Sist jag var på sjukhuset (nån månad sen) så var det ingen kontroll eller så för att gå in. I receptionen till "min" avdelning så delade de dock ut munskydd och sa att det skulle vara på tills jag kom ut från sjukhuset igen. Sen fick jag gå tillbaka en bit för att ta hissen till avdelningen.Men släpps folk IN på sjukhuset utan munskydd alltså? Är det ingen som kontrollerar?!
Jag, som bor i England, har varit på akuten 3 gånger senaste veckan med min dotter som visade sig ha blindtarmsinflammation, sedan lades hon in tre dagar och opererades under den tiden. Dörren till akuten är låst och det sitter en sköterska precis innanför. När man kommer fram öppnar hon dörren, tar tempen, ger handsprit och ett munskydd (man får alltså inte ha sitt eget utan får ett nytt av sjukhuset). Sen får man gå in. Sedan upprepas proceduren för nästa person. Alla under 18 får ha EN vuxen med sig, alla över 18 måste gå själva.
Jag såg inte EN enda person utan munskydd under alla de timmar jag spenderade på sjukhuset, förutom patienter då som inte alltid kunde ha det beroende på vad problemet var. Men de covidtestas ju så antar att det inte är ett problem.
På avdelningen har de haft visir eller munskydd länge. Likaså har bvc haft visir sen årsskiftet.