Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att det är en enorm förbättring att dödsfallen gått från 1000 om dagen i UK till nästan exakt noll, även om det beror på flera faktorer. Eldprovet för effekten blir nog sent i höst.
Ohja, det säger jag inte emot, men som du säger har det ju flera orsaker. Inte minst att vården har andra verktyg och mer kunskap nu än de hade när det först bröt ut, men ja, det är väl bara att se tiden an.

Det verkar ju även som om delta (som väl är den variant som är mest aktuell/sprids mest i Storbritannien nu) är lite annorlunda och mer smittsam jämfört med tidigare varianter.

Jag fick en flash nu på morgonen (så inget jag djupläst om) om en ny israelisk studie som tyder på att Pfizers skydd mot delta kanske ”bara” är strax över 60% efter två doser - men däremot skyddar till över 90% mot svår sjukdom och sjukhusinläggning fortfarande.

Skulle det vara så tycker jag ändå att det i sammanhanget känns som en stor vinst i sig, för både individer och samhället i stort, även om det kvarstår en viss risk att bli smittad. Och så länge många människor fortfarande är ovaccinerade är det nog än mindre konstigt att smittspridningen fortsätter.

Ah, nej det förstår jag, men det känns fortfarande som om siffrorna gradvis borde börja gå nedåt istället för uppåt i takt med vaccineringen.
Spridningen sker i vågor och kluster. Det kommer inte sluta vara variationer som går upp och ner. Däremot blir nivån totalt sett för sjuka och smittade lägre.
Att förvänta sig en kontinuerlig och sammanhängande nergång verkar vara en felaktig förväntan, tänker jag.

Efter vad jag förstår så har kontakter mellan folk ökat rätt mycket i UK, då är det väl inte konstigt med mer smitta. Vad du inte ser och inte kan jämföra med är hur mycket högre de siffrorna varit under samma omständigheter men utan vaccinering.

Det verkar ju även som om delta (som väl är den variant som är mest aktuell/sprids mest i Storbritannien nu) är lite annorlunda och mer smittsam jämfört med tidigare varianter.

Jag fick en flash nu på morgonen (så inget jag djupläst om) om en ny israelisk studie som tyder på att Pfizers skydd mot delta kanske ”bara” är strax över 60% efter två doser - men däremot skyddar till över 90% mot svår sjukdom och sjukhusinläggning fortfarande.

Skulle det vara så tycker jag ändå att det i sammanhanget känns som en stor vinst i sig, för både individer och samhället i stort, även om det kvarstår en viss risk att bli smittad. Och så länge många människor fortfarande är ovaccinerade är det nog än mindre konstigt att smittspridningen fortsätter.

Ja, man får ju faktiskt lov att skilja på sjukdom öht och sjukdom som kräver sjukhusvård... dvs vaccineringen hittills har fått ner antalet inlagda men att det fortfarande är de som blir sjuka, dvs smittspridningen pågår.

Jag tänker fortsätta vara försiktig.

Ah, nej det förstår jag, men det känns fortfarande som om siffrorna gradvis borde börja gå nedåt istället för uppåt i takt med vaccineringen.
Det är främst pga skolbarn som smittas nu, och de är ju inte vaccinerade. Långt färre människor hamnar på sjukhus eller dör nu (se artikel i dagens BBC) och det är det de tittar på nu när de överväger/ska ta bort alla restriktioner. Någon gång måste ju livet börja återgå till det normala igen. Covid kommer aldrig att försvinna helt - nu blir UK’s hantering mer som Sveriges, bra tycker jag!

Ja, det börjar nog gå uppåt av flera anledningar - uppöppningen av samhället, att det går bra för England i fotbolls-em + alla matcher som spelas i UK, deltavarianten.

Men min poäng är att under rådande förhållanden (öppna, EM, delta) räcker nuvarande höga vaccinering inte riktigt till för att stänga av smittan.

Om det inte hade varit för deltavarianten så hade det nog varit så. Och som andra redan påpekat så skyddar ju fortfarande vaccin mot allvarligare sjukdom och död i de flesta fallen. Så det är ju en vinst att vaccinera sig på individnivå samtidigt som det behövs på en samhällsnivå för att minska uppkomst och spridning av nya mutationer.

Jag hoppas verkligen att den slopade karensdagen hålls kvar när detta är över. Personer som tjänar lite ska inte behöva välja mellan att inte smitta sina kollegor och att kunna betala hyran. Det är helt orimligt!

Och jag vill med gott samvete kunna säga till mina framtida kollegor att gå hem om de kommer till jobbet sjuka. Jag är så trött på folk som bara "Jag är bara lite förkyld" och sedan blir hela arbetslaget förkylda med många sjukskrivningar som följd. Det blir INTE billigare för arbetsgivaren och samhället.

Nu tänker jag ju vaccinera mig så småningom oavsett, men jag tycker ändå att det är lite intressant att UK (som en av de länder som kommit absolut längst med vaccinationerna) också hamnar högst i smittspridning just nu. Det peppar inte min motivation det minsta.
Jag förstår att det känns lite hopplöst och dras med samma tankar emellanåt. Förutom allt som andra redan sagt brukar jag försöka trösta mig med att smittspridningen just nu ju sker nästan uteslutande bland personer som antingen är för unga för att ha blivit vaccinerade överhuvudtaget (som exempel: 4 av de 5 personer jag känner med Covid just nu har fått det från en släkting i skolbarnsåldern) eller är för unga för att ha hunnit bli fullvaccinerade.
Ja, det börjar nog gå uppåt av flera anledningar - uppöppningen av samhället, att det går bra för England i fotbolls-em + alla matcher som spelas i UK, deltavarianten.

Men min poäng är att under rådande förhållanden (öppna, EM, delta) räcker nuvarande höga vaccinering inte riktigt till för att stänga av smittan.
"Scotland being out of the Euros is very, very unfortunate from a sporting perspective, but probably better from a Covid perspective" som Skottlands nationella kliniska direktör sa i gårdagens BBC. Jag har ett sedan länge bokat bord på en pub för att se finalen på söndag men kommer att avboka det och se matchen hemma istället.

Här i regionen fick jag andra tiden vid första dosen. Ingen pardon. Ingen bokning. Exakt tid att dyka upp 48 dagar senare (7 veckor).

Jag fick beskedet vid första dosen att jag kunde logga in direkt i appen (vaccinerade mig hos Kry) och så fanns det tider reserverade åt oss som fått första dosen den dagen vid två olika dagar. Jag vaccinerade mig på eftermiddagen och det fanns tider från morgon till kväll lediga de två dagarna. Otroligt bra organiserat!

Det fungerade utmärkt för mig i Stockholmsområdet, det utlovade SMS:et kom som det skulle och det fanns tider att välja på. Problemet för mig var osäkerheten då jag skulle åka bort strax efter och jag i praktiken bara skulle få några få dagar det kunde funka på. Det hade varit skönt med säkerheten med en bokad tid, men med Stockholms bokningssystem har man mycket flexibilitet när det gäller ombokning och val av dag och plats bara man är lite ihärdig när det gäller att logga in och kolla.

Jag hoppas verkligen att den slopade karensdagen hålls kvar när detta är över. Personer som tjänar lite ska inte behöva välja mellan att inte smitta sina kollegor och att kunna betala hyran. Det är helt orimligt!

Och jag vill med gott samvete kunna säga till mina framtida kollegor att gå hem om de kommer till jobbet sjuka. Jag är så trött på folk som bara "Jag är bara lite förkyld" och sedan blir hela arbetslaget förkylda med många sjukskrivningar som följd. Det blir INTE billigare för arbetsgivaren och samhället.
Håller absolut med! Och jag hoppas också på att vi ska få fortsätta jobba hemma! Det har gjort under för min migrän, epilepsi och huvudvärk. Och mående i övrigt! Det är ju klart ett plus att veta att man bara kan jobba hemma om man har lite ont i halsen, världen går inte under och man behöver inte oroa sig för förlorad arbetsinkomst pga lite ont i halsen.

Håller absolut med! Och jag hoppas också på att vi ska få fortsätta jobba hemma! Det har gjort under för min migrän, epilepsi och huvudvärk. Och mående i övrigt! Det är ju klart ett plus att veta att man bara kan jobba hemma om man har lite ont i halsen, världen går inte under och man behöver inte oroa sig för förlorad arbetsinkomst pga lite ont i halsen.
Ja exakt! Då kanske man inte ens behöver sjukskriva sig alls, man bara stannar hemma och jobbar. Hoppas verkligen att det kommer bli så i framtiden. Men vissa arbetsgivare är inte så tillmötesgående tyvärr.

Men jag hoppas verkligen den där kulturen att "Jag går till jobbet om jag bara står på benen" försvinner. Det hjälper ju ingen i längden. Jag hoppas verkligen att folk har förstått det nu, med tanke på hur mycket friskare folk har varit liksom.

Ja exakt! Då kanske man inte ens behöver sjukskriva sig alls, man bara stannar hemma och jobbar. Hoppas verkligen att det kommer bli så i framtiden. Men vissa arbetsgivare är inte så tillmötesgående tyvärr.

Men jag hoppas verkligen den där kulturen att "Jag går till jobbet om jag bara står på benen" försvinner. Det hjälper ju ingen i längden. Jag hoppas verkligen att folk har förstått det nu, med tanke på hur mycket friskare folk har varit liksom.
Ja det är ju en vinst även för arbetsgivaren, även om det kan vara lite jobbigt för dem.....

Själv har jag nog inte varit så frisk som jag varit det senaste året faktiskt. Haft mina migränproblem förstås, men förkylning har inte existerat. Fått testa mig för covid två gånger pga symptom, men det har bara varit små symptom. Vanligtvis har jag lätt för att bli småsjuk så fort andra är förkylda, SKITSTÖRIGT! Och inte kan jag vara hemma för lite ont i halsen varje vecka, för att kollegor kommer till jobbet förkylda stup i kvarten.

Men det är precis som på dagis när barnen var små, när föräldrarna tog sig i kragen och verkligen höll sina barn hemma de där extra dagarna efter sjukdom beroende på vad det nu var, så var barn och föräldrar MYCKET friskare och frånvaron minskade för barnen och även deras föräldrar (på deras jobb).

Nu vet jag att några av mina kollegor som har dagisbarn har haft problem med att minsta snuva har gjort att de tvingats stanna hemma och det har ibland varit i överkant, då även allergi och restsymptom finns, men jag tror att när man väl vänjer sig vid rutiner hur man ska göra så fungerar det- "inga sjuka barn på dagis, men Nisse är allergisk och det är den perioden nu så honom behöver vi inte skicka hem, Anton var hemma i 1,5 veckor nyss och kom tillbaka igår, honom skickar vi inte hem för lite hosta, det är en rest".

Jag kan ju inte jobba hemifrån då mina elever bara är 8 år.
Men jag har hållit mig himla frisk detta år förutom att jag däckat i covid i 2 och 1/2 vecka då.
Jag litar på att vaccinet och ev antikroppar håller mig hyfsat frisk i höst.
Så sjuk som jag var vill jag INTE bli igen

Har sett att många som precis som jag, har aldrig varit så friska som under det senaste 1 1/2 året. Detta trots att jag arbetar inom vården och har träffat m å n g a både misstänkta och bekräftade covidpositiva. Själv "skyller" jag på min blodgrupp 0 och kanske alerta t-celler, kanske ihärdigt tvålande och spritande och användande av munskydd på jobb och i kollektivtrafiken, vad vet jag? Har inte ens haft anledning att testa mig någon gång sedan detta bröt ut ens, har knappt haft huvudvärk ens. Jag känner mig väldigt ensam i detta, hela min personalgrupp på jobbet har testat sig många gånger samt varit covidsjuka, många vänner och bekanta som testat positiva under året, men jag har varit fullt frisk. Har kollat upp antikroppar ifall jag vandrat runt som asymptomatiskt men inget spår av såna heller. Ni andra friskusar - upplever ni samma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 939
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar