Covid-19 del 13

Hmm... Och många vet jag har förespråkat hårdare tag i Sverige.

https://www.dn.se/varlden/epidemiolog-i-italien-total-lockdown-var-ett-tungt-misstag/

– Den här regeringen beter sig väldigt annorlunda jämfört med den förra, som genomförde en hård lockdown från mars till april 2020, och det gav inget bra resultat. Vi var avundsjuka på Sverige, som inte hade någon lockdown. Anders Tegnell och kollegorna på Folkhälsomyndigheten var väldigt modiga, säger Donato Greco, som är epidemiolog i Draghis expertråd.

Tycker att det är svårt att hitta en vettig hållning när sig gäller covid nu. Förmodligen lär en åka på det, gissningsvis bara en tidsfråga. Förmodligen blir en inte supersjuk men går ju aldrig veta.
Jag undviker miljöer som affärer (för nöjes skull, går och handlar på typ Ica men inte i rusningstid). Går inte på fester eller eventsmen umgås men en liten grupp personer i hemmet. Hade velat gå på museum eller kanske restaurang (ngn ”mellantid” mellan lunch och middag kanske där det inte är så mkt folk). Typ Sturehof vid kl 15 dagarna innan lön i januari 😆
Hur är er inställning?

Jag behöver lite input på om jag tänker rätt eller överdriver.

Mina barn (7, 11 och 12 år, alla dubbelvaccinerade) tränar voltige.
Vi har hög smittspridning i vår by, samma i den där stallet är och grannbyn där många av barnen bor.
Det är tråkigt väder ute och ridbanan är stenhård och mörk. Barnen brukar träna en liten stund ute med häst och sen gå in i sadelkammaren och träna på trähäst. Sadelkammaren är mini, det finns ingen chans att ha mer än 50 cm avstånd, det är många barn och det finns ingen ventilation. Voltige innebär kroppskontakt med övriga barn.

Jag sa till tränaren att vi är med ute men inne anser jag att det är för stor risk. Hon svarade lite surt att då kan väl barnen bara ha mask på sig.

Sannolikheten att vi skulle bli svårt sjuka är ju liten men jag är ändå i "lätt" riskgrupp", vi har ingen lust att vara i karantän (vem ska ta hand om våra hästar då?) eller hemskola.

Tycker att det är svårt att hitta en vettig hållning när sig gäller covid nu. Förmodligen lär en åka på det, gissningsvis bara en tidsfråga. Förmodligen blir en inte supersjuk men går ju aldrig veta.
Jag undviker miljöer som affärer (för nöjes skull, går och handlar på typ Ica men inte i rusningstid). Går inte på fester eller eventsmen umgås men en liten grupp personer i hemmet. Hade velat gå på museum eller kanske restaurang (ngn ”mellantid” mellan lunch och middag kanske där det inte är så mkt folk). Typ Sturehof vid kl 15 dagarna innan lön i januari 😆
Hur är er inställning?
Tja. Jag arbetar väldigt nära både barn och vuxna varje dag, så jag har nog blivit rätt van vid "hotet" som hänger över en. Är vaccinerad, tvättar/spritar händerna ofta, osv. Håller mig annars hemma på fritiden mestadels. Nätshoppar till största del om jag behöver något. Storhandlar mat en gång/vecka i mataffär. Har inga som helst planer på att resa....

Hur är er inställning?

Jag vill så mycket, men vågar inte. Kör hemleverans av matvaror. Visserligen hämta något paket. Annars är det vårdcentralen och sjukhuset jag besöker varannan vecka.

Hur är er inställning?

Det tycker jag är ok, så länge man är frisk och det är lite folk på platsen så det går att hålla avstånd.

Hur är er inställning?
Jag håller mig på jobbet, i stallet och hemma. Inte så mkt annat, men handlar mat och sånt efter behov. Det är dock ingen jätteuppoffring för mig, gör inte så mkt annat i vanliga fall och lider inte så mkt av att dra ner på den delen igen.

Vi har hög smittspridning i vår by, samma i den där stallet är och grannbyn där många av barnen bor.
Det är tråkigt väder ute och ridbanan är stenhård och mörk. Barnen brukar träna en liten stund ute med häst och sen gå in i sadelkammaren och träna på trähäst. Sadelkammaren är mini, det finns ingen chans att ha mer än 50 cm avstånd, det är många barn och det finns ingen ventilation. Voltige innebär kroppskontakt med övriga barn.

Jag sa till tränaren att vi är med ute men inne anser jag att det är för stor risk. Hon svarade lite surt att då kan väl barnen bara ha mask på sig.

Sannolikheten att vi skulle bli svårt sjuka är ju liten men jag är ändå i "lätt" riskgrupp", vi har ingen lust att vara i karantän (vem ska ta hand om våra hästar då?) eller hemskola.

Jag tänker som så att barnen ändå går i skolan och träffar där en massa andra barn. Så jag hade nog låtit mitt barn delta fullt ut. Hon har hela pandemin fått ha hem kompisar osv. Hon fick covid (i princip symptomfritt) nu i december när det gick runt i klassen så mycket att klassen fick vara hemma en vecka med digital undervisning. Själv jobbar jag hemifrån, träffar knappt någon och åker och handlar lite då och då (mest mataffären men ibland annat vid behov). Vi var på restaurang i måndags sen eftermiddag/tidig kväll. Det var rätt tomt där när vi var där och inga problem att hålla avstånd. Men jag undviker ju fredag- och lördagkvällar. Jag är i stallet också några dagar i veckan. Litet stall och man är oftast ensam där eller med max en till.

Tycker du tänker helt rätt.

Hur är er inställning?
Vi undviker affärer som inte är nödvändigt. Känns verkligen som en tidsfråga just nu, som du säger. Sprids som en löpeld känns det som.

Hur är er inställning?

Väldigt lik din.

Läste detta på svt från presskonferensen:
"Symtomfria hushållskontakter undantas från förhållningsregeln att inte gå till arbete eller skola och de som testat positivt för covid-19 behöver stanna hemma i fem dagar istället för sju som tidigare."

Jag fattar ju att frånvaron är ett jättestort problem, men problemet lär ju inte bli mindre om vi istället råkar sprida ännu mer smitta? Någon som lyssnat och uppfattat om de baserar detta på någon form av data kring hur smittan sprids eller handlar det bara om att man verkligen måste minska sjukfrånvaron?

Jag tänker som så att barnen ändå går i skolan och träffar där en massa andra barn. Så jag hade nog låtit mitt barn delta fullt ut.

Skillnaderna är ganska stora tycker jag.
Skolan måste man vara i, det är samma barn hela tiden, dom håller avstånd, har ingen idrott eller musik där smittspridningen anses större och dom har mask hela tiden. Det finns ventilation och vädras regelbundet och ytorna är större.

Lördagar har dom träning i en idrottshall och det känns mer ok än en liten trång sadelkammare.

Skillnaderna är ganska stora tycker jag.
Skolan måste man vara i, det är samma barn hela tiden, dom håller avstånd, har ingen idrott eller musik där smittspridningen anses större och dom har mask hela tiden. Det finns ventilation och vädras regelbundet och ytorna är större.

Lördagar har dom träning i en idrottshall och det känns mer ok än en liten trång sadelkammare.
Jag förstår dig! Tycker inte alls du tänker konstigt eller överdrivet.

Läste detta på svt från presskonferensen:
"Symtomfria hushållskontakter undantas från förhållningsregeln att inte gå till arbete eller skola och de som testat positivt för covid-19 behöver stanna hemma i fem dagar istället för sju som tidigare."

Jag fattar ju att frånvaron är ett jättestort problem, men problemet lär ju inte bli mindre om vi istället råkar sprida ännu mer smitta? Någon som lyssnat och uppfattat om de baserar detta på någon form av data kring hur smittan sprids eller handlar det bara om att man verkligen måste minska sjukfrånvaron?
Svarar på min egen fråga. Var visst trippelvaccinerade som undantas från anhörigisolering, inte alla, baserat på att man får en viss effekt mot smitta och smittspridning under den första tiden efter vaccination.

Hur är er inställning?

Vi har ungefär samma som du. Vi träffar de vi jobbar med, som för övrigt har covid lite här och där. Ingen verkar fått det från jobbet men vem vet. Alla är iallafall väldigt duktiga på att stanna hemma vid misstanke. Trots det sprids det alltså. Vi är inte många, typ 11-15 stycken, vi måste jobba på plats.

Hemmavid träffar jag mannen, såklart och ett av våra barn och hans sambo då vi ändå jobbar i samma lokaler (familjeföretag). Det andra barnet med sambo tänker vi efter före då de bor i hufvudstaden men känner de, och vi, oss friska så träffas vi en helg i månaden.
Medryttaren pausar vi tills båda vi fått tredje dosen.

Handlar gör vi tyvärr ganska ofta men oftast i små butiker på vägen hem från jobbet eller in till staden vi bor utanför, för att köpa sådant vi behöver för att jobba på hemma med huset.

Det är ungefär lika många som håller avstånd i butikerna Som inte gör det. Många är de som tränger sig förbi eller inte kan vänta 20 sekunder i gångarna. Skulle väl säga 50-50.

Min tolkning av det som sker i England just nu är att Boris Johnson försöker "change the news" genom att plötsligt lyfta samtliga Covid-restriktioner. På så vis får han både media och folket att fokusera på detta "positiva" besked istället för lockdown party-skandalen, utredningen av densamma samt hans sannolikt nära förestående avgång, som dominerat nyheterna de senaste veckorna.

Antalet positiva test har förvisso gått ner en aning den senaste veckan, och Covid-patienter på sjukhus likaså, men siffrorna är fortfarande enormt mycket högre än de varit på länge. Exempel: Ca 8000 vårdas med Covid som "huvudsaklig orsak" just nu, jämfört med ca 2000 i december. Antalet positiva Covid-test låg på ca 3,5 miljoner igår jämfört med knappt 1 miljon i september (källa: https://www.bbc.co.uk/news/live/uk-60065217). Det sistnämnda kan ju förvisso naturligtvis förklaras delvis av att fler testar sig, men inte helt.

Jag förstår att man inte kan ha hur mycket restriktioner hur länge som helst, men att gå från de relativt få och odramatiska restriktioner som England haft hittills till ingenting känns galet när läget är som det är. Samtidigt har BoJo meddelat att han inte ämnar förlänga regeln/lagen om att isolera sig när man testar positivt, efter att den löper ut den 24 mars. Han kämpar verkligen för att samla på sig brownie points just nu!

Det känns väldigt obehagligt och jag tackar återigen min lyckliga stjärna för att jag bor på andra sidan gränsen. Jag tycker så fruktansvärt illa om denna Boris Johnson, hans parti och allt de står för.

Senast ändrad:

Jag tycker att du gör rätt i att vara försiktig. Munskydd skyddar ju i princip bara folk omkring och inte bäraren, så att tränaren föreslår att dina barn ska ha på sig det när ingen annan har det verkar inte sådär jättegenomtänkt kanske.

Hur är er inställning?

Jag har varit hemma, på jobbet och i en simhall. Det räckte liksom. Eller ja, mest troligt blev jag smittad på jobbet, precis som förra gången.

Så snart har jag covid, två sprutor, covid och så tredje sprutan 😅

Så efter nästa vecka känns det som att det kvittar om jag håller mig undan eller inte.

Jag har egentligen ensamarbete men förra veckan tvingade företaget iväg oss på en helt meningslös utbildning. I måndags sjukskrev jag mig och tog ett test, idag fick jag bekräftat att jag har covid.

Cheferna jobbar hemifrån för att skyddas medan vi andra får ett Mail där det står att det är vårat eget ansvar att hålla avstånd.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 112
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar