Covid-19 del 13

Fast alternativet är ju att sådär hälften av personalen är hemma ett par veckor eftersom de blivit smittade och är sjuka istället.

Långt ifrån alla blir så sjuka, de flesta jag känner har varit dåliga kortare några dagar (vaccinerade). Och karantänen är ju "bara" 5 dagar och så kort skulle man nog inte sätta den om det vanliga var att man är sjuk i två veckor.

Får man covid så får man det ju inte heller på en gång igen. Karantän vid andras sjukdom kan ju däremot pågå i en evighet.

Jag tyckte att mer förhållningsregler vid smitta i hemmet hade varit lämpligt tidigare under pandemin, men inte lika i detta läge med en mildare variant, över 80% är vaccinerade och vi inte har möjlighet att testa alla. Men även om de som behöver gå till jobbet kan göra det så tycker jag att man bör begränsa all kontakt med andra så långt man kan i övrigt, det är ändå stor risk att smittas. Att barnet får gå till sin dansklass den veckan är faktiskt inte lika viktigt som att det finns en buss eller ett tåg för folk att ta sig till jobbet med. Men har förstått under dessa två år att många är mycket mer binära i sitt tankesätt än mig, antingen får man/kan man göra allt eller så inget.

Min väninna har testat positivt för covid och jag har tillbringat hela helgen med henne. Jag testade negativt på snabbtest i förrgår och igår. Sonen insjuknade igår med feber så jag räknar honom som positiv. Jag tillhör gruppen som får PCR-test, men undrar; om jag testar negativt, betyder det att jag kan skippa karantän då? Chefen säger att jag kan komma tillbaka till jobbet, kan jag handla i matbutiker också? Jag har bara fått 2 sprutor, skulle tagit nr 3 igår...

Min väninna har testat positivt för covid och jag har tillbringat hela helgen med henne. Jag testade negativt på snabbtest i förrgår och igår. Sonen insjuknade igår med feber så jag räknar honom som positiv. Jag tillhör gruppen som får PCR-test, men undrar; om jag testar negativt, betyder det att jag kan skippa karantän då? Chefen säger att jag kan komma tillbaka till jobbet, kan jag handla i matbutiker också? Jag har bara fått 2 sprutor, skulle tagit nr 3 igår...

Jag testade negativt på ett snabbtest, men fick positivt på pcr. Verkar mkt vanligt. Hade absolut inte litat på ett negativt snabbtest.

Är du negativ på pcr och är symtomfri verkar det enligt riktlinjerna som att du ska gå till jobbet

Tycker det känns olustigt att gå till jobbet imorgon…

Både jag och sambon tog dos 3 för 1,5 respektive 1 vecka sedan. Idag är sambon förkyld och fick positivt snabbtest, PCR-test lär dröja med svar till allra tidigast torsdag.

Jag kan inte jobba hemifrån, men tillhör inte samhällsviktig verksamhet. Enligt de nya reglerna är det rekommenderat att jag är hemma, men eftersom jag inte kan jobba hemma, ska jag jobba ändå eftersom jag fått dos 3. Dock lär jag ju bli sjuk när som helst, eftersom sambon blivit det trots dos 3.

Vi kan inte hålla avstånd på jobbet utan jobbar nära inpå varandra, ibland nästan ansikte mot ansikte, även om vi alltid har munskydd förutom när vi äter.

Tycker det känns olustigt att gå till jobbet imorgon…

Både jag och sambon tog dos 3 för 1,5 respektive 1 vecka sedan. Idag är sambon förkyld och fick positivt snabbtest, PCR-test lär dröja med svar till allra tidigast torsdag.

Jag kan inte jobba hemifrån, men tillhör inte samhällsviktig verksamhet. Enligt de nya reglerna är det rekommenderat att jag är hemma, men eftersom jag inte kan jobba hemma, ska jag jobba ändå eftersom jag fått dos 3. Dock lär jag ju bli sjuk när som helst, eftersom sambon blivit det trots dos 3.

Vi kan inte hålla avstånd på jobbet utan jobbar nära inpå varandra, ibland nästan ansikte mot ansikte, även om vi alltid har munskydd förutom när vi äter.
Jag stannade hemma när sambon blev positiv, trots jag har tre sprutor. Blev sjuk efter tre dagar. Kändes bra att jag valde att stanna hemma!

Jag stannade hemma när sambon blev positiv, trots jag har tre sprutor. Blev sjuk efter tre dagar. Kändes bra att jag valde att stanna hemma!
Din arbetsgivare hade inget emot det?
Jag ska såklart ringa och fråga jobbet imorgon, men om de säger att jag ska komma så vet jag inte riktigt vad. Kan som sagt inte hålla avstånd och vore hemskt att i värsta fall smitta någon om denne faktiskt blev riktigt sjuk. Till saken hör ju att jag inte bara träffar kollegor utan även alla möjliga kunder där det är svårt att hålla avstånd ibland.

Om du blir negativ så kan du gå till jobbet men jag skulle undvika alla andra aktiviteter bland folk några dagar till om jag kan. Mat måste man ju ha, så om det inte går att få till på annat sätt så hade jag handlat det, men verkligen ansträngt mig för att göra det när det är lite folk i butiken. Allt annat, umgänge, träningar, hämta paket etc hade jag ställt in denna vecka.

Jaha då var det dags igen :( maken testade positivt i morse. Så nu är vi hemma igen allihop. Vi alla andra i familjen utom maken hade Corona i september, och jag har tagit tredje sprutan för knappt två veckor sen så det ska bli intressant att se när/om vi andra blir sjuka. Jag tror tyvärr vi åker på eländet allihop:meh:

Jag ska såklart ringa och fråga jobbet imorgon, men om de säger att jag ska komma så vet jag inte riktigt vad. Kan som sagt inte hålla avstånd och vore hemskt att i värsta fall smitta någon om denne faktiskt blev riktigt sjuk. Till saken hör ju att jag inte bara träffar kollegor utan även alla möjliga kunder där det är svårt att hålla avstånd ibland.
Eller så blir de smittade någon annanstans av någon annan. Smittan finns ÖVERALLT just nu. Det går knappt att värja sig.

Jag har dock möjlighet att jobba hemma också, men hade planerat att åka ut på jobb och träffa kollegor, det är grundläggande i vår verksamhet. Ingen kollega var intresserad av att jobba med mig och cheferna tyckte det var olämpligt. Men enligt folkhälsomyndigheten kunde jag utföra mitt arbete.

Jag har dock möjlighet att jobba hemma också, men hade planerat att åka ut på jobb och träffa kollegor, det är grundläggande i vår verksamhet. Ingen kollega var intresserad av att jobba med mig och cheferna tyckte det var olämpligt. Men enligt folkhälsomyndigheten kunde jag utföra mitt arbete.

Fast FHM säger att om man kan jobba hemma i det läget så bör man göra det.

Enligt FHM så borde du jobba hemifrån när det går och definitivt om du misstänker att du kan vara smittad.

Varit hemma nu 1v med covid.
Insjuknade samma dag som jag skulle tagit spruta 3, typiskt.

Klarat mig från smitta trots att jag träffar hundratals med olika männsikor varje dag, men nu var det dags!
Hög feber 3 dagar och förkyld.
Måmga fall på jobbet senaste tiden, de allra föesta utan några symptom alls så mörkertalet på smittade måste vara högt!

Sambo o dotter i karantän men båda friska, de tog sina senaste sprutor ganska nyligen, det kanske hjälpt lite?
Hemma har vi levt typ som vanligt.

Min första omgång covid sedan pandemin startade. Var väl knappast otippat att jag skulle åka dit, med tanke på avkommans positiva test i förra veckan. Svårt att hålla det ifrån sig, när ens barn är sjukt.

Haft hög feber (39-40+) från söndag kväll, positivt antigentest i måndags. Lite halsont, huvudvärk, rinnande näsa och orkeslös. Inte så mycket hosta, då har avkomman hostat desto mer. Nu idag känner jag mig lite piggare så hoppas att det vänt.

Upplever att det är många som blivit smittade och testat positivt inom några dagar/nån vecka efter dos 3.

Känns verkligen som det är frågan om när man blir smittad nu, inte om.
Sa känner jag ocksa. Pratade med en granne när vi bada var ute och skottade snö (med säkert 10 m avstand) och han sa att 3 av familjemedlemmar var positiva. Kontaterade da att alla grannar utom vi och en familj till haft Covid.
Jag undrar hur länge vi klarar oss, har ända 5 barn i skola och förskola. Det känns lite jobbigt att bara ga och vänta.

Trodde att ena barnet hade fatt det förra veckan men 2 pcr test pa henne var negativa och för säkerhetsskull pcr testade vi oss alla i familjen och alla var negativa sa det var nog ett annat virus.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 110
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar