Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Covidsjuka, även de som misstänker covid och isolerar sig slipper karensen och kan gå med i a-kassa och får lättade villkor där det inte krävs att man varit medlem ett visst antal dagar innan man uppbär a-kassa.
Karensen på jobbet menar du? Men det gäller väl alla just nu? Oavsett sjukdom? Och lättade villkor gäller väl alla också just nu?

Man kan ha undantag om en person har medicinska skäl för att inte vaccinera sig, men för att uppnå att vi kan öppna Sverige helt så krävs att majoriteten vaccinerar sig.
Ja, såklart är det så! Jag tror ändå inte på att diskriminera de som valt att inte vaccinera sig, speciellt inte när det kan leda till att de sprider mer smitta på arbetsplatser. Det är ju även så att det återfinns en del som inte kommer få ett önskat vaccinationssvar som kommer att vara fortsatt utsatta en tid, kanske blir det bättre när det kan bli tal om boosterdoser.

Covidsjuka, även de som misstänker covid och isolerar sig slipper karensen och kan gå med i a-kassa och får lättade villkor där det inte krävs att man varit medlem ett visst antal dagar innan man uppbär a-kassa.
Fast slipper karensdagen gör man i vilket fall som helst nu. Det står klart och tydligt på försäkringskassans sida att det gäller ALL sjukdom som man stannar hemma på grund av, vare sig det är misstänkt covid eller något helt annat.

Ja, såklart är det så! Jag tror ändå inte på att diskriminera de som valt att inte vaccinera sig, speciellt inte när det kan leda till att de sprider mer smitta på arbetsplatser. Det är ju även så att det återfinns en del som inte kommer få ett önskat vaccinationssvar som kommer att vara fortsatt utsatta en tid, kanske blir det bättre när det kan bli tal om boosterdoser.

Men de som valt att inte vaccinera sig blir inte diskriminerade utan behandlas bara som alla andra med sjukfrånvaro. Varken bättre eller sämre.

Karensen på jobbet menar du? Men det gäller väl alla just nu? Oavsett sjukdom? Och lättade villkor gäller väl alla också just nu?

Förhoppningsvis om man går tillbaka till karens osv för annan sjukfrånvaro så gäller det alla, inklusive de som har misstänkt eller konstaterad covid och som inte har en konstaterad sjukdom som gör att covid riskerar allvarligare följder.

Precis som de som har influensa och förkylning och magsjuka. Så länge ingen riskgrupp som tynger sjukvården insjuknar så tycker jag reglerna ska vara lika för alla.
Hur kan man i förväg avgöra om någon i riskgrupp blir smittad (kanske i andra eller femte led i smittkedjan)? Och även icke riskgrupp kan tynga sjukvården.

Förhoppningsvis om man går tillbaka till karens osv för annan sjukfrånvaro så gäller det alla, inklusive de som har misstänkt eller konstaterad covid och som inte har en konstaterad sjukdom som gör att covid riskerar allvarligare följder.
Det måste vara jag som inte förstår. Karens har vi väl nu? och det gäller alla oavsett sjukdom? Om vi går tillbaka till hur det var innan pandemin så ser jag inte att man skulle skilja covid från något annat?

https://www.theguardian.com/world/2...ovid-rules-is-like-building-variant-factories

Fjärde vågen i höst, here we come. Det är inte bara i England som det varnas för att öppna för fort, ffa för resor mellan olika länder, men det verkar inte stoppa resfebern för många.

Nåja, så länge riskgrupperna är fullvaccinerade (och be till the flying spaghetti monster) att den håller även för nya varianter så får vi leva med covid varianter. Anser dock att när alla kan vaccinera sig ska det inte tas särskilt hänsyn som bidrag och liknande för de som väljer att inte göra det och sedan blir sjuka.
Ja, det börjar kännas lite obehagligt här nu faktiskt. Skottland är tydligen "Europe's Covid hotspot" just nu (BBC) och jag känner allt mer att jag vill gömma mig här hemma så mycket som möjligt framöver. Jag känner till 5 personer som har Covid just nu, det är fler än någonsin förut.

Ska även se om jag kan lyckas få min andra dos vaccin tidigare än tänkt. Planen är att gå till ett par sådana där drop in-ställen i helgen, precis innan de stänger, och se om de har överblivna doser som de vill bli av med.

