Nu har de konstaterat de första fallen där personer som fått tre doser vaccin ändå har blivit smittade med omikron. 7 tyskar som är i Sydafrika. Känns ganska dystert.

Okej för personer som inte är i riskgrupp så kanske detta inte är så farligt då man inte blir så sjuk när man fått tre doser vaccin. Men för folk i högriskgrupper är det inte kul. Känner en som fick covid för ett tag sen och var dubbelvaccinerad men i högriskgrupp han fick läggas in på sjukhus ett tag och blev jättedålig. jag har flera runt mig som är i högriskgrupper bl.a. min sambo och känner mig orolig för vad som händer om han skulle få covid.
"Trippelvaccinerade tyskar smittade med omikron i Sydafrika
Sju stycken tyskar i åldrarna 25-39 på tur i Sydafrika har visat lindriga symtom på omikron, ingen uppges vara allvarligt sjuk.
Detta berättar Wolfgang Preiser, medlem i forskningskonsortiet som upptäckte varianten, för den tyska tidningen
Tagesspiegel.
- Vi ser många smittade som är dubbelvaccinerade just nu. Vad vi inte visste är att inte ens en tredje dos med Biontech/Pfizer förhindrar smitta, förklarade Preiser.
De sju fallen är de första att bli smittade med omikron trots att de fått tre doser av vaccin, menar Tagesspiegel.
Natalie Radlovacki
SVTReporter"
Källa
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset