Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men då har man väl en annan lösning för att transportera sig? Kollar man inte upp det innan man flyttar någonstans? Jag kanske är ett controlfreak (det är jag) men nog måste även andra människor som inte är controlfreaks se till att sånt funkar innan de flyttar?
Folk som inte har ekonomiska resurser får nöja sig med att mestadels ha kommunens centralort som fokus för var en sysselsätter sig och ordnar praktiska angelägenheter. Och de flesta känner någon som kan ge en bilmöjlighet någon gång då och då. I normalfallet ska man klara det som behövs där, med undantag för om en ska till sjukhuset.

De flesta som får problem har väl bott på ett ställe och sedan har det på senare år skurits ner på både kollektivtrafik och lokal service. Inte gjort en flytt till ett ställe där deras praktiska vardag inte går att lösa.
(Undantaget de bostadslösa som kommer som social dumpning från storstäderna då. De placeras i hyresrätter där lokala socialtjänsten anser transportmöjligheterna är för dåliga för att det ska fungera för någon utan bil)

Då har du ju valt att inte ha en för dig bra lösning på transporter. Eftersom det inte verkar vara ett problem för dig i livet i övrigt så får du väl bita i det sura äpplet och bara göra det nu. Jag ser inte det som ett samhällsproblem att kapabla personer väljer att sätta sig i en sits där de har det svårt med en sån enkel sak som att ta sig till närmsta stad. Såvida personen inte är gammal, skör, sjuk, funktionshindrad eller liknande. Däremot är det ju ett problem för dig personligen. Vilket inte är samma som ett samhällsproblem.
Ja, jag har valt att bo såhär. Jag kommer ju bita i det sura äpplet så förstår inte varför du tjatar om den biten. Jag tycker fortfarande att det är ett samhällsproblem att det förutsätts att alla på landsbygden ska ha bil, av många olika skäl, tycker också det är ett samhällsproblem att det förutsätts att alla på landsbygden ska betala mer pengar för att ta sig till nödvändig vaccination. Jag vill ha en fossilfri levande landsbygd, som är jämställd och mångfacetterad, och då krävs det ändringar. Även i tillgången till vaccin.
Men har inte folk som bor så långt från städer bil? Jag hade blivit tokig ute på landet utan bil och så låter det från alla jag känner som bor på landet (och trivs med det). Alla jag känner (som är äldre än 18 år) som bor på landet (och det är rätt många, både vänner och kollegor) har bil. Hör det inte till undantagen att man inte har det? Typ äldre dam som aldrig tog körkort för att maken hade det och därmed körde henne överallt och efter hans bortgång så har hon svårt att ta sig någonstans.
Nej, alla på landet har inte bil och jag tycker inte det ska behövas heller.
Men då har man väl en annan lösning för att transportera sig? Kollar man inte upp det innan man flyttar någonstans? Jag kanske är ett controlfreak (det är jag) men nog måste även andra människor som inte är controlfreaks se till att sånt funkar innan de flyttar?
Ja, en har andra lösningar, men det är skillnad på att kunna ringa ambulans, cykla in till byn, och att behöva betala flera hundra kronor och missa en dags arbete för att vaccinera sig enligt rekommendationerna. Jag kunde till exempel inte heller testa mig för covid förrän jag var så sjuk att ambulansen kom. Så tycker inte jag att det ska vara.
Men man har väl iaf löst sin transport till närmsta järnvägsknut/större busstation? Därifrån borde det ju finnas kollektivtrafik till ett vaccinationsställe?
Ja, men det betyder inte att det är enkelt, rättvist, eller den bästa lösningen för samhället.

Fast att hjälpa till att få folk in till de centrala vaccinationsplatserna istället för att få ut vaccinet hade varit en bra lösning tycker jag.
Givetvis är det bra för den enskilda men för samhället i stort spelar det mindre roll om du eller någon annan vaccinerar sig. Det blir ett gigantiskt logistiskt problem att se till att alla som vill ha skjuts får det, då är det lättare att vaccinera de som kan/vill ta sig till ett vaccinationscenter först. Det är få som inte tillhör riskgrupper som inte klarar det om de verkligen vill. När rusningen är över så kan man ta mer individuella hänsyn.

Givetvis hade jag hellre fått gratis skjuts än betala för att åka med lokaltrafiken som jag gjorde.

Givetvis är det bra för den enskilda men för samhället i stort spelar det mindre roll om du eller någon annan vaccinerar sig. Det blir ett gigantiskt logistiskt problem att se till att alla som vill ha skjuts får det, då är det lättare att vaccinera de som kan/vill ta sig till ett vaccinationscenter först. Det är få som inte tillhör riskgrupper som inte klarar det om de verkligen vill. När rusningen är över så kan man ta mer individuella hänsyn.

Givetvis hade jag hellre fått gratis skjuts än betala för att åka med lokaltrafiken som jag gjorde.
Jag tycker inte det handlar om individens bekvämlighet, mitt resonemang grundar sig på ekonomisk jämställdhet och tillgänglighet för de som bor på landsbygden, samt hur vi kan röra oss från ett fossilberoende samhälle.

Förstår inte hur denna tråd lyckats handla om kollektivtrafik? 🤔

Att covidvaccinationerna utförs där det finns mest folk är väl ingen som tycker är konstigt väl? Vaccinet ska hålla konstant temperatur, det ska blandas, det är skakkänsligt, det måste kunna dokumenteras i anslutning till varenda stick som görs. Varje behållare innehåller ett visst antal doser. Det kommer i begränsade mängder. Va liksom, hur kan man ifrågasätta att det inte körs ut till varenda husknut ute på landsbygd? 😕

Folk som inte har ekonomiska resurser får nöja sig med att mestadels ha kommunens centralort som fokus för var en sysselsätter sig och ordnar praktiska angelägenheter. Och de flesta känner någon som kan ge en bilmöjlighet någon gång då och då. I normalfallet ska man klara det som behövs där, med undantag för om en ska till sjukhuset.

De flesta som får problem har väl bott på ett ställe och sedan har det på senare år skurits ner på både kollektivtrafik och lokal service. Inte gjort en flytt till ett ställe där deras praktiska vardag inte går att lösa.
(Undantaget de bostadslösa som kommer som social dumpning från storstäderna då. De placeras i hyresrätter där lokala socialtjänsten anser transportmöjligheterna är för dåliga för att det ska fungera för någon utan bil)
Kan du förklara hur du menar med det fetade? Jag har svårt att tänka mig att det är ett kriterie för sociala myndigheter som hjälper till med bostad förutom att det vanligen finns hyfsad kollektivtrafik till lägenhetsområden på större orter och det är i hyreslägenheter som socialen placerar folk i den mån de anvisar bostäder. Vad jag vet finns det kollektivtrafik i närheten av de flesta bostäder i storstäderna. I glesbygden är det värre men bosätter man sig där har man vanligen någon slags plan om hur man tar sig till centralorten. Vaccinationscenter ligger vanligen på platser det är lätt att ta sig, i vart fall de jag känner till.

Jag tycker inte det handlar om individens bekvämlighet, mitt resonemang grundar sig på ekonomisk jämställdhet och tillgänglighet för de som bor på landsbygden, samt hur vi kan röra oss från ett fossilberoende samhälle.
Men nog handlar det om individens bekvämlighet i de allra flesta fall när det gäller att ta sig till en vaccinationscentral. De allra flesta som bor i glesbygden tar sig där ifrån regelbundet, exempelvis för att handla eller uträtta ärenden. Det går knappast att utforma en vaccinationskampanj utifrån de fåtal som bosatt sig på landet utan möjlighet att ta sig in till centralorten. De flesta som inte klarar det är förmodligen äldre där

Jag vet personligen ingen som bosatt sig på landet utan möjligheter att ta sig därifrån för att uträtta ärenden som apoteksbesök, handla hämta paket etc och där det finns service finns det ofta kommunikationer. Visst det kan säkert finnas de som klarar sig utan detta men det är få och jag gissar ofta äldre där kommunikationer och affärer lagts ner. Dessa ska då ha fått hjälp i fas 1.

Det går inte att bygga upp vaccinationsarbetet efter ett litet fåtal som bor på landet helt utan hemtjänst, kommunikationer och transportmedel.

Jag reser aldrig till stället där vaccinationen nu sker. Det är i en stad jag aldrig är i och aldrig har behov att ta mig till. Det är klart att det på något sätt går (som redan diskuterats; i värsta fall får jag väl ta och rida in även om det tar ett par dagar;)) men bara för att det går betyder det inte att det är bra eller rimligt. En måste kunna kritisera saker i samhället som inte fungerar optimalt. Hur ska vi annars bli bättre på något?
Jag anser inte det är rimligt med tätt kollektivtrafik (och tydligen även på söndagar när någon fått vaccinationstid) i alla hörn av vårt avlånga land. Det är inte väl utnyttjade skattepengar direkt. Det är trist att alla inte kan bo där de vill utifrån tillgänglighet till kollektivtrafiken och placering av vaccinationscentraler men stora avstånd är knappast en nyhet i glesbygden.

Jag åker i princip aldrig till någon stad. Sist var i September förra året. Det tar jättelång tid för mig att ordna och är mäkta krångligt, och kostar mer pengar än vad jag har råd med.

Som sagt, bara för att det går att ordna betyder det inte att jag inte får lov att kritisera hur det fungerar. Jag vill se förbättring i kollektivtrafiken och önskar att vaccinationen gjordes mer tillgänglig för alla (vilket vi vunnit på då fler hade vaccinerats fortare då). Det har liksom inte att göra med att bara lilla jag har svårt att ta mig dit, det är ett större samhällsproblem. Du kanske inte håller med om att det är ett problem, det är okej, men som sagt, varför ska jag inte få lov att kritisera vad jag ser som ett samhällsproblem?
I dagsläget så kan vaccinationen inte gå snabbare, det är vaccintillgången som bromsar,

Dåligt utbyggd kollektivtrafik kanske du kan göra en egen tråd om, den är med all säkerhet inte uppbyggd för att ta folk till vaccinationscentraler och kommer förhoppningsvis finnas kvar även efter coronan klingat av.

Att covidvaccinationerna utförs där det finns mest folk är väl ingen som tycker är konstigt väl?
Grejen är ju att det INTE är så här. Tvärtom läggs vaccinationsmottagningen i en liten by dit folk normalt sett inte ens har ett ärende. Och folk måste ordna transport från större byar till denna.

• Gilla
Reactions: Sel
Grejen är ju att det INTE är så här. Tvärtom läggs vaccinationsmottagningen i en liten by dit folk normalt sett inte ens har ett ärende. Och folk måste ordna transport från större byar till denna.
Jag tror det är vågat att anta att hela Sverige ser ut som din enskilda anekdotiska iakttagelse.

Fast jag tror ändå att det finns någon bra anledning till att man valt just denna plats, administrativt eller logistiskt, lokaler, personal eller vad det nu kan vara. Skicka en fråga till ditt regionråd, epostadress torde finnas på din kommuns hemsida.Tror du ska vara garanterad svar inom en viss tid. Återkom gärna hit och berätta vad du fick för svar. Vi bukefalister kan rimligvis inte svara på varför de tagit just det beslutet i din kommun, men det vore intressant att veta eftersom du tagit upp det här.

Jag tycker dock de flesta verkar anta att alla har städer i sin närhet och ville väl påtala att det inte ser ut så i hela Sverige.

Har berättat hur det är här, inte antagit att det är likadant i hela Sverige.
Jag är övertygad om att alla här vet att alla inte har städer i sin närhet, däremot är förmodligen alla övertygade om att geografin inte ändrats i samband med coronapandemin och inte heller folks förmåga att ta sig till affärer och annan service.

Att klaga på dålig kollektivtrafik i glesbygden är ungefär som att klaga på att det är ont om ängar/fjäll eller skogsstigar i våra städer. Olika platser har olika förutsättningar.

Jag menar inte att nivån på kollektivtrafiken inte kan diskuteras, men det har inte direkt med pandemin att göra.

Men nog handlar det om individens bekvämlighet i de allra flesta fall när det gäller att ta sig till en vaccinationscentral. De allra flesta som bor i glesbygden tar sig där ifrån regelbundet, exempelvis för att handla eller uträtta ärenden. Det går knappast att utforma en vaccinationskampanj utifrån de fåtal som bosatt sig på landet utan möjlighet att ta sig in till centralorten. De flesta som inte klarar det är förmodligen äldre där

Jag vet personligen ingen som bosatt sig på landet utan möjligheter att ta sig därifrån för att uträtta ärenden som apoteksbesök, handla hämta paket etc och där det finns service finns det ofta kommunikationer. Visst det kan säkert finnas de som klarar sig utan detta men det är få och jag gissar ofta äldre där kommunikationer och affärer lagts ner. Dessa ska då ha fått hjälp i fas 1.

Det går inte att bygga upp vaccinationsarbetet efter ett litet fåtal som bor på landet helt utan hemtjänst, kommunikationer och transportmedel.

Jag anser inte det är rimligt med tätt kollektivtrafik (och tydligen även på söndagar när någon fått vaccinationstid) i alla hörn av vårt avlånga land. Det är inte väl utnyttjade skattepengar direkt. Det är trist att alla inte kan bo där de vill utifrån tillgänglighet till kollektivtrafiken och placering av vaccinationscentraler men stora avstånd är knappast en nyhet i glesbygden.

I dagsläget så kan vaccinationen inte gå snabbare, det är vaccintillgången som bromsar,

Dåligt utbyggd kollektivtrafik kanske du kan göra en egen tråd om, den är med all säkerhet inte uppbyggd för att ta folk till vaccinationscentraler och kommer förhoppningsvis finnas kvar även efter coronan klingat av.
Ja alltså, vi kan ju vara oense om hur vi vill att landsbygden skall fungera/se ut, det är helt okej. Däremot tycker jag att det ska kosta lika mycket för alla att vaccinera sig, inklusive kollektivtrafik. Men, så tycker jag också att kollektivtrafik skall vara gratis. Kanske är det som du säger där diskussionen är, och inte kring vaccinet :)

Kan du förklara hur du menar med det fetade? Jag har svårt att tänka mig att det är ett kriterie för sociala myndigheter som hjälper till med bostad förutom att det vanligen finns hyfsad kollektivtrafik till lägenhetsområden på större orter och det är i hyreslägenheter som socialen placerar folk i den mån de anvisar bostäder. Vad jag vet finns det kollektivtrafik i närheten av de flesta bostäder i storstäderna. I glesbygden är det värre men bosätter man sig där har man vanligen någon slags plan om hur man tar sig till centralorten. Vaccinationscenter ligger vanligen på platser det är lätt att ta sig, i vart fall de jag känner till.
Nu börjar det bli lite utvikning från vaccinationerna.
Jag ville bara förtydliga att jag är medveten om att det finns personer som faktiskt flyttar ut till ställen där det kan ifrågasättas om de fungerar praktiskt utifrån de bristande transportmöjligheterna, men då inte själva är de som värderat det som gångbart.

Syftade på när socialtjänster i (vanligtvis) storstäder placerar folk i lägenheter i glesbygden, som kommunen där inte anser att de kan hänvisa sina egna invånare till.
(Vet att det formellt inte är socialtjänsten som gör placeringen. Men när en barnfamilj som har försörjningsstöd till någon dyrt tillfälligt boende får påpekat att där finns en lämplig lägenhet, om du låter bli att ta den möjligheten till ett fast kontrakt med normalhyra så kommer vi sluta betala för något annat alternativ, så är det reella handlingsutrymmet inte så stort för individen. Normen för det acceptabla kommer ändå från dem.)

Jag ville bara förtydliga att jag är medveten om att det finns personer som faktiskt flyttar ut till ställen där det kan ifrågasättas om de fungerar praktiskt utifrån de bristande transportmöjligheterna, men då inte själva är de som värderat det som gångbart.

Syftade på när socialtjänster i (vanligtvis) storstäder placerar folk i lägenheter i glesbygden, som kommunen där inte anser att de kan hänvisa sina egna invånare till.
(Vet att det formellt inte är socialtjänsten som gör placeringen. Men när en barnfamilj som har försörjningsstöd till någon dyrt tillfälligt boende får påpekat att där finns en lämplig lägenhet, om du låter bli att ta den möjligheten till ett fast kontrakt med normalhyra så kommer vi sluta betala för något annat alternativ, så är det reella handlingsutrymmet inte så stort för individen. Normen för det acceptabla kommer ändå från dem.)
Ja precis, man får ju välja själv men valen står mellan att ta den här lägenheten på glesbygden i tex Norrland och att inte få tak över huvudet längre. Och så betalar ursprungskommunen första månaden och så är man den andra, den lokala socialtjänstens problem efter det. På en ort utan möjlighet att få ett jobb och svårt att ta sig någonstans. Fast i försörjning. Ofta i riktigt dåliga lägenheter också.

Hur vanligt är det ens med lägenheter i flerfamiljshus där det inte finns några kommunikationer alls?

Jag har aldrig hört om någon som blivit behandlad enligt ditt exempel, däremot när socialtjänsten köper en lägenhet/ett hus till extremt svårplacerade familjer/personer och inte i glesbygden nödvändigtvis men

Jag tror dock det är tämligen ovanligt att folk hamnar på ställen utan kommunikationer på detta vis och det är knappast något att bygga vaccinationsprogrammet runt. Själva placeringen av folk på det här viset utanför hemkommunen är i mina ögon oetiskt, men det är en helt annan diskussion.

Har du något exempel i praktiken där någon fått en placering i ett hus/en lägenhet som inte kunnat ta sig till vaccinering? Det låter mest som ett konstruerat problem eller åtminstone extremt ovanligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 940
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar