Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle samma sak som är för krångligt att ordna idag pga. vaccinets egenskaper gå lättare att ordna om ett år? Förstår inte hur du menar på vilket sätt det ska bli lättare?
Är det inte så att vaccinet klarar ett dygn i kylskåpstemperatur? Om det är såå så fungerar det ju att vaccinera ett par stycken en dag som alla bokar på och köra ut på avsedd plats och göra det på. Det fungerar ju inte att göra så med doser till tusentals människor.

Nej, det är det som är problemet att det INTE finns kollektivtrafik och alla har inte bil eller möjlighet att fixa skjuts 10 mil enkel resa. Det finns viss kollektivtrafik på orten där vaccinationerna sker, men inte så att alla kan resa dit med den. Jag hade kunnat men det hade tagit hela dagen. Det är ju en viss skillnad att fixa skjuts 2-3 mil och att fixa skjuts 5-10 mil.

Tillägg: jag har fått mina två doser nu och är inte så upprörd över det som det låter. Jag tycker bara det är dumt att göra det så svårt för många att vaccinera sig.
Tråkigt att det är så.
Kollektivtrafik borde vara en hetare fråga runt om i landet än vad den är. Men det går ju inte att lösa nu på stående fot tyvärr.

Va?? I Danmark idag den 1:a juli är siffrorna att 55,7 % har fått första vaccindos och 33,6% är färdigvaccinerade. Vi har dessutom precis fått nästan 1,2 miljoner extra doser Pfizer plus en massa Moderna. Dagens smittotal är 475 personer och anledningen till att många är i isolation (9000 personer) är att både nära kontakter och deras nära kontakter (3:e led) ska isoleras för att bromsa delta tills alla är vaccinerade. Om få veckor har alla fått minst 1 dos och hela befolkningen är färdigvaccinerade i slutet av sommaren.

Sluta sprida missinformation, tack.
Jodå, jag vet det om tredjeled osv, vilket ju inte förändrar att det sitter en hel del människor isolerade trots allt. Jag jämförde Sveriges första dos med Danmarks andra dos, sorry! ;)

Aha, jag jämförde Sveriges första dos med Danmarks färdivaccinerade, my bad.
Alltså, det är lätt hänt att röra ihop, jag själv blev lite fundersam över att det bara var 37% eftersom att det känns som att man främst lyfter sifforna om hur många som vaccinerats utan att lägga tonvikten på att det faktiskt bara är första dosen.

Lägger också till att jag är lite förvånad över att mest läsa i förbifarten att vaccinmålet senareläggs, samtidigt som samhället öppnas upp.

Alltså, det är lätt hänt att röra ihop, jag själv blev lite fundersam över att det bara var 37% eftersom att det känns som att man främst lyfter sifforna om hur många som vaccinerats utan att lägga tonvikten på att det faktiskt bara är första dosen.

Lägger också till att jag är lite förvånad över att mest läsa i förbifarten att vaccinmålet senareläggs, samtidigt som samhället öppnas upp.
Ja, jag tänkte det var väldigt lite för Danmark, tyckte det var förvånande, men reflekterade inte över vad det var för siffra som nämndes. :o

Jag tycker det är lite jobbigt hur mycket som öppnas upp innan ens hälften av befolkningen är vaccinerad fullt. Och många verkar ha släppt på avstånd och allt helt hämningslöst. Erkänner att jag tycker att det är obehagligt.

Ja, jag tänkte det var väldigt lite för Danmark, tyckte det var förvånande, men reflekterade inte över vad det var för siffra som nämndes. :o

Jag tycker det är lite jobbigt hur mycket som öppnas upp innan ens hälften av befolkningen är vaccinerad fullt. Och många verkar ha släppt på avstånd och allt helt hämningslöst. Erkänner att jag tycker att det är obehagligt.
Speciellt beklämmande blir det ju när oron för deltaviruset finns. Sverige verkar inte speciellt bekymrade, eftersom att man har tilltro till vaccinationen, samtidigt så bemöts oron mot att deltaviruset inte stoppas helt av vaccin med att säga att det främst är vid dos ett som ger ett markant mindre skydd, men att dos två ger ett bra skydd. Men grejen är väl som sagt att det är ganska få som fått båda doserna.

Jag är fas 3, fick första sprutan på Huddinge Karolinska. Andra dosen fick jag ett sms så jag kunde gå in och boka direkt (fick välja mellan en massa olika stationer) och kunde boka tid på Zinkensdamm på dagen sex veckor efter. Mycket effektivt, stora flaggor så man lätt hittade, ingång där man fick visa leg innan man gick in, personer på plats för att se till att det inte trängdes vid grinden. En rad vaccinationsstationer i tält med mer personal som dirigerade så det inte uppstod trängsel. In och ut, sitta på läktaren - gott om utrymme med sjukvårdspersonal som gick omkring och kollade hur man mådde.

Satt och njöt av solen och tittade på barn som tränade fotboll på andra sidan planen och kände att livet iaf kan påbörjas igen. Det enda mystiska är att jag fortfarande erbjuds vaccination i Alltid Öppet appen :idea: men det hände förra gången också.

Det jag tycker är otroligt positivt är inte bara att vaccinationen tuffar på - och att svenskar är så resglada att många vaccinerar sig av den anledningen - men också att trots att delta sprider sig så har antalet döda och IVA sjunkit stadigt så sjukvården inte belastas. Ärligt, så länge folk inte är så sjuka att de är i behov av (akut) vård eller löper risk att dö, så får/kan vi nog leva med covid i framtiden. Så länge eventuella mutationer inte utvecklar sig som mer dödliga så anser jag att det inte är något större problem.

Speciellt beklämmande blir det ju när oron för deltaviruset finns. Sverige verkar inte speciellt bekymrade, eftersom att man har tilltro till vaccinationen, samtidigt så bemöts oron mot att deltaviruset inte stoppas helt av vaccin med att säga att det främst är vid dos ett som ger ett markant mindre skydd, men att dos två ger ett bra skydd. Men grejen är väl som sagt att det är ganska få som fått båda doserna.
Ja precis, och med tanke på andelen yngre som ju inte fått någon spruta ännu ens och de som bara fått en, de verkar ju ändå drabbas av deltavarianten rätt ordentligt, så det är ju inte så att det är riskfritt. Det är ju dessutom yngre som träffas mycket nu, och som i augusti tex kommer återgå till skolorna- gymnasiet tex.

Det jag tycker är otroligt positivt är inte bara att vaccinationen tuffar på - och att svenskar är så resglada att många vaccinerar sig av den anledningen - men också att trots att delta sprider sig så har antalet döda och IVA sjunkit stadigt så sjukvården inte belastas. Ärligt, så länge folk inte är så sjuka att de är i behov av (akut) vård eller löper risk att dö, så får/kan vi nog leva med covid i framtiden. Så länge eventuella mutationer inte utvecklar sig som mer dödliga så anser jag att det inte är något större problem.
Absolut, och hittills så verkar inte sjukvården i Sverige belastas mer av deltavarianten, men WHO uttalade sig idag om att den inte bara lett till en smittökning i Europa senaste tiden, utan också till fler sjukhusinläggningar.

Är det inte så att vaccinet klarar ett dygn i kylskåpstemperatur? Om det är såå så fungerar det ju att vaccinera ett par stycken en dag som alla bokar på och köra ut på avsedd plats och göra det på. Det fungerar ju inte att göra så med doser till tusentals människor.
Så du menar egentligen att när det är färre ovaccinerade människor kvar så kan man kosta på sig att ge en högre servicegrad än vad man gav under massvaccineringen bara för att de är få? Inte att det blir lättare att genomföra, men att man ska lägga en annan resursnivå.

Nackdelen är att den statliga finansieringen försvinner och då blir det ännu mer att väga mot vilken annan vård som kan ges för samma pengar. Tror inte det är gångbart att få igenom i min region på de förutsättningarna

Fler aspekter än kylan, bla. skaktålighet. Det regionen säger är att det inte går att transportera till dessa orter om det inte är uppdraget i sprutorna och då räknas hållbarheten i några timmar (kan ha varit 6?) Minst 2 lär försvinna på preppning, lastning, körning osv. Så det var verkligen det fysiska transporterandet och att vara säker på att ha det på rätt plats vid rätt tid som var en stor del.

Så du menar egentligen att när det är färre ovaccinerade människor kvar så kan man kosta på sig att ge en högre servicegrad än vad man gav under massvaccineringen bara för att de är få? Inte att det blir lättare att genomföra, men att man ska lägga en annan resursnivå.

Nackdelen är att den statliga finansieringen försvinner och då blir det ännu mer att väga mot vilken annan vård som kan ges för samma pengar. Tror inte det är gångbart att få igenom i min region på de förutsättningarna

Fler aspekter än kylan, bla. skaktålighet. Det regionen säger är att det inte går att transportera till dessa orter om det inte är uppdraget i sprutorna och då räknas hållbarheten i några timmar (kan ha varit 6?) Minst 2 lär försvinna på preppning, lastning, körning osv. Så det var verkligen det fysiska transporterandet och att vara säker på att ha det på rätt plats vid rätt tid som var en stor del.
Men det är ok. Kan man inte ta sig till ställena som vaccinerar för att det är typ 10 mil bort och kollektivtrafiken suger och man har ingen som kan skjutsa så får man väl bli utan då. Det är väl helt upp till regionerna om de vill ha en lösning för de eftersläntrar som inte har vaccinerats men vill bli det. Och de har kanske egna tankar och det väl i så fall bra.

Jag menar givetvis att det blir lättare att genomföra när det blir färre människor än när det är många. Att förlora enstaka doser vaccin är inget emot risken att förlora flera hundra. Men nog skulle man kunna ta sig till olika ställen på glesbygden och vaccinera inom som du skrev, 4 timmar tex. Man hade fått boka tid först och samlat ett antal personer som kan ta sig till ett ställe, det är kanske lättare än 10 mil bort, och så vaccinera dem och sedan välja annat ställe åt annat håll en annan dag.

Istället för att ordna en lösning per plats så löser man det en gång.
Detta är vad jag hittar om bussarna i Stockholm. (om det är dessa du menar?) Låter för mig som det är helt andra frågeställningar som de är inriktade på att lösa än fysiska transportsvårigheter och de aspekter som hänger samman med det?

Men det är ok. Kan man inte ta sig till ställena som vaccinerar för att det är typ 10 mil bort och kollektivtrafiken suger och man har ingen som kan skjutsa så får man väl bli utan då. Det är väl helt upp till regionerna om de vill ha en lösning för de eftersläntrar som inte har vaccinerats men vill bli det. Och de har kanske egna tankar och det väl i så fall bra.

Jag menar givetvis att det blir lättare att genomföra när det blir färre människor än när det är många. Att förlora enstaka doser vaccin är inget emot risken att förlora flera hundra. Men nog skulle man kunna ta sig till olika ställen på glesbygden och vaccinera inom som du skrev, 4 timmar tex. Man hade fått boka tid först och samlat ett antal personer som kan ta sig till ett ställe, det är kanske lättare än 10 mil bort, och så vaccinera dem och sedan välja annat ställe åt annat håll en annan dag.
Jo, tekniskt genomförbart skulle det vara så sett. Men så är det ju med all vård. Folk blir inte utan för att det är tekniskt omöjligt att ge den. Det är bara inte rimligt och genomförbart inom de ramarna som finns i frågan om personal och pengar.

Hela diskussionen började med uttalande om att det "gjordes krångligt" att vaccinera sig för att tillgängligheten i glesbygden var dålig. Det var utifrån det perspektivet jag lyfte att det inte så mycket är regionernas brist på vilja som vaccinets egenskaper (och speciellt att Astra föll bort) som ställt regionerna inför faktum. Det blir för krävande och krångligt att ordna den tillgängligheten. Att det är mer av nödtvång det centraliseras så mycket som gjorts än för att man tyckt det var ett vettigt eller önskvärt val.

Många av åtgärderna hoppas jag behålls faktiskt. Det är aldrig fel att tänka smittskyddssäkert! Sprit och glas mellan kund och personal är superbra!

Jag har aldrig varit så frisk som senaste 1,5 året!
Tar dock gärna bort plexiglaset.. tycker att det är så svårt att höra vad den bakom säger om det är lite ljud i butiken. Men gärna handsprit vid kassor och shopexpress :)

Jo, tekniskt genomförbart skulle det vara så sett. Men så är det ju med all vård. Folk blir inte utan för att det är tekniskt omöjligt att ge den. Det är bara inte rimligt och genomförbart inom de ramarna som finns i frågan om personal och pengar.

Hela diskussionen började med uttalande om att det "gjordes krångligt" att vaccinera sig för att tillgängligheten i glesbygden var dålig. Det var utifrån det perspektivet jag lyfte att det inte så mycket är regionernas brist på vilja som vaccinets egenskaper (och speciellt att Astra föll bort) som ställt regionerna inför faktum. Det blir för krävande och krångligt att ordna den tillgängligheten. Att det är mer av nödtvång det centraliseras så mycket som gjorts än för att man tyckt det var ett vettigt eller önskvärt val.
Och jag tänker att det likväl så småningom skulle kunna vara rimligt och möjligt likt blodbussen som kör runt och likt vaccinationsbussen (TBE) som kör runt, bara det att i det här fallet ska X antal förbokas först på varje ställe och så kör den inte runt lika givmilt förstås.

Vi har helt klart olika tankar på vad som är möjligt när massvaccineringen är över och det finns några på glesbygden som inte är vaccinerade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 940
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar