Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och hux flux är Storbritannien det land i hela Europa som har högst smitta.
Bland befolkningen.Ojdå, bland vaccinerade eller bland ovaccinerade?
Jag tycker inte det verkar som att de lättade restriktionerna kommer göra så mkt skillnad i vardagen liksom? Man ska fortfarande umgås utomhus och hålla avstånd, jobba på distans osv. Det är ju främst antal människor på arrangemang, öppettider osv som ändras. För individens del är det ju typ samma förhållningssätt..
Trist om folk bara läser rubriken ”lättade restriktioner” utan att titta vad som faktiskt gäller.
Jag läste någonstans, för några dagar sedan, att det främst var yngre, ovaccinerade som smittades just nu.Ojdå, bland vaccinerade eller bland ovaccinerade?
Jag läste någonstans, för några dagar sedan, att det främst var yngre, ovaccinerade som smittades just nu.
Vad jag förstår det som så är det nog ffa. yngre och ovaccinerade, men delta-varianten tycks ju även smitta vaccinerade i högre uträckning. Sedan är väl risken med delta+ ännu värre.Ok, då känns det ändå lite mer hoppfullt. Naturligtvis mycket tråkigt att de blir sjuka men det hade varit mycket värre om det ökat bland vaccinerade! Hoppas att de blir vaccinerade snart!
Nu har jag lite tid vid en laptop, så jag visualiserar det här.Och hux flux är Storbritannien det land i hela Europa som har högst smitta.
Jag menade mer att jag inte fattar varför folk ändrar sitt beteende när det egentligen är typ samma restriktioner för vardagliga/privata situationerJo, det vet jag, men jag tror ändå att många kommer uppleva det som en stor lättnad. Och som jag förstått det så tas rådet om att bara umgås i mindre krets bort (?), tycka vad man vill om det. Även om man fortfarande skall hålla avstånd. Nu kommer man till exempel få vara upp till 50 personer på privata tillställningar, och såvitt jag kan se måste man inte vara utomhus, bara det inte är för trångt. Samt att rådet att handla ensam försvinner och att krogarna kommer få ha öppet längre.
Vidare var det bara ett konstaterande från min sida att där jag bor ter det sig som att dom flesta redan verkar slutat anpassa sig i stort sett alls.
Hörde på nyheterna att det var störst andel män bland det smittade, och det antyddes att EM kan ha spelat in. Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen aning om, tänker att det säkert finns kvinnor som kollar också (även om jag själv inte förstår grejen ).
Jag menade mer att jag inte fattar varför folk ändrar sitt beteende när det egentligen är typ samma restriktioner för vardagliga/privata situationer
Det där med mindre krets har ju ersatts av att man ska umgås utomhus, dvs nu kan man träffa folk utanför sin lilla krets men det bör ske utomhus.
Vi har ÄNTLIGEN planerat en liten träff utanför den den lilla bubblan . Det är med min faster med man, som jag inte har sett sedan pandemin började. De är fullvaccinerade. Mina föräldrar är fullvaccinerade. Jag har hunnit få en spruta. Och vi kommer såklart att träffas utomhus. Det känns inte som om det borde utgöra en speciellt stor risk.....
För övrigt så kan jag meddela att det verkar som om turismen börjar ta fart. Jag har sett ett hyfsat antal dansk- och tyskregistrerade bilar på vägarna här omkring den senaste tiden. Förmodar att det bland annat är fritidshusägare som nu börjar komma tillbaka igen.
Alltså jag blir så störd på att vaccinationer för oss unga har outsourcats. Jag har ingen möjlighet att ta mig till det vaccinationsstället, och jag FÅR inte vaccinera mig på vårdcentralen som jag kan cykla till. Ja, jag kan säkert ordna det på något sätt men det blir dyrt och krångligt och kommer ta mycket längre tid än om jag bara kunde få fixa det på VC som jag ändå ska till nästa vecka
Va har de olika vaccinationsställen för olika åldrar? Har inte hört något om detta här får alla boka överallt oavsett ålder. De måste väl ändå ha en skyldighet att ordna detta för dig om du faktiskt inte kan ta dig till det andra stället. Prata med vårdcentralen nästa vecka och fråga hur du ska lösa detta eller ta kontakt med regionen. Verkar ju vara ett jättedumt system.
Jag hoppas att de flesta affärerna behåller märkerna på golvet för alltid! Så mycket trevligare att stå i kö nu!Konstaterade idag att "min" mataffär har tagit bort alla golvmarkeringar som visade vilket avstand man ska halla samt alla skyltar som uppmande att halla avstand. Fast det var ingen som följde dom ända. Även idag stog den bakom mig i kön pa obekvämt avstad, jag kan ha rakat sla ut min armbage lite av misstag (jag har korta armar och stor rumpa så hon stog nästan på mig).
Tyvärr är det som @Lingon säger, jag måste ta mig till det tillfälliga vaccinationscentret. Idiotiskt system verkligen.Va har de olika vaccinationsställen för olika åldrar? Har inte hört något om detta här får alla boka överallt oavsett ålder. De måste väl ändå ha en skyldighet att ordna detta för dig om du faktiskt inte kan ta dig till det andra stället. Prata med vårdcentralen nästa vecka och fråga hur du ska lösa detta eller ta kontakt med regionen. Verkar ju vara ett jättedumt system.
Men det är väl för att det inte varit praktiskt möjligt att vaccinera en mycket stor del av befolkningen på vårdcentralerna? Här i Uppsala används t ex konserthuset och sportanläggningar, dvs mycket stora lokaler. Och det behövs.Tyvärr är det som @Lingon säger, jag måste ta mig till det tillfälliga vaccinationscentret. Idiotiskt system verkligen.