Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur vanligt är det ens med lägenheter i flerfamiljshus där det inte finns några kommunikationer alls?
Oj! Det är väl jättevanligt med hyresrätter ute på landsbygd, som med all rätt fungerar som skilsmässodiken där man landar vid separation/skilsmässa när man inte vill lämna bygden för barnen ska kunna gå kvar i skolan eller så är man för gammal för att kunna bo i hus. Mycket vanligt skulle jag vilja säga. Har själv bott i sånt i ett antal år, utan kollektivtrafikanslutning (eller skolskjuts!), och kan i det området av sammanhållet landsbygdsområde peka ut ytterligare ett antal såna kåkar som har hyreslägenheter långt från kollektivtrafikanslutningar.

Men - tycker det här ämnet är way off topic. Man har inte samma samhällsservice oavsett man bor, och då får man ta kostnad och besvär med att man väljer att bo där. Hutlöst vore annars.

Hur vanligt är det ens med lägenheter i flerfamiljshus där det inte finns några kommunikationer alls?

Jag har aldrig hört om någon som blivit behandlad enligt ditt exempel, däremot när socialtjänsten köper en lägenhet/ett hus till extremt svårplacerade familjer/personer och inte i glesbygden nödvändigtvis men

Jag tror dock det är tämligen ovanligt att folk hamnar på ställen utan kommunikationer på detta vis och det är knappast något att bygga vaccinationsprogrammet runt. Själva placeringen av folk på det här viset utanför hemkommunen är i mina ögon oetiskt, men det är en helt annan diskussion.

Har du något exempel i praktiken där någon fått en placering i ett hus/en lägenhet som inte kunnat ta sig till vaccinering? Det låter mest som ett konstruerat problem eller åtminstone extremt ovanligt.
Jag sa inte HELT utan. Där busstrafiken inte fungerar för att lösa en vettig vardag, typ två skolbusstider/vardag som ger för kort dag för att en vuxen ska kunna vara på arbete, skola, utbildning full tid.
Förekommer regelbundet, ja. Som sagt en annan diskussion.

Som jag sade tidigare var det en förtydligande parentes till svaret om ifall folk inte ordnade sina transportlösningar när de flyttade någonstans. Inte något som hade direkt bäring på vaccinationsupplägget.
Vi kanske är ense om att vi är ute i kanten på trådens ämne nu?

Jag sa inte HELT utan. Där busstrafiken inte fungerar för att lösa en vettig vardag, typ två skolbusstider/vardag som ger för kort dag för att en vuxen ska kunna vara på arbete, skola, utbildning full tid.
Förekommer regelbundet, ja. Som sagt en annan diskussion.

Som jag sade tidigare var det en förtydligande parentes till svaret om ifall folk inte ordnade sina transportlösningar när de flyttade någonstans. Inte något som hade direkt bäring på vaccinationsupplägget.
Vi kanske är ense om att vi är ute i kanten på trådens ämne nu?
Nu svarade jag angående påstående om kollektivtrafik i områden med lägenheter där socialbidragstagare placerats mot sin vilja inte generellt.

Här är vaccineringen öppen från 18 år nu, men det verkar lite trögt att få den åldern och över att vaccinera sej..
Både här och o grannlänet annonseras det mycket mer om tider nu än tidigare åldersgrupper. (Där det snarare var svårare att få tider)

https://www.theguardian.com/world/2...ovid-rules-is-like-building-variant-factories

Fjärde vågen i höst, here we come. Det är inte bara i England som det varnas för att öppna för fort, ffa för resor mellan olika länder, men det verkar inte stoppa resfebern för många.

Nåja, så länge riskgrupperna är fullvaccinerade (och be till the flying spaghetti monster) att den håller även för nya varianter så får vi leva med covid varianter. Anser dock att när alla kan vaccinera sig ska det inte tas särskilt hänsyn som bidrag och liknande för de som väljer att inte göra det och sedan blir sjuka.

https://www.theguardian.com/world/2...ovid-rules-is-like-building-variant-factories

Fjärde vågen i höst, here we come. Det är inte bara i England som det varnas för att öppna för fort, ffa för resor mellan olika länder, men det verkar inte stoppa resfebern för många.

Nåja, så länge riskgrupperna är fullvaccinerade (och be till the flying spaghetti monster) att den håller även för nya varianter så får vi leva med covid varianter. Anser dock att när alla kan vaccinera sig ska det inte tas särskilt hänsyn som bidrag och liknande för de som väljer att inte göra det och sedan blir sjuka.
Bidrag?

Ingen karens och liknande (tex lättande av villkor för att gå med i a-kassan). Bidrag kanske var fel ord, men särbehandling. Precis som de som väljer att inte vaccinera dig mot influensa faller in bland 'vanlig' sjukskrivning pga frånvaro.

Ingen karens och liknande (tex lättande av villkor för att gå med i a-kassan). Bidrag kanske var fel ord, men särbehandling. Precis som de som väljer att inte vaccinera dig mot influensa faller in bland 'vanlig' sjukskrivning pga frånvaro.

Fast då kommer de att gå till jobbet sjuka istället...

Fast jag tycker nog att karens och lättare med a-kassan osv ska gälla alla oavsett vaccinationer. Visst kan man göra skillnad på människor, men det där är för stora skillnader tycker jag.

Skillnader som jag skulle kunna tänka mig vara ok är att man kan visa upp vaccination eller negativt covidtest för att gå på konsert eller fotboll osv.

Jag tycker att alla som kan SKA vaccinera sig, men jag tycker inte det ska vara tvång. Och jag tycker inte vi ska göra skillnad så att vissa lättnader bara gäller vaccinerade, vi är alla människor och borde ha samma rättigheter.

Fast jag tycker nog att karens och lättare med a-kassan osv ska gälla alla oavsett vaccinationer. Visst kan man göra skillnad på människor, men det där är för stora skillnader tycker jag.

Skillnader som jag skulle kunna tänka mig vara ok är att man kan visa upp vaccination eller negativt covidtest för att gå på konsert eller fotboll osv.

Jag tycker att alla som kan SKA vaccinera sig, men jag tycker inte det ska vara tvång. Och jag tycker inte vi ska göra skillnad så att vissa lättnader bara gäller vaccinerade, vi är alla människor och borde ha samma rättigheter.

Där håller jag med dig 100% men just covidsjuka ska inte positivt särbehandlas så de får bättre villkor än andra som behöver stanna hemma av sjukdomsskäl. Alla borde ha samma villkor.

Precis som de som har influensa och förkylning och magsjuka. Så länge ingen riskgrupp som tynger sjukvården insjuknar så tycker jag reglerna ska vara lika för alla.
Fast de som blir sjuka är ju nu allt yngre i åldern och passar inte riktigt in i riskgrupp pga ålder eller annat. Jag har fått en känsla av att mutationerna nu har gått så långt att covid-19 numera mer eller mindre drabbar "alla" oavsett ålder och ev. riskfaktor, men att om man har hög ålder och andra riskfaktorer är man ju lättare utsatt förstås. Så även yngre kommer tynga sjukvården.

Folk ska inte gå till jobbet sjuka alls och det är ju en bra idé att underlätta för att det inte sker.

Jag håller inte alls med där, såklart är jag väldigt negativt inställd till när personer väljer bort vaccin. Men det finns ju de som har medicinska skäl (även om det förmodligen är få) och oavsett så är nog inte rätt väg att diskriminera en viss grupp.

Där håller jag med dig 100% men just covidsjuka ska inte positivt särbehandlas så de får bättre villkor än andra som behöver stanna hemma av sjukdomsskäl. Alla borde ha samma villkor.
Men det går ju inte att säga så idag, smittspridningen är för hög om inte annat globalt sett.

Jag håller inte alls med där, såklart är jag väldigt negativt inställd till när personer väljer bort vaccin. Men det finns ju de som har medicinska skäl (även om det förmodligen är få) och oavsett så är nog inte rätt väg att diskriminera en viss grupp.

Man kan ha undantag om en person har medicinska skäl för att inte vaccinera sig, men för att uppnå att vi kan öppna Sverige helt så krävs att majoriteten vaccinerar sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 940
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar