Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det är ju det?

Min mamma fick dos 1 och 2 med två veckors mellanrum medan jag måste vänta sju veckor emellan?
Och ja, samma vaccin.
Så det ÄR ju de facto ett rätt stort spann och sju veckor kan ju inte heller vara deadline för effekt för vad garanterar att jag ens kan få en tid exakt sju veckor efter första dos?
Jag kommer enligt uppgift få ett sms efter sex veckor så jag då kan boka men till dos 1 tog det tio dagar innan jag ens kunde BOKA en tid (och blev vaccinerad 14 dagar efter att de öppnade bokningen för min åldersgrupp).

Obs att jag inte gnäller eller nåt men det visar ju att spannet är ganska stort för fullgod effekt. :)

Här i regionen fick jag andra tiden vid första dosen. Ingen pardon. Ingen bokning. Exakt tid att dyka upp 48 dagar senare (7 veckor).

Vad grundar du det på att det ska vara ok? I så fall hade väl rekommenderad tid mellan dos ett och två varit 2-7 veckor?

Jag tror själv att spannet har i första främsta fall en medicinsk anledning att vara rekommenderad, men är medveten om att en viss del av rekommenderad tid kan vara av rent administrativ bakgrund som handlar om att hinna med alla vaccinationer i en pandemi.

Och ja, jag vet att mineur utgår från skottland, och tror också att mineur har koll, men i inlägget får man lätt intrycket av *F that shit about recommendations, jag vill bli fullvaccinerad oavsett rekommenderad tid* och jag tror det är bra om man är tydlig med vad som avses just på ett sånt här forum🙂
Pfizer rekommenderar : The recommended interval between doses is 21 days for Pfizer-BioNTech and 28 days for Moderna;
Vad FHM i olika länder skiljer sig naturligvis eftersom varje land har sina avvägningar att göra. QED i Sverige t.ex.

Pfizer rekommenderar : The recommended interval between doses is 21 days for Pfizer-BioNTech and 28 days for Moderna;
Vad FHM i olika länder skiljer sig naturligvis eftersom varje land har sina avvägningar att göra. QED i Sverige t.ex.
Jag är naturligtvis medveten om detta, det förvånar mig bara att man låter 'folk' själva boka tid för dos 2 alls egentligen. Jag bor i samma region som @sjoberga och här bokas dos 2 in vid vaccinationstillfälle 1, inget eget bokande för dos 2 alltså.

Dubbelkollade texten jag postade, och det verkar kanske som att beroende på vaccin så kanske man behöver en ny dos med rätt intervall om det varit kortare intervall än tre respektive fyra veckor? Så två veckor verkar inte toppen?
Nej jag såg när jag läste din text att det inte är vad man rekommenderar idag.

Ni som har barn mellan 12 och 18 år, hur tänker ni runt att vaccinera?

Vi är där nu i vaccinationsköerna så det börjar bli dags att ta ett beslut för äldsta dottern (hon är 12 år och vill själv).

Vi är där nu i vaccinationsköerna så det börjar bli dags att ta ett beslut för äldsta dottern (hon är 12 år och vill själv).
I sverige är det väl bara från 16 år som det kommer erbjudas vaccin (som det ser ut nu), och 16-åringar bör ju ha stort eget beslutsfattande tänker jag.

Finns det ngt hinder för din dotter om hon nu vill själv? Är ju jättebra att hon vill!

Som nämndes ovan, än så länge är det från 16 år som kommer erbjudas vaccin här. Folkhälsomyndigheten vill se mer resultat från andras vaccinationer av yngre (från 12 år) innan de rekommenderar det här.

Jag har en 12-åring, en 16-åring, en som är 17 och en är 19. Och jag kommer inte vara den som tackar nej till vaccin åt dem. Äldsta bestämmer förvisso helt själv och hon försökte boka tid för vaccination direkt när de släppte tider från 18 år i vår region...

Jag har en som blir 18 i september och en som blev 19 i februari och båda kommer att vaccinera sig när det är deras tur. Hade gärna sett att även dottern som är 14,5 erbjöds vaccination.

Nu tänker jag ju vaccinera mig så småningom oavsett, men jag tycker ändå att det är lite intressant att UK (som en av de länder som kommit absolut längst med vaccinationerna) också hamnar högst i smittspridning just nu. Det peppar inte min motivation det minsta.

Nu tänker jag ju vaccinera mig så småningom oavsett, men jag tycker ändå att det är lite intressant att UK (som en av de länder som kommit absolut längst med vaccinationerna) också hamnar högst i smittspridning just nu. Det peppar inte min motivation det minsta.

Jag tänker att det borde funka tvärtom? Om det pågår en hög smittspridning borde det rusas till vacciner som väldokumenterat ger nästan 90 procents skyddseffekt och nästan 100 procent skydd mot svår sjukdom.

Om det visat sig att vaccinationstakten redan räckt för att utplåna smittan så kunde intresset av den minska rejält. Sannolikt tillförd nytta och behov mycket mindre.

Jag tänker att det borde funka tvärtom? Om det pågår en hög smittspridning borde det rusas till vacciner som väldokumenterat ger nästan 90 procents skyddseffekt och nästan 100 procent skydd mot svår sjukdom.

Om det visat sig att vaccinationstakten redan räckt för att utplåna smittan så kunde intresset av den minska rejält. Sannolikt tillförd nytta och behov mycket mindre.
Jag vet inte, jag tycker ju att det känns som att det inte gör någon skillnad. 🤷‍♀️ Såg det bättre ut vore det ett bevis för att det faktiskt funkar. I mitt huvud alltså, jag säger inte att det är korrekt. :D

Jag vet inte, jag tycker ju att det känns som att det inte gör någon skillnad. 🤷‍♀️ Såg det bättre ut vore det ett bevis för att det faktiskt funkar. I mitt huvud alltså, jag säger inte att det är korrekt. :D
Kan det vara så att folk tänker att de är skyddade direkt efter sprutan så den inte hinner få effekt innan de börjar bete sig annorlunda?

Kan det vara så att folk tänker att de är skyddade direkt efter sprutan så den inte hinner få effekt innan de börjar bete sig annorlunda?
Det tror jag absolut att folk gör, det kommer säkert att vara sant i de allra flesta länder och miljöer... men samtidigt har vi fortfarande rejält med restriktioner på plats också.
Hursomhelst är det frustrerande att inte se resultatet gå åt rätt håll, så att säga.

Läste nu att ursprunget fortfarande verkar vara oklart och att teorin att viruset kommer från ett lab inte kan avskrivas. Vad tror ni, är det en oavsiktligt spridning från ett lab i Kina eller en "naturlig" genom kontakt mellan djur och människa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 939
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar