Var på sjukhuset för provtagning i förra veckan, och tvingades då ha munskydd. Fine, rättar in mig i ledet och följer reglerna.
Jag tänker på hur det lät här på buke i höstas och förra sommaren, då var de flesta inte särskilt positiva till att använda munskydd. Är det rekommendationerna som fått er som bytt inställning att ändra er?
Självklart tog jag på mig munskydd hos doktorn och följde anvisningarna, men jag såg då och ser fortfarande många jag möter i affären och på andra ställen som har på sig munskydd som gärna går väldigt nära andra människor. Medan jag tycker de flesta utan faktiskt tenderar hålla bättre avstånd (även om det såklart varierar). Så jag tror ändå att munskydd ger många falsk trygghet.
I en annan butik var det krav på munskydd. Jag skippade att gå in där. Dom hade tryckt in långt fler människor än jag tyckte var rimligt ändå, och det kändes som att det var därför de krävde munskydd, för att kunna göra det. Detta var dock innan pandemilagen.
En annan aspekt är alla kasserade munskydd som fladdrar runt ute. Naturskyddsföreningen (tror jag det var, minns inte exakt då det var ett inslag på nyheterna) gick ut och belyste detta. Jag är inte förvånad att det blivit så.