Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså om alternativet längst bort bara är 3 mil bort låter det hur lyxigt som helst :D

I mitt tidigare inlägg skrev jag att det finns hälsocentraler närmare men vaccinationerna behöver ju inte nödvändigtvis ske där. Det finns fler lokaler. Det bör gå att ha vaccination på ort x ena veckan och ort y andra eller nåt. Det finns människor som inte kan lösa en resa på 10 mil utan kollektivtrafik.

Ja, alltså 3 mil är ju rätt lite. Jag vaccinerade mig så långt bort. Och ska ta dos 2 där också.

Allt handlar väl till syvende och sist om resurser. Jag menar, det skickas ut vaccin med bergsklättrare till otillgängliga stammar och så vidare så det går ju. Men jag har full förståelse för att friska människor under 30 inte har högst prio. Bara störigt ändå :)

Antingen tar en vaccinet till människorna eller människorna till vaccinet. Det hade kostat mer.
Jag tror du helt missar att båda de vaccinerna som används i Sverige måste förvaras och hanteras på ett mycket speciellt sätt. Det är ju det som har gjort att covid-vaccineringen ser ut som den gör.

Om nu ditt personliga besvär att vaccinera dig överstiger den nytta du tycker att vaccinet gör, har du ju din fulla rätt att välja bort din vaccinering.

Jag tycker det var nödvändigt att arrangera detta utanför den ordinarie vården. Vården har redan kämpat hårt och ändå fått prioritera bort så mycket ordinarie vård i den här perioden.

Och här där de använder arenor för sport och stora publikevenemang innebär det att man vaccinera väldigt många, kan ha hög genomströmning och det dessutom på ett smittsäkert sätt. Eftersom allt är dimensionerat efter att 7-8000 ska kunna vara där på evenemang, liksom all infrastruktur är där. Parkeringsplatser, kollektivtrafik, taxizoner osv. Ett ställe att lösa den svåra vaccinhanteringen på.

Jag är istället ganska imponerad av hur effektivt allt detta kunde fås på plats av vår region. Men självklart är det inte perfekt för alla.

(Undrar om någon kommun när de försökte hitta argument för att bygga extremt dyra evenemangsarenor anförde denna utmärkta användning som argument......)

Jag TROR att man i mitt län kan välja mellan vaccinationscentral eller vårdcentral för vaccination, men man uppmanas att boka på de stora vaccinationscentralerna om möjligt.

Jag tycker det var nödvändigt att arrangera detta utanför den ordinarie vården. Vården har redan kämpat hårt och ändå fått prioritera bort så mycket ordinarie vård i den här perioden.

Och här där de använder arenor för sport och stora publikevenemang innebär det att man vaccinera väldigt många, kan ha hög genomströmning och det dessutom på ett smittsäkert sätt. Eftersom allt är dimensionerat efter att 7-8000 ska kunna vara där på evenemang, liksom all infrastruktur är där. Parkeringsplatser, kollektivtrafik, taxizoner osv. Ett ställe att lösa den svåra vaccinhanteringen på.

Jag är istället ganska imponerad av hur effektivt allt detta kunde fås på plats av vår region. Men självklart är det inte perfekt för alla.

(Undrar om någon kommun när de försökte hitta argument för att bygga extremt dyra evenemangsarenor anförde denna utmärkta användning som argument......)

Jag är också imponerad av hur det fungerar här. Först var det ju i församlingsgården, det fanns ett rum med två in/utgångar så det var jättelätt att hålla isär folk.

Andra sprutan var på VC och jag tror det var i vad som normalt är ambulansintaget (liten VC utan fasta vårdplatser), dvs stort och rymligt.

Jag tycker att min region varit klok som valt att dels köra allt i egen regi, dels göra det i en separat organisation utan koppling till annan vård.
Det gör att man haft ett sammanhängande upplägg och kunnat planera allt som en helhet samtidigt som man varit flexibel att justera planeringen och löpande omfördela personalresurser med de ändrade förutsättningar som givits under vägens gång.

Vi har inga dyra evenemangsarenor, men vi har gamla hederliga folkets hus med multifunktionslokal där ventilationen och takhöjden är dimensionerad för dans/fest/musik-evenemang.
Och en stor utgångsdörr i andra ändan från ingången som gör att man kan ha ett genomströmningsflöde av folk.

Alltså vaccinationerna i fas 4 genomförs inte av regionerna direkt utan av upphandlade parter (kanske finns några ställen där regionerna gör allt, det vet jag faktiskt inte?) Platserna där vaccinationerna genomförs styrs inte av regionerna heller. Upphandlingar har skett utifrån en kravlista på allt från säkerhet till tillgång till allmänna kommunikationsmedel. De parter som som varit med i upphandlingarna har fått jaga lokaler själva och betalat för de. I vissa fall har företagen hört av sig till kommunerna och frågat om det finns kommunala lokaler som kan användas; i andra fall har de hittat andra lokaler (privata, föreningar osv).
Jag har själv suttit med dessa frågor i vintras.
Regionen har skrivit avtal med dessa privata aktörer och gör också kontroller.
i början hade många kommuner flera aktörer men pga osäkerheten i vaccin-leveransen drog man i i mitt län (Skåne) på bromsen o de många kommuner har nu en aktör i sin resp kommun.

Alltså vaccinationerna i fas 4 genomförs inte av regionerna direkt utan av upphandlade parter (kanske finns några ställen där regionerna gör allt, det vet jag faktiskt inte?) Platserna där vaccinationerna genomförs styrs inte av regionerna heller. Upphandlingar har skett utifrån en kravlista på allt från säkerhet till tillgång till allmänna kommunikationsmedel. De parter som som varit med i upphandlingarna har fått jaga lokaler själva och betalat för de. I vissa fall har företagen hört av sig till kommunerna och frågat om det finns kommunala lokaler som kan användas; i andra fall har de hittat andra lokaler (privata, föreningar osv).
i början hade många kommuner flera aktörer men pga osäkerheten i vaccin-leveransen drog man i i mitt län (Skåne) på bromsen o de många kommuner har nu en aktör i sin resp kommun.
Finns definitivt mer än en region som gör helt eller delvis i egen regi.
Det är inte alls något generellt du kan utgå ifrån att inte regionerna påverkar val av plats/lokal. Dessutom är regionens eget val i vilken mån de väljer att påverka det eller inte.

Senast ändrad:
Alltså om alternativet längst bort bara är 3 mil bort låter det hur lyxigt som helst :D

I mitt tidigare inlägg skrev jag att det finns hälsocentraler närmare men vaccinationerna behöver ju inte nödvändigtvis ske där. Det finns fler lokaler. Det bör gå att ha vaccination på ort x ena veckan och ort y andra eller nåt. Det finns människor som inte kan lösa en resa på 10 mil utan kollektivtrafik.
Jag gissar att det blir nästa fas på många platser. Först vaccinera så många man kan så fort som möjligt och därefter rikta in sig på de där detta inte fungerat.

Men det måste vara olika, väl? Jag vaccinerade mig på VC igår, ej i riskgrupp.

Var det en privat VC eller en som tillhör regionen?

Här har de jag känner som är i riskgrupp (sjukdom eller ålder) vaccinerats på regionägda VC men alla som ingår i massvaccineringen 18-55 år inte riskgrupp vaccinerats hos privata aktörer. Vissa av de privat aktörerna är ju också VC. Men inte alla.

Nog har regionerna kontroll över vilka platser vaccinationerna sker även vid upphandling. De har det exempelvis genom krav på kommunikationer. Det ligger i allas intresse att vaccinationscentralerna ligger på vettiga platser.

I Östergötland sker vaccinationer i fas 4 i regionens regi. Med undantag för att något/några företagshälsovårdsföretag också vaccinerar på några av länets större arbetsplatser. De anställda där kan välja mellan företagshälsovården eller regionen när det är dags för vaccination.

Jag gissar att det blir nästa fas på många platser. Först vaccinera så många man kan så fort som möjligt och därefter rikta in sig på de där detta inte fungerat.
Jag föreställer mig att det kommer en tid då det inte är massvaccinering och det går in i den normala sjukvården.
Kommer det finnas ett praktiskt hanterbart vaccin så faller det väl in bland VCs ordinarie förebyggande verksamhet.

Men om det fortfarande är så att det är ett svårtransporterat vaccin som kommer i stora förpackningar så lär det snarare bli så att de bara kan ge det på länets huvudsjukhus. En förutsättning för att alls komma ut i alla kommuner som det är nu är just att man gör det storskaligt åt många samtidigt.

Jag föreställer mig att det kommer en tid då det inte är massvaccinering och det går in i den normala sjukvården.
Kommer det finnas ett praktiskt hanterbart vaccin så faller det väl in bland VCs ordinarie förebyggande verksamhet.

Men om det fortfarande är så att det är ett svårtransporterat vaccin som kommer i stora förpackningar så lär det snarare bli så att de bara kan ge det på länets huvudsjukhus. En förutsättning för att alls komma ut i alla kommuner som det är nu är just att man gör det storskaligt åt många samtidigt.
Stockholm har 2 ambulerande vaccinationsenheter som åker till områden där vaccinationsgraden är låg. Det är säkert ett sätt som går att använda på andra platser och andra syften också men det är ingen lösning för att vaccinera miljontals doser. Men ja vi är eniga om svårigheterna, det är ett svårhanterliga vaccin, särskilt pfizers.

Överhörde en grannes telefonsamtal, han måste ut och resa utomlands av nån anledning. Han har det inte lätt, stackarn. Han tror inte på covid-19, han är vaccinmotståndare och litar inte på pcr-testerna. Det låter som att han får stanna hemma ett tag till. Det obehagliga är väl att han jobbar inom vården 🤡

Stockholm har 2 ambulerande vaccinationsenheter som åker till områden där vaccinationsgraden är låg. Det är säkert ett sätt som går att använda på andra platser och andra syften också men det är ingen lösning för att vaccinera miljontals doser.
Det är nog stora skillnader i förutsättningar mellan Stockholms områden med låg vaccinationstäckning och glesbygder där avstånd/transportmöjligheter av antingen patient eller vaccin är problemställningen.

Dels är det väl rätt tätbefolkade områden och dels är väl täckningsgraden låg av helt andra skäl än avstånd/transportlösningar. Som jag förstått är inte täckningsgraden här dålig, men det spelar ju liten roll för den enskilda individen som saknat möjlighet att ta sprutan.

Det är nog stora skillnader i förutsättningar mellan Stockholms områden med låg vaccinationstäckning och glesbygder där avstånd/transportmöjligheter av antingen patient eller vaccin är problemställningen.

Dels är det väl rätt tätbefolkade områden och dels är väl täckningsgraden låg av helt andra skäl än avstånd/transportlösningar. Som jag förstått är inte täckningsgraden här dålig, men det spelar ju liten roll för den enskilda individen som saknat möjlighet att ta sprutan.
Ambulerande team är ett exempel på hur man kan lösa vaccinationer utanför de stora vaccinationscentralerna och nå folk som av olika skäl inte tar sig dit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 940
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar