Covid-19 del 13

Nu har städfamilj nummer två åkt på covidden så de hörde av sig och sa att jag inte kan komma nästa vecka förstås. Familjen jag var hos idag har just kommit ut ur isolering. Skulle tro att det är skolstarten som spökar för det sprids verkligen som en riktig löpeld här just nu!
Å andra sidan blir folk knappt snuviga - det är någon enstaka som får ledvärk och tappar lukt och smak typ, så det känns helt rätt att lätta på restriktionerna. :)

Alltså, just nu har vi en takt på 0,4% av Sveriges befolkning som är bekräftat smittade per dag. Hur många som smittas utan att ha bekräftad smitta lär ju vara mycket högre än så, vilket gör att det kommer dröja många veckor innan alla har smittats.

Nu har jag och mannen tagit vår tredje dos (i onsdags). Han fick pfizer, pfizer, moderna och jag fick tre gånger pfizer. Jag fick inte välja då det bara fanns pfizer på det ställe jag vaccinerade mig på.

Jag har inga biverkningar alls denna gång. Jag har haft ont i armen samt lymfkörteln under armen de första två gångerna. Mannen fick ont i armen denna gång men inga symptom alls efter de två första.

Ja, men det här behövde jag verkligen...

Maken blev sjuk för en vecka sen. Har försökt boka pcr-test inom rimligt avstånd utan framgång. (Känns inte lämpligt att åka 10 mil eller längre till ett drop-in och riskera att ändå inte kunna testa sig - för testen har tagit slut även hos dem.)
Köpte antigentest, vilket inte heller var det lättaste, med långa leveranstider.
Maken och dottern positiva på dina test, jag negativ. Brukaren sa direkt "stanna hemma", liksom arbetsgivaren dagen därpå.
Dagen efter åkte jag till arbetsgivarens test-plats och utförde ett pcr-test.

Nu till det roliga.
Eftersom maken inte gjort ett test genom vårdcentralen, så är ingen läkare inblandad. Jag behöver ett läkarbeslut för att kunna ansöka om smittbärarpenning. Det är svårt att komma fram till vårdcentralen öht just nu.
Så det lär väl sluta med att jag kommer gå utan ersättning för de här dagarna. Grattis till mig.

Maken blev sjuk för en vecka sen. Har försökt boka pcr-test inom rimligt avstånd utan framgång. (Känns inte lämpligt att åka 10 mil eller längre till ett drop-in och riskera att ändå inte kunna testa sig - för testen har tagit slut även hos dem.)
Köpte antigentest, vilket inte heller var det lättaste, med långa leveranstider.
Maken och dottern positiva på dina test, jag negativ. Brukaren sa direkt "stanna hemma", liksom arbetsgivaren dagen därpå.

Nu till det roliga.
Eftersom maken inte gjort ett test genom vårdcentralen, så är ingen läkare inblandad. Jag behöver ett läkarbeslut för att kunna ansöka om smittbärarpenning. Det är svårt att komma fram till vårdcentralen öht just nu.
Så det lär väl sluta med att jag kommer gå utan ersättning för de här dagarna. Grattis till mig.

Om du är vaccinerad med tre doser eller har haft covid de senaste 3 månaderna så kan du jobba även en i hushålet har covid-19 enligt de nya reglerna. Betyder det att arbetsgivaren är skyldig att betala din lön om de ändå vill att du stannar hemma?

Nu till det roliga.
Men dom har ju precis ändrat reglerna så om man fått positivt på hemtest så ska man inte ta pcr-test. Behöver man ändå läkarintyg?
Kan det fungera ringa nån sån där app-läkare för intyg?

Någon som har koll på de nya rönen om att någon viss gen ska kunna ge skydd? Artiklarna är låsta.
Jag är testad typ sju gånger och har varit negativ varje gång, trots att jag haft flera omkring mig som blivit sjuka.

Om du är vaccinerad med tre doser eller har haft covid de senaste 3 månaderna så kan du jobba även en i hushålet har covid-19 enligt de nya reglerna. Betyder det att arbetsgivaren är skyldig att betala din lön om de ändå vill att du stannar hemma?
Min brukare vill inte ha dit mig. Så att jag har alla tre doser hjälper inte.

Någon som har koll på de nya rönen om att någon viss gen ska kunna ge skydd? Artiklarna är låsta.
Jag är testad typ sju gånger och har varit negativ varje gång, trots att jag haft flera omkring mig som blivit sjuka.

Jag kan ju tänka mig att detta är som med de flesta andra sjukdomar att det faktiskt är så. För en herrans massa år sedan såg jag något svenskt vetenskapsprogram om pesten, HIV och AIDS och där talade man om gener och dess inverkan.

När det gällde pesten blev många sjuka och dog, andra blev sjuka men tillfrisknade och några blev aldrig sjuka. Framförallt i de två senare grupperna kunde man se en en skillnad i gener där den sista gruppen hade en viss gen som "hindrade" dem att bli sjuka.

Detta fenomen togs upp som en parantes egentligen där man visade på att vissa inte kunde få HIV/AIDS trots att de borde fått. En man ställde upp som forskningsobjekt där man åtskilliga gånger försökt få hans blod smittat i laboratoriemiljö men det gick inte.

Givetvis har vi en del hygienproblem under pestens stora framfart som i mångt och mycket spelade stor roll under de tiderna men man kunde ändå påvisa detta som en tes.

Men dom har ju precis ändrat reglerna så om man fått positivt på hemtest så ska man inte ta pcr-test. Behöver man ändå läkarintyg?
Kan det fungera ringa nån sån där app-läkare för intyg?
Det står överallt att man behöver ett beslut från läkare, men att de skippat intygen. Så hur ska de då kolla? Jag fattar inte. Vi väntar på att vårdcentralen ska ringa upp i eftermiddag. Överraskad över att vi lyckades få en telefontid.

Jag är så väldigt stresskänslig just nu. Hade vilopuls på 100 igår.

Jag är med nyfiken på det "fenomenet" eftersom jag hitintills inte testat positiv men varit exponerad för smittan flera gånger.

Jag kan ju tänka mig att detta är som med de flesta andra sjukdomar att det faktiskt är så. För en herrans massa år sedan såg jag något svenskt vetenskapsprogram om pesten, HIV och AIDS och där talade man om gener och dess inverkan.

När det gällde pesten blev många sjuka och dog, andra blev sjuka men tillfrisknade och några blev aldrig sjuka. Framförallt i de två senare grupperna kunde man se en en skillnad i gener där den sista gruppen hade en viss gen som "hindrade" dem att bli sjuka.

Detta fenomen togs upp som en parantes egentligen där man visade på att vissa inte kunde få HIV/AIDS trots att de borde fått. En man ställde upp som forskningsobjekt där man åtskilliga gånger försökt få hans blod smittat i laboratoriemiljö men det gick inte.

Givetvis har vi en del hygienproblem under pestens stora framfart som i mångt och mycket spelade stor roll under de tiderna men man kunde ändå påvisa detta som en tes.
Det sägs att det finns en gen som gör att man inte får vinterkräksjukan, och den verkar jag ha för jag har aldrig haft det trots att jag är över 50 och många omkring mig har varit sjuka. Tror att jag fått den från mamma, medan pappa och syster blivit sjuka var vi opåverkade.

Däremot så kan det inte vara bundet vid blodgrupp, vilket jag läste en teori om någonstans. Min pappa och jag hade samma blodgrupp (B+) och han dog i covid.

Det sägs att det finns en gen som gör att man inte får vinterkräksjukan, och den verkar jag ha för jag har aldrig haft det trots att jag är över 50 och många omkring mig har varit sjuka. Tror att jag fått den från mamma, medan pappa och syster blivit sjuka var vi opåverkade.

Däremot så kan det inte vara bundet vid blodgrupp, vilket jag läste en teori om någonstans. Min pappa och jag hade samma blodgrupp (B+) och han dog i covid.

Det är nog bevisat att blodgrupp 0- har en liten fördel när det gäller covid. Men att den fördelen är mycket liten och att mycket annat har en betydligt större effekt.

Jag har heller aldrig fått vinterkräksjukan och är över 50 jag med.
Detta tog de faktiskt också upp på programmet.

Däremot har jag ju fått covid i december 2020. Dock mild än så länge.

En vecka sen dos 3 och nu har jag sprängande huvudvärk sedan igår. Kan sidoeffekterna komma så sent? Jag har inte haft några alls tidigare.

Å så gör skolverket en kovändning i frågan om distans- och fjärrundervisning på grundskolan...

En vecka sen dos 3 och nu har jag sprängande huvudvärk sedan igår. Kan sidoeffekterna komma så sent? Jag har inte haft några alls tidigare.
Första dosen hade jag en enorm trötthet 5 dagar efter sprutan. Så pass att jag tog tupplurer på mitt arbetspass, drack energidricka som en svamp... Lite huvudvärk, men inte så farligt. Så det tror jag nog. Immunförsvaret är aktiverat.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 112
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar