Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjoho, 12 juni har jag fått tid för vaccinering! 🥳 Det finns tydligen massor av lediga tider som inte bokats upp, vilket innebär att vi "ungdomar" får chansen att få vaccinet långt tidigare än planerat (jag hade annars räknat med att få första dosen först i slutet av juli).

De dåliga nyheterna är att min stad förblir i lockdown i åtminstone en vecka till p.g.a den förbannade indiska varianten. 😖

10 juni ska vi här i Österrike få ytterligare lättnader och 1 juli ska allt vara tillåtet "utan begränsningar", tom festivaler och nattklubbar.
" utan begränsningar" innebär att neg.test, genomgången infektion eller vaccination krävs för inträde och mask vid vissa tillfällen.

Min magkänsla säger att det är för tidigt, men jag hoppas jag har fel.

Imorgon har äldsta dottern voltigiertävning, första på 1,5 år. Så mkt begränsningar, regler att följa så det knappt känns värt det men dotter ser fram emot det och vad gör man inte för sina barn 🙂

Att så många vill ha en konkret sak att hålla i, oavsett hur lite effekt den har och hur lite som de flesta klarar av att hantera den, och trots att en av landets främsta säger samma, ja, jag pratar om munskydd, har varit en rejäl ögonöppnare för mig. Tydligen är det viktigare att gå på enkla lösningar, konkreta förenklade, än att förstå det komplexa. Det är lite dystert när samma befolkning ska hantera klimatkriser och demokratihot. Man tänker att man måste väl ändå lita på forskningen! Men nej, uppenbarligen inte. Det är viktigare med munskydd på, snarare än att hantera dom så de skyddar.

Här i vår lilla ankdamm/stad så tycker jag att de allra flesta är jätteduktiga. De allra flesta håller avstånd och visar respekt. Det finns alltid undantag men det gör det ju alltid. I skolorna är det väl dock trångt som vanligt. Alla har rast samtidigt, men på skolavslutningen ska alla sitta enskilt. På gymnasiet är alla överallt utan att hålla avstånd. Klasserna blandas, alla står på varandra i kön, hänger i cafeterian, träffas på fester mm. Men på studentdagen är det enskilt utspring med Max två vuxna osv. Det är väl just det där spel för gallerierna som gör att åtminstone jag känner att man spela med lite. Covid är inte på låtsas, det är inte det jag menar. Men jag tänker att det mesta vi gjort i Sverige, och till viss del är det enda rimliga, är att få flockimmunitet i ett rimligt flöde så sjukvården hinner med. Det var tanken från början och har varit hela tiden. Så när folk basunerar ut att man måste ”stoppa Covid!!!” så tänker jag mer att det handlar om att kapa topparna på ökningen. För mig är det ngt annat. Sen kan man ju vara kritisk till den hållningen, det kan man ju. Men de flesta siffror pekade väl mkt tidigt mot att det absolut inte gick att stoppa skiten, bara att hålla ökningarna rimliga.

Har jag fattat det här rätt, det är inte ok för fler än 8 personer att hyra en lokal för en privat sammankomst men det är ok för ett företag att hyra en anläggning för en intern konferens med dom 100 anställda?

På SVTs hemsida står det här om förändringar idag:

STEG 1
På biografer, teatrar och andra evenemang med sittplatser inomhus tillåts 50 personer
På sport-, kultur- och andra evenemang utomhus med stående publik tillåts 100 personer
På sport-, kultur- och andra evenemang utomhus med sittplatser tillåts 500 personer
Motionslopp och tävlingar som orientering, segling och cykel tillåts för 150 personer
För loppisar och andra marknader gäller inte längre regeln om åtta personer för offentliga tillställningar
För Liseberg, Gröna Lund, Skara sommarland och andra permanenta tivolin tillåts en person per 20 kvadratmeter
Krogar och barer tillåts servera alkohol till klockan 22 och tillåts ha öppet till 22.30
Sommarläger och andra aktiviteter för barn tillåts
Mindre cuper och tävlingar både inomhus och utomhus tillåts

Var står det att företag får samla 100 pers inomhus? Ingen annan får göra det enligt listan ovan.

På SVTs hemsida står det här om förändringar idag:

STEG 1
På biografer, teatrar och andra evenemang med sittplatser inomhus tillåts 50 personer
På sport-, kultur- och andra evenemang utomhus med stående publik tillåts 100 personer
På sport-, kultur- och andra evenemang utomhus med sittplatser tillåts 500 personer
Motionslopp och tävlingar som orientering, segling och cykel tillåts för 150 personer
För loppisar och andra marknader gäller inte längre regeln om åtta personer för offentliga tillställningar
För Liseberg, Gröna Lund, Skara sommarland och andra permanenta tivolin tillåts en person per 20 kvadratmeter
Krogar och barer tillåts servera alkohol till klockan 22 och tillåts ha öppet till 22.30
Sommarläger och andra aktiviteter för barn tillåts
Mindre cuper och tävlingar både inomhus och utomhus tillåts

Var står det att företag får samla 100 pers inomhus? Ingen annan får göra det enligt listan ovan.

Kan inte heller se att det är mer än 8 om man inte har anvisade sittplatser då siffran skulle vara 50. Men då räknas knappast ett sånt evenemang in även om det skulle vara möjligt.

Kan inte heller se att det är mer än 8 om man inte har anvisade sittplatser då siffran skulle vara 50. Men då räknas knappast ett sånt evenemang in även om det skulle vara möjligt.
Läs på Svenska möten t ex eller på olika konferensanläggningars hemsidor. Dom skriver att det är ok eftersom det inte är en allmän sammankomst.

Läs på Svenska möten t ex eller på olika konferensanläggningars hemsidor. Dom skriver att det är ok eftersom det inte är en allmän sammankomst.
Jobbsituationer har aldrig räknats som allmän sammankomst. Sen förväntas ju företagen göra det de kan för att minska smittspridningen, och då är det knappast lämpligt att åka iväg med hela personalstyrkan. Tillåtet har det dock varit under hela pandemin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 941
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar