjuka, men så lindrigt, tycker jag knappt att man märker av covid längre. Det börjar kännas som vilken sjukdom som helst.

Med tanke på att så många blir sjuka, men så lindrigt, tycker jag knappt att man märker av covid längre. Det börjar kännas som vilken sjukdom som helst.
Medans i min omgivning är två unga personer allvarligt sjuka och antagligen på långtid. Båda i mycket god kondition och kärnfriska, den ena har tränat på ett riktigt seriöst plan för Vasaloppet i två år nu. (De har ingen koppling till varandra.)

Hockeyn tjatat om att de vill fylla hallen, men för mig är det alldeles för tidigt. Jag jobbar fortfarande i full skyddsutrustning och går in och ur karantänzoner. Jag fortsätter som tidigare, med avstånd, undvika trängsel och god hygien.

I min omgivning har flera varit rejält sjuka, om än inte i behov av sjukhusvård. Men det handlar om 5-7 dagar så helt under isen att man knappt kan kommunicera alls utan mest sängliggande, vilket är något helt annat än många andra sjukdomar jag är van vid.

Farhågan att drabbas av långtidssymptom har vida gått förbi farhågan att drabbas av livshotande tillstånd för de flesta tycker jag,

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 109
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar