Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är ganska intressant ... Ni som arbetar hemifrån nu, vad säger era arbetsgivare om hösten (med tanke på att smittotalen sjunker och allt fler blir vaccinerade). Är det fortsatt distansarbete som gäller eller är det tal om några förändringar hos er?

Vi följer myndigheternas rekommendationer och gör inga egna bedömningar. Men sedan pandemin började har det varit tal om när förändringarna kan göras. Sedan är inte pandemins slut lika med hemarbetets slut även om omfattningen inte blir alls lika stor. Vi har hittat sätt att jobba som jag skulle säga ger mer effektivitet om de inte varit tvingande i omfattning. När de kan väljas fritt ur paletten när det passar kommer det vara en styrka.

Det här är ganska intressant ... Ni som arbetar hemifrån nu, vad säger era arbetsgivare om hösten (med tanke på att smittotalen sjunker och allt fler blir vaccinerade). Är det fortsatt distansarbete som gäller eller är det tal om några förändringar hos er?

Min arbetsgivare säger inget just nu. Bara fortsatt hemmajobb för de som kan när man kan det.

Hos oss är det bara att man kommer fortsätta följa rekommendationerna. Vilket ju är fullt rimligt.

Vi kommer att följa myndigheternas råd så länge de varar, alla som kan och vill jobbar hemifrån vilket är absoluta merparten. Vi får vara på kontoret om vi vill men blir det för många så kan det tänkas bli begränsningar. För närvarande är det kanske 20 i lokaler avsedda för flera hundra men det är ett mindre gäng som sitter i samma del av lokalerna dock är det mycket gott om plats där också.

Vi följer myndigheternas rekommendationer och gör inga egna bedömningar. Men sedan pandemin började har det varit tal om när förändringarna kan göras. Sedan är inte pandemins slut lika med hemarbetets slut även om omfattningen inte blir alls lika stor. Vi har hittat sätt att jobba som jag skulle säga ger mer effektivitet om de inte varit tvingande i omfattning. När de kan väljas fritt ur paletten när det passar kommer det vara en styrka.

Min arbetsgivare säger inget just nu. Bara fortsatt hemmajobb för de som kan när man kan det.

Hos oss är det bara att man kommer fortsätta följa rekommendationerna. Vilket ju är fullt rimligt.

Intressant att höra hur era arbetsgivare resonerar. Min arbetsgivare har svängt 180 grader; från att vi SKA jobba hemifrån 100% till att vi nu (i och med vaccin) SKA befinna oss på plats 100% efter sommaren. (Ev. men det är väl rimligt att anta, med någon form av restriktoner på plats, det vet jag ingenting om just nu.)

Jag kan bara anta att det finns bakomliggande skäl (och såklart hoppas vi väl alla på en återgång till något som kan likna det ”normala”, eller i alla fall en vardag utan begränsningar) men hoppas ju att smittspridningen fortsätter att minska … Det som känns svårast, tycker jag, är nog att veta om man har symtom eller inte. Det finns oräkneliga dagar det senaste året (t.ex. med huvudvärk och annat) där jag skulle ha tvekat inför att gå till kontoret, men där det har fungerat bra att arbeta hemifrån. Hur eller hur går det ju ett par dagar från ev. symtom (övergående, ihållande?) - test - provsvar ...

Det är såklart privilegierat i det stora hela att ha haft möjligheten till distansarbete över huvud taget, men det blir en skarp omställning. Vilket känns sisådär, om rekommendationerna att arbeta hemifrån i så stor utsträckning som möjligt, kommer att ligga kvar inpå hösten. Men jag får väl ta det som det kommer helt enkelt.

Fortsatt enligt rekommendationerna, så det ser ut att fortsätta med i huvudsak arbete hemifrån också i höst. Dock så kommer de grundutbildningar som jag undervisar på (som det ser ut nu) att återgå till platsundervisning från och med 16 september, efter att ha varit på distans sedan förra våren.

Vår arbetsgivare följer rekommendationerna. Vi har ett tillsvidare beslut att jobba hemifrån och ledningen följer smittläget och rekommendationer. De kommer inte att göra en skarp återgång utan en successiv återgång till kontor. Sen kommer de också öppna upp för att mer flexibelt kunna kombinera hemarbete och kontorsarbete i framtiden och har tillsatt en arbetsgrupp. En undersökning visade att 75 procent av medarbetarna vill arbeta hemifrån 3-5 dagar per vecka även i framtiden. Själv vill jag vara på kontor så lite som möjligt.

Detta kan jag inte berätta för dottern, som står i startgroparna sen ... ja, sen gränsen stängdes. Då bryter hon ihop. Hon sliter i ett verkligt sk*tjobb just nu för att få ihop maximalt med resepengar, och vill iväg så fort som möjligt. Elände. Borde det inte räcka med vaccinationsintyg och covidtest....?
Australien har en resebubbla med Nya Zeeland just nu. Denna bubbla kommer nog att utökas när smittspridningen går ner i andra länder så håll koll. Saker kan ju ändras.
Sverige lär ju inte ligga på den listan men dottern kanske kan åka och "karantäna" i ett land som sedan låter henne flyga in den vägen.

Så håll koll även på NZ, dom kanske ändrar sina restriktioner före Aus

Hos oss var det sagt att vi "öppnar kontoren" efter sommaren, men det var strax innan förlängningen av rekommendationerna att jobba hemma till oktober. Fast jag tror att vi kommer säga att folk får jobba hemifrån om de vill än så länge, samt att vi när det blir mer "normalläge", så kommer vi försöka uppmana folk att komma till kontoren åtminstone några dagar i veckan.

Jag har idag bokat tid för vaccinering! :banana::banana:

Det blir med Pfizers vaccin.

Jag med! Fanns tid redan på lördag. Heja småstaden! :up: Moderna.

Jag mår verkligen piss av vaccinationerna, men hellre hög feber, ont i hela kroppen och illamående två gånger än covid-19 en gång.
Verkligen! Jag (som varit sjuk länge) tänker liksom att det vore rimligt att alla vaccinerades även om det innebar två veckor helt sängbunden och beroende av hjälp med mat/omvårdnad för VARENDA KOTTE. Så otroligt många färre verkar dö av vaccin än av covid. Jag har inte heller hört något alls om kvarstående långvariga besvär av vaccinationen (vilket vi för all del inte kan veta än). Vet anekdotiskt att det finns de som varit långvarigt sjuka med covid som blir sänkta/får förvärrade besvär rejält i upp till en månad-sex veckor, men jag har inte hört om något "värre" än det. Det är vad jag räknar med för egen del också. :cautious: Blir glad för allt mildare än så.

Den 1 juli kommer Österrike återgå till ett nästan normalt samhälle, men med förutsättning att man är vaccinerad/testad/tillfrisknad och mask vid vissa tillfällen.

Även regler om avstand faller, fran 1 juli är det alltsa fritt fram att ga pa disko, konserer, sta i barer och sjunga och skrika 30 cm fran varandra. Bara du vid insläppet visar att du är vaccinerad/testad/tillfrisknad.

Ska du däremot ga till mataffären maste du bära mask (fast fran 1juli räcker det med enklare mask, inte längre fpp2 mask), lite osäker pa om halla avstand gäller da men det är iaf nästan ingen som haller avstand längre.

Känns i min värld inte riktigt, test, vaccin osv är ju inte 100% och jag tror ända att risken att smitta är större i en nattklubb än i mataffären.

Vi far väl se vad som händer, just nu ligger 7-dagarssnittet pa 14,5 vilket ju är jättebra men jag är ända orolig för vad som kommer hända till hösten.

Australien har en resebubbla med Nya Zeeland just nu. Denna bubbla kommer nog att utökas när smittspridningen går ner i andra länder så håll koll. Saker kan ju ändras.
Sverige lär ju inte ligga på den listan men dottern kanske kan åka och "karantäna" i ett land som sedan låter henne flyga in den vägen.

Så håll koll även på NZ, dom kanske ändrar sina restriktioner före Aus
Tack för tips!! Vi har också kikat på studerande - där finns jättebra 13-veckors-kurser i Sydney, i avancerad engelska, som skulle passa henne finfint. Om det skulle räcka? Men vi håller oss uppdaterade.

Tack för tips!! Vi har också kikat på studerande - där finns jättebra 13-veckors-kurser i Sydney, i avancerad engelska, som skulle passa henne finfint. Om det skulle räcka? Men vi håller oss uppdaterade.

Var noga med att kolla upp

1. Om "korttids-studerande" ingår i den tänkta gruppen att tillåtas komma in i landet

2. Om det är möjligt att gå från studie-visum till working holiday visum efter.
Jag TROR att man kan studera på WH visum MEN jag gissar att hon inte kan resa in på WH visum utan att först och främst enbart Studie-visum kommer tillåtas

3. Hotell-karantän 2 veckor (om det kommer gälla för studenter?) till självkostnadspris, jag tror för singel-rum ligger på från $2800 beroende lite på vilken stat du flyger in i (VIC, NSW, QLD).
Förhoppningsvis rabatterat för studenter om dom kommer släppa in dem tidigare.

Har för mig att jag läst att WA tillåter karantän i eget hus men det kan vara för medborgare only, inte säker...

Senast idag har jag sett en artikel om travel-bubble och nästa land på listan verkar vara Singapore. Men någon tidsram finns inte. Och en kommentar i artikeln sa att för turism kanske vi satsar på den här tiden nästa år... :(

Den 1 juli kommer Österrike återgå till ett nästan normalt samhälle, men med förutsättning att man är vaccinerad/testad/tillfrisknad och mask vid vissa tillfällen.

Även regler om avstand faller, fran 1 juli är det alltsa fritt fram att ga pa disko, konserer, sta i barer och sjunga och skrika 30 cm fran varandra. Bara du vid insläppet visar att du är vaccinerad/testad/tillfrisknad.

Ska du däremot ga till mataffären maste du bära mask (fast fran 1juli räcker det med enklare mask, inte längre fpp2 mask), lite osäker pa om halla avstand gäller da men det är iaf nästan ingen som haller avstand längre.

Känns i min värld inte riktigt, test, vaccin osv är ju inte 100% och jag tror ända att risken att smitta är större i en nattklubb än i mataffären.

Vi far väl se vad som händer, just nu ligger 7-dagarssnittet pa 14,5 vilket ju är jättebra men jag är ända orolig för vad som kommer hända till hösten.
Det där med mataffären är generellt väldigt konstigt, tycker jag. Det har ju hävdats att det krävs att man är nära någon smittad i minst 15 minuter för att själv kunna bli smittad. När uppstår den situationen i en mataffär egentligen :confused: ?? I mitt fall aldrig.

Det där med mataffären är generellt väldigt konstigt, tycker jag. Det har ju hävdats att det krävs att man är nära någon smittad i minst 15 minuter för att själv kunna bli smittad. När uppstår den situationen i en mataffär egentligen :confused: ?? I mitt fall aldrig.
Inte att man måste vara så nära så länge. Att smittrisken är påtagligt mycket större under de omständigheterna.

Så, på torsdag lättar många restriktioner. Jag tycker jag märkt att folk redan tar ganska lätt på det. Visst, en del har munskydd och så men i övrigt är det nästan som innan pandemin här.

Eftersom smittan fortsatt gå ner så känns det på många sätt ändå lite som om det kanske kan bli mer som förr igen, även om jag hoppas att vissa vanor stannar kvar!
Det som oroar mig är nyhetsrubrikerna om deltavarianten.
Som jag förstår det så verkar vaccinerna skydda bra mot just allvarlig sjukdom om man blir smittad, men att risken är att man sprider till andra..

Det lär väl visa sig antar jag..

Så, på torsdag lättar många restriktioner. Jag tycker jag märkt att folk redan tar ganska lätt på det. Visst, en del har munskydd och så men i övrigt är det nästan som innan pandemin här.

Eftersom smittan fortsatt gå ner så känns det på många sätt ändå lite som om det kanske kan bli mer som förr igen, även om jag hoppas att vissa vanor stannar kvar!
Det som oroar mig är nyhetsrubrikerna om deltavarianten.
Som jag förstår det så verkar vaccinerna skydda bra mot just allvarlig sjukdom om man blir smittad, men att risken är att man sprider till andra..

Det lär väl visa sig antar jag..
Jag tycker inte det verkar som att de lättade restriktionerna kommer göra så mkt skillnad i vardagen liksom? Man ska fortfarande umgås utomhus och hålla avstånd, jobba på distans osv. Det är ju främst antal människor på arrangemang, öppettider osv som ändras. För individens del är det ju typ samma förhållningssätt..
Trist om folk bara läser rubriken ”lättade restriktioner” utan att titta vad som faktiskt gäller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 941
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hästen har ingen respekt för bommar