Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här i Aus går det trögt. 690 000 fullvaccinerade, 2.7% av befolkningen

Jag och sambon var på rugbymatch förra veckan, 27860 på fullsatta läktare, fulla och glada.

Nu har vi ju inte haft knappt några fall av Covid här i norr, därför matchen flyttades hit då Melbourne var i lock down (igen).

Tack vare stängda internationella gränser och hotellkarantän (där de flesta nya fall upptäcks) så tror jag de flesta här känner sig trygga och inte behöver ta vaccin 🤷‍♀️

Jag och sambon var på rugbymatch förra veckan, 27860 på fullsatta läktare, fulla och glada.

Nu har vi ju inte haft knappt några fall av Covid här i norr, därför matchen flyttades hit då Melbourne var i lock down (igen).

Tack vare stängda internationella gränser och hotellkarantän (där de flesta nya fall upptäcks) så tror jag de flesta här känner sig trygga och inte behöver ta vaccin 🤷‍♀️

Oj vilken rekyl ni riskerar att få... O_o Måste kolla med kollegorna i Aus hur de har det, de är lite utspridda över landet (ingen i norr dock).

Och jag är jäkligt trött på gnälliga gubbar i FB grupper som gnäller om att travet har fått höra att de får släppa in 500 personer på publikplats om de söker tillstånd. Vissa banor har bara fått tillstånd till max 100 pga av olika omständigheter som yta osv. De gnäller för att de vägrar släppa in 500 trots att regeringen enligt dem gått ut med de 😴 Men fortfarande måste ju varje enskild bana söka tillstånd. Nötter blir så trött ska inte ens diskutera med dem egentligen men blir så arg för att de ligger under sina stenar och glömmer att världen inte varit sig självt sista 1 och halvt året.🧐 Sverige lätta restriktionerna förra sommaren med för att sedan dra tillbaka de direkt på hösten när smittan tog fart igen 😴

Hur länge kommer ni att isolera landet? Covid lär inte försvinna under överskådlig tid, kanske aldrig.

Har blir det nog en sommar ungefar som forra sommaren. Jag kommer att kora buss for sommar skola, det blir ett par veckor utan korning da och da ... Vi har borjat slappa pa restricktioner har i Portland omradet, nu nar nastan 70% av befolkningen ar vaccinerade sager man att mask ar "optional" om man ar vaccinerad. Annu har inga affarer i var lilla forstad tagit bort mask kravet, men Maken och jag var till en affar i grann staden haromdagen och det kanndes nastan lite festligt att kunna ga in i en affar utan mask. :p

Maken och jag planerar dock en resa med husbussen till Florida for att besoka familj och vanner dar. Jag planerar att aka harifran pa Juldagen och att landa i Florida precis runt nyar. Sedan att vara borta fran jobbet hela January ... Det kommer inte alls att bli poppulart, :cautious: men oh sa behovligt efter den har langa tiden med alldeles for mycket att gora.

Hur länge kommer ni att isolera landet? Covid lär inte försvinna under överskådlig tid, kanske aldrig.

Ingen aning. För turister och working holiday gissar jag minst ett år till.

Har hört "rykten" (läst lös media) om att det diskuteras om att chartra plan för att flyga in utländska studenter och sätta i karantän 2v,, då det är en stor sektor som förlorat pengar, universiteten.

Farmer lider också då det inte finns folk att plocka och packa, det var ju wh-ungdomar tvugna att göra i 3 mån om man ville stanna ett extra år.

Priser på frukt och grönt kommer gå upp om de ska ha råd att anställa australienare, samt rutinerna måste ses över så som boende, arbetsmiljö, försäkringar och lön (vilket jag tycker är bra).

Men ja, hur länge? Det kommer ju komma vågor av covid gissar jag i många år framöver. Hittills är Melbourne värst drabbat och dom går i 3-5 dagar lockdown så fort de upptäckt nya fall "utanför karantän"...

Det mest sjuka hörde jag igår. Någons man har klivit på ett flygplan från Melbourne till Townsville (vår stad) med mellanlandning i Sydney.

När planet landar i Townsville frågar de om han varit i Melbourne och han svarar ja.

Reglerna är att du måste hotellkarantäna 2v till självkostnadspris (motsvarande ca 18000sek) om du kommer från Melbourne till vår stat.

Då visar det sig att vi inte har faciliteter att karantäna honom här, så dom sätter honom på ett nytt plan och skickar honom till Brisbane för att gå i karantän där....

Helt sjukt, fattar inte att han fick kliva på planet ens i Melbourne men som sagt, Melbourne (VIC) till Sydney (NSW) är Ok utan karantän. Och Sydney till Brisbane (eller Townsville, Båda QLD) är ok utan karantän... men ej VIC till QLD

Boris Johnson kör i vanlig ordning på en mer aggressiv strategi och har mer eller mindre lovat att livet ska vara som vanligt i England lagom till den 21 juni. Det känns för mig ungefär lika genomtänkt som att lova att det ska vara fint väder den 21 juni, men det blir ju bra PR av det eftersom att 21 juni är "first day of summer"...🙄 Som Skottlands Nicola Sturgeon sa: "My statements are based on data, not dates". :p
Hur sorgligt det än må vara på massor av plan finns det ändå en liten del i mig som är skadeglad över att Boris Johnson nu mycket riktigt har fått ta tillbaka det här löftet om guld och gröna skogar som han så passionerat levererade för 4 månader sedan. Jag fullkomligen hatar denne man och allt han står för och var så arg där i februari när han stod och lovade folk att alla restriktioner garanterat skulle vara borta den 21 juni. Samtidigt gnällde folk på Sturgeon, som jag tycker betydligt mycket bättre om, för att hon vägrade ge samma fullständigt orealistiska löften. Så jag tar skadeglatt det här som en liten politisk seger, faktiskt.

Hur sorgligt det än må vara på massor av plan finns det ändå en liten del i mig som är skadeglad över att Boris Johnson nu mycket riktigt har fått ta tillbaka det här löftet om guld och gröna skogar som han så passionerat levererade för 4 månader sedan. Jag fullkomligen hatar denne man och allt han står för och var så arg där i februari när han stod och lovade folk att alla restriktioner garanterat skulle vara borta den 21 juni. Samtidigt gnällde folk på Sturgeon, som jag tycker betydligt mycket bättre om, för att hon vägrade ge samma fullständigt orealistiska löften. Så jag tar skadeglatt det här som en liten politisk seger, faktiskt.
Gillar såklart inte att smittläget är som det är, men håller med om det du skriver.

I vissa sammanhang är bindande uttalanden om framtida exakta datum ...bara inte lämpliga.

Om en inte råkar sitta på en redigt bra spåkula. Men det har ju visat dig att dessa är hyfsat svåra att få tag på. ;)

Ingen aning. För turister och working holiday gissar jag minst ett år till.

Har hört "rykten" (läst lös media) om att det diskuteras om att chartra plan för att flyga in utländska studenter och sätta i karantän 2v,, då det är en stor sektor som förlorat pengar, universiteten.

Farmer lider också då det inte finns folk att plocka och packa, det var ju wh-ungdomar tvugna att göra i 3 mån om man ville stanna ett extra år.

Priser på frukt och grönt kommer gå upp om de ska ha råd att anställa australienare, samt rutinerna måste ses över så som boende, arbetsmiljö, försäkringar och lön (vilket jag tycker är bra).

Men ja, hur länge? Det kommer ju komma vågor av covid gissar jag i många år framöver. Hittills är Melbourne värst drabbat och dom går i 3-5 dagar lockdown så fort de upptäckt nya fall "utanför karantän"...
Detta kan jag inte berätta för dottern, som står i startgroparna sen ... ja, sen gränsen stängdes. Då bryter hon ihop. Hon sliter i ett verkligt sk*tjobb just nu för att få ihop maximalt med resepengar, och vill iväg så fort som möjligt. Elände. Borde det inte räcka med vaccinationsintyg och covidtest....?

Detta kan jag inte berätta för dottern, som står i startgroparna sen ... ja, sen gränsen stängdes. Då bryter hon ihop. Hon sliter i ett verkligt sk*tjobb just nu för att få ihop maximalt med resepengar, och vill iväg så fort som möjligt. Elände. Borde det inte räcka med vaccinationsintyg och covidtest....?

Det skulle jag nog se till att börja bearbeta, i och med att Australien har lyckats skydda sig så pass väl (låg infektionsspridning) och olyckligtvis därför indirekt också haft en kass vaccinationsgenomträngning så kommer det nog att dröja. Finns inget backupland att sikta mot?

Det är fortfarande jobba hemma så ofta som möjligt. Såg någon intervju med Tegnell, förra veckan eller så, där han trodde att den rekommendationen skulle vara den som var kvar längst, och förmodligen hela hösten.

Det här är ganska intressant ... Ni som arbetar hemifrån nu, vad säger era arbetsgivare om hösten (med tanke på att smittotalen sjunker och allt fler blir vaccinerade). Är det fortsatt distansarbete som gäller eller är det tal om några förändringar hos er?

Det här är ganska intressant ... Ni som arbetar hemifrån nu, vad säger era arbetsgivare om hösten (med tanke på att smittotalen sjunker och allt fler blir vaccinerade). Är det fortsatt distansarbete som gäller eller är det tal om några förändringar hos er?
Vi kommer att följa myndigheternas råd så länge de varar, alla som kan och vill jobbar hemifrån vilket är absoluta merparten. Vi får vara på kontoret om vi vill men blir det för många så kan det tänkas bli begränsningar. För närvarande är det kanske 20 i lokaler avsedda för flera hundra men det är ett mindre gäng som sitter i samma del av lokalerna dock är det mycket gott om plats där också.

Det skulle jag nog se till att börja bearbeta, i och med att Australien har lyckats skydda sig så pass väl (låg infektionsspridning) och olyckligtvis därför indirekt också haft en kass vaccinationsgenomträngning så kommer det nog att dröja. Finns inget backupland att sikta mot?
Vi försöker, men det går trögt. Australien är drömmen, liksom. Hon hade allt ordnat; visum, biljetter, ALLT, och så blev det tvärstopp veckan innan avresedagen..... Men vi jobbar på det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 941
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hästen har ingen respekt för bommar