Covid-19 del 13

De här med att restriktionerna planeras lyftas 9 februari tror jag på när jag ser de. Och jag har tagit tre sprutor nu och kommer nog inte ta någon fjärde som jag känner just nu, kanske jag hinner ändra mig femton gånger till men känner iaf så just nu.

Jag kan absolut tänka mig att ta en fjärde spruta, trots att jag blivit skitdålig av alla tre hittills.
Jag vill INTE att restriktionerna släpps helt och alla på en gång. Jag vill inte trängas och komma i närkontakt med oönskade personer.
Jag vill inte börja jobba utan skyddsutrustning under våren. Vi är mitt i karantän, smittspårning och symtombevakning. Känns så väldigt orimligt att det ska ändras på nånting alls just nu.

Kan vi inte bara ha lite is i magen och sitta still i båten?

Jag blir faktiskt jätteförvånad över ryktet om att Sverige ska släppa på ALLA restriktioner så pass snart. Det känns väldigt överilat. Hade väntat mig att det skulle ske närmare våren när smittspridningen av naturliga skäl lär klinga av lite (hoppas jag), men redan nu?

Det har väl dock inte bekräftats officiellt, därav att jag kallar det just rykte. Ser dock att till och med Ekot rapporterat om det, så den där "källan" lär vara ganska tillförlitlig. Tyvärr. Blir intressant att höra vad de säger imorgon!

Från Aftonbladet idag:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...r-forsvunnit-sverige-i-botten-internationellt

"För den som har studerat statistiken var det knappast någon överraskning att coronan fick sjukvården att närma sig bristningsgränsen. I Sverige fanns det 2020 drygt 2 vårdplatser per 1 000 invånare. Det är en minskning med nästan 25 procent på 10 år, och med den siffran intar Sverige en bottenplacering i EU. Snittet i unionen är över 5 platser per 1 000 invånare."

"En vårdplats definieras som en plats i slutenvård där det finns tillräcklig utrustning och bemanning för att trygga både patientsäkerheten och arbetsmiljön.

Minskningen av antalet platser är till viss del en följd av vårdens utveckling. Nya metoder och effektivare arbetssätt gör att fler diagnoser kan behandlas utan sjukhusinläggning.

Björn af Ugglas är doktor i medicinsk vetenskap vid Karolinska institutet. Han har studerat platsbristens konsekvenser för akutvården. Slutsatsen är att neddragningarna har gått för långt.

– Vi är nere på en nivå där det inte längre finns några säkerhetsmarginaler. Det gör att verksamheten blir väldigt sårbar."

Från Aftonbladet idag:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...r-forsvunnit-sverige-i-botten-internationellt

"För den som har studerat statistiken var det knappast någon överraskning att coronan fick sjukvården att närma sig bristningsgränsen. I Sverige fanns det 2020 drygt 2 vårdplatser per 1 000 invånare. Det är en minskning med nästan 25 procent på 10 år, och med den siffran intar Sverige en bottenplacering i EU. Snittet i unionen är över 5 platser per 1 000 invånare."

"En vårdplats definieras som en plats i slutenvård där det finns tillräcklig utrustning och bemanning för att trygga både patientsäkerheten och arbetsmiljön.

Minskningen av antalet platser är till viss del en följd av vårdens utveckling. Nya metoder och effektivare arbetssätt gör att fler diagnoser kan behandlas utan sjukhusinläggning.

Björn af Ugglas är doktor i medicinsk vetenskap vid Karolinska institutet. Han har studerat platsbristens konsekvenser för akutvården. Slutsatsen är att neddragningarna har gått för långt.

– Vi är nere på en nivå där det inte längre finns några säkerhetsmarginaler. Det gör att verksamheten blir väldigt sårbar."
Nu har ju sjukvården varit utmanad stenhårt i nästan samtliga länder med både dubbelt och trippelt så högt antal vårdplatser per capita, så jag ger inte samma enkla slutsats så mycket värde. Även om vårdplatstillgången är en viktig fråga, så är inte den svenska vården drabbad av nerdragningar utan istället allt mer accelererande satsningar av skattemedel.

Kan något land nämnas i EU där vårdplats-snittet är så förhägrande bra där inte pandemin har utmanat sjukvården stenhårt och därför föranlett restriktioner?

Jag sitter själv i karantän nu men kommer definitivt fortsätta hålla avstånd och liknande även om restriktionerna släpps. Jag jobbar inte inom vården men sjukfrånvaron är så hög på min arbetsplats att det är snudd på affärskritiskt just nu.

Nu har ju sjukvården varit utmanad stenhårt i nästan samtliga länder med både dubbelt och trippelt så högt antal vårdplatser per capita, så jag ger inte samma enkla slutsats så mycket värde. Även om vårdplatstillgången är en viktig fråga, så är inte den svenska vården drabbad av nerdragningar utan istället allt mer accelererande satsningar av skattemedel.

Kan något land nämnas i EU där vårdplats-snittet är så förhägrande bra där inte pandemin har utmanat sjukvården stenhårt och därför föranlett restriktioner?

Men det är väl ingen som sagt att pandemin inte påverkat sjukvården negativt? Det en del av oss menar är att krisen i vården inte är något som hände pang bom nu, på grund av pandemin, utan att pandemin slog hårt mot en sjukvård som redan var i kris sedan tidigare.

Jag blir faktiskt jätteförvånad över ryktet om att Sverige ska släppa på ALLA restriktioner så pass snart. Det känns väldigt överilat. Hade väntat mig att det skulle ske närmare våren när smittspridningen av naturliga skäl lär klinga av lite (hoppas jag), men redan nu?

Det har väl dock inte bekräftats officiellt, därav att jag kallar det just rykte. Ser dock att till och med Ekot rapporterat om det, så den där "källan" lär vara ganska tillförlitlig. Tyvärr. Blir intressant att höra vad de säger imorgon!
Jag tänker att "vi" (Sverige) denna gång vill göra ungefär som våra grannar och inte sticka ut. Kanske.

Tycker det känns olustigt att häva alla restriktioner.
Mer distans åt folket :D :p.

Jag tänker att "vi" (Sverige) denna gång vill göra ungefär som våra grannar och inte sticka ut. Kanske.

Tycker det känns olustigt att häva alla restriktioner.
Mer distans åt folket :D :p.
Låter väldigt olikt Sverige! ;)

Och ja, det är främst det här med att det är ALLA restriktioner som försvinner som gör mig så förvånad. Jag reagerade likadant när England fattade samma beslut för några veckor sedan. Jag fattar att man kanske släpper lite på det som faktiskt påverkar landets ekonomi och liknande (typ maxantal vid evenemang, stängningstid på krogen osv), ifall man nu kommit fram till att det finns fog för det, men att alltså inte ens ha kvar de mycket simpla "håll avstånd när du är ute bland folk, tvätta händerna, stanna hemma när du är sjuk och bär munskydd när du t.ex. åker kollektivtrafik" känns jättekonstigt! De påverkar ju till 99% enbart individen själv och känns som ganska simpla saker som alla kan göra utan att påverkas negativt, så jag kan inte begripa att man inte håller kvar i dem.

Senaste dygnet genomfördes nästan en miljon pcr tester i Österrike, känns inte som det var så länge sen man hade kapacitet för 16000 tester och tyckte det var jättemycket.

Här tror experter att toppen med omikron är nådd, tycker det låter konstigt när vi är ett par veckor efter tex Sverige, Norge, Danmark.. Men det vore skönt om det är så.

Österrike börjar också lätta på restriktionerna men långsamt. Nästa vecka får lågstadiebarnen ha sportundervisning utan mask och efter sportlovet får dom ta av sig masken när dom sitter på sin plats.
Ovaccinerade får handla i annat än mataffärer, gå på resturang eller ta in på hotell igen (men måste visa negativt test).

Idag när jag var och handlade idag var det en äldre man i affären utan mask och han hostade massor. Höll ordentligt avstånd men det kan ju ha varit så att han var "maskbefriad" pga av tex lungsjukdom.
Men efter började jag fundera på tiden efter pandemin. Handla, åka buss osv utan mask, hur kommer det kännas?

Låter väldigt olikt Sverige! ;)

Och ja, det är främst det här med att det är ALLA restriktioner som försvinner som gör mig så förvånad. Jag reagerade likadant när England fattade samma beslut för några veckor sedan. Jag fattar att man kanske släpper lite på det som faktiskt påverkar landets ekonomi och liknande (typ maxantal vid evenemang, stängningstid på krogen osv), ifall man nu kommit fram till att det finns fog för det, men att alltså inte ens ha kvar de mycket simpla "håll avstånd när du är ute bland folk, tvätta händerna, stanna hemma när du är sjuk och bär munskydd när du t.ex. åker kollektivtrafik" känns jättekonstigt! De påverkar ju till 99% enbart individen själv och känns som ganska simpla saker som alla kan göra utan att påverkas negativt, så jag kan inte begripa att man inte håller kvar i dem.

Rekomendationen att stanna hemma när man är sjuk sägs bli kvar här, och att man ska vara särskilt försiktig som ovaccinerad. Men vi får se vad som sägs imorgon.

Jag känner mig lite placebosjuk här. Lite känslig i näsan och lite tryck i lungorna. Inser dock att det troligen endast är för att jag vet att jag är utsatt för smitta. Min allergi gör ju att jag får känslig näsa dessutom så det symptomet behöver verkligen inte vara konstigt.

Jag är glad att jag inte har något i skolan förens på måndag. Då borde jag veta om jag är sjuk på riktigt eller inte.

Men det är väl ingen som sagt att pandemin inte påverkat sjukvården negativt? Det en del av oss menar är att krisen i vården inte är något som hände pang bom nu, på grund av pandemin, utan att pandemin slog hårt mot en sjukvård som redan var i kris sedan tidigare.
Nu var det inte riktigt min poäng alls.

Tesen i artikeln var (om jag inte missförstått) att man kunde räkna ut i förväg att vården skulle bli enormt hårt ansatt eftersom vi har så få vårdplatser per capita.

Jag tycker det haltar rejält, då länder med mycket högre antal vårdplatser per capita haft det lika illa eller än värre.

Den heliga graalen vårdplatser per capita verkar inte vara det som ser till att vården klarar en pandemi.

Att vården har utmaningar är vi överens om. Med den exploderande förväntan över hur mycket vård som ska kunna utföras hänger inte de accelererande satsningarna av skattemedel med. Sedan kan det också vara så att vården prioriterat vårdplatser (lokal + utrustning + personal) för lågt. Ett tecken skulle kunna vara att andra länder prioriterar annorlunda.

Vi har fortfarande 100+ medmänniskor som tillsammans med dygnetrunt-arbetande vårdpersonal i skift kämpar för sina liv inom intensivvården runt om i landet och utöver det nu 2000+ som är så svårt sjuka med covid-19 att de behöver vara inlagda på sjukhus och få hjälp med syresättning och övervakning av ytterligare många tusen hårt kämpande vårdanställda. Plus alla de som kommer få långtidsmen, där just detta virus verkar stå i egen särklass och behöva långvatigt stöd av vårdapparaten och våra samhällsskydd.

Det här med att omikron är så ofarligt är en ”sanning” som är farlig i sig.

Om vi nu släpper alla restriktioner på onsdag nästa vecka är det upp till oss medborgare att på egen hand ta gemensamt ansvar för att belastningen inte påverkas rejält av både covid och annat genom att vi sprider runt smittor i denna historiskt erkända viruspartytid på året hos oss.

Jag funderar på hur många sprutor det är rimligt att ta? Jag har tagit tre och nu precis blivit frisk. Hur ska man tänka med en eventuell fjärde?

Jag är beredd att fira att restriktionerna försvinner! Mest för att jobbet kommer påverkas positivt! 🍾 Och i och med att jag precis blivit sjuk "bryr jag mig inte" längre. Jag kommer inte vara intresserad av att trängas eller liknande men det känns som början på slutet av den här skiten.
I dagsläget är det väl bara de med nedsatt immunförsvar som är aktuella för 4 sprutor?
Det kan ju ändras såklart, men jag kan tänka mig att det kommer bli mer som vaccin för säsongsinfluensan. Något som erbjuds under vissa perioder men inte med samma apparat som för det här vaccinet hittills.

Men om de rekommenderar en fjärde spruta på samma sätt som de gjort innan kommer jag ta den. För mig är det inte ens en fråga.

I dagsläget är det väl bara de med nedsatt immunförsvar som är aktuella för 4 sprutor?
Det kan ju ändras såklart, men jag kan tänka mig att det kommer bli mer som vaccin för säsongsinfluensan. Något som erbjuds under vissa perioder men inte med samma apparat som för det här vaccinet hittills.

Men om de rekommenderar en fjärde spruta på samma sätt som de gjort innan kommer jag ta den. För mig är det inte ens en fråga.
Jag kommer självklart att ta de sprutor som det rekommenderas att jag tar. Det var bara en reflektion, i dagsläget känns det inte som bråttom för mig i alla fall, då jag precis varit sjuk.

Vi har fortfarande 100+ medmänniskor som tillsammans med dygnetrunt-arbetande vårdpersonal i skift kämpar för sina liv inom intensivvården runt om i landet och utöver det nu 2000+ som är så svårt sjuka med covid-19 att de behöver vara inlagda på sjukhus och få hjälp med syresättning och övervakning av ytterligare många tusen hårt kämpande vårdanställda. Plus alla de som kommer få långtidsmen, där just detta virus verkar stå i egen särklass och behöva långvatigt stöd av vårdapparaten och våra samhällsskydd.

Det här med att omikron är så ofarligt är en ”sanning” som är farlig i sig.

Om vi nu släpper alla restriktioner på onsdag nästa vecka är det upp till oss medborgare att på egen hand ta gemensamt ansvar för att belastningen inte påverkas rejält av både covid och annat genom att vi sprider runt smittor i denna historiskt erkända viruspartytid på året hos oss.
Det kommer mycket av mängden sjuka dock, vi hade förmodligen haft motsvarande belastning även om det varit en "vanlig" influensa.

Få sjukdomar är så ofarliga att om 100.000-tals eller miljontals blir smittade att vården blir opåverkade. Nu tuggar omikron igenom befolkningen i rask takt då vår immunitet, genom vaccin/sjukdom är lite halvtaskig - även om den oftast skyddar mot allvarlig sjukdom, vaccinationstäckningen är varierad och sjukdomen mycket smittsam. Det kan inte hålla på så mycket länge till i den här takten, vi har inte folk nog och det verkar som vi är på en platå.

Det kommer mycket av mängden sjuka dock, vi hade förmodligen haft motsvarande belastning även om det varit en "vanlig" influensa.

Få sjukdomar är så ofarliga att om 100.000-tals eller miljontals blir smittade att vården blir opåverkade. Nu tuggar omikron igenom befolkningen i rask takt då vår immunitet, genom vaccin/sjukdom är lite halvtaskig - även om den oftast skyddar mot allvarlig sjukdom, vaccinationstäckningen är varierad och sjukdomen mycket smittsam. Det kan inte hålla på så mycket länge till i den här takten, vi har inte folk nog och det verkar som vi är på en platå.

Ja, så är det. Kanske har pandemin på något sätt väckt en större medvetenhet kring smittspridning i större generell kontext.

(Säsongen 2017/2018 slutenvårdades 11000 personer med säsongsinfluensa - är väl i "storleksordning" som nu kanske (?) - varav runt 1100 avled)

Jag är nog mer kanske inne på att vi nu har hittat metoder som begränsar smittspridningen och kanske borde några av dessa metoder appliceras vissa perioder på året när smittspridning av sjukdomar initialhärjar som värst, för att skydda sjukvården och medmänniskor.

Vi har också fått upp medvetenheten kring långtidseffekter av infektion; som tidigare också funnits men där covid-19 har en ganska hög andel drabbade.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 110
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Annonsera mera hundar 2