Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej! Jag har hört att arbetagivare inte får fråga, men det kanske är policyz på universitetet får inte lärare fråga om studenterna är vaccinerade..

Det är ju ett slags krav, antingen vaccinpass eller andra åtgärder. Det är ju inte frivilligt helt utan något av de två måste finnas.
Det jag reagerade mot var att det var ett krav med vaccinpass. Och det är det ju inte, om andra åtgärder tas.

Haha, jag har inte bank-id på min telefon... så jag har skrivit ut mitt, och nu vet jag inte riktigt hur enkelt det är att få till det rent tekniskt hos er? Men att låna en skrivare borde inte vara så svårt? :D
Mja, vem har en skrivare nuförtiden? Eventuellt biblioteket kanske. Jag har ingen aning om hur jag hittar själva dokumentet online heller, om det ens finns något. :cautious: Nu har vi i och för sig inte någt krav på vaccinatinsbevis här än så länge om vi inte ska resa utomlands heller utan jag tänkte mest på människor hemma i Svea. Det finns säkert både likasinnade som mig och äldre människor som inte tycker det är plättlätt att trolla fram ett intyg.
Jag har ingenting emot ett vaccinationspass per se och särskilt inte för egen del så länge det handlar om nöjen, jag gör ändå aldrig sådant, men det gäller ju att göra det väldigt tillgängligt för ALLA i så fall.

Mja, vem har en skrivare nuförtiden? Eventuellt biblioteket kanske. Jag har ingen aning om hur jag hittar själva dokumentet online heller, om det ens finns något. :cautious: Nu har vi i och för sig inte någt krav på vaccinatinsbevis här än så länge om vi inte ska resa utomlands heller utan jag tänkte mest på människor hemma i Svea. Det finns säkert både likasinnade som mig och äldre människor som inte tycker det är plättlätt att trolla fram ett intyg.
Jag har ingenting emot ett vaccinationspass per se och särskilt inte för egen del så länge det handlar om nöjen, jag gör ändå aldrig sådant, men det gäller ju att göra det väldigt tillgängligt för ALLA i så fall.
Haha, att jag tog mig som exempel här är att jag på regelbunden basis blir lite trakasserad av min omgivning för att jag är lite av en bakåtsträvare när det kommer till ny elektronik/teknik och gör det krångligt för mig. Men i och med att jag kan legitimera mig med bank-id på datorn så var det inga problem att få själva beviset, gick smidigt som bara den. Sedan får man se till att spara så man kan skriva ut då. För personer utan e-legitimation så får man fylla i en blankett som ska postas för att sedan få ett bevis, så det går ju. Men det tar längre tid.

Det här är ju också en rätt viktig fråga. Jag har ingen smartphone och ingen skrivare, så hur ska jag bära mig åt för att få vård till mitt djur?
Ingår hjälp med att skaffa vaccinpass.
Vet några som har tagit 3 doser men inget vaccinpass då personerna ifråga inte är på ställen som kräver vaccinpass. Två av har ingen minidator till telefon, den tyckte det blev för dyrt efter pajat 3 på mindre än ett halvår😃
Det är väl inte djursjukhuset jobb att hjälpa med det. Kan man inte ordna det på något sätt så kanske man får be någon bekant om hjälp antingen med att ordna vaccinpass eller med besöket.

Jag blev mest beklämd av nivån på kommentarerna.

Det är väl inte djursjukhuset jobb att hjälpa med det. Kan man inte ordna det på något sätt så kanske man får be någon bekant om hjälp antingen med att ordna vaccinpass eller med besöket.

Fast konkret vad gör du om du åker till vet med en skadad hund och du får reda på hos veterinären att det krävs vaccinpass och ägaren har inget då ägaren inte behövt ett vaccinpass fören nu då person inte går på tillställningar som det behövs vaccinpass på.

Jag tycker verkligen att folk borde tänka sig för när de kommenterar på sociala media. Det går att framföra sin åsikt utan att vara otrevlig.

Men samtidigt förstår jag att folk är upprörda, för jag tycker inte att vi är på den "nivån" ännu att man förväntar sig att man ska behöva visa vaccinpass för sig själv när man åker med sitt djur till veterinären.

Fast konkret vad gör du om du åker till vet med en skadad hund och du får reda på hos veterinären att det krävs vaccinpass och ägaren har inget då ägaren inte behövt ett vaccinpass fören nu då person inte går på tillställningar som det behövs vaccinpass på.

Men alltså… det tog typ 15 sekunder att fixa på telefonen, om ens det. :) Rent konkret går man in på 1177, loggar in med mobilt bank ID, så finns det en länk man klickar på och så sparar man förslagsvis ner det på telefonen.

Öhhhhh.... jag :o :angel:
:D
Klart att det Finns folk, men det är knappast en stapelvara i var mans hus längre. Jag känner två personer med skrivare hemma och det är min mor och min far och de bor tillsammans.
Tja, och så kanske någon bekant som jobbar hemifrån och har en inne på kontoret eventuellt.

Kanske beror på hur ens umgänge ser ut?

De allra flesta jag känner har skrivare, oftast med kopieringsmöjlighet och scanning.

Kanske beror på hur ens umgänge ser ut?

De allra flesta jag känner har skrivare, oftast med kopieringsmöjlighet och scanning.
Det är klart det gör, det blev nästan en del av poängen. :) Ska det vara krav på vaccinationspass på andra områden än bara nöjen är det ju jätteviktigt att det görs snabbt, enkelt och tillgängligt för alla.

Det är klart det gör, det blev nästan en del av poängen. :) Ska det vara krav på vaccinationspass på andra områden än bara nöjen är det ju jätteviktigt att det görs snabbt, enkelt och tillgängligt för alla.
Jag tycker invändningen låter som "tillåt inget regn om inte ALLA har ett paraply"
Det är inte skrivaren som är problemet, det är de som inte vaccinerat sig inte kan skaffa sig vaccinpass.

Jag tycker invändningen låter som "tillåt inget regn om inte ALLA har ett paraply"
Det är inte skrivaren som är problemet, det är de som inte vaccinerat sig inte kan skaffa sig vaccinpass.
Det var en rätt märklig liknelse tycker jag. Vaccinpassen har de ju hittat på med en teknik som är fullt möjlig att styra och anpassa, har en människa vaccinerat sig bör man rimligtvis se till att det är lätt och smidigt för denne att skaffa sig ett pass. SÄRSKILT, som sagt, om det ska börja bli en nödvändighet för att till exempel vårda sitt djur.
Det är ingen självklarhet att en har ett pass tillgängligt när man rusar till vetten, eller en kompis i bakfickan som kan gå istället.

Men alltså… det tog typ 15 sekunder att fixa på telefonen, om ens det. :) Rent konkret går man in på 1177, loggar in med mobilt bank ID, så finns det en länk man klickar på och så sparar man förslagsvis ner det på telefonen.
Är jag kapad?!?! Det där är ju inte ens nått jag skrivit själv :crazy::crazy::crazy:. Jag har inte ens läst om diskussion kring detta. Fattar på riktigt ingenting!

För somliga efter att man skaffat en smartphone och bankid (och lärt sig hantera den). Jag vill se den som fixar det på 15 sekunder (och gratis).

• Gilla
Reactions: Sel
Gällande vaccinationsbevis så kan man, frånsett med e-legitimation, beställa det på det gamla sättet med blankett. Såg ett inslag om det på nyheterna förra veckan.

Så här står det bla högt uppe på hemsidan för E-hälsomyndigheten (
https://www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/ )
"Saknar du e-leg kontakta din bank. Vill du ändå ha en blankett skriv ut här på webben, be någon om hjälp med utskrift, besök ett servicekontor, ett kommunalt medborgarkontor eller ett bibliotek."

Så självklart går det att ordna vaccinationsbevis utan e-legitimation eller smartphone/dator. Tar dock såklart längre tid, men det gäller ju allt som behöver hanteras manuellt.

Har man e-legitimation och smartphone tar det dock mindre än en minut att ordna.

Gällande vaccinationsbevis så kan man, frånsett med e-legitimation, beställa det på det gamla sättet med blankett. Såg ett inslag om det på nyheterna förra veckan.

Så här står det bla högt uppe på hemsidan för E-hälsomyndigheten (
https://www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/ )
"Saknar du e-leg kontakta din bank. Vill du ändå ha en blankett skriv ut här på webben, be någon om hjälp med utskrift, besök ett servicekontor, ett kommunalt medborgarkontor eller ett bibliotek."

Så självklart går det att ordna vaccinationsbevis utan e-legitimation eller smartphone/dator. Tar dock såklart längre tid, men det gäller ju allt som behöver hanteras manuellt.

Har man e-legitimation och smartphone tar det dock mindre än en minut att ordna.
Det är klart att det så småningom Går, men att hitta vägen dit är inte alltid supersnabb, nej. Ska det alltså börja krävas på nödvändiga tjänster som djursjukvård måste det bli smidigare och tydligare tycker jag. Automatiskt utskick av ett typ ID-kort när man tar vaccinet till exempel, tillsammans med tydlig information om att ALLTID ha det med sig eftersom man aldrig vet när det kommer att behövas.

Eller något åt det hållet. Jag vet inte. Ett utskrivet A4 i vanligt papper är ju rent praktiskt inte heller någonting man bär med sig i fickan "om utifall att" varje dag och tjugofyra sju.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 854
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 735
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka