Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är vad jag hittar om bussarna i Stockholm. (om det är dessa du menar?) Låter för mig som det är helt andra frågeställningar som de är inriktade på att lösa än fysiska transportsvårigheter och de aspekter som hänger samman med det?
För att kunna vaccinera från bussarna behöver man ha löst det tekniska och fysiska transportsvårigheterna. Jag tog det som exempel på hur man kan gå tillväga för att nå grupper man annars missar.

Och jag tänker att det likväl så småningom skulle kunna vara rimligt och möjligt likt blodbussen som kör runt och likt vaccinationsbussen (TBE) som kör runt, bara det att i det här fallet ska X antal förbokas först på varje ställe och så kör den inte runt lika givmilt förstås.

Vi har helt klart olika tankar på vad som är möjligt när massvaccineringen är över och det finns några på glesbygden som inte är vaccinerade.
Ja, det uppfattar jag mer som uppsökande verksamhet och låg tröskel in. För mig är det svar på i grunden andra frågeställningar än avstånd och gleshet.

Ja, det uppfattar jag mer som uppsökande verksamhet och låg tröskel in. För mig är det svar på i grunden andra frågeställningar än avstånd och gleshet.
Och hur hade du tänkt dig att lösa det för de som inte kan ta sig 10 mil för vaccination då kollektivtrafiken suger och alla människor på jorden inte har folk som kan skjutsa eller ekonomi nog till taxi?

Och hur hade du tänkt dig att lösa det för de som inte kan ta sig 10 mil för vaccination då kollektivtrafiken suger och alla människor på jorden inte har folk som kan skjutsa eller ekonomi nog till taxi?
Köra vaccin som är glesbygdskompatibelt till lokaler i anslutning till VC. Och ge sjukresor för vissa förebyggande insatser som är rekommenderade för att de gör stor nytta för folkhälsan, typ mammografi och covidvaccin.
Om jag fick fantisera lite...

Ett mer transportabelt och hanterbart vaccin antar jag kommer förr eller senare? Att sjukresereglerna skulle göras generösare tror jag är uteslutet.

Men med de förutsättningar som regionen sitter med idag så tror jag inte att jag hade löst det. (liten reservation för att den glesbygd som @Niyama tänker på ev. kan ha lite olika förutsättningar mot de platser som jag känner förhållandena bättre för, jag antar dock att det är snarlikt för de flesta småorter i Norrland så länge man inte är i typ extra avlägsna fjällområden odyl.)

Alltså, glesbygdsproblematiken kommer lösa sig.

Det är däremot inte i fokus nu, eftersom vi fortfarande vill massvaccinera folk enligt principen så många som det är fysiskt möjligt med de personalresurser vi har, och det vaccin som är tillgängligt.

Det skulle vara pandemiskt efterblivet att lägga ned delar av massvaccineringen idag för att lägga den tiden på att roadtrippa glesbygd.

Alltså, glesbygdsproblematiken kommer lösa sig.

Det är däremot inte i fokus nu, eftersom vi fortfarande vill massvaccinera folk enligt principen så många som det är fysiskt möjligt med de personalresurser vi har, och det vaccin som är tillgängligt.

Det skulle vara pandemiskt efterblivet att lägga ned delar av massvaccineringen idag för att lägga den tiden på att roadtrippa glesbygd.
Jag menar väl mer att det hade varit trevligt om vi kunde göra både och. Nu kan vi inte det, men kanske något att tänka på tills nästa pandemi :)

Jag menar väl mer att det hade varit trevligt om vi kunde göra både och. Nu kan vi inte det, men kanske något att tänka på tills nästa pandemi :)
Det handlar förmodligen inte om antingen eller utan vad man fokuserar på för tillfället. Massvaccinationscentralerna kommer att stänga när tycket på att få vaccinationstider minskar. Då behöver man andra lösningar för att nå folk.

Några jävla plantor från Dalarna har varit på fotboll i Ryssland... och struntat i karantän när de kom hem :banghead: :rage: Givetvis har de blivit sjuka i deltavarianten :grin:

Jag tycker nog att det är några jävla plantor från UEFA som arrangerar detta mästerskap med stor publik. Läste att 2000 skottar reste hem smittade från London efter den matchen (även om jag inte tror att det var helt klart att alla hade varit på matchen). Från St Petersburg reste ett antal finnar hem med smitta som present åt sina anhöriga.

Det handlar förmodligen inte om antingen eller utan vad man fokuserar på för tillfället. Massvaccinationscentralerna kommer att stänga när tycket på att få vaccinationstider minskar. Då behöver man andra lösningar för att nå folk.
Ja, men det blir ju antingen eller i ett kortare tidsperspektiv, vilket jag tycker är mindre bra.

Jag tycker nog att det är några jävla plantor från UEFA som arrangerar detta mästerskap med stor publik. Läste att 2000 skottar reste hem smittade från London efter den matchen (även om jag inte tror att det var helt klart att alla hade varit på matchen). Från St Petersburg reste ett antal finnar hem med smitta som present åt sina anhöriga.
Jag tycker att man är en jävla planta om man inte själv kan förstå att det inte är en gudomligt god idé att inte gå på fotboll just nu i en pandemi. Bara för att man kan betyder det inte att man ska, tänker jag.

Jag kan erkänna att jag faktiskt lever lite mer fritt numera. Jag träffar våra fd grannar och umgås med dem, främst utomhus. De lever ganska isolerat förutom kontakten med oss, sina föräldrar och någon kompis till den ena parten.

Man orkar inte mentalt att isolera sig hur länge som helst. Tyvärr.

Men jag går inte på fotboll eller något sånt. Min sambo åker o handlar ensam 90% av gångerna. Så i det stora hela är vi rätt duktiga ändå. Men helt isolerat pallar jag inte längre.

Ja, men det blir ju antingen eller i ett kortare tidsperspektiv, vilket jag tycker är mindre bra.
Det är det egentligen inte alls antingen eller, det är snarare en kompromiss som det är nu. Effektivast i vaccinationssynpunkt skulle varit att bara ha färre stora anläggningar som klarar av tusentals doser om dagen, och bara tillhandahålla vaccin där. Nu finns det många vaccinationsplatser utspridda över hela landet och av varierande storlek, det finns några ambulerande enheter och man har vaccinerat i hemmen och på vårdcentraler när det gäller de allts sköraste. Klart det skulle vara bekvämast att få sitt vaccin hemma, hemmavid eller vid arbetsplatsen för flertalet men det skulle vara förödande för antalet doser vi lyckats få ut ur förpackningarna och på svinnet. Dessutom blir vaccinet verkningslöst felhanterat och inget som går att upptäcka utan omfattande provtagning.

Jag kan erkänna att jag faktiskt lever lite mer fritt numera. Jag träffar våra fd grannar och umgås med dem, främst utomhus. De lever ganska isolerat förutom kontakten med oss, sina föräldrar och någon kompis till den ena parten.

Man orkar inte mentalt att isolera sig hur länge som helst. Tyvärr.

Men jag går inte på fotboll eller något sånt. Min sambo åker o handlar ensam 90% av gångerna. Så i det stora hela är vi rätt duktiga ändå. Men helt isolerat pallar jag inte längre.

Jag lever lite mer fritt nu också. Jag har haft covid-19 ( slutet av november) och fick min första vaccination för en vecka sen. Smittspridningen är låg och jag har faktiskt varit ute och ätit på restaurang! I helgen ska jag träffa min bästa vän för 2:a gången på ett år (trots att vi bor mindre än en timme med bil mellan oss). Vi ska gå på stan, äta lunch (coronasäkrat enligt FHM:s regler) och umgås. Nästa vecka ska jag också ut och äta på restaurang (självklart följer vi FHM:s regler och de anvisningar restaurangen ger oss).

Jag har varit väldigt strikt. Men nu när smittspridningen är så låg vill jag passa på. Vem vet, till hösten blir det kanske in i isolering igen om vi har otur... Vill liksom passa på nu när det ändå är så lite smittspridning. Men jag bryter ändå inga av reglerna. Men innan har jag varit striktare än vad reglerna krävt.

Det är det egentligen inte alls antingen eller, det är snarare en kompromiss som det är nu. Effektivast i vaccinationssynpunkt skulle varit att bara ha färre stora anläggningar som klarar av tusentals doser om dagen, och bara tillhandahålla vaccin där. Nu finns det många vaccinationsplatser utspridda över hela landet och av varierande storlek, det finns några ambulerande enheter och man har vaccinerat i hemmen och på vårdcentraler när det gäller de allts sköraste. Klart det skulle vara bekvämast att få sitt vaccin hemma, hemmavid eller vid arbetsplatsen för flertalet men det skulle vara förödande för antalet doser vi lyckats få ut ur förpackningarna och på svinnet. Dessutom blir vaccinet verkningslöst felhanterat och inget som går att upptäcka utan omfattande provtagning.
Fast att hjälpa till att få folk in till de centrala vaccinationsplatserna istället för att få ut vaccinet hade varit en bra lösning tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 940
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar