För ett par år sedan? Jag kan inte riktigt se relevansen i relation till mitt inlägg.
Sorry, jag bara menade att det inte nodvandigtvis ar ett beteende under Covid, pa en del platser har det alltid varit sa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För ett par år sedan? Jag kan inte riktigt se relevansen i relation till mitt inlägg.
grejen är väl att det är ett beteende som är extra problematiskt just nu, att folk borde fatta att de ska låta bli det av smittskyddsskäl...Sorry, jag bara menade att det inte nodvandigtvis ar ett beteende under Covid, pa en del platser har det alltid varit sa.
Sorry, jag bara menade att det inte nodvandigtvis ar ett beteende under Covid, pa en del platser har det alltid varit sa.
Eller kunna gå in i butiker och kolla på kakel etc innan man påbörjar renoveringsarbete!! Vi har köpt precis allt online utan att se något ”in person”.Bara en sådan sak som att kunna prova ut sina nya vandringskängor innan man köper dem.
Det är lite lustigt ändå för jag har ett gäng vänner som bor i England, i helt olika delar av landet och när jag frågar hur de har det, hur det är med restriktioner osv så är det inte någon av dom som tycker att det är så farligt. De får ju gå ut när och vart de vill (som svar på att det var något jag uppskattade att vi kan) och ingen verkar tycka att det är så strikt. Vet inte om de inte vill erkänna för mig, sig själva? Eller om de alla är extremt positivt lagda och har saknat ett år där någon annan bestämt vad de får göra och nu äntligen fått det.Eller kunna gå in i butiker och kolla på kakel etc innan man påbörjar renoveringsarbete!! Vi har köpt precis allt online utan att se något ”in person”.
Och mina barn fick träffa sina kompisar (utomhus) igår för första gången sedan jul. Helt underbart att höra skratt och glada röster, livet kändes nästan normalt igen under några timmar!
Min familj som bor i Stockholm har väldigt svårt att sätta sig in i precis hur restriktivt vi lever här i England, hur stängt allting är...
Skillnad ja, absolut! Men det betyder inte att man kan leva "precis som vanligt" i Sverige, som många tycks tro.Fast nog är det skillnad på att leva i Sverige och att leva i ett land i lockdown. Jag skulle hundra gånger hellre tampats med Sverigerestriktionerna än existerat här på någon slags nåder i snart ett år. Jag förstår att det framstår som en förhållandevis fri tillvaro för många.
Edit: och då har vår lockdown i UK inte ens varit superhård.
De kanske upplever att det är fritt nu jämfört med i somras då man faktiskt inte Fick gå ut mer än en gång om dagen? Vår andra lockdown är betydligt friare på så vis än den första.Det är lite lustigt ändå för jag har ett gäng vänner som bor i England, i helt olika delar av landet och när jag frågar hur de har det, hur det är med restriktioner osv så är det inte någon av dom som tycker att det är så farligt. De får ju gå ut när och vart de vill (som svar på att det var något jag uppskattade att vi kan) och ingen verkar tycka att det är så strikt. Vet inte om de inte vill erkänna för mig, sig själva? Eller om de alla är extremt positivt lagda och har saknat ett år där någon annan bestämt vad de får göra och nu äntligen fått det.
Nej givetvis, men jag förstår att det kan framstå som en 'utopi' utifrån. Kanske inte i samma utsträckning nu som i somras visserligen.Skillnad ja, absolut! Men det betyder inte att man kan leva "precis som vanligt" i Sverige, som många tycks tro.
Vi har pratat generellt och några gånger under året som gått sen vi senast sågs och ingen har vid något tillfälle tyckt att det varit något särskilt.De kanske upplever att det är fritt nu jämfört med i somras då man faktiskt inte Fick gå ut mer än en gång om dagen? Vår andra lockdown är betydligt friare på så vis än den första.
Vet inte heller om dina vänner är några av de hundratusentals som förlorat jobbet eller vars arbetsplatser är nedstängda på grund av restriktionerna. Sedan vänjer man sig ju - är dina vänner glada och rycker på axlarna är jag glad för deras skull.
Utöver min arbetssituation påverkas jag inte väldigt heller mer än av munskyddstvånget och det faktum att jag inte kan handla kläder eller annat 'non essential' jag behöver annat än på nätet, och man kan vänja sig vid allt, men det är fortfarande inte jämförbart med situationen hemma i Svea där handeln fortgår och skolorna är öppna etc etc.
Det är klart folk i allmänhet knallar på som vanligt- vad är alternativet? Det bara slår en då och då - särskilt när småföretagare efter småföretagare här i stan meddelar att de inte kommer att kunna öppna igen när restriktionerna väl släpps till exempel. När jag stirrar på akvariet som varit tomt i snart tio månader för att jag inte kunnat bussa iväg och köpa ett par guppys. När jag får möta vetten utanför dörren för att hämta upp Kailzies piller och betala via telefonen hemma istället för att bolla lite hur hon mår och hur det går. Små saker.Vi har pratat generellt och några gånger under året som gått sen vi senast sågs och ingen har vid något tillfälle tyckt att det varit något särskilt.
Kanske blir någon "överlevnadsmekanism" också, om man inte tänker att det är jobbigt blir upplevelsen lättare. Eller nåt sånt. Jag hade blivit knäpp. Frustrerande nog att inte kunna stanna på favoritkaféet efter jobbet för en kaffe, inte ta bussen till stan en ledig dag osv. (Jag vet att jag kan men bör inte, därför gör jag det inte) Att få ett definitivt förbud hade mentalt varit ännu jobbigare, nu är ändå valet på något sätt mitt och då kan jag stå ut. Jag är imponerad ändå av er som upplevt riktig lockdown och det inte bara en gång det senaste året.
Fast nog är det skillnad på att leva i Sverige och att leva i ett land i lockdown. Jag skulle hundra gånger hellre tampats med Sverigerestriktionerna än existerat här på någon slags nåder i snart ett år. Jag förstår att det framstår som en förhållandevis fri tillvaro för många.
Edit: och då har vår lockdown i UK inte ens varit superhård.
Skillnad ja, absolut! Men det betyder inte att man kan leva "precis som vanligt" i Sverige, som många tycks tro.
Alltså, jag personligen har inte varit så påverkad egentligen - jag kan fortfarande åka till stallet (fast vi kan ju inte tävla eller åka med hästarna någonstans utom till veterinären), gå på promenader med en kompis i taget osv. Jobba hemifrån. Och vi har inte förlorat våra jobb som så många andra har gjort - i ett land där det sociala stödet är rätt undermåligt.Vi har pratat generellt och några gånger under året som gått sen vi senast sågs och ingen har vid något tillfälle tyckt att det varit något särskilt.
Kanske blir någon "överlevnadsmekanism" också, om man inte tänker att det är jobbigt blir upplevelsen lättare. Eller nåt sånt. Jag hade blivit knäpp. Frustrerande nog att inte kunna stanna på favoritkaféet efter jobbet för en kaffe, inte ta bussen till stan en ledig dag osv. (Jag vet att jag kan men bör inte, därför gör jag det inte) Att få ett definitivt förbud hade mentalt varit ännu jobbigare, nu är ändå valet på något sätt mitt och då kan jag stå ut. Jag är imponerad ändå av er som upplevt riktig lockdown och det inte bara en gång det senaste året.
I hela landet? I sådana fall får de skynda på här...Nya besked om vaccinationerna
Personer som är 65 år eller äldre ska ha blivit erbjuden vaccin innan 16 maj
Personer över 18 år senast 15 Augusti.
Hela landet, ja.I hela landet? I sådana fall får de skynda på här...
”Ska” låter ju som att det är något krav. Det är ju bara den nya prognosen och kan ändras beroende på tillgång till vaccin.Nya besked om vaccinationerna
Personer som är 65 år eller äldre ska ha blivit erbjuden vaccin innan 16 maj
Personer över 18 år senast 15 Augusti.