Ja, det börjar kännas lite obehagligt här nu faktiskt. Skottland är tydligen "Europe's Covid hotspot" just nu (BBC) och jag känner allt mer att jag vill gömma mig här hemma så mycket som möjligt framöver. Jag känner till 5 personer som har Covid just nu, det är fler än någonsin förut.

Ska även se om jag kan lyckas få min andra dos vaccin tidigare än tänkt. Planen är att gå till ett par sådana där drop in-ställen i helgen, precis innan de stänger, och se om de har överblivna doser som de vill bli av med.
Det ska vara en viss förutbestämd tid mellan vaccinationerna, olika tider för olika vaccin- följer du dessa?

Det intressanta där är att det ändå kan skilja 5 veckor mellan rekommendationerna så det är ju ett hyfsat stort spann ändå. :)
Ja, men det spannet gör det ju inte det oviktigt att följa de rekommenderade tiderna för de olika vaccinerna. Det förvånar mig om det ens är möjligt att ta ett eget beslut om vad det ska vara och om det ens är möjligt att få ta dos 2 på egenbestämt tidsmellanrum, är det ens möjligt? 🤔 Nu är det väl troligtvis så att mineur förjer tidsspannet på 'sitt' vaccin, men i inlägget fick jag intryck av annat liksom.

Ja, men det spannet gör det ju inte det oviktigt att följa de rekommenderade tiderna för de olika vaccinerna. Det förvånar mig om det ens är möjligt att ta ett eget beslut om vad det ska vara och om det ens är möjligt att få ta dos 2 på egenbestämt tidsmellanrum, är det ens möjligt? 🤔 Nu är det väl troligtvis så att mineur förjer tidsspannet på 'sitt' vaccin, men i inlägget fick jag intryck av annat liksom.
Jag har ingen aning om hur Skottland gör men förutsätter att @Mineur har koll. 🙂

Själv skulle jag gärna tagit spruta 2 efter två veckor istf sju eftersom det tydligen ska vara helt ok.

Det verkar som att det är personer som det gått 8 veckor sedan förra dosen som kan få, men jag vet inte när du fick senast? Eller om det i praktiken kan göras som du säger. (Och ja, jag kollade för jag är tydligen en sån NÖRD när det kommer till covid-19, haha...). Vet ju att det egentligen är gynnsamt för delta-varianten som så många som möjligt får dos två.

https://www.nhsinform.scot/covid-19-vaccine/invitations-and-appointments/vaccine-drop-in-clinics

Jag har ingen aning om hur Skottland gör men förutsätter att @Mineur har koll. 🙂

Själv skulle jag gärna tagit spruta 2 efter två veckor istf sju eftersom det tydligen ska vara helt ok.
Vad grundar du det på att det ska vara ok? I så fall hade väl rekommenderad tid mellan dos ett och två varit 2-7 veckor?

Jag tror själv att spannet har i första främsta fall en medicinsk anledning att vara rekommenderad, men är medveten om att en viss del av rekommenderad tid kan vara av rent administrativ bakgrund som handlar om att hinna med alla vaccinationer i en pandemi.

Och ja, jag vet att mineur utgår från skottland, och tror också att mineur har koll, men i inlägget får man lätt intrycket av *F that shit about recommendations, jag vill bli fullvaccinerad oavsett rekommenderad tid* och jag tror det är bra om man är tydlig med vad som avses just på ett sånt här forum 🙂

Vad grundar du det på att det ska vara ok? I så fall hade väl rekommenderad tid mellan dos ett och två varit 2-7 veckor?

Jag tror själv att spannet har i första främsta fall en medicinsk anledning att vara rekommenderad, men är medveten om att en viss del av rekommenderad tid kan vara av rent administrativ bakgrund som handlar om att hinna med alla vaccinationer i en pandemi.

Och ja, jag vet att mineur utgår från skottland, och tror också att mineur har koll, men i inlägget får man lätt intrycket av *F that shit about recommendations, jag vill bli fullvaccinerad oavsett rekommenderad tid* och jag tror det är bra om man är tydlig med vad som avses just på ett sånt här forum🙂
Här står det om de olika vaccinen och godkända intervaller i Sverige, och det framgår att man valt en viss intervall för att nåt ut till så många som möjligt. https://www.folkhalsomyndigheten.se...upad-information-om-vaccination-mot-covid-19/

Intervall mellan dos 1 och dos 2​

Rekommendationer för vaccinerna Comirnaty och Spikevax​

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att Comirnaty ska ges med 3–7 veckors intervall och Spikevax med 4–7 veckors intervall. Den första dosen bedöms ge ett gott skydd mot allvarlig sjukdom och det går bra att vänta 7 veckor med den andra dosen. För personer som hör till riskgrupper som prioriterades under fas 1 gäller de kortare intervallen, 3 respektive 4 veckor.

• Om den andra dosen givits med kortare intervall än 3 veckor (Comirnaty), respektive 4 veckor (Spikevax) ska ny dos administreras med korrekt intervall till föregående dos.
  • Om det gått längre tid än 7 veckor sedan den första dosen ska den andra dosen ges så snart det går, man behöver inte börja om.
Vaccinationerna bör nu så långt som möjligt planeras med 7 veckors intervall. Sju veckors intervall bidrar till att snabbt nå en hög täckning i befolkningen för dos 1 med bibehållen bra effekt av vaccindos 1 och 2. En snabb ökning av täckning för vaccindos 1 i befolkningen anses, med stöd i data från andra länder, att bidra till att minska smittspridningen. Fler personer har också ett skydd mot att bli svårt sjuka i covid-19 och därmed kommer ändringen i intervall även bidra till att sjukdomsbördan och belastningen på vården minskar.

Rekommendationer för vaccinet Vaxzevria (AstraZeneca)​

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att den andra dosen av Vaxzevria ges 6–12 veckor efter den första dosen.

Vaccinet är godkänt för att ges med 4–12 veckors intervall mellan den första och den andra dosen. Detta innebär att en vaccination med den andra dosen kan ges från 4 veckor efter första dosen, men ett längre intervall mellan doserna rekommenderas enligt ovan.

• Om det gått längre tid mellan doserna än rekommenderat intervall på 6–12 veckor ska den andra dosen ges så snart det går, man behöver inte börja om.

Men det är ju det?

Min mamma fick dos 1 och 2 med två veckors mellanrum medan jag måste vänta sju veckor emellan?
Och ja, samma vaccin.
Så det ÄR ju de facto ett rätt stort spann och sju veckor kan ju inte heller vara deadline för effekt för vad garanterar att jag ens kan få en tid exakt sju veckor efter första dos?
Jag kommer enligt uppgift få ett sms efter sex veckor så jag då kan boka men till dos 1 tog det tio dagar innan jag ens kunde BOKA en tid (och blev vaccinerad 14 dagar efter att de öppnade bokningen för min åldersgrupp).

Obs att jag inte gnäller eller nåt men det visar ju att spannet är ganska stort för fullgod effekt. :)

Men det är ju det?

Min mamma fick dos 1 och 2 med två veckors mellanrum medan jag måste vänta sju veckor emellan?
Och ja, samma vaccin.
Så det ÄR ju de facto ett rätt stort spann och sju veckor kan ju inte heller vara deadline för effekt för vad garanterar att jag ens kan få en tid exakt sju veckor efter första dos?
Jag kommer enligt uppgift få ett sms efter sex veckor så jag då kan boka men till dos 1 tog det tio dagar innan jag ens kunde BOKA en tid (och blev vaccinerad 14 dagar efter att de öppnade bokningen för min åldersgrupp).

Obs att jag inte gnäller eller nåt men det visar ju att spannet är ganska stort för fullgod effekt. :)
Dubbelkollade texten jag postade, och det verkar kanske som att beroende på vaccin så kanske man behöver en ny dos med rätt intervall om det varit kortare intervall än tre respektive fyra veckor? Så två veckor verkar inte toppen?

Svarar alla: Jag har full koll på vad som gäller här och tänker absolut inte försöka göra något som är varken farligt eller påverkar andra negativt. Men jag borde ha varit lite tydligare i mitt inlägg, räknade nog inte riktigt med att någon faktiskt skulle läsa det :D

Andra dosen Pfizer BioNTech, vilket är det vaccin jag fick, kan ju tas efter så lite som 3 veckor efter den första (källa; NHS mfl). Det är det ju dock få länder som lyckas hålla, så därför har respektive land själva fått bestämma det tidsspann som funkar för dem rent logistiskt. I Portugal är det 4 veckor, i Sverige 6 och i Skottland 8 - alla för Pfizers vaccin. Det väl mycket på vilken strategi man har; i Sverige har väl målet varit att få så många fullvaccinerade så fort som möjligt medan man i UK har satsat på att ge så många sin första dos så fort som möjligt. Labour yrkar nu för att vi ska dra ner intervallet till 4 veckor även i Skottland eftersom vi har så stor spridning just nu, och MHRA (motsv. Läkemedelsverket) stöttar detta (källa: BBC), men det tror jag inte att vi ska räkna med.

På lördag kommer det att vara exakt 4 veckor sedan jag fick min första dos. Det vore alltså helt säkert för mig att få dos två då, men jag kommer inte att bli kallad förrän det gått minst 8 veckor då det är standarden man kör efter här. DOCK har det varit mycket problem med doser som behövt slängas eftersom folk inte dyker upp (detta enligt sjuksköterskan som gav mig min första dos), och det är alltså en av de här doserna som jag tänkte se om de kan använda på mig. De kommer med 99% sannolikhet säga nej eftersom det inte är så man "ska" göra, men en liten del av mig hoppas att de hellre ser att doserna används istället för att slängas. Det ligger ju också i samhällets intresse att så många som möjligt blir färdigvaccinerade eftersom endast en dos ser ut att räcka ganska dåligt när det gäller deltavarianten.

För att tydliggöra: Jag kommer alltså bara att ta min andra dos "tidigt" ifall det är en som annars skulle slängas, jag kommer inte att tränga mig före på något sätt eftersom det vore direkt oetiskt.

Svarar alla: Jag har full koll på vad som gäller här och tänker absolut inte försöka göra något som är varken farligt eller påverkar andra negativt. Men jag borde ha varit lite tydligare i mitt inlägg, räknade nog inte riktigt med att någon faktiskt skulle läsa det :D

Andra dosen Pfizer BioNTech, vilket är det vaccin jag fick, kan ju tas efter så lite som 3 veckor efter den första (källa; NHS mfl). Det är det ju dock få länder som lyckas hålla, så därför har respektive land själva fått bestämma det tidsspann som funkar för dem rent logistiskt. I Portugal är det 4 veckor, i Sverige 6 och i Skottland 8 - alla för Pfizers vaccin. Det väl mycket på vilken strategi man har; i Sverige har väl målet varit att få så många fullvaccinerade så fort som möjligt medan man i UK har satsat på att ge så många sin första dos så fort som möjligt. Labour yrkar nu för att vi ska dra ner intervallet till 4 veckor även i Skottland eftersom vi har så stor spridning just nu, och MHRA (motsv. Läkemedelsverket) stöttar detta (källa: BBC), men det tror jag inte att vi ska räkna med.

På lördag kommer det att vara exakt 4 veckor sedan jag fick min första dos. Det vore alltså helt säkert för mig att få dos två då, men jag kommer inte att bli kallad förrän det gått minst 8 veckor då det är standarden man kör efter här. DOCK har det varit mycket problem med doser som behövt slängas eftersom folk inte dyker upp (detta enligt sjuksköterskan som gav mig min första dos), och det är alltså en av de här doserna som jag tänkte se om de kan använda på mig. De kommer med 99% sannolikhet säga nej eftersom det inte är så man "ska" göra, men en liten del av mig hoppas att de hellre ser att doserna används istället för att slängas. Det ligger ju också i samhällets intresse att så många som möjligt blir färdigvaccinerade eftersom endast en dos ser ut att räcka ganska dåligt när det gäller deltavarianten.

För att tydliggöra: Jag kommer alltså bara att ta min andra dos "tidigt" ifall det är en som annars skulle slängas, jag kommer inte att tränga mig före på något sätt eftersom det vore direkt oetiskt.
Jag antog faktiskt att du hade koll på vad som gällde, du brukar liksom ge det intrycket här på buke. :) Kollade mest upp för egen del för skojs skull!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 940
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar