Covid-19 del 13

Och så var det här med sunt förnuft och rimlighet. Det är viktigt att tänka till ibland. Du vet ju att du skrek på en häst och att du med största sannolikhet inte dragit på dig covid. Så jag har svårt att se att någon skulle se det som ett problem.
Jag vet det helt säkert men vi är i ett känsligt läge och folk säger ofta ”du är inte förkyld väl?” Inte till mig men allmänt.
Men jag ska försöka tänka som du.

Jag vet det helt säkert men vi är i ett känsligt läge och folk säger ofta ”du är inte förkyld väl?” Inte till mig men allmänt.
Men jag ska försöka tänka som du.
Behöver du berätta att du har ont i halsen?
Om jag gastar så jag får ont och får frågan om jag är förkyld säger jag nej. Jag är ju inte förkyld. Får jag frågan om jag har förkylningssymptom säger jag nej, det må vara förkylningssymptom men som kom sig av gastande och därmed inte har ploppat upp från intet. Nu tar jag för givet att det kom direkt efter så att det är helt klart orsakat av att du skrek på hästen förstås.

Nu brukar jag inte gasta på det viset, men OM alltså. :)

Behöver du berätta att du har ont i halsen?
Om jag gastar så jag får ont och får frågan om jag är förkyld säger jag nej. Jag är ju inte förkyld. Får jag frågan om jag har förkylningssymptom säger jag nej, det må vara förkylningssymptom men som kom sig av gastande och därmed inte har ploppat upp från intet. Nu tar jag för givet att det kom direkt efter så att det är helt klart orsakat av att du skrek på hästen förstås.

Nu brukar jag inte gasta på det viset, men OM alltså. :)
Jag har inte alls ont i halsen men rösten är lite skrovlig och det hörs ju.

Vi ringde till vårdcentralen när maken blev sjuk. De sa åt mig att jag gjorde rätt som stannade hemma och att jag skulle kunna söka smittbärarpeng. Hoppas FK håller med.
har han använt ett antigentest i form av ett självtest blir det ingen smittbärarpenning. Eller ja, kan ju inte säga att det blir så men så är reglerna enligt Fohm. Fk säger att du ska ha fått förhållningsregler från hälso och sjukvård för smittbärarpenning

Jag har haft uppfattningen att det varit ganska lätt att stanna hemma med smittbärarpenning, det har ju tagit tid innan man fått tid för test och provsvar även innan man stängde för testning. Det är dock helt anekdotiskt hämtat från min omgivning, om alla som tänkt få ersättning också fått det vet jag faktiskt inte men inte hört något annat i alla fall.

De hade uppe diskrepansen mellan FOHM:s råd och FK:s regler på Ekot tidigare idag och då hade FOHM:s representant inget svar på det, utan så bara att de hoppas att folk följer deras råd ändå. Jag tycker det är trist att myndigheterna inte samordnar sin kommunikation mer såhär långt in i pandemin.

har han använt ett antigentest i form av ett självtest blir det ingen smittbärarpenning. Eller ja, kan ju inte säga att det blir så men så är reglerna enligt Fohm. Fk säger att du ska ha fått förhållningsregler från hälso och sjukvård för smittbärarpenning
Ja, de säger ju det nu. Men både arbetsgivare och vårdcentral höll sig till att jag skulle stanna hemma. Fanns inga pcr-test för maken att göra (förutom 20mil bort).

Så jag lär väl bli utan inkomst en dag. För arbetsgivaren lär ju inte vilja ändra min frånvaro-orsak.

Sen bara... Kan vi inte snälla vara överens om att

snabbtest = antigentest, som ger svar inom 15-30 minuter och kan inhandlas lite överallt numera, inte lika tillförlitliga som pcr

PCR-test = test som man antingen utför själv och lämnar in (på olika sätt) eller som utförs av vårdpersonal, för analys på lab, de som gäller för statistiken och som kan ta flera dagar att få svar på

snabbtest via vården = utförs och analyseras av vårdpersonal

(Självtest kan alltså vara både antigen och pcr.)

Sen bara... Kan vi inte snälla vara överens om att

snabbtest = antigentest, som ger svar inom 15-30 minuter och kan inhandlas lite överallt numera, inte lika tillförlitliga som pcr

PCR-test = test som man antingen utför själv och lämnar in (på olika sätt) eller som utförs av vårdpersonal, för analys på lab, de som gäller för statistiken och som kan ta flera dagar att få svar på

snabbtest via vården = utförs och analyseras av vårdpersonal

(Självtest kan alltså vara både antigen och pcr.)
Är inte snabbtest utfört av vårdpersonal en antigen test? Har alltid trott det eftersom svaret kommer så fort.

När det gäller huvudvärk av corona, hur länge sitter den i efter man blivit frisk? Eller ska den också försvinna när coronan försvinner?
Försökt googla men hittar inget om det.

Ja, de säger ju det nu. Men både arbetsgivare och vårdcentral höll sig till att jag skulle stanna hemma. Fanns inga pcr-test för maken att göra (förutom 20mil bort).

Så jag lär väl bli utan inkomst en dag. För arbetsgivaren lär ju inte vilja ändra min frånvaro-orsak.

Men om han inte är testad så vet ni ju inte om det är covid och då kan du åka till jobbet. Så tar jag för givet att det är. Om han konstateras ha covid så kommer du få förhållningsregler och då också kunna få smittbärarpenning. Jag hade inte stannat hemma utan nån betalning bara för att det inte finns PCR-test man får testa sig med.

Men om han inte är testad så vet ni ju inte om det är covid och då kan du åka till jobbet. Så tar jag för givet att det är. Om han konstateras ha covid så kommer du få förhållningsregler och då också kunna få smittbärarpenning. Jag hade inte stannat hemma utan nån betalning bara för att det inte finns PCR-test man får testa sig med.
Man ska utgå från att man har corona om man har symptom just nu.

Man ska utgå från att man har corona om man har symptom just nu.

Det stämmer. Men det stämmer inte att familjemedlemmar måste stanna hemma. Se nedan som är klippt från FHM nu precis https://www.folkhalsomyndigheten.se...om-du-eller-nagon-i-familjen-har-blivit-sjuk/

"I väntan på hushållsmedlemmens eventuella provsvar kan övriga symtomfria personer i hushållet gå till arbete, förskola, grundskola, fritidshem och gymnasieskola som vanligt. Detsamma gäller för symtomfria personer i hushållet när hushållsmedlemmen inte kunnat testa sig. Alla som kan arbeta hemma rekommenderas dock att göra det."

Rekommendationerna är alltså:
-Vid symptom stanna hemma som om det är covid. Testa om du ingår i nån av de grupper som får testa sig.
-Familjemedlemmar som kan jobba hemifrån rekommenderas att göra det.
-Familjemedlemmar som inte kan jobba hemifrån går till jobb och skola som vanligt så länge de är symptomfria.

Det verkar vara väldigt individuellt.
:arghh:
Suck, även om jag inte är förvånad så hade jag nog ändå hoppats på någon form av gemensam nämnare att även om de va individuellt så t ex. mattas huvudvärken av när covid inte smittar längre eller försvinner helt.
Personligen tycker jag nog huvudvärken är jobbigast, varken alvedon eller ipren biter på den. :(

Det stämmer. Men det stämmer inte att familjemedlemmar måste stanna hemma. Se nedan som är klippt från FHM nu precis https://www.folkhalsomyndigheten.se...om-du-eller-nagon-i-familjen-har-blivit-sjuk/

"I väntan på hushållsmedlemmens eventuella provsvar kan övriga symtomfria personer i hushållet gå till arbete, förskola, grundskola, fritidshem och gymnasieskola som vanligt. Detsamma gäller för symtomfria personer i hushållet när hushållsmedlemmen inte kunnat testa sig. Alla som kan arbeta hemma rekommenderas dock att göra det."

Rekommendationerna är alltså:
-Vid symptom stanna hemma som om det är covid. Testa om du ingår i nån av de grupper som får testa sig.
-Familjemedlemmar som kan jobba hemifrån rekommenderas att göra det.
-Familjemedlemmar som inte kan jobba hemifrån går till jobb och skola som vanligt så länge de är symptomfria.

- Fast det sista är väl samtidigt att du bara kan gå till jobbet om det är så att du har tre doser vaccin eller haft covid nyligen.

Men eftersom det inte fungerar att få smittbärpenning utan test så verkar det här inte alls genomtänkt.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 110
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar