Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min region så har det varit en rekommendation med munskydd I affärer och att gå in endast en per familj. I tisdags så togs den rekommendationen bort.
Men måste "alla" genast sluta med all typ av att skydda sig mot covid?? Jag var i mataffären idag och var ensam om munskydd och hade ett elände att värja mig från att få folk för nära :mad:
Det fanns gott om plats, men jag upplevde att ingen respekterade avstånd längre, otroligt jobbigt.

I min region så har det varit en rekommendation med munskydd I affärer och att gå in endast en per familj. I tisdags så togs den rekommendationen bort.
Men måste "alla" genast sluta med all typ av att skydda sig mot covid?? Jag var i mataffären idag och var ensam om munskydd och hade ett elände att värja mig från att få folk för nära :mad:
Det fanns gott om plats, men jag upplevde att ingen respekterade avstånd längre, otroligt jobbigt.
Det är borttaget i min region också. Jag slutade med munskydd direkt, men kommer självklart hålla avstånd.

Jag tror det är en ganska stor risk att smittspridningen ökar igen de närmaste månaderna. Just för att folk troligtvis kommer släppa mycket på försiktighetsåtgärder bara för att restriktioner tas bort och de är vaccinerade. Men även vaccinerade kan ju vara smittbärare vaccinet skyddar ju bara mot svår sjukdom.

. Läste också en artikel om att på IVA på Sahlgrenska så ligger det några patienter som vårdas för svår covid trots att de är fullvaccinerade. Visst extremt ovanligt såklart och de kan vara i riskgrupper men det gör mig lite orolig för de nära som jag har som är i riskgrupper på flera sätt.

Jag tror det är en ganska stor risk att smittspridningen ökar igen de närmaste månaderna. Just för att folk troligtvis kommer släppa mycket på försiktighetsåtgärder bara för att restriktioner tas bort och de är vaccinerade. Men även vaccinerade kan ju vara smittbärare vaccinet skyddar ju bara mot svår sjukdom.

. Läste också en artikel om att på IVA på Sahlgrenska så ligger det några patienter som är fullvaccinerade. Visst extremt ovanligt såklart och de kan vara i riskgrupper men det gör mig lite orolig för de nära som jag har som är i riskgrupper på flera sätt.
Ja så tänker jag också. Dessutom så är det inte så många som är vaccinerade 2 ggr än. Jag är 50+ och i riskgrupp, jag har inte fått min 2:a vaccination än (iofs nästa vecka, men sen är det några veckor innan man uppnått så bra immunförsvar som min kropp kan göra).

Många verkar tro att efter 1:a vaccineringen så kan man leva som innan covid :crazy: Det tycker jag är skrämmande!
Det minsta man kan göra är att hålla avstånd, gärna så länge som ingen riktigt vet något om denna sjukdom. Det är ett lotteri vem det drabbar och hur sjuk man blir, så ja! jag är mycket försiktig och tänker så vara ett tag till.

Ja så tänker jag också. Dessutom så är det inte så många som är vaccinerade 2 ggr än. Jag är 50+ och i riskgrupp, jag har inte fått min 2:a vaccination än (iofs nästa vecka, men sen är det några veckor innan man uppnått så bra immunförsvar som min kropp kan göra).

Många verkar tro att efter 1:a vaccineringen så kan man leva som innan covid :crazy: Det tycker jag är skrämmande!
Det minsta man kan göra är att hålla avstånd, gärna så länge som ingen riktigt vet något om denna sjukdom. Det är ett lotteri vem det drabbar och hur sjuk man blir, så ja! jag är mycket försiktig och tänker så vara ett tag till.

Ja det verkar vara det som folk tror att det är fritt fram att leva precis som vanligt. Själv avser jag att ta det väldigt försiktigt även efter jag är fullvaccinerad. Kommer definitivt inte att åka utomlands det närmaste året även om vaccineringsgraden är ganska hög. Avvaktar och ser hur mutationerna påverkar smittspridningen det vet man ju inte heller hur bra vaccinet skyddar mot svår sjukdom vid olika mutationer som säkert kommer i framtiden.

Uppsala igen...

Där har det varit en del toppar, men ingen har lärt sig något.
Tycker nästan vi ska ta tillbaka alla restriktioner tills ALLA är vaccinerade två gånger. Det är ju trots allt sådant här vi inte ska syssla med nu när vi får det lättare.

Nu står det på svt https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vegetarisk-mat-tycks-minska-covidrisk att vegetarisk mat tycks minska risken att bli svårt sjuk i covid-19. Sen står det så här:

"En av anledningarna till resultaten tror forskarna bakom studien är att en växtbaserad kost innehåller många näringsämnen, vitaminer och mineraler som stärker immunsystemet. Fisk innehåller mycket D-vitamin och omega 3-fettsyror som är gynnsamma för kroppen."

Sen när är fisk vegetariskt?? Menar de att en vegetarisk kost plus fisk är gynnsamt? Eller menar de att vegetariskt är bra men att vegetarianer borde äta fisk också? Eller vad menar de? Och menar de verkligen att enbart avsaknaden av kött gör att det ger ett bättre skydd mot covid-19 även om allätaren även äter mycket vegetabiliska matvaror? Så många frågor efter den lilla notisen...

Nu står det på svt https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vegetarisk-mat-tycks-minska-covidrisk att vegetarisk mat tycks minska risken att bli svårt sjuk i covid-19. Sen står det så här:

"En av anledningarna till resultaten tror forskarna bakom studien är att en växtbaserad kost innehåller många näringsämnen, vitaminer och mineraler som stärker immunsystemet. Fisk innehåller mycket D-vitamin och omega 3-fettsyror som är gynnsamma för kroppen."

Sen när är fisk vegetariskt?? Menar de att en vegetarisk kost plus fisk är gynnsamt? Eller menar de att vegetariskt är bra men att vegetarianer borde äta fisk också? Eller vad menar de? Och menar de verkligen att enbart avsaknaden av kött gör att det ger ett bättre skydd mot covid-19 även om allätaren även äter mycket vegetabiliska matvaror? Så många frågor efter den lilla notisen...
Mer info går att hitta om man googlar:
"The various diets were combined into plant-based (higher in vegetables, legumes, and nuts, and lower in poultry and red and processed meats); pescatarian/plant-based (as above, but with added fish/seafood); and low carb-high protein diets."

"Our results suggest that a healthy diet rich in nutrient dense foods may be considered for protection against severe COVID-19," they conclude."

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-06/b-paf060321.php

Mer info går att hitta om man googlar:
"The various diets were combined into plant-based (higher in vegetables, legumes, and nuts, and lower in poultry and red and processed meats); pescatarian/plant-based (as above, but with added fish/seafood); and low carb-high protein diets."

"Our results suggest that a healthy diet rich in nutrient dense foods may be considered for protection against severe COVID-19," they conclude."

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-06/b-paf060321.php

Så med andra ord var ingen vanlig allätarkost inkluderad? Bara veg, veg+fisk och låg kolhydrat+hög protein?

Och sen säger de att hälsosam mat minskar risken för covid19. Känns som en mycket märklig studie. Det känns ju rätt självklart att en hälsosam kost (jämfört med en ohälsosam) ger kroppen bättre förutsättningar.

Så med andra ord var ingen vanlig allätarkost inkluderad? Bara veg, veg+fisk och låg kolhydrat+hög protein?

Och sen säger de att hälsosam mat minskar risken för covid19. Känns som en mycket märklig studie. Det känns ju rätt självklart att en hälsosam kost (jämfört med en ohälsosam) ger kroppen bättre förutsättningar.
Det blir så konstigt när man undersöker olika kostvanor utan att ta hänsyn till vad kosten verkligen innehåller och hur man lever i övrigt. De som äter vegetariskt lever förmodligen sundare och äter nyttigare i största allmänhet då det är folk som aktivt tänker på vad de sätter i sig. Det kan man göra även om man har kött i maten men där finns det även en större andel som varken lever eller äter så nyttigt. Man äter vegetariskt om man lever på chips också - förutsatt att potatisen är fritterad i vegetabilisk olja och man är köttätare om man äter som en vegan men även lite kött.

Och om man sen översätter det till termer som vegetarian i svenska medier blir det mest bara konstigt.

Det blir så konstigt när man undersöker olika kostvanor utan att ta hänsyn till vad kosten verkligen innehåller och hur man lever i övrigt. De som äter vegetariskt lever förmodligen sundare och äter nyttigare i största allmänhet då det är folk som aktivt tänker på vad de sätter i sig. Det kan man göra även om man har kött i maten men där finns det även en större andel som varken lever eller äter så nyttigt. Man äter vegetariskt om man lever på chips också - förutsatt att potatisen är fritterad i vegetabilisk olja och man är köttätare om man äter som en vegan men även lite kött.

Och om man sen översätter det till termer som vegetarian i svenska medier blir det mest bara konstigt.

Jag har känt flera vegetarianer som inte äter sunt. T.ex. en som var vegetarian p.g.a. ätstörning och då var en vegetarisk kost en ursäkt att tacka nej till mat. Och flera andra som åt vegetariskt men som egentligen inte tyckte om grönsaker och baljväxter och därför åt mycket helfabrikat.

Jag tyckte bara det blev en så märklig text när de pratade om att vegetarisk kost var bra men sen blandade in fisk. Om det nu visat sig att de som äter mycket grönsaker har ett bättre skydd mot covid-19 varför blanda in vegetarisk kost alls? Man kan ju äta mycket grönsaker och även äta kött. Precis som man kan äta vegetariskt och onyttigt.

Är väl framför allt rapporteringen som gör det konstigt.
I länken @bettysmatte lade in står det tydligt att det enbart är samvariation, inte orsakssamband de observerat. Och det som översätts till vegetarisk kost verkar inte vara det utan "grönsaksrik kost". Så den svenska artikeln blir bara fel.

Såvitt jag förstår har man både samlat in data om hälsa och livsstil i övrigt, samt att kosten kategoriserats utifrån vad som faktiskt ätits?

Är väl framför allt rapporteringen som gör det konstigt.
I länken @bettysmatte lade in står det tydligt att det enbart är samvariation, inte orsakssamband de observerat. Och det som översätts till vegetarisk kost verkar inte vara det utan "grönsaksrik kost". Så den svenska artikeln blir bara fel.

Såvitt jag förstår har man både samlat in data om hälsa och livsstil i övrigt, samt att kosten kategoriserats utifrån vad som faktiskt ätits?

Precis, den svenska artikeln verkar sätta ett lika-med-tecken mellan vegetarisk kost och grönsaksrik kost. Det blir ju väldigt märkligt då det finns många allätare som äter mycket och grönsaker. Och sen lägger de till fisk i ekvationen också trots att de använder ordet vegetarisk i artkeln. Som om fisk ingår i en vegetarisk kost.

Jag såg också den där nyheten, och tyckte den såg "konstig" ut.

Förutom det som redan tagits upp, så kan man anta att de som äter en grönsaksrik kost, är hälsointresserade och motionerar mera en medelpersonen, och därför har en lägre vikt, har en högre andel av icke-rökare, och lägre frekvens av högt blodtryck, övervikt och diabetes, samt kanske en något lägre ålder i medeltal.

Eftersom ålder, övervikt, högt blodtryck m.m. är stora riskfaktorer, så kanske undersökningen egentligen har kommit fram till att de kända riskfaktorerna ålder, övervikt och högt blodtryck, ökar risken för svår Covid-19....

Här har vi nån som fullständigt sågar studien om vegokost och Covid:

Btw, bokstavskombinationskost till årets nyordslista. Som i följande stycke:
"Det går naturligtvis inte att säga något om kausalitetsfrågan med den här undermåliga studien. Det är inte slumpmässigt vilka som käkar vegetariskt/LCHF eller någon annan bokstavskombinationskost i studien"

"Det går naturligtvis inte att säga något om kausalitetsfrågan med den här undermåliga studien. Det är inte slumpmässigt vilka som käkar vegetariskt/LCHF eller någon annan bokstavskombinationskost i studien"

Skönt att det inte bara var jag som reagerade på den märkliga studien.

Jag såg också den där nyheten, och tyckte den såg "konstig" ut.

Förutom det som redan tagits upp, så kan man anta att de som äter en grönsaksrik kost, är hälsointresserade och motionerar mera en medelpersonen, och därför har en lägre vikt, har en högre andel av icke-rökare, och lägre frekvens av högt blodtryck, övervikt och diabetes, samt kanske en något lägre ålder i medeltal.

Eftersom ålder, övervikt, högt blodtryck m.m. är stora riskfaktorer, så kanske undersökningen egentligen har kommit fram till att de kända riskfaktorerna ålder, övervikt och högt blodtryck, ökar risken för svår Covid-19....
Fast man tog hänsyn till ett stort antal andra aspekter, förutom just kost:

"After factoring in several potentially influential variables, including age, ethnicity, medical specialty, and lifestyle (smoking, physical activity), respondents who said they ate plant-based diets' or plant-based/pescatarian diets had, respectively, 73% and 59% lower odds of moderate to severe COVID-19 infection, compared with those who didn't have these dietary patterns.

And compared with those who said they ate a plant-based diet, those who said they ate a low carb-high protein diet had nearly 4 times the odds of moderate to severe COVID-19 infection.

These associations held true when weight (BMI) and co-existing medical conditions were also factored in."

Iofs lite orättvist att kritisera dem för bristande kausalitet när de själva uttryckligen påpekat att resultatet endast påvisar korrelation.
"This is an observational study, and so can't establish cause, only correlation."

Det han sågar är väl den undermåliga vetenskapsjournalistiken?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 941
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar