Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ÄR olika. I min kommun kunde jag välja på att vaccinera mig på en av två VC eller på ett annat vaccinationsställe (vilket blev det jag valde). Jag är 52 år och inte i riskgrupp.

I min kommun kunde jag bara välja VC, antingen på min ort eller på huvudorten.

Var det en privat VC eller en som tillhör regionen?

Här har de jag känner som är i riskgrupp (sjukdom eller ålder) vaccinerats på regionägda VC men alla som ingår i massvaccineringen 18-55 år inte riskgrupp vaccinerats hos privata aktörer. Vissa av de privat aktörerna är ju också VC. Men inte alla.

Båda VC i vår kommun tillhör regionen och tider finns att boka på båda :)

Ambulerande team är ett exempel på hur man kan lösa vaccinationer utanför de stora vaccinationscentralerna och nå folk som av olika skäl inte tar sig dit.
Fast om man inte kan ha ett fast vaccinationsställe för att det inte går att lösa transporten av vaccinet så går det ju inte bättre med ett ambulerande vaccinationsställe.
Om man faktiskt kan ordna så är det väl egalt om de är ambulerande eller ej (måste säga att jag inte är klar över den exakta skillnaden?)
Jag trodde vi från början talade om glesbygd där man inte hade vaccinationsställen för att det var praktiskt svårt att ordna det?

Alltså vaccinationerna i fas 4 genomförs inte av regionerna direkt utan av upphandlade parter (kanske finns några ställen där regionerna gör allt, det vet jag faktiskt inte?) Platserna där vaccinationerna genomförs styrs inte av regionerna heller. Upphandlingar har skett utifrån en kravlista på allt från säkerhet till tillgång till allmänna kommunikationsmedel. De parter som som varit med i upphandlingarna har fått jaga lokaler själva och betalat för de. I vissa fall har företagen hört av sig till kommunerna och frågat om det finns kommunala lokaler som kan användas; i andra fall har de hittat andra lokaler (privata, föreningar osv).
Jag har själv suttit med dessa frågor i vintras.
Regionen har skrivit avtal med dessa privata aktörer och gör också kontroller.
i början hade många kommuner flera aktörer men pga osäkerheten i vaccin-leveransen drog man i i mitt län (Skåne) på bromsen o de många kommuner har nu en aktör i sin resp kommun.

Här vaccinerar man sig som sagt på de regionsägda VC, och bokar via appen Bra Liv som är regionens egen app (Region Jönköping). Hur det ser ut i andra kommuner i regionen vet jag dock inte, men jag kan tänka mig att det är annorlunda i städerna.

Fast om man inte kan ha ett fast vaccinationsställe för att det inte går att lösa transporten av vaccinet så går det ju inte bättre med ett ambulerande vaccinationsställe.
Om man faktiskt kan ordna så är det väl egalt om de är ambulerande eller ej (måste säga att jag inte är klar över den exakta skillnaden?)
Jag trodde vi från början talade om glesbygd där man inte hade vaccinationsställen för att det var praktiskt svårt att ordna det?
Det ambulerande vaccinationsstället är ju lösningen på transporten. Man löser problemen på ett ställe och inte på alla platser den besöker.

Jag kan tycka att det känns lite beklämmande att WHO varnar för en ny våg i augusti i Europa, samtidigt som att många länder verkar räkna med att det ger med sig nu. Och att den sjunkande trenden tycks ha brutits förra veckan, pga. lättade restriktioner och resande...

Det ambulerande vaccinationsstället är ju lösningen på transporten. Man löser problemen på ett ställe och inte på alla platser den besöker.
Hur menar du att det löser transporten? Alla hinder som kommer av hur vaccinet ska hanteras är väl fortfarande lika?

Talar vi inte bara om olika koncept som svarar mot olika behov/problem?

Jag kan tycka att det känns lite beklämmande att WHO varnar för en ny våg i augusti i Europa, samtidigt som att många länder verkar räkna med att det ger med sig nu. Och att den sjunkande trenden tycks ha brutits förra veckan, pga. lättade restriktioner och resande...

Jag begriper inte varför folk promt ska ut och resa nu..
Själv längtar jag till UK som jag inte besökt på över fyra år, men jag får vackert vänta.
Men vissa, nej nej, dom MÅSTE, till Malaga (eller valfritt resmål) för att nån märklig egoistisk anledning.

Det är inget idiotiskt system. Det är ett system planerat så att så många som möjligt ska kunna vaccineras på så kort tid som möjligt. VC har inte den möjligheten. De har dessutom en massa annat att göra som behöver göras.

Jag tror du helt missar att båda de vaccinerna som används i Sverige måste förvaras och hanteras på ett mycket speciellt sätt. Det är ju det som har gjort att covid-vaccineringen ser ut som den gör.

Om nu ditt personliga besvär att vaccinera dig överstiger den nytta du tycker att vaccinet gör, har du ju din fulla rätt att välja bort din vaccinering.
Har ni skippat resten av mina svar i tråden? En måste väl få kunna se problem och ta upp dem? Det handlar inte om att jag inte förstår varför det ser ut som det gör eller tycker att det inte är värt det (:confused:) det handlar om att jag tycker att tillgängligheten är dålig. Tyckte samma sak om testerna, jag menar när 1177 rådde mig att ta en taxi när jag hade symptom, det vill säga bryta mot riktlinjerna för att testa mig, så är ju något fel. Likadant tycker jag att tillgängligheten för vaccinering ska vara så lika som möjligt för alla, det ska vara gratis att ta sig till vaccineringen om den inte kan erbjudas inom rimligt avstånd. Jag vet varför det ser ut som det gör, men det betyder inte att jag tycker att det är rätt.

Har ni skippat resten av mina svar i tråden? En måste väl få kunna se problem och ta upp dem? Det handlar inte om att jag inte förstår varför det ser ut som det gör eller tycker att det inte är värt det (:confused:) det handlar om att jag tycker att tillgängligheten är dålig. Tyckte samma sak om testerna, jag menar när 1177 rådde mig att ta en taxi när jag hade symptom, det vill säga bryta mot riktlinjerna för att testa mig, så är ju något fel. Likadant tycker jag att tillgängligheten för vaccinering ska vara så lika som möjligt för alla, det ska vara gratis att ta sig till vaccineringen om den inte kan erbjudas inom rimligt avstånd. Jag vet varför det ser ut som det gör, men det betyder inte att jag tycker att det är rätt.

Jag undrar ju vad du som jag uppfattat som en hyfsat ung kapabel person har för svårigheter att ta dig till ett vaccinationsställe bara för att det inte ligger med gångavstånd :confused:

Nä, du behöver inte svara. Det är bara jag som tänker högt...

Jag undrar ju vad du som jag uppfattat som en hyfsat ung kapabel person har för svårigheter att ta dig till ett vaccinationsställe bara för att det inte ligger med gångavstånd :confused:

Nä, du behöver inte svara. Det är bara jag som tänker högt...
Svaret finns i tidigare inlägg i tråden :)

Alltså om alternativet längst bort bara är 3 mil bort låter det hur lyxigt som helst :D

I mitt tidigare inlägg skrev jag att det finns hälsocentraler närmare men vaccinationerna behöver ju inte nödvändigtvis ske där. Det finns fler lokaler. Det bör gå att ha vaccination på ort x ena veckan och ort y andra eller nåt. Det finns människor som inte kan lösa en resa på 10 mil utan kollektivtrafik.
Ja visst är det lyxigt. Men så bor jag också i en tättbefolkad del av Skåne. Har nära till "allt". Det har sina fördelar.

Å andra sidan kan jag inte ens ta mig en mil utan kollektivtrafik, så varför ska man inte kunna åka tio utan kollektivtrafik? Jag förstår ekonomiska aspekter, men att det är långt, men finns kollektivtrafik? Att samla alla i större loker sådär gör ju att det går fortare. Vi har väl nu närmare 60 % av den vuxna befolkningen vaccinerade, i Danmark har inte ens 30 % blivit vaccinerade och nu drar deltavarianten fram och gör att människor isolerar sig.

Hur menar du att det löser transporten? Alla hinder som kommer av hur vaccinet ska hanteras är väl fortfarande lika?

Talar vi inte bara om olika koncept som svarar mot olika behov/problem?
Jag tror att det kan vara lättare att ta med sig 15 doser vaccin ut en dag på glesbygden och vaccinera de som inte blivit vaccinerade förut, alltså en dag som alla bokat in, såsom när sotaren kommer på landet. ( ;) ) Men det är ju rätt långt efter det här. Alternativt att man vaccinerar på vc sådana personer, när de ändå gör ett besök där av någon anledning. Eller ordnar en "Vaccinationsdag" på vc i den lilla byn och så får man boka tid där den dagen. Det finns ju olika sätta att nå ut till strö-folket som inte blivit vaccinerade när den stora massan blivit det.

Att samla alla i större loker sådär gör ju att det går fortare.
Att lokalerna är stora gör väl inte i sig att det går fortare? Tre linjer med sköterskor i tre olika lokaler eller nio som finns i en lokal borde väl ge lika många vaccinerade patienter under samma tid?

Att lokalerna är stora gör väl inte i sig att det går fortare? Tre linjer med sköterskor i tre olika lokaler eller nio som finns i en lokal borde väl ge lika många vaccinerade patienter under samma tid?
Det här känns ju rätt onödigt att svara på egentligen, men visst....

Du har helt rätt.

Det har många fördelar, löpandebandetprincipen som används vid vaccinering fungerar egentligen som bäst i större lokaler där fler samlas, där man kan hjälpa varandra och flödet fungerar. På de mindre ställena är det känsligare för störningar, tex om en sköterska är sjuk.
Men visst, det spelar inte så stor roll i det stora hela.

Jag tror att det kan vara lättare att ta med sig 15 doser vaccin ut en dag på glesbygden och vaccinera de som inte blivit vaccinerade förut, alltså en dag som alla bokat in, såsom när sotaren kommer på landet. ( ;) ) Men det är ju rätt långt efter det här. Alternativt att man vaccinerar på vc sådana personer, när de ändå gör ett besök där av någon anledning. Eller ordnar en "Vaccinationsdag" på vc i den lilla byn och så får man boka tid där den dagen. Det finns ju olika sätta att nå ut till strö-folket som inte blivit vaccinerade när den stora massan blivit det.
Skulle samma sak som är för krångligt att ordna idag pga. vaccinets egenskaper gå lättare att ordna om ett år? Förstår inte hur du menar på vilket sätt det ska bli lättare?

Ja visst är det lyxigt. Men så bor jag också i en tättbefolkad del av Skåne. Har nära till "allt". Det har sina fördelar.

Å andra sidan kan jag inte ens ta mig en mil utan kollektivtrafik, så varför ska man inte kunna åka tio utan kollektivtrafik? Jag förstår ekonomiska aspekter, men att det är långt, men finns kollektivtrafik? Att samla alla i större loker sådär gör ju att det går fortare. Vi har väl nu närmare 60 % av den vuxna befolkningen vaccinerade, i Danmark har inte ens 30 % blivit vaccinerade och nu drar deltavarianten fram och gör att människor isolerar sig.
Nej, det är det som är problemet att det INTE finns kollektivtrafik och alla har inte bil eller möjlighet att fixa skjuts 10 mil enkel resa. Det finns viss kollektivtrafik på orten där vaccinationerna sker, men inte så att alla kan resa dit med den. Jag hade kunnat men det hade tagit hela dagen. Det är ju en viss skillnad att fixa skjuts 2-3 mil och att fixa skjuts 5-10 mil.

Tillägg: jag har fått mina två doser nu och är inte så upprörd över det som det låter. Jag tycker bara det är dumt att göra det så svårt för många att vaccinera sig.

Va?? I Danmark idag den 1:a juli är siffrorna att 55,7 % har fått första vaccindos och 33,6% är färdigvaccinerade. Vi har dessutom precis fått nästan 1,2 miljoner extra doser Pfizer plus en massa Moderna. Dagens smittotal är 475 personer och anledningen till att många är i isolation (9000 personer) är att både nära kontakter och deras nära kontakter (3:e led) ska isoleras för att bromsa delta tills alla är vaccinerade. Om få veckor har alla fått minst 1 dos och hela befolkningen är färdigvaccinerade i slutet av sommaren.

Sluta sprida missinformation, tack.

Va?? I Danmark idag den 1:a juli är siffrorna att 55,7 % har fått första vaccindos och 33,6% är färdigvaccinerade. Vi har dessutom precis fått nästan 1,2 miljoner extra doser Pfizer plus en massa Moderna. Dagens smittotal är 475 personer och anledningen till att många är i isolation (9000 personer) är att både nära kontakter och deras nära kontakter (3:e led) ska isoleras för att bromsa delta tills alla är vaccinerade. Om få veckor har alla fått minst 1 dos och hela befolkningen är färdigvaccinerade i slutet av sommaren.

Och det är väl ungefär 30 % som är färdigvaccinerade i Sverige bara. Lägger till de mer exakta sifforna från idag: 37 % färdigvaccinerade och 58 % som fått sin första dos. :)

Sveriges siffror är för övrigt 46,4% för 1:a dos och 29,7 % färdigvaccinerade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 940
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar