Covid-19 del 13

- Fast det sista är väl samtidigt att du bara kan gå till jobbet om det är så att du har tre doser vaccin eller haft covid nyligen.

Men eftersom det inte fungerar att få smittbärpenning utan test så verkar det här inte alls genomtänkt.

Inte enligt FHMs hemsida just nu. Läs det jag citerade och länken.

Angående smittbärarpenning så får man bara det om någon i hushållet har konstaterats med covid-19 d.v.s. genom PCR-test. Om personen inte testats med PCR har personen inte konstaterad covid-19 och resten av familjen kan gå till jobb och skola om de är symptomfria. Oavsett om de är vaccinerade eller inte. Finns inget där som säger att någon måste stanna hemma utan att få betalt eller tvingas ta ut semesterdag.

Inte enligt FHMs hemsida just nu. Läs det jag citerade och länken.

Angående smittbärarpenning så får man bara det om någon i hushållet har konstaterats med covid-19 d.v.s. genom PCR-test. Om personen inte testats med PCR har personen inte konstaterad covid-19 och resten av familjen kan gå till jobb och skola om de är symptomfria. Oavsett om de är vaccinerade eller inte. Finns inget där som säger att någon måste stanna hemma utan att få betalt eller tvingas ta ut semesterdag.

Fast det står fortfarande:

”Om du inte tagit något test​

Om du inte har tagit något test ska du bete dig som om du har covid-19 och stanna hemma minst fem dagar från de första symtomen. De två sista dygnen ska vara feberfria. Detsamma gäller barn från förskoleklass och uppåt, det vill säga från cirka 6 års ålder. Sedan kan du gå tillbaka till arbete, skola och fritidsaktiviteter och annan verksamhet, även om du fortfarande har vissa symtom.”

Lagom inkonsekvent om man själv ska bete sig som om man har covid när man inte är testad men alla andra ska bete sig som om man inte har covid om man inte är testad/fram tills man är testad….

Senast ändrad:
Fast det står fortfarande:

”Om du inte tagit något test​

Om du inte har tagit något test ska du bete dig som om du har covid-19 och stanna hemma minst fem dagar från de första symtomen. De två sista dygnen ska vara feberfria. Detsamma gäller barn från förskoleklass och uppåt, det vill säga från cirka 6 års ålder. Sedan kan du gå tillbaka till arbete, skola och fritidsaktiviteter och annan verksamhet, även om du fortfarande har vissa symtom.”

Lagom inkonsekvent om man själv ska bete sig som om man har covid när man inte är testad men alla andra ska bete sig som om man inte har covid om man inte är testad/fram tills man är testad….

Ja, den med symptom ska bete sig som om det är covid. Men personens familj kan gå till jobb/skola om de är symptomfria. Men om någon i familjen kan jobba hemifrån rekommenderas det att hen gör det.

Det är så de nya reglerna säger. Alltså, behöver ingen vara hemma från jobb utan ersättning. Ens symptomfria familjemedlemmar får gå till jobb/skola så länge man inte fått ett positivt PCR-test. Jag tror att familjekarantänen kostade mer än den smakade. Det var helt enkelt för många symptomfria personer som inte fick gå till jobbet vilket gjorde att verksamheter fick stora problem.

Ja, den med symptom ska bete sig som om det är covid. Men personens familj kan gå till jobb/skola om de är symptomfria. Men om någon i familjen kan jobba hemifrån rekommenderas det att hen gör det.

Det är så de nya reglerna säger. Alltså, behöver ingen vara hemma från jobb utan ersättning. Ens symptomfria familjemedlemmar får gå till jobb/skola så länge man inte fått ett positivt PCR-test. Jag tror att familjekarantänen kostade mer än den smakade. Det var helt enkelt för många symptomfria personer som inte fick gå till jobbet vilket gjorde att verksamheter fick stora problem.
Fast i praktiken så blir det ju rent löjligt.
Någon som har varit i kontakt med person med Covid är på jobbet tills den blir sjuk. När den blir sjuk så är den hemma men testar sig inte trots att det med stor sannolikhet är covid men resten av familjen får fortsätta gå till jobb/skola tills de också blir sjuka för det är ju inte bevisat att det är covid. Men om samma person hade testat sig så ska alla vara hemma om de inte är trippelvaccinerade eller nyligen haft covid. Iof så har vi väl löst det problemet om ett par veckor när alla nyligen haft covid…

Någon som har varit i kontakt med person med Covid är på jobbet tills den blir sjuk. När den blir sjuk så är den hemma men testar sig inte trots att det med stor sannolikhet är covid men resten av familjen får fortsätta gå till jobb/skola tills de också blir sjuka för det är ju inte bevisat att det är covid. Men om samma person hade testat sig så ska alla vara hemma om de inte är trippelvaccinerade eller nyligen haft covid. Iof så har vi väl löst det problemet om ett par veckor när alla nyligen haft covid…

Det är väl en avvägning de gjort efter att det visade sig ohållbart att en massa symptomfria människor stannade hemma i en hel vecka pga covid i familjen.

Någon som vet vad som gäller med läkarintyg? Hittade det här på försäkringskassans hemsida. Behövs då inget läkarintyg förrän dag 15?

Screenshot_20220131-123047_Chrome.webp

Fast det funkar ju inte heller att folk stannar hemma så det inte finns personal så skolbarn blir utan mat på lunchen (hände en bakants barn förra veckan) eller föräldrar inte kan jobba för förskolan har stängt pga personalbrist (hände 2 av 7 på jobbet förrförra veckan).
Eller brist på bussförare så bussar blev inställda till arbetsplatser, just dom bussarna går endast vid skiftbyte.

Och skillnaderna mellan att vara vaccinerad och ovaccinerad bara ökar i statistiken.

Visa bifogad fil 84727

Av det kan man väl bara fortsätta fastställa slutsatsen att vaccinet skyddar superbra även mot omikron (i form av att slippa bli så sjuk att man måste ligga på sjukhus)
Det var den här bilden från presskonferensen jag tänkte på, med en kraftig dip i sjukhusinläggningar för ovaccinerade. Det kan ju vara så att det när det gäller ovaccinerade relativ vaccinerade så är det fler som läggs in med covid som är ovaccinerade men relativt antalet bekräftade fall verkar trenden ha brutits. Runt då omicron började ta över så minskade ökningen och när den tagit över så minskar ivainläggningen trotts skenande smittspridning.

Screenshot 2022-01-31 134603.png

Hur mycket skyddar vaccinet mot inläggning (på IVA) i respektive åldersgrupp?
Och hur mycket ska det skydda vid en viss ålder/riskgrupp för att det ska vara försvarbart att ta. Jag räknar inte nuläget med Pandemin då vi behöver ta hänsyn till det enorma antalet smittade, utan i en framtid. Sjukdomen är här för att stanna och chansen finns att covid inte blir värre och att vi får ett vaccin riktat mot omikron som skyddar riskgrupperna bättre.
Båda frågorna är väsentliga för hur man bör hantera covid. Det är inte rimligt att för all framtid vaccinera hela befolkningen mo risken att hamna på IVA för vissa grupper är extremt liten. Redan med Alfa/delta var den extremt låg för folk 0 -30 år, låg för 30-50 år för att därefter stiga. För 65+ började risken bli betydande, och stor när det gällde riskgrupperna.

Det var den här bilden från presskonferensen jag tänkte på, med en kraftig dip i sjukhusinläggningar för ovaccinerade. Det kan ju vara så att det när det gäller ovaccinerade relativ vaccinerade så är det fler som läggs in med covid som är ovaccinerade men relativt antalet bekräftade fall verkar trenden ha brutits. Runt då omicron började ta över så minskade ökningen och när den tagit över så minskar ivainläggningen trotts skenande smittspridning.

Visa bifogad fil 84944

Och hur mycket ska det skydda vid en viss ålder/riskgrupp för att det ska vara försvarbart att ta. Jag räknar inte nuläget med Pandemin då vi behöver ta hänsyn till det enorma antalet smittade, utan i en framtid. Sjukdomen är här för att stanna och chansen finns att covid inte blir värre och att vi får ett vaccin riktat mot omikron som skyddar riskgrupperna bättre.
Båda frågorna är väsentliga för hur man bör hantera covid. Det är inte rimligt att för all framtid vaccinera hela befolkningen mo risken att hamna på IVA för vissa grupper är extremt liten. Redan med Alfa/delta var den extremt låg för folk 0 -30 år, låg för 30-50 år för att därefter stiga. För 65+ började risken bli betydande, och stor när det gällde riskgrupperna.

Överhuvudtaget verkar IVA bli mindre belastat när viruset bytt skepnad (och även sjukhusinläggningar men där har den exploderande smittspridningen ändå resulterat i en brant stigande inläggningstakt).

Skyddseffekten av vaccinerna, mot svår sjukdom, är hög. Att sjukdomen i sig (oavsett vaccinationsstatus) orsakar färre IVA-inlagda är positivt.

Så från ett individuellt perspektiv ser jag enorma fördelar med att vaccinera sig och även från ett samhällsperspektiv i vårdkostnader. Men jag har inte tillräcklig information för att göra avvägningen, eftersom jag inte har det alternativa scenariot (frivillig egenfinansierad vaccination kanske som säsongsinfluensan) i effekter finansiellt och sjukdomsmässigt.

På onsdag publiceras ny statistik (åldersindelade inläggningar vs vaccination som tidigare) med betydligt mer datumvikt på omikronledda perioden - blir lite spännande att se om det drar åt något nytt håll!

Visa bifogad fil 84944

Glömde källan https://www.dn.se/sverige/intensivvardsbehovet-sjunker-bland-ovaccinerade/

Visa bifogad fil 84944

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Under rubriken "Patienter de senaste 30 dagarna" hittar du hur många som ligger på IVA, åldersgrupper och hur mycket dem är vaccinerade och ovaccinerade. Visar helt klart det korkade i att inte ha tagit vaccin alls, samt vad mycket bättre skyddad du är med 3e dosen.

Fast det funkar ju inte heller att folk stannar hemma så det inte finns personal så skolbarn blir utan mat på lunchen (hände en bakants barn förra veckan) eller föräldrar inte kan jobba för förskolan har stängt pga personalbrist (hände 2 av 7 på jobbet förrförra veckan).
Eller brist på bussförare så bussar blev inställda till arbetsplatser, just dom bussarna går endast vid skiftbyte.
Fast alternativet är ju att sådär hälften av personalen är hemma ett par veckor eftersom de blivit smittade och är sjuka istället.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Under rubriken "Patienter de senaste 30 dagarna" hittar du hur många som ligger på IVA, åldersgrupper och hur mycket dem är vaccinerade och ovaccinerade. Visar helt klart det korkade i att inte ha tagit vaccin alls, samt vad mycket bättre skyddad du är med 3e dosen.
Vad har det med mitt resonemang att vi behöver vaccinerna nu medan smittspridningen är enorm, men funderingar om hur länge vi ska fortsätta och hur stor nyttan behöver vara? Du får givetvis diskutera vad du vill men att vaccinet hjälper är liksom uttjatat för min del. Jag tänker lite framåt.

Inte säkert de blir smittade, och om de blir det är sannolikheten inte så stor att de är borta flera veckor.
Ser jag till statistiken på mitt eget jobb och mina närmaste vänners så mjo, nog blir vi smittade alltid. Jag har iof klarat mig rätt bra och bara behövt vara hemma en vecka men många är inne på både andra och tredje veckan hemma.

Och de flesta jag känner har varit sjuka ett par dagar. Det blir anekdotiskt.
Snart kommer det säkert ny statistik kring sjukskrivningarna. Sist tror jag socialstyrelsen hade siffror där medianen var 23 dagar men det var väl siffror till stor del hämtade innan så många som nu var vaccinerade.

Snart kommer det säkert ny statistik kring sjukskrivningarna. Sist tror jag socialstyrelsen hade siffror där medianen var 23 dagar men det var väl siffror till stor del hämtade innan så många som nu var vaccinerade.
Ja, det blir intressant att läsa!
Ja, de sifforna är nog inte representativa längre

Fast alternativet är ju att sådär hälften av personalen är hemma ett par veckor eftersom de blivit smittade och är sjuka istället.
Du blir ju bara hemma din sjukvecka och inte både din och sambons sjukveckor om ni båda blir sjuka. Bland mina bekanta tycker jag inte det är ovanligt med att bara en är sjuk i taget.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 110
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar