Svarar alla: Jag har full koll på vad som gäller här och tänker absolut inte försöka göra något som är varken farligt eller påverkar andra negativt. Men jag borde ha varit lite tydligare i mitt inlägg, räknade nog inte riktigt med att någon faktiskt skulle läsa det
Andra dosen Pfizer BioNTech, vilket är det vaccin jag fick, kan ju tas efter så lite som 3 veckor efter den första (källa; NHS mfl). Det är det ju dock få länder som lyckas hålla, så därför har respektive land själva fått bestämma det tidsspann som funkar för dem rent logistiskt. I Portugal är det 4 veckor, i Sverige 6 och i Skottland 8 - alla för Pfizers vaccin. Det väl mycket på vilken strategi man har; i Sverige har väl målet varit att få så många fullvaccinerade så fort som möjligt medan man i UK har satsat på att ge så många sin första dos så fort som möjligt. Labour yrkar nu för att vi ska dra ner intervallet till 4 veckor även i Skottland eftersom vi har så stor spridning just nu, och MHRA (motsv. Läkemedelsverket) stöttar detta (källa: BBC), men det tror jag inte att vi ska räkna med.
På lördag kommer det att vara exakt 4 veckor sedan jag fick min första dos. Det vore alltså helt säkert för mig att få dos två då, men jag kommer inte att bli kallad förrän det gått minst 8 veckor då det är standarden man kör efter här. DOCK har det varit mycket problem med doser som behövt slängas eftersom folk inte dyker upp (detta enligt sjuksköterskan som gav mig min första dos), och det är alltså en av de här doserna som jag tänkte se om de kan använda på mig. De kommer med 99% sannolikhet säga nej eftersom det inte är så man "ska" göra, men en liten del av mig hoppas att de hellre ser att doserna används istället för att slängas. Det ligger ju också i samhällets intresse att så många som möjligt blir färdigvaccinerade eftersom endast en dos ser ut att räcka ganska dåligt när det gäller deltavarianten.
För att tydliggöra: Jag kommer alltså
bara att ta min andra dos "tidigt" ifall det är en som annars skulle slängas, jag kommer inte att tränga mig före på något sätt eftersom det vore direkt oetiskt.