Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är en av de mest heltäckande artiklarna om lång covid som jag läst. De tar upp flera olika möjliga teoribildningar till orsaker och ställer i kontrast till vad vi vet om andra postvirala sjukdomar, inklusive hur virusreservoarer har funkat med andra typer av virus (såklart delvis spekulativt). Enda saken jag inte gillar helt, är hur det upprepas även här att de med långa besvär har haft en mild initial infektion. Det stämmer inte alltid. Om att vårdas på IVA är cut-off för ej mild får vi börja prata om milda tigerattacker och milda tyfoner också.

Har i Portland omradet i Oregon ar vi nu i mellan fasen, och lar snart na full oppning. 70% av Oregon's befolkning har fatt 1 spruta, 65% har fatt bada. Nar vi gar over att 70% har fatt bada sprutorna sa slapps restricktionerna. Vi har nu slappt sa det ar "optional" mask krav om man ar fullt vaccinerad, aven om manga butiker fortfarande kraver mask.
Min kommun ar i "moderate" risk zoon, men i botten sa jag hoppas vi gar ner till lag snart och darmed oppnar nastan allt (men fortfarande har kvar restrictioner for hur manga som kan samlas pa en plats, etc)

Här i Österrike gar infektionerna snabbt ner, var by är "Coronafri" sen i lördags.

Ända har vi bestämmt att det inte blir ngn Sverigeresa i sommar, känns för osäkert om vad som kommer hända med karantänsregler, tester osv. Min man och jag kommer vara fullvaccinerade (jag fick min andra i fredags, min man far sin andra i början av juli). Sverige klassas fortfarande som högriskland och vi maste ju aka genom Tyskland och Danmark ocksa. Det blir för mkt att halla reda pa och för osäkert. Det är nästan 2 ar sen vi träffade min pappa, min bror med familj och min faster. 1,5 ar sen vi träffade min syster och sambo :(

Hur tänker ni inför semester och ev. semesterresor?

Här i Österrike gar infektionerna snabbt ner, var by är "Coronafri" sen i lördags.

Ända har vi bestämmt att det inte blir ngn Sverigeresa i sommar, känns för osäkert om vad som kommer hända med karantänsregler, tester osv. Min man och jag kommer vara fullvaccinerade (jag fick min andra i fredags, min man far sin andra i början av juli). Sverige klassas fortfarande som högriskland och vi maste ju aka genom Tyskland och Danmark ocksa. Det blir för mkt att halla reda pa och för osäkert. Det är nästan 2 ar sen vi träffade min pappa, min bror med familj och min faster. 1,5 ar sen vi träffade min syster och sambo :(

Som förra året. Dra ned till ett minimum, träffa så få som möjligt i små grupper, se till att bara göra saker där avstånd kan hållas - och vända när man inser att det inte funkar.

Just sommaren är dock jobbsäsong när människor reser till oss, så där gäller att hålla i alla rutiner ett tag till.

Jag kommer semestera i sverige under sommaren. Åker förhoppningsvis utomlands europa till hösten beroende på hur det ser ut i sverige och landet jag ska till. Även om jag är vaccinerad så vill jag att läget är under kontroll i det land jag åker till, så att vården inte är överbelastad eller att man riskerar att hamna i nån karantän eller liknande.

Jag tänker att denna sommar får bli som förra. Det kommer ju dröja innan livet är mer som vanligt här i sverige, vaccinationerna kommer inte vara klara heller.

Att resa finns inte i min värld än så länge. Jag förstår inte hur folk kan tycka att det börjar vara ok redan. Jag tycker att man iaf ska vänta tills alla fått chansen att vaccineras och smittspridningen gått ner betydligt mer och stabilare än nu.

Åka mellan hem och fäbod. Det kommer inte vara trängsel på hjortronmyrarna däruppe.
Plus en resa ut i skog med tält, för att pricka av vattenfall att bada i. Där kommer det förmodligen inte heller att vara trängsel.

Så vi skippar Jämtlandstriangeln med sina tio meter breda stigar, Njupeskärs bilköer och Kebnekaisekaoset i år.

Resa verkar finnas i mangas värld just nu, vi bor sa vi ser alla flyg som startar och landar i Innsbruck och det har ökat rejält senaste veckorna. I takt med att restriktionerna tas bort och taken samtidigt fortsätter att sjunka sa verkar folk glömma bort att viruset fortfarande finns kvar.

Pa väg hem fran stallet i lördags akte vi först förbi ett ställe där ungdomar brukar samlas, det var massor folk och ingen höll avstand. Sen akte vi förbi en lokal där en teaterföreställning snart skulle börja, stora klungor med folk utan avstand. Det är maskkrav under själva föreställningen men utanför var det alla varianter av maskbärande utom just korrekt bärande.
Med tanken pa inställningen hos folk sa är det konstigt att infektionstalen minskar sa kraftigt som dom gör.

Åka mellan hem och fäbod. Det kommer inte vara trängsel på hjortronmyrarna däruppe.
Plus en resa ut i skog med tält, för att pricka av vattenfall att bada i. Där kommer det förmodligen inte heller att vara trängsel.

Det later härligt, precis sa som jag vill ha en semester. Lugnt och skönt och utan massa folk (även i tider utan Corona)

Min svärmor har precis kommit hem fran en semester i Italien.
När hon var där ringde hon och fragade om hon inte skulle boka en plats pa en camping till oss där, det skulle vara sa perfekt för oss. Hon blev sur när vi sa nej. Har verkligen ingen lust att först tillbringa timmar i bilköer, sen trängas med massor folk pa en strand och kan inte första hur folk längtar efter det.

Det far vi dagsutflykter i näromradet, kanske ngr dagar pa en liten, mysig camping i närheten.

Jag saknar min familj enorm mycket men förhoppningsvis finns alla kvar senare ocksa. Kanske ser läget annorlunda ut i jul?

Vi har ställt in årets husbilsresa (inom Sverige). Vi kommer att åka till Göteborg en snabbstuds för att köpa havskräftor innan midsommar men det blir inte "värre" än att gå in i en butik. Vi kommer att fortsätta undvika stora folksamlingar osv.

Edit: Jag är snart fullvaccinerad men särbon har inte fått sin första spruta ännu, det spelar helt klart in även om vi hade ställt in ändå.

Vi kommer eventuellt åka till vårat sommarställe i jämtland i år. Vägen upp blir typ et stopp för att tanka och då går vi på toa samtidigt. Det är ju ungefär vad man gör idag när man måste tanka, så vi känner inte att det är något vi gör annorlunda. Vi kommer också vara fullvaccinerade då, så risken är mindre än förra året.

Vi åker aldrig någonstans på somrarna ändå, annat än dit, men vi struntade i det förra året, av förklarliga skäl.

Vi kommer som vanligt låna lägenhet i Visby Augusti, men då är vi båda full vaccinerade (min sambo sedan i Mars och jag tar sista sprutan på Onsdag) . Vi flög dit förra året med men i för som vi ägnar oss åt saker där inte en massa folk är iblandade så känns de helt okej. Vi storhandlar när vi kom dit och fyller kyl & frys. Åker dit promenerar längs havet och läser böcker & laddar för nya terminen som börjar i september. När vi var där förra året var de väldigt lugnt i Augusti så hoppas de är liknande i år. Skulle läget förändras drastiskt under sommaren så ställer vi såklart in men just nu ser planen ut så.

Kommer inte att göra något speciellt i sommar heller. Men det är faktiskt helt okej. Jag kommer i alla fall att kunna börja träffa mina föräldrar så smått. Mamma är fullvaccinerad, och snart pappa också. Själv har jag fått första sprutan idag, och från och med nästa vecka träffar jag minimalt med folk. Då lär vi kunna sitta ute och fika tillsammans utan risk, tänker man.

Jag planerar så smått inför höstlovet i november. Kanske, kanske kan man då sätta sig på ett tåg till Stockholm och besöka arkiven igen. Hallwylska museet hade jag gärna sett också. Kanske.... :)

Semester = bada, pyssla i trädgården, fixa med huset. Blir väl några utflykter i närområdet.
Längtar till släkten och lugnet i Finland, längtar till min barndomsstad och att få umgås vänner runt omkring i landet...men vi väntar ett tag till. Även om vi snart fått våra doser.
Har bara tagit ut tre veckor semester i sommar. Kanske kan jag ta ut mer semester i höst eller vinter och åka till Finland.

Vi kommer vara vid sommarstugan, 20-25 min bort med bil. Dvs vi kan lätt åka hem om vi blir dåliga.
Ev blir det några dagar i fjällen senare i sommar med en kompis. Annars inget speciellt resande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 941
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar