Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men då är det ju ingen förändring som skett. Så har det ju i så fall varit hela tiden.
Absolut, jag har aldrig sagt något annat. Men eftersom det är förbjudet att hyra ut lokaler till privata sällskap om mer än 8 personer så förutsatte jag att det inte var ok att hyra ut lokaler till företag för konferens, mingel och fest för fler än 8 personer. Men insett nu att så inte är fallet.

Absolut, jag har aldrig sagt något annat. Men eftersom det är förbjudet att hyra ut lokaler till privata sällskap om mer än 8 personer så förutsatte jag att det inte var ok att hyra ut lokaler till företag för konferens, mingel och fest för fler än 8 personer. Men insett nu att så inte är fallet.

Jag tvivlar på att speciellt många företag har haft fester för många deltagare även om det på pappret varit tillåtet. Dessutom så har det avråtts för det och om man skulle genomföra det hade man varit tvungen att coronasäkra det. Där jag jobbar brukar vi ha en gemensam konferens en gång om året. Men förra året ställde vi in den. I år har den inte varit än och förhoppningen finns att den kan bli av men vi får helt enkelt se. Bokningen är gjord men kan avbokas lätt om situationen kräver det.

Det är helt enkelt dålig business om för många anställda blir sjuka samtidigt.

Jag tvivlar på att speciellt många företag har haft fester för många deltagare även om det på pappret varit tillåtet. Dessutom så har det avråtts för det och om man skulle genomföra det hade man varit tvungen att coronasäkra det. Där jag jobbar brukar vi ha en gemensam konferens en gång om året. Men förra året ställde vi in den. I år har den inte varit än och förhoppningen finns att den kan bli av men vi får helt enkelt se. Bokningen är gjord men kan avbokas lätt om situationen kräver det.

Det är helt enkelt dålig business om för många anställda blir sjuka samtidigt.
Vi har en sådan konferens inbokad i början på september. Jag oroar mig mest för vad som händer om man vaknar upp på hotellet med lite kli i halsen, blir väldigt svårt att ta sig hem när man åkt tåg genom halva Sverige för att ta sig dit. Men man kan ju inte heller stanna kvar.

Vi har en sådan konferens inbokad i början på september. Jag oroar mig mest för vad som händer om man vaknar upp på hotellet med lite kli i halsen, blir väldigt svårt att ta sig hem när man åkt tåg genom halva Sverige för att ta sig dit. Men man kan ju inte heller stanna kvar.

Man får se till att ha en plan för det.

Jag har bara svårt att se en praktisk lösning på det problemet så länge inte alla tar egen bil dit vilket inte kommer hända.
Det skulle väl funka om någon fullvaccinerad eller som nyligen haft covid skjutsar, i september lär det finnas många, även yngre, som har låg risk i vilket fall som helst. Rent krasst så är det väl något som företag alltid behövt kunna hantera, att få hem folk som råkar bli smittade i en smittsamsjukdom under en konferens. Det är först nu vi börjat tänka på det. De som blir sjuka och kör bil kan också behöva assistans. Alla som insjuknar är inte i skick att köra antar jag.

Det skulle väl funka om någon fullvaccinerad eller som nyligen haft covid skjutsar, i september lär det finnas många, även yngre, som har låg risk i vilket fall som helst. Rent krasst så är det väl något som företag alltid behövt kunna hantera, att få hem folk som råkar bli smittade i en smittsamsjukdom under en konferens. Det är först nu vi börjat tänka på det. De som blir sjuka och kör bil kan också behöva assistans. Alla som insjuknar är inte i skick att köra antar jag.
Det förutsätter ju att man kartlägger vaccinationsstatus på dom anställda/vilka som haft covid för att kunna planera det och det är inte uppgifter som man kan kräva att dom anställda lämnar ut. Och att man hittar en anställd som kan köra och som ska till samma del av landet som den smittade. Men jag kan ju säga att även om jag var fullvaccinerad så hade jag inte varit särskilt sugen på att dela bil med ev covidsjuk en hel dag. Inte med någon förkyld/influensasjuk heller med tanke på vilka konsekvenser det får för mig själv att bli smittad med tanke på förhållningsreglerna som råder under pandemin.

Woop woop, från och med lördag tar vi ännu ett steg mot normalt liv då Glasgow går ner till Level 2. Det innebär att man bl.a. får träffas inomhus (max 6 pers från 3 hushåll), att restauranger & barer får servera alkohol inomhus, att de får ha öppet till 22:30 och att vi här i Glasgow åter får lov att resa till andra delar av Skottland och Storbritannien. Skönt att äntligen komma framåt - vi har under de senaste två veckorna varit den enda kommunen som fortfarande var kvar i Level 3 vilket har känts lite surt.

Det förutsätter ju att man kartlägger vaccinationsstatus på dom anställda/vilka som haft covid för att kunna planera det och det är inte uppgifter som man kan kräva att dom anställda lämnar ut. Och att man hittar en anställd som kan köra och som ska till samma del av landet som den smittade. Men jag kan ju säga att även om jag var fullvaccinerad så hade jag inte varit särskilt sugen på att dela bil med ev covidsjuk en hel dag. Inte med någon förkyld/influensasjuk heller med tanke på vilka konsekvenser det får för mig själv att bli smittad med tanke på förhållningsreglerna som råder under pandemin.
Nej jag hade aldrig ställt upp på att köra hem någon som är sjuk i covid, vaccinerad eller ej. Företag som planerar sånt i nuläget måste ju helt sakna verklighetsförankring..

Så skönt. Min region har tagit bort att man bör ha munskydd på sig i butiker. Avskyr munskydd men har självklart använt det. Nu ska jag förhoppningsvis slippa det i fortsättningen!
Samma här från och med idag. Dock kommer min pappa till exempel fortsätta med de tills han är färdig vaccinerad iaf i Juni. Min sambo kommer nog också fortsätta med munskydd 😅 Jag nja får spunk på dem.

Själv har jag vant mig vid munskydd i början tyckte jag det var lite jobbigt men nu är de lika naturliga som mina glasögon och märker dem knappt. Har andningsskydd när jag behöver åka buss de har jag inga problem med heller. Kan absolut tänka mig att använda munskydd eller andningsskydd även i framtiden till exempel under influensa säsongen i kollektivtrafiken.

Vi har som tur är haft att man bör ha munskydd om man inte kan hålla avstånd i butiker, och då håller jag hellre det.. Men jag tror att den kvarstår fortfarande, inte så konstigt dock. Men i grannlänet har de haft att man alltid bör ha munskydd i offentlig miljö och vi har varit mycket där nu så det har blivit att handla i munskydd ändå. Men förhoppningsvis tog de bort det nu, har inte kollat ännu.

Tycker fortfarande att munskydden är gräsliga och har utbrott runt mun och näsa av att använda dem, samt skav bakom öronen - nu när det är varmt ute och inne lyfter jag dem från näsa och mun för att hämta andan när jag måste springa i trappr och arbeta med dem på. Ett förbannat otyg är de, och jag tror fortfarande att de i smittspridning har mindre betydelse än en fis i rymden.

Tycker fortfarande att munskydden är gräsliga och har utbrott runt mun och näsa av att använda dem, samt skav bakom öronen - nu när det är varmt ute och inne lyfter jag dem från näsa och mun för att hämta andan när jag måste springa i trappr och arbeta med dem på. Ett förbannat otyg är de, och jag tror fortfarande att de i smittspridning har mindre betydelse än en fis i rymden.

Jag håller med, de är bra om de används rätt vilket typ 99,99% av de som har dem INTE gör. Nu har vi tack och lov inte haft krav på munskydd här i butiker odyl (givetvis på VC men det kan jag leva med).

Jag hoppas vi far lättnader med munskydden snart, iaf att det blir ok att använda vanliga tygmasker igen. Nu när det börjar bli varmt blir det extremt varmt i fpp2 maskerna.

Jag haller kvar vid min asikt att jag inte tror att maskerna hjälper speciellt mkt men inte heller skadar.
Visst vid vissa tillfällen är dom säkert bra, hos läkare tex där folk med symtom är. Men i mataffären hos friska personer känns det onödigt.

Inte nödvändigtvis. Det räcker att fråga om någon anmäler sig frivilligt. Om ingen anmäler sig funkar det inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 941
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar