Fast alternativet är ju att sådär hälften av personalen är hemma ett par veckor eftersom de blivit smittade och är sjuka istället.
Långt ifrån alla blir så sjuka, de flesta jag känner har varit dåliga kortare några dagar (vaccinerade). Och karantänen är ju "bara" 5 dagar och så kort skulle man nog inte sätta den om det vanliga var att man är sjuk i två veckor.
Får man covid så får man det ju inte heller på en gång igen. Karantän vid andras sjukdom kan ju däremot pågå i en evighet.
Jag tyckte att mer förhållningsregler vid smitta i hemmet hade varit lämpligt tidigare under pandemin, men inte lika i detta läge med en mildare variant, över 80% är vaccinerade och vi inte har möjlighet att testa alla. Men även om de som behöver gå till jobbet kan göra det så tycker jag att man bör begränsa all kontakt med andra så långt man kan i övrigt, det är ändå stor risk att smittas. Att barnet får gå till sin dansklass den veckan är faktiskt inte lika viktigt som att det finns en buss eller ett tåg för folk att ta sig till jobbet med. Men har förstått under dessa två år att många är mycket mer binära i sitt tankesätt än mig, antingen får man/kan man göra allt eller så inget.